Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
våren14 skrev (13 minutter siden):

Han varsler at det snart vi varsle en toll på 25%. Med Trump betyr ikke det det samme som at det BLIR innført. Jeg gjetter på at dette ender i forhandlinger det også. At satsen blir lavere. Men det er en heftig måte å vise sin makt på, å virkelig få alle til å ta inn over seg at han styrer hele verden…

Jeg tipper det er trussel som ikke blir realisme.

Godt mulig. Nå utsettes tollen på varer fra Canada og  Mexico. Trump følger åpenbart nøye med på børsen, og går det skeis der, skifter han kurs. Prinsippfast kar.

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Perine
Skrevet (endret)
Ardwinna skrev (13 timer siden):

Da jeg så den filmen fikk jeg en skikkelig uggen følelse. Jeg kunne i teorien ha ledd meg fillete av det absurd teite i både Trump-ballonger, gullstatue av Trump, det kleine ordspillet "Trump Gaza" og to halvfeite gubber tett i tett i ei solseng, men hele filmen gir meg regelrett frysninger. Mulig det er AI som gjør det hele ekstra creepy, men dette er som hentet rett ut av en eller annen skummel grøsser/psykologisk thriller der en antagonist prøver å hjernevaske folk til å tro på et falskt paradis.
Jeg regner også med at Hamasgutta føler seg kjempebeæret over å bli fremstilt som magedansere.

Men dette er vel mest et forsøk på å distrahere folk fra å se hva de holder på med i kulissene.

Jeg tipper han la ut den filmen for å presse Hamaz til å fortsette å frigi gisler - og å slutte med seremoniene sine ved frigivning av døde gisler....ser ut som det funket.....

Israel confirms Hamas handed over hostages' bodies as Palestinian prisoners released

Endret av Sportydame
  • Liker 5
Skrevet
Pawn Hearts skrev (9 timer siden):

Godt mulig. Nå utsettes tollen på varer fra Canada og  Mexico. Trump følger åpenbart nøye med på børsen, og går det skeis der, skifter han kurs. Prinsippfast kar.

Han må vel ha mye investeringer selv helt personlig utover amerikansk eiendom?
Uten å vite hva han er investert i - så tror jeg han helt personlig har svært liten interesse av børsfall og ny finanskrise på verdensbasis. Musk også... antagelig minst like lite interessert i å sende verden ut i finanskrise. Det er det som gir meg håp...det eneste... fordi det ville være rart om de helt aktivt gjorde noe slikt som trolig vil ramme deres personlige formue nesten like mye som alle andres. 

Så jeg har fortsatt trua på tomme trusler. At det blir økt toll, kan godt hende. Men ikke så dramatisk at den tar knekken på verdensøkonomien. Det kan umulig gagne usa heller? Om det skjer... 

Men vi får se.

Skrevet
Perine skrev (17 timer siden):

Hvordan regimeendring skjer i Amerika, av historikeren Anne Applebaum:

Trump and Musk Are Pushing for Regime Change - The Atlantic  (Det er lov å bruke oversetterverktøyet i Edge på PCn. Det gjør jeg med lange artikler)

Nei, hun er ikke historikker. Men er polsk statsborger og gift med Polens utenriksminister.

Syns hennes påstand om at det større endringer i prioriteringer eller omfang i den statlige forvaltningen er regim endringer. Man sikkert bruke ordet slikt, men personlig tenker jeg at det er mer korrekt å bruke begrepet om endringer i statsformen. 

Hvis en norsk regjering med støtte av et flertal i Stortinget, beordrer UD å endre fokus, og samtidig nedbemanne UD (som eksempel) så er vel det ikke det samme som en regim endring. 

Syns vel at det hun skriver vil virke som en sterk støtte for Trump påstand om den dype staten (begrepet kommer fra Tyrkia, og handlet om den på den tiden store kontantstrømmen koblet til Heroin smuglingen). 

• Nyttig 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (15 minutter siden):

Nei, hun er ikke historikker. Men er polsk statsborger og gift med Polens utenriksminister.

Syns hennes påstand om at det større endringer i prioriteringer eller omfang i den statlige forvaltningen er regim endringer. Man sikkert bruke ordet slikt, men personlig tenker jeg at det er mer korrekt å bruke begrepet om endringer i statsformen. 

Hvis en norsk regjering med støtte av et flertal i Stortinget, beordrer UD å endre fokus, og samtidig nedbemanne UD (som eksempel) så er vel det ikke det samme som en regim endring. 

Syns vel at det hun skriver vil virke som en sterk støtte for Trump påstand om den dype staten (begrepet kommer fra Tyrkia, og handlet om den på den tiden store kontantstrømmen koblet til Heroin smuglingen). 

Godt mulig at du har rett. Jeg leste og oppfattet det litt annerledes enn deg. Artikkelen ble anbefalt av NRKs  USA-korrespondent Tove Bjørgaas, her

Skrevet
Perine skrev (13 minutter siden):

Godt mulig at du har rett. Jeg leste og oppfattet det litt annerledes enn deg. Artikkelen ble anbefalt av NRKs  USA-korrespondent Tove Bjørgaas, her

Som da glemte å skrive at det en en underliggende friksjon (konflikt) mellom Polens president og landets utenriksminister (som er ektefelle til forfatteren). Der presidenten er Trump venn, som blnad annet har lansert ideen om en stor permanent amerikansk militærbase i lander med navn Camp Trump. 

Forfatteren har en klar politisk agenda, og det kompliseres at hun har de nære politiske relasjoner som hun har. 

Om jeg har rett i at hun ikke er historiker. Det handler vel om hvor bredt det begrepet brukes. Hun har ikke noen høyere utdanning innenfor fagfeltet. Har aldri drevet med historie som vitenskap. Men har ved en alder av 60 år skrevet tre populærvitenskapelige bøker om historie. Jeg syns det er alt for tynt til å bli presentert som historiker. Men historiker er ikke noen beskyttet tittel. 

Men hvis du ser på det jeg tok opp. 

Er det å endre forvaltningens prioriteringer etter et demokratisk valg, det samme som et regime skifte. Hvis ja, hvor mye må til?

Understøtter ikke den artikkelen Trump leierens anklager om en dyp stat? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
yamask skrev (5 minutter siden):

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/trump-om-zelenskyj-pastand-sa-jeg-det/17499974/

Tenk dere om dette var Biden. Da hadde det blitt ramaskrik om demens og alzheimers med en gang. 

Jeg tipper han har rådgivere som vil bli kvitt ham uten å havne ute i kulden. Hvis de får ham til å virke som om han har svikt i sine kognitive funksjoner, så vil kravet om å invoke the 25th før eller senere bli snakket om. 

Skrevet
Hansehan skrev (50 minutter siden):

Jeg tipper han har rådgivere som vil bli kvitt ham uten å havne ute i kulden. Hvis de får ham til å virke som om han har svikt i sine kognitive funksjoner, så vil kravet om å invoke the 25th før eller senere bli snakket om. 

Hva betyr dette?

Skrevet
Perine skrev (1 time siden):

Takk for svar 😀 Får ikke håpe at han unntar seg selv fra den paragrafen da.

Han kan jo prøve. Det er vel faktisk noe som kunne satt fortgang i prosessen med å avsette han 😅

• Liker 1
Skrevet
yamask skrev (10 timer siden):

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/trump-om-zelenskyj-pastand-sa-jeg-det/17499974/

Tenk dere om dette var Biden. Da hadde det blitt ramaskrik om demens og alzheimers med en gang. 

Poenget er at alle vet at Trump snakker Starmer etter munnen og ønsker fremstå i linje med UK. 

Donald Trump er fullt klar over hva han sa, men han har alt cashet inn på følelsene det skapte; nå er det andre ting som er nyttig å si. 

Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Kanskje har hun rett i det, men hennes argument for det er at hun tror at det er det som vil skje. Som er et nok så svakt argument

Strengt tatt er vel argumentet at det er det han har lovd å gjøre før alle tre valgene, og han nå har funnet en kontroversiell måte å gjennomføre i konflikt med hvordan det amerikanske demokratiet er designet.

Poenget er vel å poengtere at han demonterer  USA som demokrati : de tiltakene som utføres nå, vil ikke effektivisere noe, det svekker institusjoner til de bryter sammen og ikke fungerer, og dermed mister sin hjemmel.

»Demokrati» er enda dårligere forstått i USA enn i Norge, og selv her, er det folk som ser på valg som den primære mekanismen og at vi velger Ledere og ikke representanter.

Da blir det nødvendig å peke ut en regime endring når den skjer. 

Men gitt såpass mange amerikanske borgere ØNSKER dette, er det vanskelig fra utsiden å sette et premiss om at de skal innordne seg resten av vesten.

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Sciurus, mod

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Druid skrev (8 timer siden):

Strengt tatt er vel argumentet at det er det han har lovd å gjøre før alle tre valgene, og han nå har funnet en kontroversiell måte å gjennomføre i konflikt med hvordan det amerikanske demokratiet er designet.

Poenget er vel å poengtere at han demonterer  USA som demokrati : de tiltakene som utføres nå, vil ikke effektivisere noe, det svekker institusjoner til de bryter sammen og ikke fungerer, og dermed mister sin hjemmel.

»Demokrati» er enda dårligere forstått i USA enn i Norge, og selv her, er det folk som ser på valg som den primære mekanismen og at vi velger Ledere og ikke representanter.

Da blir det nødvendig å peke ut en regime endring når den skjer. 

Men gitt såpass mange amerikanske borgere ØNSKER dette, er det vanskelig fra utsiden å sette et premiss om at de skal innordne seg resten av vesten.

Trump har ikke sagt at han skal gjøre det hun anklager han for. Han har sagt det motsatte. 

Hun, du og jeg kan gjerne tro noe annet. Som etter ubekreftede oppgifter at Kash Patel nå skal gi UFC i oppdrag å gi nærkamp trening til FBI. Slikt vil understøtte det hun skriver hvis det er sant. Med tanke på at sjefen for UFC er personlig venn til Trump. 

Men Trump har sagt at han skal gjenskape og ikke bygge ned embetsmannsstaten. 

Endret av Fremmed fugl
  • Liker 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (29 minutter siden):

Men Trump har sagt at han skal gjenskape og ikke bygge ned embetsmannsstaten. 

Trump har sagt veldig mye rart som er selvmotsigende, så hva han sier blir litt irrelevant.  

Det vesentlige er hva han GJØR. Og så langt har han massivt fokusert på å politisere embetsverket og kutte fra utsiden.  Det han gjør nå, kan ikke resultere i noe annet enn kollaps.

Fordi det han river ned nå, er oppgaver han strengt tatt ikke har hjemmelen til å bygge opp igjen.  

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...