Gå til innhold

Ble så lei meg etter møte med ppt, kan de ta feil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det må forresten være en autorisert psykolog eller psykiater som tar en slik test. Var det det hos dere?

Anonymkode: 3a528...832

Selvfølgelig var det det både da hun ble testet på PPT og på barne og voksenhabiliteringen.

Anonymkode: 7d6de...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Klart barnet er henvist av en grunn, en grunn vi foreldre har varslet skolen om i noen år. Vi ønsker hjelp for å få riktig opplæring. Og nei så klart skal de ikke ta hensyn slik til foreldrene, men når man ikke kjenner igjen beskrivelsen av eget barn så er det jo noe som ikke stemmer? 
Vi kommer aldri til å fortelle barnet dette, det har ingenting for seg. 

Kanskje litt forskjell på å bli skuespiller enn å få lov å få en vanlig utdannelse? 
Min sønn vil bli fotballproff, jeg har ikke knust drømmene hans, hvorfor skal man det? 
De oppdager virkeligheten selv en dag, og vil man virkelig noe så synes jeg man skal prøve. Går det ikke, nei da blir det plan b, c osv

Med denne beskrivelsen som vi fikk i dag, vil vårt barn lære skuffelser uten at jeg som mor skal stå for de. 
Ts

Anonymkode: 018e1...e6e

Men hvis dere har sett disse vanskene selv og ønsket hjelp, hva er da grunnen til at du er så overrasket over resultatene? Slik vi pleier ånse det når vi gjennomfører slike tester, er at barn som har nettopp vansker med læring på skolen er de barna som skårer lavere på wisc. Jeg har f.eks flere barn. To av de lærer fort og har nok godt over 100 i iq. Yngstemann er derimot mye tregere, alt tar tid og ting jeg ikke kan huske vi brukte tid på eller trengte p lære de eldste- må vi bruke flere uker på med yngste. Være seg lesing, automatisering av en del regning, skjønne logikken bak i mattematikk etc. engelsk er og mye vanskeligere for yngste. Altså går det saktere. Og hun ville helt, helt sikkert skåret lavere på en iq-test. Helt innafor sosialt da, men merker at det går noe på selvfølelsen løs når hun ikke skjønner ting like fort som mange andre i klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo ppt som kartlegger lærevansker, tar tester. De har kommet frem til at barnet har behov for hjelp pga testene. Ingen diagnose er satt, det var det ikke behov for akkurat nå.

Barnet liker lite dette vi har drevet med nå, blitt veldig bevist på sine lærevansker. Så tenker vi ser ting an så kan vi ta nye tester når barnet er mer moden. 

Ja

Ts

PPT kartlegger , dvs de tar en en generell test for å se om det er avvik på testsvarene.  
Hvis så er tilfelle så bør de henvise videre til BUP for å UTREDE hva som skaper problemer for barnet. 
En vil vel ha et skikkelig svar på hva barnet eksakt sliter med ? En WISC-test er jo bare en test, ingen utredning 

Anonymkode: ef317...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det som er, er st en iq test vil være sårbar for lærevansker. Man har jo langt på vei gått bort fra at f.eks dysleksi = dum slik det var før, eller dyslalkuli = dum. Men på en iq-test vil slikt gi utslag fordi man ved dysleksi ofte har noe språkvansker i tillegg og derfor vil skåre lavere på de verbale deltestene. Man vil også fort havne litt bakpå i alle lesefagene og derfor kunne havne dårligere ut på informasjonsoppgaver. For en med dysleksi kan det ofte være vansker med arbeidsminnet også, uvisst om det er fordi hjernen bruker så mye kapasitet på ordene/selve lesingen/lyttingen, men man finner derfor at noen skårer lavere på arbeidsminne også. Som er en av de fire skalaene på WISC. Man kan jo spørre seg hva det vil si å være mindre smart, men sannheten er at lærevansker stort sett vil gi dårligere resultat på en iq-test. Samtidig er det viktig å vite at en iq-test bare måler det en iq-test måler. Man kan ha egenskaper som ikke kommer frem i en slik test. Og ja. Man kan og ha en dårlig dag, og derfor gjøre det litt dårligere på testen. Testleder bør imidlertid kunne avdekke om det er slik at barnet ikke er i form/er nervøs eller ikke gjør sitt beste

Barnet ble henvist for å finne ut av akkurat dette, siden også mor har dysleksi. Hva slags tester som tas da aner jeg ikke, men det er kun test av hukommelse og denne wisc testen som har blitt gjort. Det føles bare ikke riktig dette. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det må forresten være en autorisert psykolog eller psykiater som tar en slik test. Var det det hos dere?

Jeg har ikke helt fått med meg hva denne personen var utdannet som, men det var ppt og ikke bup, vil ikke tro det da var en psykolog eller psykiater. 
Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det må alle mennesker helt uavhengig av IQ. Husk det. Vi må alle finne ut hva vi er gode til og hva vi kan mestre. Det er ikke noe spesielt for henne. Jeg skjønner at dette er vanskelig, men jeg tror det vil bli lettere bare du tar tiden til hjelp. Du vil fort innse at hun er den samme uansett hva noen har sagt til deg på PPT. Tenk på at testene er døråpnere som gir henne hjelp og at det er bra for henne. De er ikke begrensninger. 

Anonymkode: 37464...9a5

Vi må ikke alle knuse drømmene til barna. Barn skal få lov å drømme, og de skal også få lov til å prøve. Så finner de selv ut på veien om det er mulig eller ikke, jeg som mor skal ikke knuse enhver drøm. 
Hjelp er kjempe bra, det er ikke hjelpen jeg reagerer på! 
Ts

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvis dere har sett disse vanskene selv og ønsket hjelp, hva er da grunnen til at du er så overrasket over resultatene? Slik vi pleier ånse det når vi gjennomfører slike tester, er at barn som har nettopp vansker med læring på skolen er de barna som skårer lavere på wisc. Jeg har f.eks flere barn. To av de lærer fort og har nok godt over 100 i iq. Yngstemann er derimot mye tregere, alt tar tid og ting jeg ikke kan huske vi brukte tid på eller trengte p lære de eldste- må vi bruke flere uker på med yngste. Være seg lesing, automatisering av en del regning, skjønne logikken bak i mattematikk etc. engelsk er og mye vanskeligere for yngste. Altså går det saktere. Og hun ville helt, helt sikkert skåret lavere på en iq-test. Helt innafor sosialt da, men merker at det går noe på selvfølelsen løs når hun ikke skjønner ting like fort som mange andre i klassen.

Fordi jeg setter ikke lærevansker som dysleksi og dyskalkuli opp som lav iq, eller at lærevansker kommer av forhold rundt barnet. Barnet ble henvist pga mistanke om dysleksi og ikke mistanke om lav iq. 
Jeg opplever lav iq som svært stigmatiserende, og det er mitt problem. Likevel kjenner jeg ikke igjen barnet som ble beskrevet. 
Det ble blant annet sagt at barnet kanskje ikke forstår de sosiale kodene at vi må forklare om og om igjen, det er feil. Barnet både forstår og reflekterer godt over hendelser og ting blir gjort i kampens hete. Dette barnet er mye bedre på dette enn min eldre som da mest sannsynlig ville skåret høyt på en slik test. 
Å måle iq på et barn synes jeg er fullstendig feil, og derfor fikk jeg også litt ubehag når vi ble spurt om dette. 
Vi ønsker hjelp, så vi har bestemt oss for å at nå slipper vi det lar barnet få hjelp så tar vi igjen om noen år. Da er kanskje barnet også tryggere på situasjonen. 
Ts

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

PPT kartlegger , dvs de tar en en generell test for å se om det er avvik på testsvarene.  
Hvis så er tilfelle så bør de henvise videre til BUP for å UTREDE hva som skaper problemer for barnet. 
En vil vel ha et skikkelig svar på hva barnet eksakt sliter med ? En WISC-test er jo bare en test, ingen utredning 

Ppt mener det ikke er grunnlag for videre utredning og at bup ville avvist en henvisning. 
Så nå får jo barnet hjelp, vi har fått en del timer så slik ståa er nå. Så har vi bestemt at nå skal skolen og vi jobbe sammen, så skal barnet vårt ta en ny test senere. Så tar vi det fra der. 
Vi har mye adhd i familien, så mulig at det er en utredning vi trenger, nå var ikke svarene fra oss godt nok til det. 
Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ppt mener det er et "rom" mellom innafor normalen og pu. Der var vist mitt barn. 

Takk for svar alle sammen. Dette er litt og i en verden jeg ikke er bevandret. 
Vi får se hvordan det går, håper på riktig hjelp. Så får vi ta tiden til hjelp. Bare reagerte veldig sterkt på dette, for jeg får det ikke til å stemme. 
Ts

Er ikke det fordi vi alle er myrsniper? 

Det er hardt å høre at våre små perfekte ikke fyller kriteriene for «den perfekte standard» og da stritter det i mot. For meg var det en sorgprosess. Nå er jeg derimot glad for diagnosen, for det utløser rettigheter som gjør at barnet nå presterer på et normalt nivå.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi må ikke alle knuse drømmene til barna. Barn skal få lov å drømme, og de skal også få lov til å prøve. Så finner de selv ut på veien om det er mulig eller ikke, jeg som mor skal ikke knuse enhver drøm. 
Hjelp er kjempe bra, det er ikke hjelpen jeg reagerer på! 
Ts

Nja, er vel urealistisk når du begynner å nærme deg slutten av barneskolen.  Synes det er litt vår jobb også som foreldre at barna ikke får oppblåst tro på seg selv så ikke fallhøyden blir for stor.  Med både dysleksi, adhd og mulig mer så må jo barnet bli innforstått med  at veien mot mål kan bli i bratteste laget.  Hvordan mener du de finner ut selv om det er mulig eller ikke. God selvinnsikt er ikke så sannsynlig om du bygger opp under narrativet at alt er mulig.

Anonymkode: f4fd6...d28

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Mitt barn har lærevansker, og blitt utredet av ppt. De har tatt en iq test, fikk vondt i magen bare av få beskjed om dette. 
Det var under vanskelig omstendigheter, jeg lå på sykehus (jeg mamma) 

Barnet skårer lavt på iq, men ikke så langt ned som lettere psykisk utviklingshemming. 
Jeg klarer ikke å se dette da barnet vårt lærer fort om det er lagt tilrette for dette. 
Jeg var enig at vi hadde behov for en utredning, men sitter litt med sjokk av at testene viser dette. 
Har dere opplevd at testene er feil? 
Får vondt av barnet mitt, tenker da på fremtiden. Søsken som er vanvittig god på skolen, så får man et slikt "stempel" 

Er barnet utredet for dysleksi? Hva slags test tok de for å få vite IQ?

Har en kollega som fikk lav score da hun var barn pga adhd. Hun er over gjennomsnittet på mange felt, superkreativ og der løsninger der andre ikke ser løsninger. Så testen er ikke bli en sdyster fremtidsutsikt for barnet deres. Det som er greit å huske er at dere ikke behandler barnet som om det ikke forstår ting, at dere undervurder intelligensen kun basert på testen. En IQ test kan også slå feil ut. Om dere f.eks har vært dårlige på å lese for barnet før skolealder vil ordforrådet bli dårligere, noe som slår neg ut på testen. 

Anonymkode: 78861...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ppt mener det ikke er grunnlag for videre utredning og at bup ville avvist en henvisning. 
Så nå får jo barnet hjelp, vi har fått en del timer så slik ståa er nå. Så har vi bestemt at nå skal skolen og vi jobbe sammen, så skal barnet vårt ta en ny test senere. Så tar vi det fra der. 
Vi har mye adhd i familien, så mulig at det er en utredning vi trenger, nå var ikke svarene fra oss godt nok til det. 
Ts

Mine barn ble utredet på BUP og fikk ADHD diagnoser der . 
Siden dere har en kjent historie med ADHD så er det rart at PPT stopper videre utredning. 
Jeg gikk selv til fastlegen og han sendte henvisning til Bup . 
Grunnen til jeg nå ble engasjert er at vi møtte et menneske på et møte på skolen som påsto at barnet ikke ville få hverken karakterer eller jobb, og tilslutt bo i omsorgsbolig , og det var etter vi hadde fått diagnosen. 
En skal passe seg litt for desse skråsikre pedagogene som vet at der er andre som kan bistå og ha utvidet ekspertise på området, men som vil gjerne ha full kontroll. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nja, er vel urealistisk når du begynner å nærme deg slutten av barneskolen.  Synes det er litt vår jobb også som foreldre at barna ikke får oppblåst tro på seg selv så ikke fallhøyden blir for stor.  Med både dysleksi, adhd og mulig mer så må jo barnet bli innforstått med  at veien mot mål kan bli i bratteste laget.  Hvordan mener du de finner ut selv om det er mulig eller ikke. God selvinnsikt er ikke så sannsynlig om du bygger opp under narrativet at alt er mulig.

Anonymkode: f4fd6...d28

Der er vi uenige, drømmer er viktig. Noe å strekke seg etter, noe å jobbe mot om man ønsker det. 
Man finner ut selv uten at jeg skal fortelle barnet at du ikke har evner til det. 
De blir så mye fortalt gjennom 13 år på skole at de ikke duger til noe, at det ikke er pene, at de er stygge, at du er dum for du ikke klarer det. Man trenger ikke å bli fortalt dette hjemme, jeg bygger heller opp barna. For jeg mener i Norge har vi alle muligheter til å drømme og prøve, faller man så kan man begynne på nytt. 
Ingen av mine barn har oppblåst tro på seg selv, men de har tro på seg selv. Det er super viktig! 
Jeg har også troa på meg selv, jeg har også oppnådd det som var viktig for meg. Tross en skolegang som har vært svært tøff. 
Ts

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skriver jo at det ikke var lav nok iq til diagnose. Da virker det litt hardt å informere barnet i det hele tatt foreløpig. Kjenner selv en sånn person godt, og det stempelet hjalp ingenting. Det bekreftet for ham at han var annerledes, mens det legen i virkeligheten hadde sagt (ja, var lege involvert pga flere diagnoser) var at han utviklet seg litt saktere enn gjennomsnittet, men scorer ikke lavt nok for diagnose og vil kunne leve et helt normalt, godt voksenliv bare han får litt tilpasset opplæring og muligheten til å ta igjen der han hadde sakket litt ut. Vedkommende har jobb, leilighet og alt en vanlig borger har nå, men vil alltid føle seg mindreverdig for noen sa til ham at han ikke er som alle andre- selv om han er det, bare ikke på en mensatest kanskje. 

Anonymkode: c48e5...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er barnet utredet for dysleksi? Hva slags test tok de for å få vite IQ?

Har en kollega som fikk lav score da hun var barn pga adhd. Hun er over gjennomsnittet på mange felt, superkreativ og der løsninger der andre ikke ser løsninger. Så testen er ikke bli en sdyster fremtidsutsikt for barnet deres. Det som er greit å huske er at dere ikke behandler barnet som om det ikke forstår ting, at dere undervurder intelligensen kun basert på testen. En IQ test kan også slå feil ut. Om dere f.eks har vært dårlige på å lese for barnet før skolealder vil ordforrådet bli dårligere, noe som slår neg ut på testen. 

Det var derfor barnet ble henvist, barnet har kun tatt to tester. Og aner ikke om denne wisc tester avdekker dette? 
Kommer aldri til å behandle barnet annerledes enn nå, for jeg mener dette stemmer ikke.  Vi jobber med skolen og håpe på at ekstra undervisning er noe som gjør at barnet vil være på samme nivå faglig som jevnaldrende om noen år🤞🏻

Takker for så mange fine tilbakemeldinger og erfaringsutveksling. Setter enormt pris på det. 
Ts 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skriver jo at det ikke var lav nok iq til diagnose. Da virker det litt hardt å informere barnet i det hele tatt foreløpig. Kjenner selv en sånn person godt, og det stempelet hjalp ingenting. Det bekreftet for ham at han var annerledes, mens det legen i virkeligheten hadde sagt (ja, var lege involvert pga flere diagnoser) var at han utviklet seg litt saktere enn gjennomsnittet, men scorer ikke lavt nok for diagnose og vil kunne leve et helt normalt, godt voksenliv bare han får litt tilpasset opplæring og muligheten til å ta igjen der han hadde sakket litt ut. Vedkommende har jobb, leilighet og alt en vanlig borger har nå, men vil alltid føle seg mindreverdig for noen sa til ham at han ikke er som alle andre- selv om han er det, bare ikke på en mensatest kanskje. 

Anonymkode: c48e5...9cc

Kommer ALDRI til å fortelle barnet dette, dette er mellom far, meg og skolen. Det må være svært ødeleggende for et menneske❤️

Ts

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror egentlig langt nær de fleste barn kan ha perioder hvor de ligger "under normalen" på noen områder. Jeg ligger under normalen på affekt regulering, for eksempel. Men jeg klarer meg likevel, må bare opparbeides mestringsstrategier for det. Og om man blir lagerarbeider, så er det også et yrke. Ikke en gang spesielt dårlig betalt. 

Min bror kunne aldri tatt den akademiske veien som jeg har tatt, han kunne aldri fått master. Han forstår ikke det jeg forstår. Men han har alle mulige slags sertifikater på kjøretøy, og han er UTROLIG handy, både når det kommer til kjøretøy og det å fikse på hus og hytte. Han har sluppet unna studielån og kan gjøre det meste av oppgraderinger, vedlikehold og oppussing uten hjelp av fagfolk. Det kunne aldri jeg klart. Så ikke vær redd, det går seg til ❤️

Anonymkode: 23383...c7f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

. Om en mann/kvinne jeg ikke kjente plutselig satt ovenfor meg å testet meg i logisk tenkningsoppgaver over tid hadde jeg uten tvil scoret langt lavere enn om jeg gjorde samme oppgaver i fred og ro.

Er jo en rekke eksempler på at barn har blitt feildiagnostisert med PU. Flere har blitt stemplet for livet og underprestert i åresvis pga. for stor tillit til en enkel test.

Anonymkode: 1a5aa...eb2

Dette. PPT har vel testet for dysleksi før de tok disse testene? Ikke legg for mye i en slik test, da mange underpresterer under stress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette. PPT har vel testet for dysleksi før de tok disse testene? Ikke legg for mye i en slik test, da mange underpresterer under stress. 

Nei, dette var første test. Så har det vært en hukommelse test. Den fant de ut på at barnet trenger et par repetisjoner og etter det husker barnet alt. Hvilken test brukes til å avdekke dysleksi? Jeg tok bare en test den gangen jeg ble testet. Det var veldig mye jeg skulle skrive. Men dette er jo mer enn 20 år siden. 
Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror egentlig langt nær de fleste barn kan ha perioder hvor de ligger "under normalen" på noen områder. Jeg ligger under normalen på affekt regulering, for eksempel. Men jeg klarer meg likevel, må bare opparbeides mestringsstrategier for det. Og om man blir lagerarbeider, så er det også et yrke. Ikke en gang spesielt dårlig betalt. 

Min bror kunne aldri tatt den akademiske veien som jeg har tatt, han kunne aldri fått master. Han forstår ikke det jeg forstår. Men han har alle mulige slags sertifikater på kjøretøy, og han er UTROLIG handy, både når det kommer til kjøretøy og det å fikse på hus og hytte. Han har sluppet unna studielån og kan gjøre det meste av oppgraderinger, vedlikehold og oppussing uten hjelp av fagfolk. Det kunne aldri jeg klart. Så ikke vær redd, det går seg til ❤️

Anonymkode: 23383...c7f

Og denne verden liker jeg. Vi kan ikke kun ha teoretiker eller kun praktikere. Dette lærer jeg også barna mine, jeg har to som ikke er så veldig praktisk anlagt. Og det er nok slik at dette barnet er nok mer lik meg som praktiker. Og det er ikke noe galt med det, og innerst inne vet jeg at det vil gå veldig bra til slutt. Det ble veldig vondt bare. Jeg tror dette kommer av at jeg har følt meg dum gjennom hele livet pga skole vansker, nå sa de rett ut at det er pga lav iq hos mitt barn. Aldri testet min, men i voksen alder så tok jeg opp fag. Det viser seg at jeg var ikke dum. Likevel det sitter i ryggmargen, og nå er jeg nok redd for at barnet mitt skal føle seg slik jeg gjorde som barn. Vi kommer ikke til å si dette til barnet, og vi skal gjøre alt for at barnet kommer seg gjennom skolen uten slike følelser. Takk for gode ord❤️ 

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Barnet ble henvist for å finne ut av akkurat dette, siden også mor har dysleksi. Hva slags tester som tas da aner jeg ikke, men det er kun test av hukommelse og denne wisc testen som har blitt gjort. Det føles bare ikke riktig dette. 

Jeg har ikke helt fått med meg hva denne personen var utdannet som, men det var ppt og ikke bup, vil ikke tro det da var en psykolog eller psykiater. 
Ts

Om det ikke var psykiater eller psykolog virker det uproft.  Det er mye som skal tas hensyn til. Først og fremst overrasket over at de ikke startet med å teste dysleksi før IQ. Helt motsatt av hvordan de opererer her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...