Gå til innhold

Sirkus Trump 🤡

Perine

Anbefalte innlegg

Druid skrev (Akkurat nå):

Trump har sagt veldig mye rart som er selvmotsigende, så hva han sier blir litt irrelevant.  

Det vesentlige er hva han GJØR. Og så langt har han massivt fokusert på å politisere embetsverket og kutte fra utsiden.  Det han gjør nå, kan ikke resultere i noe annet enn kollaps.

Fordi det han river ned nå, er oppgaver han strengt tatt ikke har hjemmelen til å bygge opp igjen.  

Har du noen tanker om hvordan dette vil ende? 

Jeg greier ikke se for meg at Trump frivillig går av om 4 år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

yamask skrev (3 minutter siden):

Har du noen tanker om hvordan dette vil ende? 

Jeg greier ikke se for meg at Trump frivillig går av om 4 år. 

Strengt tatt, nei! 

Jeg tror ikke på noen katastrofe.  Jeg tror ikke Trump ender opp som en Putin. Og det handler mye om at de som faktisk støtter han, ikke ønsker det. Makten han har fått, kommer av et dypt ønske om å styrke den enkelte staten i forhold til den føderale staten.

Det er en del utfordringer som kan komme ut av dette, men dette er strengt tatt interne amerikanske problemer jeg sliter med å ta så veldig alvorlig. Det vil skape problemer i USA, men ikke Borgerkrig, eller kollaps problemer.

Viktigere, hvis han sitter disse 4 årene og får til det han jobber med, er ikke presidenskapet viktig. Allerede nå er USA sterkt geopolitisk svekket, da kan han sitte der til han dør;   Han blir et symbol, ikke en arbeidene geopolitiker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (33 minutter siden):

Trump har sagt veldig mye rart som er selvmotsigende, så hva han sier blir litt irrelevant.  

Det vesentlige er hva han GJØR. Og så langt har han massivt fokusert på å politisere embetsverket og kutte fra utsiden.  Det han gjør nå, kan ikke resultere i noe annet enn kollaps.

Fordi det han river ned nå, er oppgaver han strengt tatt ikke har hjemmelen til å bygge opp igjen.  

Jeg bare kommenterte til at du refererte til hva han har sagt. Både han og folkenes hans har vært meget tydelige på at dem skal gjenskape embetsmannsstaten. 

Når det gjelder handlinger, så er det så kjedelig at vi må vente å se hva som skjer.

Anklagen til Applebaum var ikke at hans skulle politisert embetsverket, men gjøre det til et verktøy til personlige særinteresser. 

Politisering er komplisert. Det er først når embetsverket har en egen politisk agenda som det er en Politisering. Husker godt når en tidlig ledere av meg, som var sjef for et statlig forvaltningsorgan med ca 12.000 ansatte holdt foredrag på en intern lederkurs. "Vi er et verktøy i regjeringens politiske verktøykasse" var hans hovedbudskap. Som statsviter og bland annet tidligere rådmann og departementetsråd så har jeg alltid sett på han som en foretreder for embetsmannsstaten. 

Det at embetsverket nå skal gjennomføre presidentens politikk, er ikke en trussel, så lenge det er innenfor loven. Men selvfølgelig vil det dystopiske som Applebaum spekulerer i være en trussel. Men personlig så tror jeg mest at hun er så grunnleggende uenig med Trump når det gjelder utenrikspolitikk og sikkerhetspolitikk at hun føler behov å male det bildet hun gjør. 

Personlig syns jeg det hadde vært mer fornuftig å saklig diskutere politikken med litt lærdom fra Nansen sentret. 

Men er mer gøy med sort vit tenking. Skjønner det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, Trump kjørte akkurat sirkus med pressen tilstede mot Zelensky. 

Det hører ikke noe sted hjemme å gjøre slik som den sterke part i full offentlighet. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Trump at han er macho ved å ikke klare å beherske seg og svinge så mye så mye som han gjør nå? Pinlig å se på den seansen med Zelensky. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Uff, Trump kjørte akkurat sirkus med pressen tilstede mot Zelensky. 

Det hører ikke noe sted hjemme å gjøre slik som den sterke part i full offentlighet. 

Han er frustrert over at Zelensky ikke gjør som han sier. Han tror oppriktig Zelensky skal gå med på å gi opp landområdene til Ukraina, alt fordi Trump føler han skal få en seier. Dette er direkte pinlig for USA. 

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zelensky himler med øynene over tullingene. Vance og Teump avkledd. Herregud for noen stakkarer de er.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (2 minutter siden):

Han er frustrert over at Zelensky ikke gjør som han sier. Han tror oppriktig Zelensky skal gå med på å gi opp landområdene til Ukraina, alt fordi Trump føler han skal få en seier. Dette er direkte pinlig for USA. 

Er helt greit å være frustrert. Men man behandler ikke et statsoverhode slik fremfor pressen. Helt hinsides. Så behandler man ikke noen som har gjennomlevd det Zelensky har. Vi må huske at Zelensky har ofret mye på grunn av kriget. Hans morsmål er russisk, hans bestefar var høyt dekorert sovjetisk krigshelt, og Zelensky har selv mye gamle venner og kolleger i Russland. Mye på et dypt personlig plan som er ødelagt for han på grunn av Putins ulovlige angrepskrig. 

Da hører det ikke noen sted hjemme å holde på som Trump. Med brutal offentlig maktdemonstrasjon. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (3 minutter siden):

Zelensky himler med øynene over tullingene. Vance og Teump avkledd. Herregud for noen stakkarer de er.

Nei, han himlet ikke med øyene. Hvorfor skulle han det. 

Han ble ødmykket offentlig. 

Med beskjed å akseptere de amerikanske vilkårene, eller de russiske. 

Ukraina er sjanseløse uten fortsatt amerikansk støtte. 

Tror kanskje ikke du og andre skjønner hvor viktig USA sin støtte er. Nei, du skjønner ikke det på det hele tatt. Trump kjørte en brutal offentlig demonstrasjon av makt. 

Ekkelt å trist å se på. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (21 minutter siden):

Anklagen til Applebaum var ikke at hans skulle politisert embetsverket, men gjøre det til et verktøy til personlige særinteresser. 

Det er strengt tatt det samme. 

Fremmed fugl skrev (21 minutter siden):

Husker godt når en tidlig ledere av meg, som var sjef for et statlig forvaltningsorgan med ca 12.000 ansatte holdt foredrag på en intern lederkurs. "Vi er et verktøy i regjeringens politiske verktøykasse" var hans hovedbudskap. Som statsviter og bland annet tidligere rådmann og departementetsråd så har jeg alltid sett på han som en foretreder for embetsmannsstaten. 

Og det er lallende feil, og faktisk årsaken til mange katastrofer innen norsk embedsverk.

Embedsverket er Stortingets verktøykasse, og skal ivareta lover og regler. Og dette er fundamentet for et demokratisk fungerende samfunn. Det faktum at du kan ha din bakgrunn og faktisk ha disse meningene, er  direkte problematisk.  (Ikke nødvendigvis i USA, der systemet er rigget anderledes og politiseringen har en hvis grad av tradisjon og derfor konstituell funksjon, men i Norge er det faktisk enormt problematisk)

Fremmed fugl skrev (26 minutter siden):

Det at embetsverket nå skal gjennomføre presidentens politikk, er ikke en trussel, så lenge det er innenfor loven.

Problemstillingen er at han går langt utenfor det loven er designet for å behandle. Hvilket er grunnen til hva som skjer nå, ikke har en klar endgame.  Mye av det Trump gjør nå, har ikke han som president egentlig mulighet til å gjøre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kranglingen i det ovale rommet, Herregud for et lavmål  Utpressing på direkten.  Den amerikanske arrogansen gjør meg kvalm

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (9 minutter siden):

Ukraina er sjanseløse uten fortsatt amerikansk støtte. 

Tror kanskje ikke du og andre skjønner hvor viktig USA sin støtte er.

Den er faktisk ikke viktig lenger.  Trump er faktisk spilt ut på sidelinjen. 

Ukraina trenger ikke USA lenger, så lenge Europa har mistet troen på Trump - Det Zelensky trenger er Macron og Starmer, og etter de siste par møtene mellom disse og Trump , er det vanskelig å se for seg at de kommer til å bry seg om han. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå ønsker jeg nesten at europeiske land går inn militært og plaffer Russland til helvete ut av Ukraina, men da blir det vel atomkrig og helvete. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (1 minutt siden):

Den er faktisk ikke viktig lenger.  Trump er faktisk spilt ut på sidelinjen. 

Ukraina trenger ikke USA lenger, så lenge Europa har mistet troen på Trump - Det Zelensky trenger er Macron og Starmer, og etter de siste par møtene mellom disse og Trump , er det vanskelig å se for seg at de kommer til å bry seg om han. 

Nei, Trump er ikke spilt ut på sidelinjen. Hjelper fint lite med at diverse land uten kapabliteter roper at dem skal støtte Ukraina. Uten USA blir der Russland som dikterer vilkårene i fredsforhandlinger. 

Trist at folk ikke skjønner hvilke typer av kapabliteter som Ukraina trenger mest i sin krigsinsatts. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (4 minutter siden):

Nå ønsker jeg nesten at europeiske land går inn militært og plaffer Russland til helvete ut av Ukraina, men da blir det vel atomkrig og helvete. 

Med hvilke resurser uten USA? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Druid skrev (14 minutter siden):

Det er strengt tatt det samme. 

Og det er lallende feil, og faktisk årsaken til mange katastrofer innen norsk embedsverk.

Embedsverket er Stortingets verktøykasse, og skal ivareta lover og regler. Og dette er fundamentet for et demokratisk fungerende samfunn. Det faktum at du kan ha din bakgrunn og faktisk ha disse meningene, er  direkte problematisk.  (Ikke nødvendigvis i USA, der systemet er rigget anderledes og politiseringen har en hvis grad av tradisjon og derfor konstituell funksjon, men i Norge er det faktisk enormt problematisk)

Problemstillingen er at han går langt utenfor det loven er designet for å behandle. Hvilket er grunnen til hva som skjer nå, ikke har en klar endgame.  Mye av det Trump gjør nå, har ikke han som president egentlig mulighet til å gjøre. 

Nei, embetsverket følger loven og bruker de midler som Stortinget bevilger, men er regjeringens verktøy kasse. Er underlagt regjerings (eller formelt kongens) instruksjonsmyndighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Med hvilke resurser uten USA? 

Det er vel ikke bare USA som har et sterkt militær? 

Altså jeg aner ikke jeg altså. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (2 minutter siden):

Det blir ikke gøy, men på den annen side skaper dette noen problemer for Russland : for Russland har den EGENTLIGE trusselen vært USA. Så deres atomstrategi, handler først og fremst om hvordan ramme USA.  De har ikke egentlig en god strategi for å drive krig i  Europa.

Så når Trump vifter med hvitt flagg og Tyskere, Franskmenn og Briter er klar til å sette offensive styrker på bakken, må Russland revurdere strategien sin.  

Det blir noen interesante dager, men det jeg følger med på, er om det blir signert en avtale, for det er DER Trump sine interesser ligger. Skal bli interesant å følge med videre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absurd - og det er ikke teater en gang. Vi har en ganing og en drittsekk i Det hvite hus. De sitter der og mobber en som har ofret alt for landet sitt i tre år - med fare for eget liv.... Dette er rett og slett et regime som ikke er til å stole et fnugg på. Her må Europa bare steppe og så best vi kan. Overraskend nok er nå Kina kanksje den mest stabile stormakten vi har.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...