norw Skrevet 9 timer siden #1841 Del Skrevet 9 timer siden Bombasi skrev (20 minutter siden): For min del virker det tydelig av klippene at Trump reagerte "planlagt". Liksom at det var meningen at han skulle overkjøre Zelenskyj, og at det ikke var meningen at det skulle bli en vennskapelig hendelse med kosesnakk og handshakes. At han brukte anledningen til å vise seg selv frem, "flørte" med Russland og Putin og/eller en slags forhandlingstaktikk for å få best mulig avtale. Trump har aldri vært så egoistisk på vegne av seg selv og USA som nå, så jeg tror det møtet live på TV var av Trump rigget på forhånd med at Zelenskyj skulle se svak ut. Det kan jo hende at alt ender greit til slutt. Men så ser jeg at EU og andre nasjoner begynte å reagere, og motreaksjoner mot seg selv er Trump ikke særlig glad i, så da kan ting eskalere. Er veldig spent på konsekvensene av alt. Både for Ukraina, EU, indirekte Norge, USA og Trump selv. Trump møter motstand innad i USA for hans oppførsel, og hvem vet hva det kommer til å utgjøre. Om Trump mister støtten innad så kan det bli bråk i USA også. 👆👏 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kryneren Skrevet 9 timer siden #1842 Del Skrevet 9 timer siden (endret) Dette blir jo verre og verre. Trump måtte ha med visepresidenten for å gi Zelenskij voksenkjeft. " Nå har du å takke presidenten pent for pengene, og så får vi inntekten av mineralene dine". Når han ikke ville det, ble han hivd ut, med beskjed om at ha kunne komme tilbake når han hadde tenkt seg om. Som foreldre som setter et barn på plass. Eller enda verre: holder en skadet person nede og sparker ham. Endret 9 timer siden av Kryneren 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 9 timer siden #1843 Del Skrevet 9 timer siden Jeg tror det ville blitt gjort fremskritt om ikke statslederne var så angripende mot hverandre. Men hadde prøvd å forholdt seg nøytrale. Jeg forstår veldig godt det er vanskelig å være nøytral i en slik setting som fredsprosess. Derfor burde diplomater tatt plass i går. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spania33 Skrevet 8 timer siden #1844 Del Skrevet 8 timer siden Sportydame skrev (3 timer siden): Dette. Jeg har også sett mer eller mindre hele samtalen nå - og Zelensky avbryter også og prater i munnen på Trump - tross at han ikke har noen "cards" for å fortsette krigen - som Trump påpekte. «Fortsette krigen»? Fortsette å forsvare seg er det Ukraina gjør. Det er Russland som valgte å starte en krig for 3 år siden, hvor Ukraina til dags dato prøver å forsvare seg fra en diktator som vil ha landet deres. I tillegg må de samtidig forsvare seg fra en diktator som vil gribbe til seg naturressursene deres og som ikke bryr seg den døyt om hvordan krigen ender bare han får sitt. 11 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 8 timer siden #1845 Del Skrevet 8 timer siden Skulle Norge ha kjempet mot Tyskland i 1940 ? Ja selvfølgelig, om vi hadde hatt et sterkt solid forsvar som kunne stått i mot luftangrepene som garantert ville kommet, og et sjøforsvar som kunne senket de tyske skipene alle som et underveis til Norge. Det ville krevd et helt annet forsvar en det Norge hadde i 1940 ! Så hadde vi ikke det ! Da gjorde man rett i en ting, nemlig å kapitulere ! For dermed å unngå at Bergen, Oslo, Stavanger, Trondheim og Tromsø samt mange andre byer ble bombet sønder og sammen og 100.000 vis av nordmenn ville dødd ! Ukraina er ikke der enda, de kan få til en fredsavtale, og avstå landområder ti Russland i denne omgang ! Et langt mildere alternativ. Ellers kan de fort ende opp som det jeg beskriver ovenfor. Åkke som de kommer til å tape uten støtte fra USA. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet 8 timer siden #1846 Del Skrevet 8 timer siden Sportydame skrev (3 timer siden): Media er litt mer nyansert nå - til og med VG - de har sikkert også omsider sett hele samtalen oh innsett at de var litt kjappe med å gå ut og dømme Trump/Vance..... 😉 Zelenskyj sier han angrer De er ikke mer nyanserte nå, dette er jo helt vanlig gjengivelse av en sak. Overskriften er som vanlig clickbait, da Zelenskyj ikke sier at han angrer. De siterer jo selv i saken: Han ble spurt om han ønsker å beklage over Trump og det amerikanske folket. – Vi må være veldig åpne og ærlige, og jeg er ikke sikker på om vi gjorde noe dumt, svarer den ukrainske presidenten. Zelenskyj ble også intervjuet av Fox News, og svarte omtrent like vagt på det spørsmålet der også. Det er tydelig at han synes det er synd at møtet eskalerte på den måten, men at han ikke angrer på det han sa. Jeg ser heller ikke at VG skriver noe som tyder på at de har vært kjappe med å dømme Trump og Vance. De gjengir det begge parter har uttalt, sånn som en avis skal gjøre. Til og med sitater fra Russland har de fått med...😉 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 8 timer siden #1847 Del Skrevet 8 timer siden Utrolig ubehagelig å se på. Men fikk også inntrykk av at dette var planlagt fra Trump og Vance sin side - de liker ikke Zelensky, Ukraina er kun et lite land med ressurser de kan utnytte, Putin er en viktig alliert (Russisk statsmedia var i det hvite hus, AP og Reuters var ikke) og de ville lage ‘god tv’ for sine støttespillere. Denne mineralavtalen var også hinsides. Hvordan hadde de tenkt å praktisk gjennomføre det? Dele opp Ukraina mellom USA og Russland? Fikk vondt av Zelensky. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 8 timer siden #1848 Del Skrevet 8 timer siden Ardwinna skrev (1 minutt siden): Vi må være veldig åpne og ærlige, og jeg er ikke sikker på om vi gjorde noe dumt, svarer den ukrainske presidenten. Ok, da ryker støtten fra USA. Bare merke dere en ting. Om det skjer så går det et år så er resten av Ukraina tapt. For USA vil normalisere forholdet til Russland også i denne perioden. Russlan og Kina på ene siden, med et rabiat Nord Korea som forer Russland med våpen og soldater ? Og et USA som sier takk for oss ! Og et Europa som ikke har noe som helst å forsvare seg med ? Dette kommer til å gå til helvete ! Og dere tror at det helvete er et sted som man kan ta sjansen på ikke er så ille. Jo det kommer til å bli meget ille, men i første omgang for Ukraina. Nå er det noen fylker i Sør øst som er rammet. Når Kiev faller da skal de virkelig få se hva det innebærer. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 8 timer siden #1849 Del Skrevet 8 timer siden Vinterjenta skrev (1 minutt siden): Utrolig ubehagelig å se på. Men fikk også inntrykk av at dette var planlagt fra Trump og Vance sin side - de liker ikke Zelensky, Ukraina er kun et lite land med ressurser de kan utnytte, Putin er en viktig alliert (Russisk statsmedia var i det hvite hus, AP og Reuters var ikke) og de ville lage ‘god tv’ for sine støttespillere. Denne mineralavtalen var også hinsides. Hvordan hadde de tenkt å praktisk gjennomføre det? Dele opp Ukraina mellom USA og Russland? Fikk vondt av Zelensky. Dele opp Ukraina ja, de områdene som Russerne har nå kommer de til å beholde og Ukraina beholder resten. USA vil ha tilgang til noen ressurser som de trenger strategisk. Er det rart ! Hvor mange 100 milliarder dollar har de gitt til Ukraina så langt ? Skal Zelenskyj forvente at hele Europa og USA skal drive denne krigen videre på hans og hans folk vegne når den nå har rast i over 10 år ! Med direkte invasjon fra Russland i over 3 år ? Ukraina har ikke de menneskelige ressursene til å føre denne krigen stort lenger, selv om de skulle få pengene. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sciurus Skrevet 8 timer siden #1850 Del Skrevet 8 timer siden (endret) Tråden er ryddet for brudd på rommets retningslinjer, spekulasjoner og brukerangrep. Den er også slått sammen med annen tråd om samme tema. Sciurus, mod Endret 7 timer siden av Sciurus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 7 timer siden #1851 Del Skrevet 7 timer siden Bacteria skrev (15 timer siden): Er det noen som kan gjøre rede for hva som egentlig skar seg mellom Trump og Zelensky i kveld? Trodde avtalen var skrevet på forhånd og at den bare skulle undertegnes? Mannen min mener at Trump bla hadde dissa Zelensky for at han ikke hadde kledd seg fint nok, men har ikke sett noe av det i media😳 Zelensly fikk spørsmål av en journalist om hvorfor han ikke gikk i dress. Så er jeg litt usikker men mener det var Vance som først hoppet på og mente at det var dissrespektfult at Z ikke hadde dress på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 7 timer siden #1852 Del Skrevet 7 timer siden Molly85 skrev (14 timer siden): Trump er vant til å bruke mye press som forretningsmann, og er ingen god diplomat. Han tente på alle plugger, virker det som, da Zel sa no som at han «har et vakkert hav, men vil få krig etter hvert han også». Jeg tenker det er forståelig at USA vil ha noe i retur for alt de bidrar med. Europa har jo garantier for pengene de gir, hvorfor skal USA måte gi uten noe tilbake? Men å snakke med Putin alene først, og så være så irritert på Zel når de to skal snakke sammen… Jeg tviler på at Europas ledere har sovet særlig de siste ukene. Jeg håper i det lengste at dette er Trumps (idiotiske) taktikk for å vekke opp sløve ledere, og at ting vil roe seg kjapt. 🤞 Ingen har garantier, men planen er at bla rentene fra de konfiskerte russiske midlene skal gå til oppbygging og tilbakebetaling. Kan være jeg husker feil nå men mener Europa har gitt mer enn USA 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 7 timer siden #1853 Del Skrevet 7 timer siden Sjokoladepenge skrev (14 timer siden): Flott at USA nå tar tak i uhyret de selv har skapt i Zelenskij. At det måtte Trump til.. Hva i alle verdens dager mener du med det? Sett for mye på Newsmax? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 7 timer siden #1854 Del Skrevet 7 timer siden Perine skrev (12 timer siden): Europa står samlet i støtten til Ukraina, men hva med Ungarn? Hvilken side står de egentlig på? De nevnte på kveldsnytt at flere europeiske statsledere hadde sendt hilsener til Zelenskyj i kveld, men Orban hadde heller sendt positiv melding til Trump. Jeg ser ikke mye på nettet om dette. De har vel også fortsatt en del handel med Russland. Tenker at Ungarn er både EU og Natomedlem? Orban er en Putin venn 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 7 timer siden #1855 Del Skrevet 7 timer siden Sioux skrev (11 timer siden): Tar tilbake det jeg skrev tidligere. Nå har jeg sett hele opptaket på 50 min. Zelensky provoserte som bare det. Han fortalte mye BS og kjørte i vei med samme skremselspropaganda som har florert i 3 år nå. Han klarte t.o.m.. å lirke ut av seg at russere vil komme helt til USA og angripe der. I tillegg insisterte han på å snakke sh*t om Putin under hele pressemøtet og ville ikke gi seg. Han vil heller ikke gå med på våpenhvile, og han stiller urealistiske krav som at Russland skal betale gjenoppbyggingen av Ukraina. Som den tapende part kan han ikke vifte med krav i øst og vest og det var dette han fikk forklart. Men han ville ikke skjønne det eller latet som han ikke skjønte og prøvde å styre meldingen i retning av at nå skal vi kjøre over Putin med hate speech midt i prosessen av fredsforhandlinger. Null forståelse for den sårbare situasjonen. Trump spurte faktisk på et tidspunkt: Skal jeg drive med å slenge sh*t om Putin nå, for så å ringe han og si "Hei Vlad, skal vi få til en fredsavtale?". Til slutt tente både Trump og Vance og da ble det stygt. Bra de klarte å beherske seg og ikke kastet Zelensky ut på gangen foran pressen slik som han turet frem. Disse 10 min. som vises overalt er bare en brøkdel av samtalen, oppklipt og redigert i tillegg. NB Det var en i pressen som spurte Zelensky hvorfor han ikke hadde på seg dress. Tror vi må ha sett forskjellige opptak. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 7 timer siden #1856 Del Skrevet 7 timer siden Logikken i "du bør takke Trump" fra Vance? Takke for hva da? Det er jo ikke Trump som har bevilget penger og våpen. Han gjør alt han kan for å ikke gi Ukraina noe som helst. 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 6 timer siden #1857 Del Skrevet 6 timer siden https://www.theguardian.com/us-news/2025/feb/28/trump-russia-hacking-cyber-security Putin vinner og vinner i USA om dagen. Skjønner godt hvorfor han ønsket at Trump skulle vinne valget. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 6 timer siden #1858 Del Skrevet 6 timer siden Sportydame skrev (4 timer siden): Til en viss grad enig - men hva synes du om Zelenskyj - synes du han er smart og taktisk i dette møtet? Veldig usikker. Det viktige for Zelensky, er å komme i en diskusjon med Trump der Trump synliggjør at der finnes grunnlag for fredssamtaler der Ukraina kommer godt ut. Den delen av presentasjonen gikk ikke Zelenskys vei, og da var det et spørsmål om hvor mye Putin forståelse er han tjent med at han sitter å nikker til, med tanke på hans allierte og opinionen i Ukraina. Vi ser av meningsmålingene at Trump sine angrep på Zelenskyj styrker oppslutningen hans, og det er en oppslutning han er AVHENGIG av : han er ikke tjent med å fremstå svak i relasjon til Trump Så rent basert på kommunikasjon og hvordan dette så ut fra Europa/Ukraina : Det KAN ha vært taktisk og smart. Og som sagt, hintet her er at han ikke signerte avtalen. Zelenskyj kom ikke til Trump på kne med lua i handa, og det er det alle egentlig forventet i forkant av møtet. Da er spørsmålet : hvilke kort er det Zelensky har, som Trump og Vance ikke har sett. På den annen side : Avtalen han ble presentert når han kom, kunne ha vært den orginale avtalen , og ikke intensjonsavtalen han egentlig kom for å signere; Zelensky kunne allerede vært ferdig med hele møtet når han satte seg, og da hadde han uansett større handlingsrom for oppførsel. Sett i perspektiv av resultatet, helt uavhengig av intensjonen, kan man si han var "smart og taktisk" men typisk er det viktige i "smart og taktisk " hva som var målet med øvelsen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 6 timer siden #1859 Del Skrevet 6 timer siden (endret) Example skrev (59 minutter siden): Logikken i "du bør takke Trump" fra Vance? Takke for hva da? Det er jo ikke Trump som har bevilget penger og våpen. Ja, den der var en interessant seanse. Zelenskyj måtte visst takke Trump for alt USA hadde gitt Ukraina, samtidig som Trump rett etterpå kalte Biden en "stupid president" som hadde gitt Ukraina "350 billion dollars and military equipment". Kilde: 05:48 i klipp fra Fox4 For meg virker det som Trump og Vance på forhånd hadde bestemt seg for å konfrontere Zelenskyj. Herav at Vance ba Zelenskyj å være takknemlig. Måten det skjedde på er rystende. Endret 6 timer siden av Bombasi 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buffelo Skrevet 6 timer siden #1860 Del Skrevet 6 timer siden For Trump handler det om penger, og for Zelensky handler det om overlevelse. Trump og hans nermeste støttespillere Elon Musk og Vance er blitt en allvorleg trussel for verdenfreden, og slik går det når kapitalismen får fotfeste 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå