AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Kan noen forklare meg dette med kalorier? Jeg skjønner at 100 kalorier av noe, alltid vil være 100 kalorier. Jeg må spise rundt 1600-1700 for å vedlikeholde vekta mi. Ville kroppen sett likedan ut om jeg hadde spist kun junkfood vs om jeg hadde spist bare sunn mat? Kaloriinntaket ligger på det samme, men kvaliteten på maten er ulik. Jeg prøver å gå fra å spise usunn mat, til sunnere mat. Vil holde meg på samme kaloriinntak, fordi jeg vet at kroppen min trives på 1700. Spiser jeg mindre, blir immunforsvaret mitt elendig og søvnen dårligere, det kan jeg ikke leve med. Vil jeg likevel se endringer i kroppen min? Jeg er så aktiv som hverdagen tillater meg (går lengre turer 2-3 ganger i uka, samt lett styrke 2 ganger i uka), og tenker ikke endre på akkurat det. Det er kun kvaliteten på maten jeg skal endre på. Hva tror dere? Anonymkode: a5804...4fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Jeg er forresten k36. Anonymkode: a5804...4fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Del Skrevet 3 timer siden Nei, en kalori er ikke en kalori på den måten at laks og sjokolade er det samme. Kalorier er hvor mye energi maten gir hvis den forbrennes. For det er ikke sånn at det du spiser nødvendigvis brukes som energi. For eksempel vil kroppen bruke proteiner og fett til å bygge muskler og annet vev, mens karbohydrater kun kan brukes som energi. Hvor raskt tarmene dine tømmes og hvilke bakterier du har påvirker også hvor mye energi som hentes ut av maten. For ikke å snakke om insulin og andre hormoner. Spiser du ordentlig mat vil kaloriinntaket stort sett styre seg selv og du trenger ikke telle. Anonymkode: 7bf82...ea9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, en kalori er ikke en kalori på den måten at laks og sjokolade er det samme. Kalorier er hvor mye energi maten gir hvis den forbrennes. For det er ikke sånn at det du spiser nødvendigvis brukes som energi. For eksempel vil kroppen bruke proteiner og fett til å bygge muskler og annet vev, mens karbohydrater kun kan brukes som energi. Hvor raskt tarmene dine tømmes og hvilke bakterier du har påvirker også hvor mye energi som hentes ut av maten. For ikke å snakke om insulin og andre hormoner. Spiser du ordentlig mat vil kaloriinntaket stort sett styre seg selv og du trenger ikke telle. Anonymkode: 7bf82...ea9 Takk for svar! Er i startfasen og har spist til jeg har vært mett. Har gjort en opptelling på kaloriene, og ligger i overkant av 1800. Vil tro det har med syklusen å gjøre, er alltid mer sulten rundt denne tiden i syklusen. Men har ikke overspist selv om jeg egentlig har spist "det jeg har lyst på" av sunn mat. Var uansett kult å se at jeg ikke plutselig lå på 2500 kalorier eller noe, som er veldig lett når man spiser usunt😅 Anonymkode: a5804...4fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Kan noen forklare meg dette med kalorier? Jeg skjønner at 100 kalorier av noe, alltid vil være 100 kalorier. Jeg må spise rundt 1600-1700 for å vedlikeholde vekta mi. Ville kroppen sett likedan ut om jeg hadde spist kun junkfood vs om jeg hadde spist bare sunn mat? Kaloriinntaket ligger på det samme, men kvaliteten på maten er ulik. Jeg prøver å gå fra å spise usunn mat, til sunnere mat. Vil holde meg på samme kaloriinntak, fordi jeg vet at kroppen min trives på 1700. Spiser jeg mindre, blir immunforsvaret mitt elendig og søvnen dårligere, det kan jeg ikke leve med. Vil jeg likevel se endringer i kroppen min? Jeg er så aktiv som hverdagen tillater meg (går lengre turer 2-3 ganger i uka, samt lett styrke 2 ganger i uka), og tenker ikke endre på akkurat det. Det er kun kvaliteten på maten jeg skal endre på. Hva tror dere? Anonymkode: a5804...4fc Mens "en kalori er en kalori" er sant som en ren måleenhet, er det en forenkling som ikke tar hensyn til hvordan kalorikildene påvirker kroppen vår. Når det gjelder helse, vektregulering og velvære, er hva kaloriene kommer fra like viktig som hvor mange kalorier du inntar. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden Mezzosoprena skrev (5 minutter siden): Mens "en kalori er en kalori" er sant som en ren måleenhet, er det en forenkling som ikke tar hensyn til hvordan kalorikildene påvirker kroppen vår. Når det gjelder helse, vektregulering og velvære, er hva kaloriene kommer fra like viktig som hvor mange kalorier du inntar. Da håper jeg at jeg får bedre energi og bedre hormonregulering hvis jeg bare kutter ned på det usunne😅 Jeg er dårlig på å kjenne etter hva kroppen trenger av energi, så håper dette blir lettere når jeg bare får kommet meg skikkelig igang. Nå er jeg det mannen min kaller for tynnfeit😆 Anonymkode: a5804...4fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå