AnonymBruker Skrevet 23. januar #21 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Norge henger definitivt etter når det gjelder autisme. Man kan fint ha øyekontakt og samtidig være autist. Anonymkode: 4763a...a12 Og man kan ha ADHD å slite med øyekontakt. Veldig mye likhetstrekk mellom ADHD og autisme, men med noen få vesentlige forskjeller. Anonymkode: 5ba8a...076 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #22 Del Skrevet 23. januar Jeg kan bekrefte det du sier om mat og sære matvaner . Det var typisk for mine to med Asperger og ADHD . Men de har vokst det mer og mer av seg Anonymkode: 372ec...427 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #23 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg kan bekrefte det du sier om mat og sære matvaner . Det var typisk for mine to med Asperger og ADHD . Men de har vokst det mer og mer av seg Anonymkode: 372ec...427 Og vært altfor lite kunnskap i Norge. Diagnosen ARFID har vært anerkjent i USA i 20 år, i Norge i 2-3… Nå blir det heldigvis egen diagnose i ICD-11. Jeg håper også at vi snart kan få avlivet myten om at kun autisme=hypersensitiv, det er like vanlig ved ADHD (vil ofte bare kunne komme litt ulikt til uttrykk) , og bør heller sees på som en generelt trekk ved nevroutviklingsforstyrrelser. Anonymkode: 0436d...1f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #24 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Forskjell på å hoppe fra oppgave til oppgave på ting du velger selv. Snakker om overganger mellom ulike situasjoner, endringer generelt, en av kjernetingene man sliter med når man har ADHD. Men det vil ofte gi seg utslag på en annen måte enn hos dem med autisme. ADHD er fortsatt preget av en stereotyp forståelse/oppfatning både i samfunnet og også i helsevesenet (dem som ikke jobber med det). ADHD innebærer mange flere vansker og er mye mer sammensatt enn «hyper med dårlig konsentrasjon». Man har også noe som heter hyperfokus, og det å bryte ut av det, og spesielt om andre vil at du skal avslutte, kan være «umulig» og utløse sterke reaksjoner. En med autisme har gjerne særinteresser og da på en til få områder. En med ADHD vil ofte ha hyperfokus på ting man er interessert i, men den store forskjellen fra en med autisme er at det man har hyperfokus på ofte endrer seg. Endre hobby er klassisk eksempel, man går enormt opp i en ting, går så lei, over til ny hobby som man går all in i, osv osv. Men når man er i hyperfokus kan det for det utrente øyet forveksles med en med autisme som har særinteresse. Anonymkode: 0436d...1f8 Takk, jeg var ikke klar over det du skrev her. Men jeg er enig i at autisme og ADHD er mye mer nyansert og komplisert enn sterotypen. Så jeg er egentlig ikke så overrasket over at jeg lærer nye ting hele tiden om diagnosene. Har også selv merket at mange i helsevesenet også sliter med å forstå disse diagnosene. Anonymkode: 94380...ac2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå