Gå til innhold

Adhd og Asperger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Vår sønn på 11 år fikk adhd diagnose for et år siden, men jeg mistenker sterkt at han er på spekteret også… Får ikke alt til og stemme med kun adhd diagnosen. Jeg skriver her i håp om at kanskje noen av dere har erfaring med Asperger. 

Jeg kan nevne noen av de tingene jeg ser som gjør at jeg heller mot Asperger også :

- Meget sær i matveien, kommenterer konsistensen på maten, vil ikke ha for mye kjøtt, liker ikke potet men pommes frites og da ikke hvilken som helst pommes frites heller, generelt kresen i matveien og få produkter han liker. Prøver jeg og få han til å smake på noe annet kan han bli så ifra seg at han brekker seg og begynner å gråte….

- Når han er lei seg hvis f.eks. noen i familien er død, kjæledyr eller andre triste ting skjer så vil han helst trekke seg inn på rommet alene og vil ikke ha trøst. Han viser ingen følelser ovenfor oss.

- Han har alltid kun hatt en interesse av gangen og den interessen tar opp alt av tiden hans. Han kan bytte interesser, men da er han ferdig med den forrige som han selv sier. 

- Mye utmattet og sliten.. 

- Han scorte 137 på iq test under utredning for adhd. ( hørt det er vanlig at de som har Asperger kan ha meget høy iq også) 

- Han sluttet helt med leking når han var 2 år. Lekte aldri noe særlig med andre barn egentlig. Men han har alltid vært noenlunde sosial og holder øyekontakt. 

- tisset og bæsjet seg ut til han var 10 år.. tisset seg ofte ut om nettene og kunne bæsje rett i buksen mens han holdt på med interessen sin på dagtid. Dette gjør han ikke lengre og har ikke uhell på natt lengre. 

- Han kan plutselig danse i situasjoner det ikke er forventet og jeg lurer på om han stimmer? Også… Han lager utrolig høye «snorke» lyder uten at det er snørr i nesen og «harker».. veldig høyt og veldig ofte! Jeg har spurt han hvorfor han gjør dette men da svarer han bare at han klør i nesen og halsen. Ser ikke noe tegn til allergi hos han og har vært hos legen som sier han ikke kan finne noe. 

- Han har aldri brydd seg noe særlig om utseendet eller hygiene… blitt litt mer opptatt av det nå. Men han kunne ha uhell som 9 åring der det luktet av han uten at han skiftet eller viste ubehag med det.

- Han er ikke noe hyperaktiv av seg til tross for at det var den adhd typen de satt på han. Han kan sitte i samme stilling i mange timer uten og reise seg eller bevege seg. Ser liksom ikke noe som kan ligne adhd i han.. Han har ingen problemer med å konsentrere seg og gjør det bra på skolen.

- Han har alltid skilt seg ut sosialt og ikke vært god på det eller dette med å lese sosiale situasjoner.

Så kan det faktisk være mulig at de har satt feil diagnose på han ? Kan autisme og adhd ligne så mye at de kan ta så feil? Jeg er bekymret for at de har gjort feil og han ikke får den tilretteleggingen han egentlig skulle hatt. Han er begynt med skolevegring nå og sover mye… pluss litt andre ting som gjør at jeg er usikker på diagnosen..

Anonymkode: dbaf7...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tenker at det er flere ting her som kan tyde på Aspergers. Og det er ganske vanlig å ha begge diagnosene (i allefall at de som har autisme også har adhd er temmelig vanlig).

Har selv jente på samme alder med aspergers, der er det litt andre symptomer, men noe er likt. Og fra utallige aspergers-fora jeg er medlem av, har kjenner jeg igjen mye av det du beskriver som guttene oplever.

Anonymkode: 5cf90...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror jeg ville undersøkt dette videre, ja. 

