AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #21 Del Skrevet 3 timer siden Jeg har jobbet i PPT og vi pleide vanligvis ikke å trekke en IQ -score ut av testene vi tok. Det er mulig, men min erfaring er at det stort sett er irrelevant. Som man ser av innlegget ditt henger foreldre seg ofte opp i denne IQ-scoren, men det er ikke den som er viktig. Det som er viktig er å finne ut hva barnet ditt sliter med og hvordan dere og skolen kan hjelpe barnet på disse områdene og også hva barnet er sterk på og mestrer, både for barnets egen selvfølelse, men også for å se på det som ressurser barnet kan bruke i livet sitt. Ikke se på lav IQ som et stempel eller et uoverkommelig hinder som for alltid vil merke barnet deres. Hun har noen utfordringer, det er alt. Utfordringer som kan gjøre at hun trenger hjelp og støtte eller må jobbe litt hardere for å få til det hun vil, men det er ingen som helst grunn til at hun ikke skal ha et fullverdig, godt og normalt. Anonymkode: 37464...9a5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #22 Del Skrevet 3 timer siden Enig med mange andre her. De skulle aldri sagt noe om IQ når barnet uansett har IQ innenfor normalen! Nå er du stresset og lei deg og det hjelper ikke på situasjonen ❤️ . Jeg håper du heller kan se positivt på det, at hun i alle fall ikke har unormalt lav IQ. Da handler det faktisk ikke om mer enn at hun har noen læringsvansker som du må kjempe for at hun får hjelp og støtte. Anonymkode: 0b8a0...1ae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #23 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ppt mener det er et "rom" mellom innafor normalen og pu. Der var vist mitt barn. Takk for svar alle sammen. Dette er litt og i en verden jeg ikke er bevandret. Vi får se hvordan det går, håper på riktig hjelp. Så får vi ta tiden til hjelp. Bare reagerte veldig sterkt på dette, for jeg får det ikke til å stemme. Ts Anonymkode: 018e1...e6e Det er innenfor normalen, lavere normalnivå, er «normalen», hadde det ikke vært normalen kaller man det mild pu. Jeg er helt sikker på at du kjenner flere mennesker rundt deg som ville skåret likt. Anonymkode: 1f8fa...a49 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #24 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig med mange andre her. De skulle aldri sagt noe om IQ når barnet uansett har IQ innenfor normalen! Nå er du stresset og lei deg og det hjelper ikke på situasjonen ❤️ . Jeg håper du heller kan se positivt på det, at hun i alle fall ikke har unormalt lav IQ. Da handler det faktisk ikke om mer enn at hun har noen læringsvansker som du må kjempe for at hun får hjelp og støtte. Anonymkode: 0b8a0...1ae Enig! Lavt normalnivå er faktisk normalt! Anonymkode: 1f8fa...a49 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #25 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har jobbet i PPT og vi pleide vanligvis ikke å trekke en IQ -score ut av testene vi tok. Det er mulig, men min erfaring er at det stort sett er irrelevant. Som man ser av innlegget ditt henger foreldre seg ofte opp i denne IQ-scoren, men det er ikke den som er viktig. Det som er viktig er å finne ut hva barnet ditt sliter med og hvordan dere og skolen kan hjelpe barnet på disse områdene og også hva barnet er sterk på og mestrer, både for barnets egen selvfølelse, men også for å se på det som ressurser barnet kan bruke i livet sitt. Ikke se på lav IQ som et stempel eller et uoverkommelig hinder som for alltid vil merke barnet deres. Hun har noen utfordringer, det er alt. Utfordringer som kan gjøre at hun trenger hjelp og støtte eller må jobbe litt hardere for å få til det hun vil, men det er ingen som helst grunn til at hun ikke skal ha et fullverdig, godt og normalt. Anonymkode: 37464...9a5 De sa at hun må kanskje realitetsorientere barnet for å få barnet inn i en utdannelse som barnet kan meste. Det jeg fikk ut av det at mitt barn kan ikke bli det som kanskje er drømmen for iq er for lav. Jeg synes kanskje det hadde vært bedre å ikke vite akkurat dette, det ble veldig vondt og helt feil. Jeg har aldri tenkt på lærevansker som lav iq, men at undervisningen og lærings gleden ikke er helt på plass. Nå var det liksom veldig fokus på at barnet mitt skal få mestringer på sitt nivå. Akkurat som det er så fryktelig dårlig enn alle andre, som minst av flere barn så er det dette barnet som får til mest og er mest selvstendig, men minst glad i skole. Jeg vet at dette er noe som ligger i meg, dypt i meg og noe jeg skal jobbe med, men det var veldig vondt og det kom mange tanker om fremtiden. Ts Anonymkode: 018e1...e6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #26 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De sa at hun må kanskje realitetsorientere barnet for å få barnet inn i en utdannelse som barnet kan meste. Det jeg fikk ut av det at mitt barn kan ikke bli det som kanskje er drømmen for iq er for lav. Jeg synes kanskje det hadde vært bedre å ikke vite akkurat dette, det ble veldig vondt og helt feil. Jeg har aldri tenkt på lærevansker som lav iq, men at undervisningen og lærings gleden ikke er helt på plass. Nå var det liksom veldig fokus på at barnet mitt skal få mestringer på sitt nivå. Akkurat som det er så fryktelig dårlig enn alle andre, som minst av flere barn så er det dette barnet som får til mest og er mest selvstendig, men minst glad i skole. Jeg vet at dette er noe som ligger i meg, dypt i meg og noe jeg skal jobbe med, men det var veldig vondt og det kom mange tanker om fremtiden. Ts Anonymkode: 018e1...e6e Stakkars deg og dere! De skal da ikke «realitetsorientere» en tiåring om at hun ikke skal kunne studere eller bli akkurat hva hun vil, når hun ikke engang har fått hjelp og tilrettelegging. De som har sagt dette til dere virker mindre intelligente selv!! Anonymkode: 0b8a0...1ae 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #27 Del Skrevet 3 timer siden da er nøkkelen for barnet ditt å få en sykt god kompetanse i å være innenfor det gode selskap. det er flust av dem og de nærmer seg aldri frivillig iq-tester. Anonymkode: 8166e...e54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cartman Skrevet 3 timer siden #28 Del Skrevet 3 timer siden Samfunnet trenger alle type mennesker, så ville ikke tenkt mer på det. Barnet ditt kan ha mange ulike gode egenskaper og talenter som ikke lar seg kartlegge. Jeg ville spilt på lag med ppt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #29 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): De sa at hun må kanskje realitetsorientere barnet for å få barnet inn i en utdannelse som barnet kan meste. Det jeg fikk ut av det at mitt barn kan ikke bli det som kanskje er drømmen for iq er for lav. Jeg synes kanskje det hadde vært bedre å ikke vite akkurat dette, det ble veldig vondt og helt feil. Jeg har aldri tenkt på lærevansker som lav iq, men at undervisningen og lærings gleden ikke er helt på plass. Nå var det liksom veldig fokus på at barnet mitt skal få mestringer på sitt nivå. Akkurat som det er så fryktelig dårlig enn alle andre, som minst av flere barn så er det dette barnet som får til mest og er mest selvstendig, men minst glad i skole. Jeg vet at dette er noe som ligger i meg, dypt i meg og noe jeg skal jobbe med, men det var veldig vondt og det kom mange tanker om fremtiden. Ts Anonymkode: 018e1...e6e Er dette et problem, da? Dersom det har vært et ønske om å teste for lærevansker, så har vel barnet noe problemer med å lære nå? Tenk å sitte på skolen dag etter dag og synes at alt er vanskelig, det er utmattende. Det vil vel være bedre å finne ut hva som er vanskene og få oppleve mestring på sitt nivå? Få til noe, istedenfor å streve med alt? Jeg er enig i at det var uheldig å informere barnet om iq. Kunne jo heller ha vinklet det på en annen måte for barnet. Dersom barnet strever med skolen, så skjønner det jo fort at ikke alle utdanninger er oppnåelig. Barn må f.eks få lov til å leve i drømmen om å kunne bli fotballproff en liten periode, selv om folk rundt vet at det er nærmest umulig (et eksempel) Anonymkode: 59879...c42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #30 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Stakkars deg og dere! De skal da ikke «realitetsorientere» en tiåring om at hun ikke skal kunne studere eller bli akkurat hva hun vil, når hun ikke engang har fått hjelp og tilrettelegging. De som har sagt dette til dere virker mindre intelligente selv!! Anonymkode: 0b8a0...1ae Vi har bestemt oss for at ingenting av dette skal vårt barn få vite. Vi har fått mange ekstra timer ut barneskolen og det er jo veldig bra om det er lærere og ikke ufaglærte som skal ha undervisningen. Jeg reagerer veldig for jeg føler det er noe som ikke stemmer. Verken jeg eller mannen har lang utdannelse, mannen litt lenger enn meg. Så det er ikke slik at jeg tenker at alle må gå lektor utdanning eller lignende, men jeg mener at vil man noe så får man det til med å jobbe. Nå følte jeg at nei det er ingen vits, barnet ditt kan ikke klare det. Jeg selv har dysleksi, jeg har slitt alle mine 13 år på skole, det har vært tøff. Jeg har virkelig jobbet med barnet og skolen for at barnet ikke skal oppleve følelsen av å være annerledes. Nå kom stemplet opplevde jeg. Ts Anonymkode: 018e1...e6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #31 Del Skrevet 2 timer siden Vet ikke om det er noen trøst, men jeg har en 10 åring med høy iq, og det er virkelig ikke noen drømmesituasjon. For å oppleve mestring på skolen krever det tilrettelegging, men ettersom barnet er «så smart», så brukes det ikke ressurser på det. Foreløpig går det greit, men det er ikke gitt at barnet vårt ikke blir en «skoletaper». I tillegg er det større sannsynlighet for psykiske vansker i ungdomsårene pga skjev utvikling av intelligens i forhold til følelsesliv. Tenker i grunn du må legge fra deg bekymringene rundt at barnet ikke skal kunne bli det det drømmer om. De fleste drømmer større enn de kan gjennomføre, og de som ender med noe de mestrer er de som trives best i jobben over tid. Du må derfor legge bort dine drømmer om barnets fremtid, og hjelpe barnet med å finne noe som passer barnet, på samme måte som alle andre foreldre burde støtte og veilede barna. Anonymkode: 7ba49...a56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #32 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet ikke om det er noen trøst, men jeg har en 10 åring med høy iq, og det er virkelig ikke noen drømmesituasjon. For å oppleve mestring på skolen krever det tilrettelegging, men ettersom barnet er «så smart», så brukes det ikke ressurser på det. Foreløpig går det greit, men det er ikke gitt at barnet vårt ikke blir en «skoletaper». I tillegg er det større sannsynlighet for psykiske vansker i ungdomsårene pga skjev utvikling av intelligens i forhold til følelsesliv. Tenker i grunn du må legge fra deg bekymringene rundt at barnet ikke skal kunne bli det det drømmer om. De fleste drømmer større enn de kan gjennomføre, og de som ender med noe de mestrer er de som trives best i jobben over tid. Du må derfor legge bort dine drømmer om barnets fremtid, og hjelpe barnet med å finne noe som passer barnet, på samme måte som alle andre foreldre burde støtte og veilede barna. Anonymkode: 7ba49...a56 Jeg har et barn i motsatt ende jeg også, og der følte jeg som deg, men har fått til god undervisning der med en super lærer. Min 12 åring lærer nå matte blant annet på vgs nivå, og det er jeg veldig glad for som du sier motivasjon er viktig. For det ble mye uro og mistanke om adhd for barnet kjedet seg. Nå har jeg da tydeligvis en i andre enden av skalaen, og da skal man liksom knuse drømmer. Nå skal ikke jeg det, det er lenge til enda. Vi får bare ta årene som kommer, så får jeg håpe på at vi får barnet opp på samme nivå som jevnaldrende. Det er mye mobbing allerede, så dette skal aldri komme ut, men klart se ser jo at barnet strever med fag. Det har allerede blitt bemerket mye av medelever. Og vi snakker helt klart med barna om fremtiden, og det er vanskelig for et barn å vite hva man skal bli. Vi veileder barna, men til sist så er det de som skal leve livet demmes å ta valg. Vi er heldig i Norge, var valget feil kan man starte på nytt. Likevel den var vond i dag. Ts Anonymkode: 018e1...e6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #33 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har et barn i motsatt ende jeg også, og der følte jeg som deg, men har fått til god undervisning der med en super lærer. Min 12 åring lærer nå matte blant annet på vgs nivå, og det er jeg veldig glad for som du sier motivasjon er viktig. For det ble mye uro og mistanke om adhd for barnet kjedet seg. Nå har jeg da tydeligvis en i andre enden av skalaen, og da skal man liksom knuse drømmer. Nå skal ikke jeg det, det er lenge til enda. Vi får bare ta årene som kommer, så får jeg håpe på at vi får barnet opp på samme nivå som jevnaldrende. Det er mye mobbing allerede, så dette skal aldri komme ut, men klart se ser jo at barnet strever med fag. Det har allerede blitt bemerket mye av medelever. Og vi snakker helt klart med barna om fremtiden, og det er vanskelig for et barn å vite hva man skal bli. Vi veileder barna, men til sist så er det de som skal leve livet demmes å ta valg. Vi er heldig i Norge, var valget feil kan man starte på nytt. Likevel den var vond i dag. Ts Anonymkode: 018e1...e6e Så får jeg legge til at barnet som er eldre har ikke tatt denne iq testen, vi var på samtaler med ppt, men vi gikk ikke lenger for så lenge vi kan få en grei tilrettelegging så ble lærer og vi enig om at barnet skal får utfordringer. Så aner ikke iq der, og det er godt egentlig. Ts Anonymkode: 018e1...e6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #34 Del Skrevet 1 time siden Jeg har to voksne barn med Asperger og ADHD . De fungerer bra og er i jobb . Men jeg skjønner ikke helt, hvorfor har PPT utredet barnet ditt? Det er jo BUP som står for det, og PPT hjelper og tilrettelegger i skolen etter vedtak fra BUP. Mulig at PPT kan ta en generell som viser noen utfordringer, og da henviser videre til BUP, men dette synes jeg var rart. Anonymkode: ef317...ada Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #35 Del Skrevet 1 time siden Jeg husker på u.skolen så hadde jeg dårlige karakterer, også sa mattelærer: "Når dere starter på vgs så kommer dere til å gå ned 1-2 karakterer." Da tenkte jeg er vel ikke akkurt noe vits at jeg skal gå på vgs da akkurat? Vi hadde LG, NG, G, M og S. Husker ikke om det var en karakter til inni der. LG var stryk og S var det beste. Så kom jeg på vgs, fikk en super lærer som virkelig klarte å gjøre meg engasjert, matte var moro, jeg forstod det. Jeg fikk 5 i faget og kom opp i matte på slutten av året og fikk 6 på eksamen. Aldri la noen andre fortelle deg eller barnet ditt at de ikke kan og må holde seg på sitt nivå. Anonymkode: d3988...25e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #36 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har to voksne barn med Asperger og ADHD . De fungerer bra og er i jobb . Men jeg skjønner ikke helt, hvorfor har PPT utredet barnet ditt? Det er jo BUP som står for det, og PPT hjelper og tilrettelegger i skolen etter vedtak fra BUP. Mulig at PPT kan ta en generell som viser noen utfordringer, og da henviser videre til BUP, men dette synes jeg var rart. Anonymkode: ef317...ada Dette spurte jeg om, men pr nå var det ingen vits. Barnet var der barnet var og vi får timer for undervisning. Har ikke fått diagnose, men fått beskjed om at lærevansker er pga lav iq. Ts Anonymkode: 018e1...e6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 minutter siden #37 Del Skrevet 9 minutter siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ppt mener det er et "rom" mellom innafor normalen og pu. Der var vist mitt barn. Takk for svar alle sammen. Dette er litt og i en verden jeg ikke er bevandret. Vi får se hvordan det går, håper på riktig hjelp. Så får vi ta tiden til hjelp. Bare reagerte veldig sterkt på dette, for jeg får det ikke til å stemme. Ts Anonymkode: 018e1...e6e Gjenta testen om et år eller to. Imens ville jeg lagt mer vekt på det faktiske funksjonsnivået. Vårt barn scoret nedenfor normalområdet da han var 6 i forbindelse med skolestart. Fikk en diagnose (ikke PU, men forsinket utvikling). Testet igjen to år senere - nå er han innenfor normalområdet, faktisk over gjennomsnitt på enkelte områder. Diagnosen ble tatt bort. Han samarbeidet ikke spesielt godt på testen (har også annen diagnose, kanskje andre diagnoser), og er nok i realiteten over nivået han testet på. Læreren sier han er svært sterk faglig (bare han får tilrettelegging), så han har ikke lærevansker som sådan, og slett ikke PU. Han er en sterk leser, god til å stave, snakker engelsk, god i matte, kunnskapsrik. Men han har andre diagnoser som ikke går på evnenivå som gjør skole vanskelig. Jeg skjønner du reagerer, jeg reagerte også sterkt da det ble antydet at han hadde lærevansker og var utenfor normalnivået. PU var noe av det verste jeg kunne tenke meg, det var nok fordommene mine som snakket der. Men tester kan være feil, ting kan endre seg over tid, og det finnes verre diagnoser å leve med enn lett PU, har jeg skjønt etterpå. Men det er jo klart at ingen ønsker det for barnet sitt uansett. Anonymkode: ebcd2...096 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå