Gå til innhold

Sirkus Trump 🤡

Perine

Anbefalte innlegg

HSV50 skrev (1 minutt siden):

Vi er nok ganske uenig i hva som er motivasjonen til Trump. Jeg tror ikke at hans motivasjon er noe annet enn hva som er best for Trump. 

Nettopp. Når hans største motivasjon er hans ettermæle som fredsskaper og USAs redningsmann er min forklaring det som er best for ham. Ettermæle som despot og avdemokratiserer av USA er det siste han ønsker seg. Han har et enormt oppblåst selvbilde, og overdreven tro å egne evner, riktignok. Jeg har ikke områdekompetanse til å vurdere om han er narsissist, men jeg tro heller ikke det er en diagnose i Europeisk psykiatri. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HSV50 skrev (10 minutter siden):

Vi er nok ganske uenig i hva som er motivasjonen til Trump. Jeg tror ikke at hans motivasjon er noe annet enn hva som er best for Trump. Jeg oppfatter ham som en klassisk narsissist basert på oppførsel generelt og hvordan han svarer i intervjuer hvor han får kritiske spørsmål (han er som smør når man stryker ham med hårene) spesielt. Og jeg frykter at Putin har noe på ham. Det som skjer nå er ikke til det beste for USA, men det er fryktelig bra for et veldig militæret svekket Russland. 

https://www.google.com/amp/s/www.telegrafi.com/en/The-tape%2C-also-known-as-pee-tape%2C-showing-Trump-and-two-prostitutes-in-Moscow-probably-exists%2C-says-the-former-British-spy/amp/

Denne må selvfølgelig taes med en klype salt 😆 

Jeg tror heller Russland har hjulpet Trump massivt med å vinne valget både i 2016 og denne gangen. Og at Trump skylder ham. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (47 minutter siden):

Hva skjer med nødhjelp som stanses tror du? Du kan ikke bare stanse nødhjelp over natta uten at det får konsekvenser. Det sier det meste om hvor lite humant dette opplegget er. 

Ingen ting. Se hvorfor i #1107 

Example skrev (49 minutter siden):

DOGE sitt reelle formål ser man på hva de gjør. De fjerner folk som kan stoppe dem. Dette er et forsøk på å hindre motstand fra statsapparatet for å gjennomføre politikken de vil.

Det er jeg ganske enig i, og dette er jo noe HELT annet enn å si at motivasjonen er T:Makt M:Rikdom 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1365 skrev (5 minutter siden):

Nettopp. Når hans største motivasjon er hans ettermæle som fredsskaper og USAs redningsmann er min forklaring det som er best for ham. Ettermæle som despot og avdemokratiserer av USA er det siste han ønsker seg. Han har et enormt oppblåst selvbilde, og overdreven tro å egne evner, riktignok. Jeg har ikke områdekompetanse til å vurdere om han er narsissist, men jeg tro heller ikke det er en diagnose i Europeisk psykiatri. 

Men hvorfor hisser han på seg allierte, og truer med militærmakt for å ta både naboland og Grønnland da, samt ønsker etnisk rensing i Gaza for å lage Mar-a-gaza for sine rike best buds? 

Det gir liksom ikke helt mening. Jeg tror Trump ser på tyranner som sterke ledere, og at han derfor ikke har noe imot å gå inn i historiebøkene som en.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1365 skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke kompetanse til å sette diagnose på mannen, men jeg tror hans virkelighetsbildet er et litt annet enn det som normale mennesker har, og at han han beundrer Putin og andre som har ballegrep på landet de styrer. Og det er fullt mulig han tror det beste for USA er at han blir eneveldig og at demokrati ikke er det beste for USA. For at han er på vei til å fjerne demokratiet i USA er jeg dessverre ikke i tvil om. Han har grandiose tanker om seg selv, og er skremmende ønske om å utvide usa sine grenser på bekostning av andre land. Alt dette er en fryktelig farlig situasjon for verdensfreden. 

dessuten har jeg ingen tro på at Putin vil la ham få denne seieren uten å få godt betalt tilbake. As in fritt spillerom til å utvide sine grenser tilsvarende. Jeg blir glad om Jeg maler fanden på veggen uten grunn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (6 minutter siden):

Men hvorfor hisser han på seg allierte, og truer med militærmakt for å ta både naboland og Grønnland da, samt ønsker etnisk rensing i Gaza for å lage Mar-a-gaza for sine rike best buds? 

