Gå til innhold

Skatt på ASK

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

ASK er på noen måter en generøs ordning ved at man slipper 37.84% skatt på avkastning (minus skjermingsfradrag) før man tar avkastningen ut av kontoen. Man kan fritt ta ut innskutte penger, og fritt kjøpe og selge fond og aksjer for gevinsten så lenge midlene holdes inne i ASK-kontoen.

Jeg lurer litt på hva dette egentlig innebærer eller mer presist hvordan man bør betrakte dette som investering. Jeg har endel gevinst nå over 3 år. Jeg kan ta ut kapitalen jeg har puttet inn (2.5 mill) + skjermingsfradrag, og la gevinsten (nært 1 mill) stå inne «til evig tid» og forrente seg (forhåpentlig vis).

Jeg kan altså få ut den siste 1 mill og skatte 380.000 av dem og sitte igjen med 600.000. Eller investere hele millionen og få f.eks. 10% avkastning på den. Hvis jeg anser millionen som «tapt» så betaler jeg uansett ikke mer enn 37.84% skatt på gevinsten av gevinsten.

Finnes det banker som vil låne meg penger med gevinst på ASK som sikkerhet?:-) Burde jeg stemme blått ved stortingsvalg, og vil de uansett ikke endre reglene med «tilbakevirkende kraft» dvs endre beskatningen av tidligere opptjent gevinst?

Anonymkode: 47505...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ask er så gunstig at vi får håpe ordningen vedvarer. Tror ikke ordningen blir mer gunstig enn den allerede er. 1 mill er jo veldig god gevinst. Gratulerer!

Jeg håper vi kan bli kvitt formueskatt på arbeidende kapital. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Finnes det banker som vil låne meg penger med gevinst på ASK som sikkerhet?:-)

Tviler jeg sterkt på da det ikke er noen sikkerhet.

Anonymkode: 23bae...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...