Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Thanos skrev (1 minutt siden):

Det kommer an på hvor godt eller vondt du har i viljen din til å lese kontekst. Musk jobber for Trump, da blir alt han sier og gjør tolket på værst tenkelig måte. Da er Musk selvsagt en Nazist. At han en rekke ganger har støttet jøder og Israel med donasjoner og teknologi og i tillegg ikke har historikk for Nazistøtte,  ser man da helt og holdent bort ifra. Da er man også på den "trygge", politisk korrekte siden og man varsler også gjerne tydelig på facebook at man selger Teslaen sin for å få kred for nettopp å være på den "riktige politiske siden. (virtue signaling)

Den andre gjengen, som nå ser ut til å være langt mer reflekterte, ser gjerne tilbake i tid på mannens handlinger, tidligere uttalelser og politiske motiv. Så tenker de: hvorfor risikerer Musk, en av verdens mest suksessfulle og smarte mennesker, hele sitt rykte og formue fordi han helt plutselig fikk et innfall foran millioner av tv seere til å Nazihilse?? Er det logisk på noe som helst plan? Så hørte vi også da Musk si: "my heart goes out to you!", før han helt tydelige slår hånden til brystet, 'river hjertet ut', før han kaster det ut til publikum. Men du har rett, ser man kun på den fysiske armbevegelsen og tuner ut det han så rett før og alt Musk har gjort og sagt tidligere, så ser det åpenbart ut som en Nazihilsen. Men du tar den koblingen fordi du tenker Trump er den nye Hitler. Og da evner du ikke se an kontekst. Da ser du en isolert handling.

Det er jo tross alt åpenbart for de fleste at Elon Musk har gjennomgått en radikaliseringsprosess. Da hjelper det lite hva han mente tidligere når han totalt har endret kurs nå.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og opphavsrettet materiale.

Sciurus, mod

• Liker 1
Skrevet
Example skrev (Akkurat nå):

Det er jo tross alt åpenbart for de fleste at Elon Musk har gjennomgått en radikaliseringsprosess. Da hjelper det lite hva han mente tidligere når han totalt har endret kurs nå.

Hvordan vet du at han har blitt radikalisert? Har psykolog eller annen proffesjonell på psykisk helse gitt en faglig vurdering? Eller tenker du han er radikalisert fordi han velger å støtte republikanerne/Trump politisk?

Jeg tenker at Musk, som verdens rikeste mann, med all den innflytelsen, makt og ledelse han besitter, ikke trenger å Nazihilse og risikere alt han har opparbeidet seg + omdømme, for mer makt og penger. Motivet er ikke der! Det rimer ikke. Det finnes ingen menneskelig logikk i det handlingsmønsteret. 

Musk så trolig hvor ille det stod til med det amerikanske 'demokratiet' da han kjøpte Twitter. Han har flere ganger gjentatt at det han nå gjør og støtter, er essensiellt for demokratiets fortsatte eksistens. Derfor tror jeg Musk er 'radikalisert'.

• Nyttig 3
Skrevet
Thanos skrev (1 minutt siden):

Det finnes ingen menneskelig logikk i det handlingsmønsteret. 

Jo det er nettopp det det gjør. Han har blitt ganske så stormannsgal. Det er ikke noen diagnose, men han tenker seg hevet over alt og alle . Han la selv ut et bilde i ettertid som en slags forklaring på at han bare «måtte» prøve. 

Det er flere valg i flere land hvor han har forsøkt å påvirke de demokratiske prosessene, eller blander seg inn. Her er en oversikt: 

https://www.politico.eu/article/elon-musk-politics-uk-republicans-x-owner-donald-trump-prison/

• Liker 7
Skrevet
Gunnhilda10 skrev (1 time siden):

Fryder meg litt over å se venstreradikale her hjemme hisse seg voldsomt opp over at Trump røsker litt tak i hjernevaskede sosialist-land som Norge. USA er på vei mot nye storheter, Europa med Norge er på vei rett ned i avgrunnen. Til Musk og Trump: vi trenger sårt at dere rydder opp litt her i Norge også! Ikke mer woke-galskap og offentlig sløsing. La fornuften seire.

Venstreradikale. Fnis. Jeg har stemt Høyre i hele mitt voksne liv. Hvis man da defineres som venstreradikal sier det ganske mye om hvor langt over mot ekstrem-høyre en del av de som tilber Trump befinner seg. 

• Liker 11
Skrevet
Thanos skrev (10 minutter siden):

Hvordan vet du at han har blitt radikalisert? Har psykolog eller annen proffesjonell på psykisk helse gitt en faglig vurdering? Eller tenker du han er radikalisert fordi han velger å støtte republikanerne/Trump politisk?

Jeg tenker at Musk, som verdens rikeste mann, med all den innflytelsen, makt og ledelse han besitter, ikke trenger å Nazihilse og risikere alt han har opparbeidet seg + omdømme, for mer makt og penger. Motivet er ikke der! Det rimer ikke. Det finnes ingen menneskelig logikk i det handlingsmønsteret. 

Musk så trolig hvor ille det stod til med det amerikanske 'demokratiet' da han kjøpte Twitter. Han har flere ganger gjentatt at det han nå gjør og støtter, er essensiellt for demokratiets fortsatte eksistens. Derfor tror jeg Musk er 'radikalisert'.

Musk trengte strengt tatt ikke risikere ryktet sitt ved å late som om at han var en av de beste spillerne i Diablo og Path of Exile heller. Men om man er avhengig av oppmerksomhet så er man ikke alltid rasjonell.

• Liker 6
Skrevet (endret)

USA er på vei mot nye storheter, Europa med Norge er på vei rett ned i avgrunnen. Til Musk og Trump: vi trenger sårt at dere rydder opp litt her i Norge også! Ikke mer woke-galskap og offentlig sløsing. La fornuften seire.

Det er noe rart med dere her i tråden som fryder seg over at det skal gå nedenom og hjem med Europa og Norge. Det blir jo som å juble på dekk på Titanic da skipet kolliderte med isfjellet. Slår spådommene deres til, så går det til helvete med både dere og oss? Som på Titanic er det de 10% rikeste og mektigste som får plass i livbåtene, og ingen av oss i denne tråden er blant dem. 

Endret av A new man
  • Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet
HSV50 skrev (7 minutter siden):

Venstreradikale. Fnis. Jeg har stemt Høyre i hele mitt voksne liv. Hvis man da defineres som venstreradikal sier det ganske mye om hvor langt over mot ekstrem-høyre en del av de som tilber Trump befinner seg. 

Jeg tror mange av de vi diskuterer her inne med har en annen skala på det. Vi er venstreradikale blant de høyreekstreme. 

• Liker 5
Skrevet

Fryder meg litt over å se venstreradikale her hjemme hisse seg voldsomt opp over at Trump røsker litt tak i hjernevaskede sosialist-land som Norge. USA er på vei mot nye storheter, Europa med Norge er på vei rett ned i avgrunnen. Til Musk og Trump: vi trenger sårt at dere rydder opp litt her i Norge også! Ikke mer woke-galskap og offentlig sløsing. La fornuften seire.

Å, så forferdelig..?  Hvorfor snakker du så stygt om Norge?  Egoister finnes i alle land og samfunn. De har nok med seg selv, og kan de finne noen svakere som de kan pine litt, så klapper de og ler.  Heldigvis så har vi ikke slike blant våre folkevalgte. De ekstreme som foreløpig finnes i norsk politikk, finnes blant "andre", små mikropartier på meningsmålingene. Der hadde nok Trump og Musk passet inn med bermen.

• Liker 6
Skrevet

Spennende at Trump nå har signert en lov som hindrer amerikanske bistandsmidler til organisasjoner som informerer eller gjennomfører aborter. Han skal altså presse det kristenkonservative synet på resten av verden ved å hindre at kvinner i utviklingsland får informasjon om, eller hjelp til å utføre aborter.  Gaven som aldri slutter å gi, den mannen. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Example skrev (26 minutter siden):

Det var en spøk. Jeg trodde der var åpenbart gitt konteksten og innlegget jeg siterte.

Og til det andre, nei. Jeg er ikke for en full boikott av amerikanske varer. Det stod jo ganske tydelig i innlegget, gjorde det ikke?

Den er grei. Jeg så ikke spøken.

Jeg nevnte facebook spesifikt, som du nevnte missnøye med Zuckerberg fordi han bøyde seg for Trump. Men at du beholdt facebook i mangel på alternativer.

Skrevet
Athod skrev (35 minutter siden):

Musk trengte strengt tatt ikke risikere ryktet sitt ved å late som om at han var en av de beste spillerne i Diablo og Path of Exile heller. Men om man er avhengig av oppmerksomhet så er man ikke alltid rasjonell.

De fleste som ønsker oppmerksomhet, streber bevisst etter positiv oppmerksomhet, ikke oppmerksomhet som fratar en jobb, sosialt omdømme og formue. Det er der logikken bråbremser. Musk ble spurt direkte av Trump den dagen han takket ja til å støtte hans presidentkampanje: "Du vet du risikerer absolutt alt for det du takker ja til nå?"

Musk kan få oppmerksomhet ved å bygge raketter, kjøpe opp selskaper og bælje kontroversielle uttalelser på X. Han trenger ikke vise støtte til Trump og nazister for å få det. Det handler ikke om fraværende rasjonalitet. Det handler om å se hva han mener er riktig for fremtiden.

Skrevet
A new man skrev (50 minutter siden):

Jo det er nettopp det det gjør. Han har blitt ganske så stormannsgal. Det er ikke noen diagnose, men han tenker seg hevet over alt og alle . Han la selv ut et bilde i ettertid som en slags forklaring på at han bare «måtte» prøve. 

Det er flere valg i flere land hvor han har forsøkt å påvirke de demokratiske prosessene, eller blander seg inn. Her er en oversikt: 

https://www.politico.eu/article/elon-musk-politics-uk-republicans-x-owner-donald-trump-prison/

Blander seg eller uttaler seg?

Vet du hvem George Soros er?

• Liker 1
Gjest takinova
Skrevet

Herregud for en pinlig presser Trump leverer sammen med Macron. Blir spist levende av franskmannen når han prøver å påstå at Europa har lånt penger til Ukraina.

Skrevet

Ja. Alle de som heier på at han stoppet utbetalinger i 90 dager også. Det medfører at folk ikke får de medisinene de trenger og vil dø, at barn går sultne med mer. 
En kan godt være enig i at en gjennomgang av alt i USAID er på sin plass, men en trenger faktisk ikke stoppe alle utbetalinger under en slik gjennomgang. de kunne gjort akkurat den samme kontrollen uten så mye faensksp. 

Det er programmer republikanerne med høy sannsynlighet også ønsker å videreføre blant de som nå ikke får penger. 

Det hele virker ikke bare som en dum fremgangsmåte, men en veldig brutal og nærmest ond måte å gjøre dette på. 

Når det gjelder byråkratiet, så skifter de ut en hel del folk. Gjerne kompetente karrierefolk med mindre kompetente folk som er lojale mot Trump. Jeg er skeptisk til at dette skjer, spesielt i hæren. 

I andre demokratier består gjerne forvaltningen og det gir kunnskap, kompetanse og langsiktighet utover valgperioder. I Norge byttes jo statsråd og den politiske ledelse ut hvis sittende partier taper valget. Resten av departementsansatte beholder jobbene og det forventes at de skal jobbe etter nye politiske mål under ny ledelse. Det som Trump administrasjonen nå gjør er å si opp de «vanlige» ansatte og sette inn lojale Trumpister. De gjør forvaltningen politisk og mindre kompetent. Vinner demokratene neste gang må jo alle sparkes? 

Flere viktige frittstående kontrollorgan legges ned, tilsvarende Finanstilsynet og forbrukerrådet mv. Skal man ikke ha regulering mer? 

Systemet med at de tre statsmaktene passer på hverandre slik at ingen blir for sterke og misbruker din makt er også under press. Presidenten er gitt en enorm grad av immunitet, så domstolskontrollrn er svekket. Represententantenes hus hadde the «power of the purse», myndighet til å bevilge penger til de formålene de stemte for. Dette har de gjort og stemt frem på demokratisk vis. 

Den utøvende myndighet, altså presidenten og hans byråkrater skulle da gi ut disse pengene, men det har Trump stoppet. Da har det ikke kongressen bevilgende myndighet mer. 

Jeg synes det er rart når for jubler og heier på denne nedrivingen av demokratiet og institusjonene. Men hva er planen? Hvordan skal det bli?

Jeg ser bare kaos for kaos sin skyld. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
HSV50 skrev (3 timer siden):

For et gigantisk nederlag for Trump at FN stemte ned deres forslag til resolusjon for Ukraina og for Ukraina og EU sitt forslag. Og det er så ekstremt talende at usa nå stemmer sammen med Russland (!!!!) når det gjelder Ukraina. USA ønsker en resolusjon som ikke fordømte Russland og ikke sa noe om Ukraina sine territorielle grenser. Hvis ikke dette er et tegn til Trump at han ikke har verden med seg i sitt «forsøk på å skape fred», vet jeg ikke helt hva som er det. 

Har ikke hindret USA&Co før. 

Skrevet
Thanos skrev (26 minutter siden):

Blander seg. 

Thanos skrev (26 minutter siden):

Vet du hvem George Soros er?

Selvfølgelig vet jeg hvem han er. The man who broke the Bank of England. 
Han er også den store stygge ulven i en rekke konspi-eventyr. 

At Stalin drepte fler gjør uansett ikke Hitler til noen godgutt. 

• Liker 5
Skrevet
Thanos skrev (38 minutter siden):

Det handler om å se hva han mener er riktig for fremtiden.

Det er innertier! Han synes Robinson er riktig for GB, ADF er riktig for Tyskland mv. 

Begge er ytterliggående. ADF måtte rydde i egne rekker for å ikke bli stemplet som en ulovlig organisasjon. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Example skrev (2 timer siden):

Sosialist-land som Norge er jo det Trump elsker. Et land USA faktisk har et handelsoverskudd til. 

Jeg er ikke der at jeg vurderer boikott av alt amerikansk. Det er tross alt store forskjeller på amerikanske selskaper av hva de står for. Tesla er uaktuelt for min del. Om noe så er vel boikott av Facebook/Meta noe som eventuelt kan gjøres. Et selskap jeg personlig misliker stadig mer, særlig etter at Zuckerberg bøyde seg for Trump. Problemet er at det foreløpig for min del ikke er gode nok alternativer, og vanen med Facebook og Messenger er vond og vende.

Vurderte du boikott under Bush da? 

At folk kan bli hyklersk uten å vite om det selv er et bevis på hjernevask. 

Skrevet (endret)
Sioux skrev (9 timer siden):

Har ikke hindret USA&Co før. 

Men det er vel en wake up call til noen republikanere? Nå stemte USA med land som Russland, Burkina Faso, Hvite Russland og Nord Korea og andre diktaturer og røverstater.

Israel også. Stygg ripe lakken synes jeg, andre tenker vel det ikke er lakk igjen? 
https://thehill.com/homenews/5161380-ukraine-un-resolution/amp/

Edit: Glemte Iran!

Kina forholdt seg for gode til å stemme mot dette. 

Endret av A new man
  • Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...