Det gir liksom ikke helt mening. Jeg tror Trump ser på tyranner som sterke ledere, og at han derfor ikke har noe imot å gå inn i historiebøkene som en.

Dette. Jeg tror også han beundrer Putin og andre som styrer landet sitt med jernhånd. Det har han jo også flere ganger sagt med rene ord. Så om Putin i hans øyne er en stor og mektig mann han beundrer, så passer det ham helt sikkert fint å huskes slik. Hitler var nok temmelig sikker på å bli husket som en stor mann, han også. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yamask skrev (Akkurat nå):

Uten å være ekspert på folkerett tror jeg etnisk rensing (genocide) er massedrap på en folkegruppe. Bortvisning av et folk fra sitt land er helt forkastelig, men er ikke etnisk rensing. 

Det er så fristende å ta alle disse merkelige/skremmende utsagnene som Trump vilje. Dessuten blir det mye mer sexy nyheter av det. Mønsteret basert på tidligere utsagn og etterspill, er at dette er en del av Trumps modus operandi i forkant av en forhandling. Det er relativt vanlig i business (og boksing for den saks skyld å psyke ut motparten. Å benytte dette i internasjonal politikk og diplomati hører ingen steds hjemme. Fordi det både er respektløst og svekker den fremtidige relasjonen mellom partene.

Trump er nok ikke så lett påvirkelig som han gir inntrykk av å være. Jeg tror det er en fasade for å lære mest mulig om sine motstandere, og attpåtil har dere tillit.

Ville satt pris på en forklaring av hvorfor det ikke gir mening. Det harmonerer med narsissme og hans selvuttalte målsetning, mens diktatorrollen ikke gjør det.

Hvilke holdepunkter peker mer i retning totalitærstyre enn ettermæle?Er det mulig det ikke gir mening fordi det ikke stemmer overens med din nåværende oppfatning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig at han ser på Putin som en likesinnet, men syns det blir latterlig å tro at Putin kontrollerer han. Hva faen skulle han liksom hatt på Trump som skulle fått en narsissist som han til å la seg kue. 

Det meste (ikke delen der han er hårsår og ikke tåler kritikk) Trump gjør er logisk om man bare innser at den etablerte politiske ledelsen og media i vesten er fiende #1. 

Endret av Athod
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1365 skrev (7 minutter siden):

Uten å være ekspert på folkerett tror jeg etnisk rensing (genocide) er massedrap på en folkegruppe. Bortvisning av et folk fra sitt land er helt forkastelig, men er ikke etnisk rensing. 

"Etnisk rensning ble definert av en FN-kommisjon i 1993 som «den planlagte og overlagte fjerningen av personer fra en bestemt etnisk gruppe fra et bestemt territorium, ved maktbruk eller trusler, for å gjøre området etnisk homogent». Betegnelsen ble etablert i forbindelse med jugoslaviakrigene på 1990-tallet."

et er så fristende å ta alle disse merkelige/skremmende utsagnene som Trump vilje. Dessuten blir det mye mer sexy nyheter av det. Mønsteret basert på tidligere utsagn og etterspill, er at dette er en del av Trumps modus operandi i forkant av en forhandling. Det er relativt vanlig i business (og boksing for den saks skyld å psyke ut motparten. Å benytte dette i internasjonal politikk og diplomati hører ingen steds hjemme. Fordi det både er respektløst og svekker den fremtidige relasjonen mellom partene

Jada, det er nok bare skremselstaktikk (håper jeg), men det var jo mot allierte. 

Ville satt pris på en forklaring av hvorfor det ikke gir mening. Det harmonerer med narsissme og hans selvuttalte målsetning, mens diktatorrollen ikke gjør det.

Hvilke holdepunkter peker mer i retning totalitærstyre enn ettermæle?Er det mulig det ikke gir mening fordi det ikke stemmer overens med din nåværende oppfatning? 

Det er jo ganske mye som peker på at han ønsker bli diktator. For det første har han jo sagt det. Han har også hintet om at velgerne hans ikke trenger stemme. 

Han har støttespillere som allerede har gått ut med forslag om 3 perioder. 

Og i går kalte han seg selv konge, og det hvite hus la ut et KI-bilde av "king trump" med krone. Fordi han kuttet en rushtid-avgift i NY mot ordførerens vilje (så vidt jeg forstod, kan godt faktasjekke meg på dette). 

Jeg syns det er vanskelig å gi ham godvilje nok til å gå fredlig av om fire år. Særlig om demokratene vinner valget. Forrige gang demokratene vant valget ba ham en valgarbeider om å "finne" så så mange stemmer, for han prøvde illegitemere hele valget og skapte kaos i Kongressen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (13 minutter siden):

Jeg har ikke kompetanse til å sette diagnose på mannen, men jeg tror hans virkelighetsbildet er et litt annet enn det som normale mennesker har, og at han han beundrer Putin og andre som har ballegrep på landet de styrer. Og det er fullt mulig han tror det beste for USA er at han blir eneveldig og at demokrati ikke er det beste for USA.

se #1123

HSV50 skrev (14 minutter siden):

For at han er på vei til å fjerne demokratiet i USA er jeg dessverre ikke i tvil om.

Demokratiet i USA er selvfølgelig ikke i ferd med å fjernes. Hva består trusselen i, helt konkret?

HSV50 skrev (17 minutter siden):

Skremmende ønske om å utvide usa sine grenser på bekostning av andre land. Alt dette er en fryktelig farlig situasjon for verdensfreden. 

se #1123

HSV50 skrev (19 minutter siden):

dessuten har jeg ingen tro på at Putin vil la ham få denne seieren uten å få godt betalt tilbake. As in fritt spillerom til å utvide sine grenser tilsvarende. Jeg blir glad om Jeg maler fanden på veggen uten grunn. 

Putin har ikke råd til å fortsette, de er snart konk og må kutte overalt ellers. Putin trenger et utfall han kan selge inn som seier hjemme, og det vil han FÅ. Dette er ingen gavepakke fra Putin. I denne potten fristes Putin av Trumps "vennskap", og blir lovet oppheving av sanksjoner som en del av pakka. Vent å se. 

Dessverre er Ukraina taperen uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1365 skrev (9 minutter siden):

se #1123

Demokratiet i USA er selvfølgelig ikke i ferd med å fjernes. Hva består trusselen i, helt konkret?

se #1123

Putin har ikke råd til å fortsette, de er snart konk og må kutte overalt ellers. Putin trenger et utfall han kan selge inn som seier hjemme, og det vil han FÅ. Dette er ingen gavepakke fra Putin. I denne potten fristes Putin av Trumps "vennskap", og blir lovet oppheving av sanksjoner som en del av pakka. Vent å se. 

Dessverre er Ukraina taperen uansett. 

Hva trusselen består i? Du har fått med deg at han har signert en presidentordre som sier at det kun er regjeringsadvokaten og presidenten som kan tolke loven? Og at Vance flere ganger har gjentatt at rettsvesenet ikke town gjøre om på presidentordre? Og at presidentordrene overstyrer ting som kongressen har vedtatt - det er som om regjeringen i Norge skulle se helt bort fra hva Stortinget vedtar. Om ikke det er en trussel mot demokratiet, så sliter jeg med å forstå hva som er det. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (1 minutt siden):

"Etnisk rensning ble definert av en FN-kommisjon i 1993 som «den planlagte og overlagte fjerningen av personer fra en bestemt etnisk gruppe fra et bestemt territorium, ved maktbruk eller trusler, for å gjøre området etnisk homogent». Betegnelsen ble etablert i forbindelse med jugoslaviakrigene på 1990-tallet."

tok helt feil. takk! 🙏

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (20 minutter siden):

Hva trusselen består i? Du har fått med deg at han har signert en presidentordre som sier at det kun er regjeringsadvokaten og presidenten som kan tolke loven? 

Bare kamrene kan endre lover, og loven er klar. Ordrene må holde seg innenfor budsjett og eksisterende lover, særlig grunnloven. Den enkelte ordre kan prøves for rettsvesenet både føderalt og statlig. 

Altså er en slik ordre ugyldig fra den signeres og Vance tar feil. Det tror jeg han har fått grei beskjed om. Poenget hans var egentlig en kritikk av det som fremstår som en koordinert innsats for å stanse eller forsinke samtlige ordre som signeres. Da er man mer i en juridisk gråsone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yamask skrev (43 minutter siden):

Han har støttespillere som allerede har gått ut med forslag om 3 perioder. 

Han ønsker ikke mer enn 4 år, sagt det mange ganger. Den eneste grunnen ville være om han tapte nå, men tvilte da også pga egen alder. 

Og i går kalte han seg selv konge, og det hvite hus la ut et KI-bilde av "king trump" med krone. Fordi han kuttet en rushtid-avgift i NY mot ordførerens vilje (så vidt jeg forstod, kan godt faktasjekke meg på dette). 

Seriøst? Til og med åpenbar humor skandaliseres... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1365 skrev (3 minutter siden):

Humor? Du mener at det bildet var humor? Og at det er passende at det hvite  hus legger ut en slik «spøk»?? Du Jeg er egentlig skikkelig overrasket over hvor blåøyd du er mht Trump og co sin agenda. De har jo bevist gang på gang at de mener alvor. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1365 skrev (10 minutter siden):

Seriøst? Til og med åpenbar humor skandaliseres... 

Tror ikke det ble sett på som humor av alle de menneskene som nå står uten jobb etter å ha blitt totalt overkjørt av ham og Musk de siste ukene altså. 

Man ler jo selvsagt av forskjellige ting, men det er en spesiell ting av det hvite hus sin offisielle side å legge ut. Samme med den respektløse asmr-videoen de la ut av tvangsdeportasjoner der de ble ført i lenker inn i et fly. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
HSV50 skrev (22 minutter siden):

Humor? Du mener at det bildet var humor? Og at det er passende at det hvite  hus legger ut en slik «spøk»?? Du Jeg er egentlig skikkelig overrasket over hvor blåøyd du er mht Trump og co sin agenda. De har jo bevist gang på gang at de mener alvor. 

Eh, ja. All humor har en slagside, og her var det et spark i leggen til guvernør Hocul etter at vedtaket om rushtrafikkprising ble stanset. Analogt til å si: "Hvem er sjefen?"

Igjen: Jeg har ikke stemt Trump ved noe valg. Deres agenda er å gjennomføre politikken de gikk til valg på, og den støttet jeg forsåvidt delvis, men kan ikke gå god for fremgangsmåten de a) uttrykte planer for eller b) tidligere demonstrert i en del saker

Endret av 1365
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (11 minutter siden):

Tror ikke det ble sett på som humor av alle de menneskene som nå står uten jobb etter å ha blitt totalt overkjørt av ham og Musk de siste ukene altså. 

Man ler jo selvsagt av forskjellige ting, men det er en spesiell ting av det hvite hus sin offisielle side å legge ut. Samme med den respektløse asmr-videoen de la ut av tvangsdeportasjoner der de ble ført i lenker inn i et fly. 

Enig i videoen, usmakelig. Kongebildet var akkompagnert av referanse til en enkelt sak, og det tror jeg de fleste forsto. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De fleste"... De fleste forstår ikke denne galskapen, nei. 

Hadde vært artig å sett "forståelsen" om Kamala hadde gjort noe lignende. 

Eller SMK delt noe sånt av Jonas eller Jens.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1365 skrev (8 minutter siden):

Enig i videoen, usmakelig. Kongebildet var akkompagnert av referanse til en enkelt sak, og det tror jeg de fleste forsto. 

Det klinger uansett helt feil i mine ører når det kommer fra det hvite hus og presidenten. Det er meningen at de jobber for alle amerikanere, ikke bare de som er enige med dem. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...