Gå til innhold

Hvorfor klemmer vi hverandre, og når begynte den tradisjonen ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mennesker har helt sikkert klemt på hverandre siden steinalderen og før det også! Nærhet gir jo kroppsvarme om ikke annet, hvis det er kaldt! 😄 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
princeofithilien skrev (22 timer siden):

Mennesker har helt sikkert klemt på hverandre siden steinalderen og før det også! Nærhet gir jo kroppsvarme om ikke annet, hvis det er kaldt! 😄 

Født på 50 talet, og kan ikkje minnes det var vanleg å gå rundt å  klemme på hverandre under begravelser, bursdager, konfirmasjoner  som idag.

Registrerte aldri at min  foreldregenrajonen klemte og kysset hverandre idet offentlige rom som idag.  Mine foreldre var født henholdsvis 1915 /1917, og mine besteforeldre født henholdvis 1896 / 1897.

Historien forteller at denne  grenrasjonen opplevde pandemien 1918-1920 og det var  før  de  hadde tilgang på  antibac,og en rekke  vaksiner mot forebygging av en  rekke folkesykdomer, og den hygieniske standard var ikkje som idag. 

Med andre ord:  klemming var rett ikkje vanleg før, og begynte etterhvert å "ta seg opp" på midten av 70 talet. Under pandemien 2020-2022 vart ein igjenn oppmodet om å avstå fra klemming av smittevernomsyn. 

Anonymkode: 1007f...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes å ha lest noe om att  "bamseklemmer" i hine, hårde dager ble "innført" for å snik-sjekke besøkende menn for skjulte våpen. 

Du fikk en god klem og noen klapper her og der når du kom til gards og husbonden var litt usikker på ståa, de sikre derimot fikk ett nikk og ett "halloen" 

Dette var på den tiden sverd var en naturleg del av antrekket. 

Men om det er noe hold i dette veit jeg ikke. 

Anonymkode: bfd08...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er vokst opp med masse klemmer, fra all slekt og mange venner. Født 1979. 

Ble litt vanligere å klemme villige bekjente også fra 1990-tallet. 

Anonymkode: dc5b9...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Effektiv måte å spre smitte på i alle fall - både håndhilsing og klemming.

Bør vel lære av muslimene.

Anonymkode: da197...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sei det. Eg er født midt på åttitalet og klemming var ikkje noko vi dreiv med utanom den heilt nære familien før eg var godt vaksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...