Sportydame Skrevet 3 timer siden #1861 Del Skrevet 3 timer siden Druid skrev (3 minutter siden): Veldig usikker. Det viktige for Zelensky, er å komme i en diskusjon med Trump der Trump synliggjør at der finnes grunnlag for fredssamtaler der Ukraina kommer godt ut. Den delen av presentasjonen gikk ikke Zelenskys vei, og da var det et spørsmål om hvor mye Putin forståelse er han tjent med at han sitter å nikker til, med tanke på hans allierte og opinionen i Ukraina. Vi ser av meningsmålingene at Trump sine angrep på Zelenskyj styrker oppslutningen hans, og det er en oppslutning han er AVHENGIG av : han er ikke tjent med å fremstå svak i relasjon til Trump Så rent basert på kommunikasjon og hvordan dette så ut fra Europa/Ukraina : Det KAN ha vært taktisk og smart. Og som sagt, hintet her er at han ikke signerte avtalen. Zelenskyj kom ikke til Trump på kne med lua i handa, og det er det alle egentlig forventet i forkant av møtet. Da er spørsmålet : hvilke kort er det Zelensky har, som Trump og Vance ikke har sett. På den annen side : Avtalen han ble presentert når han kom, kunne ha vært den orginale avtalen , og ikke intensjonsavtalen han egentlig kom for å signere; Zelensky kunne allerede vært ferdig med hele møtet når han satte seg, og da hadde han uansett større handlingsrom for oppførsel. Sett i perspektiv av resultatet, helt uavhengig av intensjonen, kan man si han var "smart og taktisk" men typisk er det viktige i "smart og taktisk " hva som var målet med øvelsen. Intensjonsavtalen inneholdt vel heller ikke sikkerhetsgarantier - så det visste vel Zelensky- jeg tror at selv om han fikk økt oppslutning på kort sikt så holder det ikke med støtte fra Europa - jeg er veldig sikker på at krigen tar slutt snart - nå er det vel Europa som uansett skal stå for sikkerhetsgarantien - det et muligens et problem at de ikke er klare for det....spennende hva det ender med.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 3 timer siden #1862 Del Skrevet 3 timer siden Og nå skal en viss gruppe nordmenn støtte et Russland som igjen utvider sine landegrenser med militær makt om jeg leser tråden rett? Gikk jo så bra sist, ble bare nesten atomkrig på tampen der. Utrolig hva folk velger å tro på for å slippe å ha ubehagelige tanker gitt. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 3 timer siden #1863 Del Skrevet 3 timer siden Sportydame skrev (4 minutter siden): Intensjonsavtalen inneholdt vel heller ikke sikkerhetsgarantier - så det visste vel Zelensky- jeg tror at selv om han fikk økt oppslutning på kort sikt så holder det ikke med støtte fra Europa - jeg er veldig sikker på at krigen tar slutt snart - nå er det vel Europa som uansett skal stå for sikkerhetsgarantien - det et muligens et problem at de ikke er klare for det....spennende hva det ender med.... Nei, men som flere har påpekt : eksistensen av avtalen i seg selv, gjør ukraina til amerikansk interessesfære. Det er litt Hei USA, vi har funnet noe olje .... Vil dere har litt FRIHET? OK; oljen er bak de soldatene der borte... Forskjellen var at intensjonsavtalen ikke innehold volum og summer, og dermed ikke var så politisk problematisk som den orginale. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 2 timer siden #1864 Del Skrevet 2 timer siden Dette er bare en bagatell, men sier en hel del om den amerikanske mentaliteten. https://www.instagram.com/share/reel/_nRLZCq5y 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brainstorm Skrevet 2 timer siden #1865 Del Skrevet 2 timer siden Fru Uperfekt skrev (1 time siden): Zelensly fikk spørsmål av en journalist om hvorfor han ikke gikk i dress. Så er jeg litt usikker men mener det var Vance som først hoppet på og mente at det var dissrespektfult at Z ikke hadde dress på. Pro Trump-reporteren Brian Glenn var den som stilte spørsmålet. Enda et patetisk menneske i kretsen rundt Trump. Disse folkene kunne sikkert besøkt en dødssyk og kommet med "dette er din egen feil, og hvorfor har du ikke pyntet deg når jeg kommer." Man kan mene hva man vil politisk, men det som har forsvunnet er respekten for meningsmotstandere. USA er overtatt av avskum. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rick Skrevet 2 timer siden #1866 Del Skrevet 2 timer siden Under møtet i går, ble Zelensky konfrontert av JD Vance med tvangsmobiliseringen av unge menn i Ukraina. På videoene som er lenket til nedenfor kan man se hvordan ukrainske menn blir angrepet på åpen gate og tvunget inn i militæret. Man ser bl a hvordan en mor fortvilet står og ser på mens hennes sønn blir kidnappet av det ukrainske militæret. https://x.com/MyLordBebo/status/1895752927991792126 Her i Norge har vi vel en 30 – 40 000 ukrainske menn som har flyktet fra tvangsmobiliseringen i Ukraina. Dette er i for seg ikke så rart, for å bli rekruttert til den ukrainske hæren nå, er så og si ensbetydende med døden. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 2 timer siden #1867 Del Skrevet 2 timer siden Interessant å se hvordan amerikanerne i ettertid slår seg på brystet og krever en unnskyldning av mannen de ydmyket offentlig – mens deres ukrainske motpart uttrykker seg uhyre diplomatisk, takker USA og understreker at de fremdeles er strategiske partnere. Hvis man tror på at klær gjør folk, er det dårlig PR for dressen. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spania33 Skrevet 2 timer siden #1868 Del Skrevet 2 timer siden brainstorm skrev (8 minutter siden): Pro Trump-reporteren Brian Glenn var den som stilte spørsmålet. Enda et patetisk menneske i kretsen rundt Trump. Disse folkene kunne sikkert besøkt en dødssyk og kommet med "dette er din egen feil, og hvorfor har du ikke pyntet deg når jeg kommer." Man kan mene hva man vil politisk, men det som har forsvunnet er respekten for meningsmotstandere. USA er overtatt av avskum. Musk dukker da stadig opp i caps og T-skjorte i det Hvite hus, uten at det blir rettet spørsmål eller kritikk rundt det. Skjønner jo selvsagt hvorfor spørsmålet om bekledning kommer, men han som spurte skjønner neppe hvor naken han så ut når han stilte spørsmålet. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kryneren Skrevet 2 timer siden #1869 Del Skrevet 2 timer siden (endret) Example skrev (1 time siden): Logikken i "du bør takke Trump" fra Vance? Takke for hva da? Det er jo ikke Trump som har bevilget penger og våpen. Han gjør alt han kan for å ikke gi Ukraina noe som helst. Og Trump kalte Biden en idiot som hdde bevilget de pengene. 😮💨🙃 Endret 2 timer siden av Kryneren 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjuagutten Skrevet 2 timer siden #1870 Del Skrevet 2 timer siden Fru Uperfekt skrev (1 time siden): Tror vi må ha sett forskjellige opptak. Noen er bare ikke riktig skrudd sammen 😮 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 2 timer siden #1871 Del Skrevet 2 timer siden Buffelo skrev (50 minutter siden): For Trump handler det om penger, og for Zelensky handler det om overlevelse. Trump og hans nermeste støttespillere Elon Musk og Vance er blitt en allvorleg trussel for verdenfreden, og slik går det når kapitalismen får fotfeste Det ene følger det andre, uten penger og våpen taper du kriger ! Uten massiv industriproduksjon av våpen så taper du kriger alltid ! Soldater kan vinne slag, industrien vinner krigene. Slik er det alltid. Zelenskyj kan ikke overleve uten penger, og penger er ikke noe som noen deler ut i enorme strømmer til deg fordi du ønsker det og trenger det ! Da må man være taktisk, og gi noe tilbake. Hva har Ukraina gitt tilbake til USA ? Ikke en dritt. Dette liker ikke Trump, og det kan vi mislike så mye vi bare vil. Det er fakta. Derfor var Ukraineren mildt sagt ekstremt lite taktisk i møtet med Trump. Og hva i alle dager er alternativet til kapitalismen i dag ? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 2 timer siden #1872 Del Skrevet 2 timer siden Pawn Hearts skrev (1 minutt siden): Interessant å se hvordan amerikanerne i ettertid slår seg på brystet og krever en unnskyldning av mannen de ydmyket offentlig – mens deres ukrainske motpart uttrykker seg uhyre diplomatisk, takker USA og understreker at de fremdeles er strategiske partnere. Hvis man tror på at klær gjør folk, er det dårlig PR for dressen. Det er rart for deg fordi du kun vet hvem Zelensky er basert på det vestens medier forteller deg. Det er ikke rart amerikanerne er forbannet når Zelensky nærmest truer Trump i det hvite hus. Ikke kommer det så mye som et takk. USA har støttet Ukraina med milliarder av dollar + tonnevis med våpen. Zelensky uttrykker seg slik dagen derpå fordi han nå vet at han har kastet en sikkerhetsavtale med USA i dass! En hel generasjon unge Ukrainske menn er utslettet! Og det eneste Zelensky og Europas ledelse fokuserer på er hvor mye mer penger og våpen de kan kaste etter Ukraina! I alle årene denne krigen har pågått, har ikke én vestlig leder så mye som yttret ordet diplomasi. Ikke én gang! Det jævla krigsmaskineriet ønsker å uthale krigen så lenge de kan. Og pga den udugeligheten både ledelsen i Europa og Ukraina har vist, finnes det ikke rart at Trump ikke ønsker dem ved bordet i fredssamtaler. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 2 timer siden #1873 Del Skrevet 2 timer siden norw skrev (25 minutter siden): Dette er bare en bagatell, men sier en hel del om den amerikanske mentaliteten. https://www.instagram.com/share/reel/_nRLZCq5y åååååh fy fader ... Jeg er SÅÅ glad det ikke var meg ... det møtet hadde vært slutt i løpet av 5 minutter. (JA, jeg har en dress, og i en del settinger bruker jeg dress, men i mange settinger bruker jeg ikke dress med vilje der andre forventer dress. Jeg har en gang opplevd en sånn tulling, og tok han så hardt i lære i tilknytning til hva klær betyr og hva de signaliserer og hvordan man bruker det, at han faktisk bare gikk fra møte. Av og til er jeg ikke en snill mann. Og jeg har relativt lav tålmodighet med idioter!) 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 2 timer siden #1874 Del Skrevet 2 timer siden Anonymbruker*** skrev (46 minutter siden): Og nå skal en viss gruppe nordmenn støtte et Russland som igjen utvider sine landegrenser med militær makt om jeg leser tråden rett? Gikk jo så bra sist, ble bare nesten atomkrig på tampen der. Utrolig hva folk velger å tro på for å slippe å ha ubehagelige tanker gitt. Dette er bare tull alt sammen, ingen støtter Russland i å utvide grensene med militær makt ! De har gjort det med militær makt ! Det er fakta, og skal noen gjøre noe med det må de være i stand til akkurat det. Det er ikke Europa nå. Tro på ? Se fakta i øynene da ! Det er realiteten. Skulle det bli en fredsavtale i Ukraina må Europa bruke den tiden godt som man får, og sette seg selv i stand til å forsvare seg om Putin skulle finne på nye eventyr. Noe han garantert ikke vil gjøre på en god del år ! Det er det vinduet man får, ikke en dritt mer. Det er ikke å støtte Russland, det er å innse de harde realitetene. Norge er verre stilt i dag en i 1940 når det gjelder forsvaret ! Det samme er alle de Europeiske landene. De er ikke i nærheten en gang. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 2 timer siden #1875 Del Skrevet 2 timer siden Druid skrev (4 minutter siden): åååååh fy fader ... Jeg er SÅÅ glad det ikke var meg ... det møtet hadde vært slutt i løpet av 5 minutter. Ja hva har du å fare med da ? Når du skal klikke på noen som er garantister for din sikkerhet ? Løpe ut døren og slamre med den er det bare barn som gjør når de i trass håper på at det er noen som bryr seg. Det fungerer mot naive foreldre, ikke ovenfor en supermakt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 2 timer siden #1876 Del Skrevet 2 timer siden Fakta her hva som må til ! Europa må avslutte det grønne skiftet, Europa må ruste opp og det vil ta en god del år, industrien som er flagget ut må bygges opp igjen. Så må EU samle en hær som kan samarbeide og fremstå som troverdig ! Om NATO vrakes er hele Europa i en ekstrem krise faktisk slik det er nå. Jeg kan ikke se at Franskmenn, tyskere, briter, spanjoler og italienere for å ikke snakke om svensker skal kunne samarbeide slik i uoverskuelig fremtid. Det er det ekstremt farlige oppe i dette. Hadde gått tilbake til USA og bedt om godt vær, og vært 100 ganger mer pragmatiske. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 2 timer siden #1877 Del Skrevet 2 timer siden https://www.nrk.no/urix/statsminister-jonas-gahr-store-uttaler-seg-om-motet-mellom-zelenskyj-og-trump-1.17321364 I det minste kan det se ut som det kommer til å bli politisk enighet her i landet om å øke bistanden til Ukraina, og forhåpentligvis hurtig. Trump viser at USA ikke er en alliert man kan stole på lengre. Det er synd at vi går fra et verdenssamfunn til grader av proteksjonisme, men verden hadde visst ikke kommet så langt som vi trodde. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 2 timer siden #1878 Del Skrevet 2 timer siden Katten.2.0 skrev (1 minutt siden): https://www.nrk.no/urix/statsminister-jonas-gahr-store-uttaler-seg-om-motet-mellom-zelenskyj-og-trump-1.17321364 I det minste kan det se ut som det kommer til å bli politisk enighet her i landet om å øke bistanden til Ukraina, og forhåpentligvis hurtig. Trump viser at USA ikke er en alliert man kan stole på lengre. Det er synd at vi går fra et verdenssamfunn til grader av proteksjonisme, men verden hadde visst ikke kommet så langt som vi trodde. Du kan gi bort hele oljefondet ! Det vil ikke redde Ukraina. Du kan ikke kaste penger på Russene og håpe på at de dør. Våpen tar tid å produsere og koster enorme summer, oppe i det hele forsvinner mye av pengene. Zelenskyj sa rett ut at han ikke hadde sett mye av pengene som USA hadde gitt, han ante ikke hvor de var blitt av ! Du er rimelig lite taktisk når dette sies, uansett grunn til at de er borte. Noen beriker seg enormt på disse pengene kan det virke som. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 2 timer siden #1879 Del Skrevet 2 timer siden Sportydame skrev (5 timer siden): Til en viss grad enig - men hva synes du om Zelenskyj - synes du han er smart og taktisk i dette møtet? Jeg tenker at du må se det i en større kontekst. Zelensky sin erfaring er at han mottar støtte, både fra Europa og USA. Frem til nå har samtalene foregått i en gjensidig forståelse av at Putin og Russland er fienden og maktmisbrukeren. Så møter Zelensky Trump, som har en annen innfallsvinkel. Samtalen mellom Trump og Zelensky foregår på to ulike planeter. Zelensky snakker om morderen Putin, om torturerte Ukrainske fanger, om behov for penger og militært utstyr, avhengighet av både Europa og USA for å vinne krigen. Mens Trump snakker om mineralavtale, hvor mye USA har gitt (mens Europa fortsatt har ytt sitt i form av lån), at han har et langvarig og godt forhold til Putin, at pengene ikke lengre skal brukes på krig, men noe som gagner amerikanske skattebetalere, hans enorme popularitet, hva som hadde skjedd/ikke skjedd hvis han var president da krigen startet. Og så går det skikkelig galt avsted når Zelensky begynner å korrigere Trump sin virkelighetsoppfatning av Russland og Putin. Man trenger ikke universitetgrad i diplomati for å forstå at dette bærer galt avsted. Hadde ikke situasjonen vært så dødelig alvorlig, blir det nesten tragikomisk å se på denne utviklingen av et tog i full fart mot kollisjon.Og jeg kan ikke la være å lure på hvor Zelensky sine rådgivere har vært i forkant. Han har full rett til å fremme kravene sine, men ja, han burde latt mye ligge og heller tatt det uten presse tilstede. Han korrigerer narsissist mens hele verden ser på! Det er dømt til å gå galt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 2 timer siden #1880 Del Skrevet 2 timer siden MorTil2 skrev (2 minutter siden): Jeg tenker at du må se det i en større kontekst. Zelensky sin erfaring er at han mottar støtte, både fra Europa og USA. Frem til nå har samtalene foregått i en gjensidig forståelse av at Putin og Russland er fienden og maktmisbrukeren. Så møter Zelensky Trump, som har en annen innfallsvinkel. Samtalen mellom Trump og Zelensky foregår på to ulike planeter. Zelensky snakker om morderen Putin, om torturerte Ukrainske fanger, om behov for penger og militært utstyr, avhengighet av både Europa og USA for å vinne krigen. Mens Trump snakker om mineralavtale, hvor mye USA har gitt (mens Europa fortsatt har ytt sitt i form av lån), at han har et langvarig og godt forhold til Putin, at pengene ikke lengre skal brukes på krig, men noe som gagner amerikanske skattebetalere, hans enorme popularitet, hva som hadde skjedd/ikke skjedd hvis han var president da krigen startet. Og så går det skikkelig galt avsted når Zelensky begynner å korrigere Trump sin virkelighetsoppfatning av Russland og Putin. Man trenger ikke universitetgrad i diplomati for å forstå at dette bærer galt avsted. Hadde ikke situasjonen vært så dødelig alvorlig, blir det nesten tragikomisk å se på denne utviklingen av et tog i full fart mot kollisjon.Og jeg kan ikke la være å lure på hvor Zelensky sine rådgivere har vært i forkant. Han har full rett til å fremme kravene sine, men ja, han burde latt mye ligge og heller tatt det uten presse tilstede. Han korrigerer narsissist mens hele verden ser på! Det er dømt til å gå galt. Enig. Men han må nok gjøre retrett - og det ganske snart - for å redde stumpene...får man håpe.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå