Gå til innhold

Leser noen steder at fsh bør være under 11, men andre steder under 13?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tok prøver der referanseområdet gikk fra 1-13, og var da innenfor med beskjed om at verdiene mine var fine på 12.

Ser andre kilder sier at alt over 11 er uheldig for å bli gravid spontant. Referanseverdiene var 2 til 11

Er noen kjent med at ulike laberatorier har ulike referanseområder? Det er vel det samme som måles ?

Anonymkode: 229f0...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du skal ikke bry deg så mye om slike markører. Fsh kan fluktuere noe enormt fra syklus til syklus. Referanseverdien vil antageligvis variere utifra syklusdag og din alder. Fsh er også et aldersavhengig hormon, som har en tendens til stige med årene. Men 12 er helt fint. Jeg hadde en FSH på 19 og gynekolog brydde seg ikke om det. Jeg ble fortalt av legen at man må se disse markørene i en helhet. Man kan ikke se på dem alene. De må også sees i sammenheng med amh, østrogen, lh, alder og ikke minst: din syklus.

For noen kan 12 i fsh være høyt, fordi østrogen kan undertrykke hormonet og gi et falskt lavt resultat. For de fleste er 12 helt ok. Igjen, en lege må se på dette.

Statistikken som ligger bak det utsagnet om at høy fsh = lavere sjangs for graviditet handler om at kvinner med høy fsh har en tendens til å være eldre. Og jo eldre man er jo dårligere er eggkvaliteten. Høy fsh (sett i sammenheng med andre hormoner) kan bidra til at det blir kluss med syklusen din. F.eks at du får eggløsning kjempetidlig slik at slimhinnen ikke henger med, eller egget blir ikke modnet nok, og kanskje vet du ikke når du har eggløsning og har samleie på feil tidspunkt. 

Så lenge syklusen din er normal og det ikke er andre faktorer til stede som påvirker fertiliteten din så har du nøyaktig samme sjangs for spontan graviditet som alle andre på din alder.

Amh og fsh er dårlige fertilitetsmarkører og sier mer om tiden du har enn muligheten til å bli gravid nå. Er mye tullete artikler ute på nett som baserer seg på gamle og dårlige studier. :)

Anonymkode: 1a66b...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

image.thumb.png.d40c820849e6e88f93020908c896c91c.png

Her er mine prøver fra 2021.

FSH på 13 og AMH på 0,3.

Ikke særlig gode tall der altså. Da var jeg 34 år. Jeg ble spontant gravid i 2022, og han ble født frisk og rask i februar 2023.

Jeg er gravid igjen nå, og det er to måneder til termin. Også unnfanget naturlig.

Så dårlige resultater på prøvene trenger ikke bety at det er håpløst ❤️

Anonymkode: be17e...69b

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...