Anonymkode: b3f9f...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil bare påpeke at problemer med mat og en del av det andre du beskriver er like vanlig ved adhd som ved Asperger, dvs det er vanlig hos begge pasientgrupper, altså ikke diagnose spesifikt, men «vanlig forekommende» hos personer med nevroutviklingsforstyrrelser generelt. 

Anonymkode: 0436d...1f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker at det er flere ting her som kan tyde på Aspergers. Og det er ganske vanlig å ha begge diagnosene (i allefall at de som har autisme også har adhd er temmelig vanlig).

Har selv jente på samme alder med aspergers, der er det litt andre symptomer, men noe er likt. Og fra utallige aspergers-fora jeg er medlem av, har kjenner jeg igjen mye av det du beskriver som guttene oplever.

Anonymkode: 5cf90...2ef

Takk for svar! Han har bare en del trekk som heller mer mot Asperger enn adhd.. virker som de henger litt etter her i Norge på akkurat dette? Begrunnelsen deres var at han «holder» øyekontakt og virker sosial. 

Men de observerte jo han kun en gang på skolen der han er hver dag og føler seg «trygg».. de ser ikke når han er helt utslitt av det sosiale og de så ikke hvordan han oppfører seg f.eks. hjemme eller i andre sosiale situasjoner. Jeg prøvde å gi de så mye informasjon som jeg kunne om de forskjellige tingene jeg ser. Men de avfeide Asperger bare pga de tingene jeg skrev over her.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke usannsynlig. 

Det er høy overlapp mellom diagnosene. Ofte kan autistiske trekk bli mer synlige ved medisinering for ADHD. 

Anonymkode: 0ee26...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei! Vår sønn på 11 år fikk adhd diagnose for et år siden, men jeg mistenker sterkt at han er på spekteret også… Får ikke alt til og stemme med kun adhd diagnosen. Jeg skriver her i håp om at kanskje noen av dere har erfaring med Asperger. 

Jeg kan nevne noen av de tingene jeg ser som gjør at jeg heller mot Asperger også :

- Meget sær i matveien, kommenterer konsistensen på maten, vil ikke ha for mye kjøtt, liker ikke potet men pommes frites og da ikke hvilken som helst pommes frites heller, generelt kresen i matveien og få produkter han liker. Prøver jeg og få han til å smake på noe annet kan han bli så ifra seg at han brekker seg og begynner å gråte….

- Når han er lei seg hvis f.eks. noen i familien er død, kjæledyr eller andre triste ting skjer så vil han helst trekke seg inn på rommet alene og vil ikke ha trøst. Han viser ingen følelser ovenfor oss.

- Han har alltid kun hatt en interesse av gangen og den interessen tar opp alt av tiden hans. Han kan bytte interesser, men da er han ferdig med den forrige som han selv sier. 

- Mye utmattet og sliten.. 

- Han scorte 137 på iq test under utredning for adhd. ( hørt det er vanlig at de som har Asperger kan ha meget høy iq også) 

- Han sluttet helt med leking når han var 2 år. Lekte aldri noe særlig med andre barn egentlig. Men han har alltid vært noenlunde sosial og holder øyekontakt. 

- tisset og bæsjet seg ut til han var 10 år.. tisset seg ofte ut om nettene og kunne bæsje rett i buksen mens han holdt på med interessen sin på dagtid. Dette gjør han ikke lengre og har ikke uhell på natt lengre. 

- Han kan plutselig danse i situasjoner det ikke er forventet og jeg lurer på om han stimmer? Også… Han lager utrolig høye «snorke» lyder uten at det er snørr i nesen og «harker».. veldig høyt og veldig ofte! Jeg har spurt han hvorfor han gjør dette men da svarer han bare at han klør i nesen og halsen. Ser ikke noe tegn til allergi hos han og har vært hos legen som sier han ikke kan finne noe. 

- Han har aldri brydd seg noe særlig om utseendet eller hygiene… blitt litt mer opptatt av det nå. Men han kunne ha uhell som 9 åring der det luktet av han uten at han skiftet eller viste ubehag med det.

- Han er ikke noe hyperaktiv av seg til tross for at det var den adhd typen de satt på han. Han kan sitte i samme stilling i mange timer uten og reise seg eller bevege seg. Ser liksom ikke noe som kan ligne adhd i han.. Han har ingen problemer med å konsentrere seg og gjør det bra på skolen.

- Han har alltid skilt seg ut sosialt og ikke vært god på det eller dette med å lese sosiale situasjoner.

Så kan det faktisk være mulig at de har satt feil diagnose på han ? Kan autisme og adhd ligne så mye at de kan ta så feil? Jeg er bekymret for at de har gjort feil og han ikke får den tilretteleggingen han egentlig skulle hatt. Han er begynt med skolevegring nå og sover mye… pluss litt andre ting som gjør at jeg er usikker på diagnosen..

Så mye som opptil 80% kan ha adhd når de har Aspergers. Begge tilstandene er sammenflettet, men man kan argumentere for aspergers når

- han har ARFID

- stimmingatferd

- vansker med sosiale relasjoner siden tidlige barneår. Må ha sosiale koder forklart eksplisitt. Vennskap på sine egne premisser, rigid og kontrollerende

- tolker ting bokstavelig. Kan misforstå en del i tidligere barndom. Vansker med pragmatisk språk, metaforer, sarkasme, ironi

særinteresser. Di skifter når man har adhd, men interessen er altoppslukende. Snakker om den til andre, sosialt samspill er ensidig

- repetativ atferd

- avvikende blikkontakt

- pålegger andre måter å gjøre ting på for det skal være rett

at han har tics betyr at det er opptil 60% sjanse for en komorbid adhd. Man utreder alltid adhd når barn har tics

Anonymkode: 7ec04...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er stort/betydelig overlapp mellom symptomene på begge diagnoser, og det er vanlig å ha begge to samtidig. Jeg har et barn som fikk Aspergerdiagnose nylig, og som nå skal utredes for ADHD. Jeg ville absolutt sjekket det nærmere, særlig hvis han ikke hadde full utredning for Asperger, men at de bare mente han ikke hadde det basert på øyekontakt etc. 

Anonymkode: fb951...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ble han ikke utredet for asperger da han ble utredet for ADHD. Syne det er rart å kun utrede for ADHD når det er såpass mange klare tegn på asperger og når det er såpass vanlig å ha asperger når man har ADHD. 

Jeg vet enkelte KUN utreder 1 diagnose og ikke ser på alternative diagnoser. Men etter min mening er det en helt useriøs utredning. 

Anonymkode: 94380...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ang mat: Les om ARFID. Jeg har både autisme og ADHD, og har slitt med ARFID siden jeg begynte med fast føde. Nå som voksen spiser jeg mer variert og sliter ikke like mye med mat, men det har tatt tid.

Anonymkode: 25b1b...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har asperger. Et tips jeg fikk fra en psykolog og som jeg skulle ønske jeg fikk selv som barn er å prøve å forklare konkrete situasjoner for ungen. F.eks forklare at de andre barna vil mislike å være i nærheten av han om han lukter svette. . 

Mitt andre tips er å få hjelp fra skole/nav/psykolog for å gjøre sønnen din fungerende nok til å takle arbeidslivet. Det er mye bedre å gjøre de tingene før han blir gammel nok til å jobbe enn etter. Slik jeg har forstått det så finnes det noen egne opplegg for å forberede barna for arbeidslivet. Så du burde sjekke med NAV eller lignende og spørre om det. Sier ikke at dette må gjøres i dag. Og jeg kjenner ikke sønnen din så jeg vet ikke om det er relevant. Men svært mange med asperger faller utenfor arbeidslivet og det å få tidlig hjelp øker sjansene for  å få jobb. I tillegg kan man få hjelp med å se hva slags jobber som passer sønnen din. 

Kan også være lurt å prøve å få han til å ta en deltidsjobb når han blir 16.

Anonymkode: 94380...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...