Gå til innhold

Hvor lenge kan man gå uten å få i seg særlig mat? Trenger råd...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så kvalm.. Er 13 uker på vei, og kaster opp hver eneste dag - det meste jeg spiser. Har et bittelite vindu rundt lunsj jeg får i meg et par skiver som kanskje blir værende, men alt annet er bare å glemme. Typisk jeg får i meg i løpet av dagen er en yoghurt, to skiver og kanskje en frukt. 80% av dagene kommer deler av det også opp igjen. Har vært sånn siden jeg var 5-6 uker på vei😩 Kjenner det begynner å tære veldig på meg, gått masse ned i vekt, er utrolig slapp og tiltaksløs - og så uendelig sulten 🥹 Men er det farlig for babyen? Har vært hos legen uten at han gjorde noe mer enn å sykmelde meg litt slik at jeg begynner seinere på jobb. Det var jo fint, men hjelper ikke særlig på formen.. Er sånt farlig for barnet? Det trenger jo næring

Dette er mitt tredje barn, men med de to forrige var jeg ikke kvalm eller dårlig et sekund - så dette er helt nytt for meg 😬

Anonymkode: aa8c1...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå til legen og få kvalmestillende. Dersom du blir for dehydrert må du legges inn og få væske og næring intravenøst. Legen min var veldig streng med meg når jeg sa at jeg kastet opp mye.

Anonymkode: f367e...609

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis tar barnet det det trenger. Men like fullt er det viktig at du får i deg næring for å holde deg frisk og for at barnet skal få vokse videre på best mulig måte. Kan varmt anbefale Xonvea kvalmedempende, prøv gjerne med 1 på kveld først for man kan bli trøtt - dette vet legen alt om. Lykke til 🤍

Anonymkode: ff316...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært sånn, raser ned i vekt i første trimester fordi jeg er så kvalm (går så mye ned at jeg aldri tar det igjen, veier alltid mindre som høygravid enn før jeg ble gravid). Klarer nesten ikke mat, mest sånn gulrot og eple foreks. Men baby tar det den trenger, så det går fint. Du må passe på at du ikke blir dehydrert bare. 

Anonymkode: 9c854...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 16.00):

Er så kvalm.. Er 13 uker på vei, og kaster opp hver eneste dag - det meste jeg spiser. Har et bittelite vindu rundt lunsj jeg får i meg et par skiver som kanskje blir værende, men alt annet er bare å glemme. Typisk jeg får i meg i løpet av dagen er en yoghurt, to skiver og kanskje en frukt. 80% av dagene kommer deler av det også opp igjen. Har vært sånn siden jeg var 5-6 uker på vei😩 Kjenner det begynner å tære veldig på meg, gått masse ned i vekt, er utrolig slapp og tiltaksløs - og så uendelig sulten 🥹 Men er det farlig for babyen? Har vært hos legen uten at han gjorde noe mer enn å sykmelde meg litt slik at jeg begynner seinere på jobb. Det var jo fint, men hjelper ikke særlig på formen.. Er sånt farlig for barnet? Det trenger jo næring

Dette er mitt tredje barn, men med de to forrige var jeg ikke kvalm eller dårlig et sekund - så dette er helt nytt for meg 😬

Hvor mye gikk du ned i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ny Bruker skrev (4 timer siden):

Hvor mye gikk du ned i vekt?

Har gått ned 7 kg til nå - siden starten av desember..

Takk for svar dere andre og :) Hvorfor har ikke legen sagt noe om kvalmestillende om det finnes? Han har bare sagt man må vente på at det går over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tilbake til legen, kvalmestillende og full sykemelding i ei uke eller to til det har roet seg. 

Anonymkode: 722f1...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Følg med på urinen din. Den skal være lys og klar. Begynner den å bli mørkere, er du i ferd med å bli dehydrert. Det kan hende du må ha intravenøs væske. 

Anonymkode: 54292...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Takk for svar dere andre og :) Hvorfor har ikke legen sagt noe om kvalmestillende om det finnes? Han har bare sagt man må vente på at det går over...

Ikke om man slår heftig ut på suk-score, da bør du faktisk få hjelp.

Endret av mereo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi noen leger har en dårlig holdning om at kvinner som er gravide bare skal tåle å stå i der meste, mistenker jeg. Han er jo også mann, og har nok aldri kjent dånn kvalme på kroppen.

Anonymkode: 4af9f...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...