Sportydame Skrevet 1. mars #1881 Skrevet 1. mars Er det bare meg som føler at norske media idag har snudd til en viss grad - de dekker det som skjedde mye mer nyansert enn jeg hadde ventet: USA-ekspert: – Tror Nato-alliansen er de facto død – E24 Nesten så man skulle tro at noen som har forstått hvor alvorlig denne krisen faktisk kan utvikle seg til å bli har noe de skal ha sagt.....flere forsvarseksperter uttaler seg ihvertfall - og jeg har mer tillit til disse enn norske politikere. 1
A new man Skrevet 1. mars #1882 Skrevet 1. mars Druid skrev (15 timer siden): Det jeg reagerte på, er at man kan SE når Zelensky tar beslutningen at dette møtet skal ende på denne måten. Jeg synes det så ut som han forsto hvor det bar? Så du hun diplomaten fra Ukraina? Hun skjønte det også. Hele avtalen, hele møtet var en shake down. De skulle ikke gi noe, bare ta og ydmyke. Zelensky har takket USA minst 33 ganger. Han har ikke takket Trump og Vance spesifikt. Men hva skulle han takke for? Trump var mot støtte i valgkampen, Vance stemte i mot støtte. 12 1
Druid Skrevet 1. mars #1883 Skrevet 1. mars Sportydame skrev (7 minutter siden): Er det bare meg som føler at norske media idag har snudd til en viss grad - de dekker det som skjedde mye mer nyansert enn jeg hadde ventet: USA-ekspert: – Tror Nato-alliansen er de facto død – E24 Nesten så man skulle tro at noen som har forstått hvor alvorlig denne krisen faktisk kan utvikle seg til å bli har noe de skal ha sagt.....flere forsvarseksperter uttaler seg ihvertfall - og jeg har mer tillit til disse enn norske politikere. Denne skjønte jeg ikke : dette har jo vært budskapet i over 3 uker nå. Selv politikere, som tross alt skal være opertunistisk diplomatiske har jo uttrykt at dette skaper usikkerhet. Hvilket er den diplomatiske måten å si at NATO er dødt. Det er jo ikke noe nytt i selve saken annet at man trekker linjene videre og at det ble litt mindre håp om endring... 7 3
Sportydame Skrevet 1. mars #1884 Skrevet 1. mars Druid skrev (3 minutter siden): Denne skjønte jeg ikke : dette har jo vært budskapet i over 3 uker nå. Selv politikere, som tross alt skal være opertunistisk diplomatiske har jo uttrykt at dette skaper usikkerhet. Hvilket er den diplomatiske måten å si at NATO er dødt. Det er jo ikke noe nytt i selve saken annet at man trekker linjene videre og at det ble litt mindre håp om endring... Det jeg mente er at de faktisk kritiserer taktikken til Zelensky - jeg hadde ikke forventet det - de spekulerer også i om avtalen ble endret i siste liten av en av partene - det kan jo være. Nå er vel Z på vei til London - jeg tror fort det kan bli spikeren i kista for ham - UK er muligens blitt for mye kompis med US etter møtet de hadde. Starmer ønsker en egen bilateral handelsavtale med US - og da kan han ikke dolke US i ryggen slik de norske politikerne har gjort. UK er jo uansett ute av EU og en egen stormakt i Europa - så er ganske sikker på at de foretrekker US fremfor EU, av taktiske årsaker. 2 1
Druid Skrevet 1. mars #1885 Skrevet 1. mars Sportydame skrev (3 minutter siden): Det jeg mente er at de faktisk kritiserer taktikken til Zelensky - jeg hadde ikke forventet det - de spekulerer også i om avtalen ble endret i siste liten av en av partene - det kan jo være. Nå er vel Z på vei til London - jeg tror fort det kan bli spikeren i kista for ham - UK er muligens blitt for mye kompis med US etter møtet de hadde. Starmer ønsker en egen bilateral handelsavtale med US - og da kan han ikke dolke US i ryggen slik de norske politikerne har gjort. UK er jo uansett ute av EU og en egen stormakt i Europa - så er ganske sikker på at de foretrekker US fremfor EU, av taktiske årsaker. Nå er Starmer den som konstituelt er kommet lengst i å få føtter på bakken (Macron stiller enklere her, men det er sikkert en budsjettsak)... og var det ikke under Starmer sitt møte Trump sa "Peacemaking operation" istedet for "Peacekeeping"??? Vi får se om det er flere takers for mineral avtalene... 2
oss-to Skrevet 1. mars #1886 Skrevet 1. mars (endret) Lite visste eg at klær er politikk før Magnus Carlsen tirra på seg FIDE med å bruke jeans. Og no Zelenskys manglande dressbruk i det kvite hus. Verden vill bedras. No kom MC godt ut av det. Gjenstår å sjå med Z. Twitter renn over med amerikanera som meinar det er respektløst. Tror det var nøye planlagt fra Trumph og co. For få fokuset vekk frå debatten .. Veldig beleilig Endret 1. mars av oss-to
MorTil2 Skrevet 1. mars #1887 Skrevet 1. mars Sportydame skrev (50 minutter siden): Det jeg mente er at de faktisk kritiserer taktikken til Zelensky - jeg hadde ikke forventet det - de spekulerer også i om avtalen ble endret i siste liten av en av partene - det kan jo være. Syntes hele seansen minnet om misforstått kommunikasjon for åpen scene, der partene hadde helt tydelig ulike innfallsvinkler og målsettinger. Zelensky ville fortelle om grusomhetene begått av Russland, ikke bare nå,men tilbake i tid. Og brukte dette som begrunnelse for behov for sikkerhetsgarantier. Trump var fokusert på egne og USA sine interesser her og nå og fremover, og anså tydeligvis en avtale om mineraler i seg selv som en sikkerhetsgaranti (han sa: det er våre folk som skal grave i jorden, det er en sikkerhetsgaranti i seg selv) Tror ikke det har oppstått endinger, men at deres ulike opplevelser av hva de faktisk er enige om ble klart for en hel verden. Så tenker jeg at Zelensky nok kunne ha roet litt ned på krigspraten, og heller latt Trump få "the spotlight" slik han liker, og heller tatt de harde forhandlingene i et lukket rom. Å korrigere Trump sin oppfatning av Putin og Russlands trohet mot en avtale inngått av Trump, var nok ingen innertier. 7
Sportydame Skrevet 1. mars #1888 Skrevet 1. mars Druid skrev (1 time siden): Nå er Starmer den som konstituelt er kommet lengst i å få føtter på bakken (Macron stiller enklere her, men det er sikkert en budsjettsak)... og var det ikke under Starmer sitt møte Trump sa "Peacemaking operation" istedet for "Peacekeeping"??? Vi får se om det er flere takers for mineral avtalene... Ser på BBC nå at de diskuterer akkurat det jeg sa - Starmer er blitt kompis med Trump og han vil sannsynligvis bidra til å få med Zelenskyj på en avtale.... 1
Tunique Skrevet 1. mars #1889 Skrevet 1. mars (endret) Sirkus til folket. Trump oppfører seg som en drittunge og Zelensky er ikke villig til å bare nevne muligheter for fred med Russland. Vi lever i en gal, gal verden. Endret 1. mars av Tunique 7
Surikatt Skrevet 1. mars #1890 Skrevet 1. mars NATO ber Zelensky fikse forholdet til USA og Trump. Trump er den som har avskyelig oppførsel og burde settes på plass. Jeg blir kvalm. 4 11
frivis Skrevet 1. mars #1891 Skrevet 1. mars (endret) Sportydame skrev (2 timer siden): Er det bare meg som føler at norske media idag har snudd til en viss grad - de dekker det som skjedde mye mer nyansert enn jeg hadde ventet: USA-ekspert: – Tror Nato-alliansen er de facto død – E24 Nesten så man skulle tro at noen som har forstått hvor alvorlig denne krisen faktisk kan utvikle seg til å bli har noe de skal ha sagt.....flere forsvarseksperter uttaler seg ihvertfall - og jeg har mer tillit til disse enn norske politikere. Har merket noe skift, men ikke nok. USAID-kutt kan påvirke global medielandskap. Hvem vet? Endret 1. mars av frivis 1
Sportydame Skrevet 1. mars #1892 Skrevet 1. mars frivis skrev (47 minutter siden): Har merket noe skift, men ikke nok. USAID-kutt kan påvirke global medielandskap. Hvem vet? Jeg har merket meg at Jens Stoltenberg ikke har kommet med noen offentlig uttalelse om det som skjedde igår - mulig det samt Natos refs til Zelensky idag har påvirket vinklingen.... 2 2
Spania33 Skrevet 1. mars #1893 Skrevet 1. mars Sportydame skrev (3 minutter siden): Jeg har merket meg at Jens Stoltenberg ikke har kommet med noen offentlig uttalelse om det som skjedde igår - mulig det samt Natos refs til Zelensky idag har påvirket vinklingen.... Ikke normalt at en finansminister kommenterer utenrikspolitikk med mindre det f.eks. har med toll å gjøre. Hvorfor skal du spinne så rundt på ting, først dette med at Nato-alliansen først ble kommentert i dag (hvilket ikke er tilfelle) og så mener du at det er naturlig at en finansminister kommer med en offentlig kommentar om gårsdagens hendelse som handler om fredsforhandlinger 🤷♀️ 13
Egenskap Skrevet 1. mars #1894 Skrevet 1. mars Media forstår ikke hvorfor Trump reagerte på zelensky. Zelensky begynte å beskrive når usa vil bli angrepet. 2 3
TomKrus Skrevet 1. mars #1895 Skrevet 1. mars MorTil2 skrev (5 timer siden): Jeg tenker at du må se det i en større kontekst. Zelensky sin erfaring er at han mottar støtte, både fra Europa og USA. Frem til nå har samtalene foregått i en gjensidig forståelse av at Putin og Russland er fienden og maktmisbrukeren. Så møter Zelensky Trump, som har en annen innfallsvinkel. Samtalen mellom Trump og Zelensky foregår på to ulike planeter. Zelensky snakker om morderen Putin, om torturerte Ukrainske fanger, om behov for penger og militært utstyr, avhengighet av både Europa og USA for å vinne krigen. Mens Trump snakker om mineralavtale, hvor mye USA har gitt (mens Europa fortsatt har ytt sitt i form av lån), at han har et langvarig og godt forhold til Putin, at pengene ikke lengre skal brukes på krig, men noe som gagner amerikanske skattebetalere, hans enorme popularitet, hva som hadde skjedd/ikke skjedd hvis han var president da krigen startet. Og så går det skikkelig galt avsted når Zelensky begynner å korrigere Trump sin virkelighetsoppfatning av Russland og Putin. Man trenger ikke universitetgrad i diplomati for å forstå at dette bærer galt avsted. Hadde ikke situasjonen vært så dødelig alvorlig, blir det nesten tragikomisk å se på denne utviklingen av et tog i full fart mot kollisjon.Og jeg kan ikke la være å lure på hvor Zelensky sine rådgivere har vært i forkant. Han har full rett til å fremme kravene sine, men ja, han burde latt mye ligge og heller tatt det uten presse tilstede. Han korrigerer narsissist mens hele verden ser på! Det er dømt til å gå galt. Nei han har ikke noe krav å rette noe annet sted en mot sitt eget folk. Man kan ikke føre en krig og forvente at alle andre skal betale for den. Det er det spillet Zelenskyj driver hele forbanna tiden. Samle inn penger til våpen som alle andre en Ukraina betaler for. Helt greit det, men da kan du ikke ta den tonen han gjorde mot USA i går. Da går det rett til helvete for Ukraina. Slik sett har du rett i alt du skriver. Men igjen ! Ukraina kan ikke føre en forsvarskrig mot Russland og bare forvente at alle skal betale hvor mye det skulle være for deres krig !!!! Og så si det er også deres krig !! For det er det bare ikke. Det kan bli det ja, men det er det ikke i dag. 9
TomKrus Skrevet 1. mars #1896 Skrevet 1. mars yamask skrev (2 minutter siden): Forstår ikke hvordan Trump nå har klart å snu narrativet til at dette er Zelenskyj sin feil. Han har sagt han vil skrive under på en kontrakt HVIS han får sikkerhetsgarantier. Det innfrir ikke Trump. Det kan ikke Trump gi ! Heller ikke noen andre ! Det er å undertegne en avtale som fort ender i 3 verdenskrig. For da skal USA forplikte seg å føre krig mot Russland da om en fred ryker ? Har det rablet helt for dere ? Det er Zelenskyj sin feil på alle måter. Den garantien får han aldri, det er en komplett umulighet ! Han må inngå en fred nå, så håpe på at den holder. Så bygge seg sterkere om mulig, men at NATO eller andre skal garantere for Ukraina sin sikkerhet er en umulighet. Det ville være en ekstrem tabbe for den som garanterer for den sikkerheten. 4 5
Katten.2.0 Skrevet 1. mars #1897 Skrevet 1. mars Egenskap skrev (53 minutter siden): Media forstår ikke hvorfor Trump reagerte på zelensky. Zelensky begynte å beskrive når usa vil bli angrepet. Nei. Zelensky prøvde seg på å si at USA kommer til å føle på konsekvensene av dette - hvorpå Trump klikket og sa at Zelensky ikke kunne diktere hva de skulle føle. 5 4
TomKrus Skrevet 1. mars #1898 Skrevet 1. mars Katten.2.0 skrev (8 minutter siden): Nei. Zelensky prøvde seg på å si at USA kommer til å føle på konsekvensene av dette - Men det kommer neppe USA til å føle på ! De som kan komme til å gå under er faktisk Ukraina ! Vi kan ikke tape dette sier Zelenskyj, men det kan du faktisk Zelenskyj og sjansen er stor for at du gjør det nå. Og USA vil ikke merke en dritt til det, Europa som eventuelt lar seg rive med i fallet kan få merke det noe helt ekstremt. 4 5
Molly85 Skrevet 1. mars #1899 Skrevet 1. mars Katten.2.0 skrev (5 minutter siden): Nei. Zelensky prøvde seg på å si at USA kommer til å føle på konsekvensene av dette - hvorpå Trump klikket og sa at Zelensky ikke kunne diktere hva de skulle føle. Ikke rart å reagere på den uttalelsen, da. Det var ganske tonedøvt av Zelensky. Faktum er at han er avhengig av USAs velvilje. Den får man ikke gjennom å si noe tilsvarende at de «bør punge ut, for neste gang er det deres tur». Ufattelig at Europa mener maksbelånte USA bare skylder oss å bidra økonomisk for fred her, at vi blir provosert over at de ber om noe i retur. 3 6
Capazitet Skrevet 1. mars #1900 Skrevet 1. mars Surikatt skrev (3 timer siden): NATO ber Zelensky fikse forholdet til USA og Trump. Trump er den som har avskyelig oppførsel og burde settes på plass. Jeg blir kvalm. Ja eg reagerte også på dette/Rutte. Trur ikkje Stoltenberg hadde sagt noko slikt. Han må skifta jobb sporenstreks 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå