Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
UltimateNothing skrev (19 timer siden):

Teslas salgstall stuper, og det indikerer at folk ikke er komfortable med retningen Musk har valgt. Selv er jeg så langt til venstre at boikottlisten min er flere sider lang, men jeg har hatt en del interessante diskusjoner med venner og bekjente som kjører Tesla, og de fleste er flaue over å kjøre Tesla. De som ikke er flaue er fornøyde med å ha valgt en miljøvennlig (...) bil selv om de ikke liker Musk.

Oppfatningen av en person er gjerne en vurdering av positive mot negative sider ved personen. Det er sikkert ikke mange som gjør papirøvelsen, men den bør jo foregå mentalt, bevisst eller ubevisst, og neppe strukturert.

Det finnes ingen fasit for enhvers personlige oppfatning, men jeg er oppriktig nysgjerrig:  Hvordan vil deres pluss- og minussider se ut i Elons tilfelle, og hvordan vektes de? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tutte skrev (2 timer siden):

Det har jeg tenkt lenge. På tide å løsrive seg litt snart. Kanskje folk snart slutter å bytte ut snart annethvert norske ord med amerikanske også. 

Det er jo nå ALLE innser at vi er for avhengige av dem - og får ingenting igjen for det. Så kanskje vi skal lage vår egen venneklubb? Har vel ikke så mye valg. Det er jo ikke at ikke andre KAN diske opp de samme tingene som er utviklet i USA. Det er jo bare enkelt og ressurssparende med samarbeid om ting. Vi klarer sikkert å omstille oss om vi må.

Som jeg sa til mannen i huset: verden MÅ ikke spise mais fra USA liksom. De kan spise den selv. Det er ikke akkurat det mest næringsrike som holder menneskeheten i livet. Men kan jo hende de merker det om all eksport av mais opphører. Blir mye mais å spise for amerikanere om de skal beholde driften av mais-gårdene... De eksporterte mais til en verdi av 14 milliarder i fjor (Corn | USDA Foreign Agricultural Service). Slikt kan jo andre bare slutte å kjøpe, total poengløst uansett. Andre ting litt mer krevende å løsrive seg fra. Har selv nettopp rømt fra google og flyttet epost og filer over til Sveitsiske proton. Tør ikke ha alle bildene mine hos google lenger. Et pennestrøk så brukes de til hva som helst. Så er det resten da. Jepp, er i apple-universet, og hvilke andre operativsystemer har vi til pc'ne våre enn de amerikanske? Kan kjøpe mobil og pc fra Asia, men OS'et... 

Jeg er ikke sikker på om Trump egentlig ville at vi skulle finne ut hvor avhengige vi er. STOR risiko, for at kloke hoder begynner å komme opp med alternativer. Og - fort vekk kan jo ting bli bedre også! U never know! Slike rariteter har en tendens til å skape innovasjon. Spørsmålet er om det var planen hans. Jeg tror oppriktig at han som straks 80 år ser verden som ganske statisk i sitt eget fastlåste verdensbilde. Tipper hans hjerne ikke er så ulik alle andre gamlingers trege, fastlåste hjerner.

• Liker 1
Skrevet
LukeDanes skrev (7 minutter siden):

Skal ikke uttale meg om medisinsk terminologi og ev. diagnoser, men det er jo en del uvitenhet, og manglende kunnskap og forståelse ute og går. Men man kan jo spørre seg, ville åndsfriske slått seg på brystet og komme med ytringer som "LONG LIVE THE KING!" om egen person? Det er det minste ikke noe i veien med ego og selvfølelse, tror jeg vi kan slå fast. 

Ros for å ikke diagnostisere. Det er veldig populært i andre emner på KG. 

Det skorter nok på kunnskap på en del områder, og i tillegg at han gir faen (unnskyld uttrykket) i kritikken. Mye av kritikken er helt på sin plass. En del av den er tendensiøs og i blant usann, og det er  mye pga disse tilfellene han ikke bryr seg (tror jeg).

Mitt inntrykk er at utredning neppe ville resultert i noen alvorlig diagnose.

Noe veldig spesielt ved hans væremåte er at han ikke har noen filter. Jeg tror mange presidenter har harr ganske høye tanker om seg selv. Det skal litt til å bli president, så det er kanskje ikke verken rart eller feil.

Trump, derimot, har ingen reservasjoner mot å kalle seg selv et geni. Der mange ville se  tensdenser til megalomani ser jeg mer trekk som minner om aspergers. Ingen diagnose, kan være begge eller ingen av dem. 

Spekulasjon basert på observasjon: Det er mange indikasjoner på en makthungrig Trump. Det kan jeg forstå. Jeg mistenker at det er an annen grunn til at det fremstår sånn.  Trump hater at "formaliteter" står i veien for gjennomføring, og vil bare brøyte seg gjennom disse. Formalitetene som blir utfordret eller ignorert er dessverre vesentlige matkfordelingsprinsipper, lover eller pålagte politiske eller juridiske prosesser. Det forsvarer absolutt ikke Trumps handlinger, men jeg mener det kan forklare eller delforklare  hans motivasjon.

• Liker 2
Skrevet
Sportydame skrev (3 timer siden):

Jeg fant jeg fant.....har du funnet noe? 😉 

Påstår at «150-åringer» får trygd, men: – Elons genier misforstår Cobol - Kode24

Her er det en pensjonert COBOL utvikler som forklarer seg - men det forklarer likevel ikke hvorfor det også ligger 120,-130 og 140 åringer inne i systemet.

Sannsynligvis er det fordi endel personer ikke er rapportert inn som "døde" - og siden COBOL er et programmeringsspråk minst ca like gammelt som meg, og et av de språkene jeg lærte å programmere med på Informatikk-linja jeg gikk på en gang - så kan det forklare at de som ikke rapporteres inn som døde fortsetter å "motta trygd".........litt "typisk" USA.

Hva var dine argumenter igjen?

Har du lært å programmere med COBOL der nede i det kjellernivået du snakker om? 😉 

Ja, jeg fant. Se Sløseriombudsmannens facebookside. Der Musk og Trump sine forhastede antakelser om at alt og alle det betales ut penger til via trygdesystemet er svindel, slåes tilbake.

Jeg vet ikke helt hva dine kunnskaper om programmering har med min tiltro til Musk og Trump å gjøre? Du må gjerne velge å tro på alt det som kommer fra de kantene. Jeg velger å ikke gjøre det.

• Liker 4
Skrevet
MorTil2 skrev (4 timer siden):

Du skal være ganske innstilt på å se det gode i folk, for å tro at Trump, i all sin selvopptatthet og hevngjerrighet mot de som ikke opphøyer han slik han selv gjør, tror at han ønsker fred. 

Denne tråden viser heller det motsatte: En total uvilje til å se noe annet enn ondt i folk. Delvis basert på crazy og skremmende utsagn, med i kombinasjon av faktafeil. Det er også utbredt å behandle potensielle dommedagsscenarier som fakta. Det samme skjedde forrige Trump-periode. Det er MYE å kritisere i den, men dommedagsprofetiene viste seg å slå feil. 

MorTil2 skrev (4 timer siden):

Trump bryr seg ikke om folk dør. Han bryr seg om hvor og hvor mye penger USA bruker utenfor USA sine grenser. Folk kan dø i hopetall, så lenge det ikke koster USA noe......

Ref forrige avsnitt - for en motbydelig anklage. 

Litt realisme og fakta :

• FN og samtlige store bistandsorganisasjoner har likviditetsreserver og lagerbeholdning som gjør at bistandsarbeidet går som normalt under PAUSEN i utbetalinger de neste 90 dagene (nå 60 dager igjen). 
  • Støtte fra USAID foregår ikke som lønna di - ofte grunnstøtte kvartalsvis, resultatbasert tilleggsstøtte
  • Om menneskeliv sto i fare som konsekvens av pausen ville andre land naturligvis stille opp
  • USA er verdens desidert største bidragsyter til humanitært arbeid.
  • Forvaltningen i USAID er kritisert fra flere hold, og gir grunn til ettersyn. 
  • Motivasjonen er jo å sørge for at pengene brukes effektivt så de hjelper flere.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest takinova
Skrevet
våren14 skrev (58 minutter siden):

Ting skjer fort ja: Forsvarsministre signaliserer sterk Nato-allianse: – Vi er på vakt, vi trygger Norge – NRK Troms og Finnmark
Var nettopp det, sandkasseeffekten, man finner seg nye venner og styrker vennskapet med gamle venner. Byr alltid på nye muligheter. 

Nydelig!

Og 100% sikkert at da blir det engelske fregatter, hyllevare som kan leveres asap og er de råeste i verden på ubåtjakt.

Skrevet
1365 skrev (4 minutter siden):

Det samme skjedde forrige Trump-periode. Det er MYE å kritisere i den, men dommedagsprofetiene viste seg å slå feil. 

Disse to periodene kan ikke helt sammenlignes. Nå har han ingenting å tape, og har erstattet hele staben sin med lojalister. Før hadde han Mike Pence og et par andre som holdt ham i øra. Du må vel være enig i at han virker hakket gærnere nå?

• Nyttig 4
Gjest takinova
Skrevet

God kommentar i i Filter Nyheter i dag: Kommentar: USAs president står i ledtog med Norges fiender - Filter Nyheter - vi ser jo mange av de som nevnes under, på dette forumet(om de er norske da).

Samtidig finnes det fortsatt nordmenn som støtter Trump, sprer desinformasjonen hans og som til og med erklærer seg som del av hans antidemokratiske bevegelse. Det er ikke lenger tilgivelig. Historiker Bård Larsen i Civita har åpenbart rett: «Trumps norske menighet må behandles som fremmede for det norske demokratiet, ikke minst hos oss på høyresiden. Dette er ikke folk som kan møtes på halvveien». 

Skrevet
våren14 skrev (1 time siden):

Det er jo nå ALLE innser at vi er for avhengige av dem - og får ingenting igjen for det. Så kanskje vi skal lage vår egen venneklubb? Har vel ikke så mye valg. Det er jo ikke at ikke andre KAN diske opp de samme tingene som er utviklet i USA.

Da må vi i Europa ikke bare ca firedoble budsjettene til forskning. Statlige midler alene er 50% høyere i USA, og de har i tillegg enorme budsjetter innen forskning i forsvarssektoren (våpenutvikling utgjør kun 12%, mest til teknologi, materialforsking, biotech og medisin.). Kommersielle donasjoner og sponsing finansierer 60% av forskningen i USA, og ca 30% i EU. 

Europa har svært puslete anseelse og resultater innen F&U. En ny satsing på feltet tar mange år å få til, siden vi ikke er rigget for det kompetansemessig. For de skarpeste hodene (fra feks India) er Europa ikke attraktiv ekke relevant å søke seg til. 

Mais:

Eksporten til Norge var $0 i følge samme nettsted.

Problemet i verden er ikke for MYE mat, så hva blir konsekvensen av en slik aksjon? 

Eskporten av mais utgjør 7 titusendeler av samlet eksport. 

Skrevet
Apis skrev (10 timer siden):

De som holder med Trump og Putin sier 4% oppslutning, de som holder med et fritt og demokratisk Ukraina sier 58% oppslutning. 

Opposisjonspolitikere i Ukraina har stått fram i media og sier at det støtter zelensky og at man selvfølgelig ikke kan avholde valg så lenge Ukraina er i krig. Trump trekker tall opp av hatten og sier det han har fått vite av Putin. At han kaller zelensky for diktator og ikke omtaler Putin i tilsvarende ordlag sier ALT man trenger å vite om Trump og hvor hans lojalitet ligger. Og med det hvite hus som poster bilde av Trump med krone.,, når man ikke tror man kan bli mer sjokkert. 🙄

• Liker 8
  • Nyttig 1
Gjest takinova
Skrevet
HSV50 skrev (Akkurat nå):

Opposisjonspolitikere i Ukraina har stått fram i media og sier at det støtter zelensky og at man selvfølgelig ikke kan avholde valg så lenge Ukraina er i krig. Trump trekker tall opp av hatten og sier det han har fått vite av Putin. At han kaller zelensky for diktator og ikke omtaler Putin i tilsvarende ordlag sier ALT man trenger å vite om Trump og hvor hans lojalitet ligger. Og med det hvite hus som poster bilde av Trump med krone.,, når man ikke tror man kan bli mer sjokkert. 🙄

Det er fordi han er delvis genial - leser jeg i denne tråden. Og om man fnyser av det, så er man ikke villig til å diskutere på et sivilisert nivå  - leser jeg i denne tråden.

Skrevet
1365 skrev (3 timer siden):

2. Nå er habilitetsreglene, på godt og vondt, som de er i USA. Her er en sak fra et uttalt Dem-støttende medie om Bidens spesialrådgivere   https://www.cnbc.com/2021/03/20/bidens-closest-advisors-have-ties-to-big-business-with-some-making-millions.html

3. At oversynsbyrået ikke har utført sitt arbeid i henhold til kongressens mandat ser man jo på de mange meningsløse og ekstremt dyre formålene som har blitt bevilget støtte. "DOGEs reelle formål"  er en påstand du ikke har belegg for, og som ikke kan fastslås etter én måneds eksistens. Det er ikke dumt å følge med, det er lov å frykte potensielt misbruk av DOGE,  men her foregriper du basert på et verst tenkelig scenario som forutsetter at kongressen ikke har makt lenger. 

5. Alle med negativ vinkling, foruten næringslivsmediene. 

6. Masse artikler sikkert, men tynt med fakta.

7. Guilty by association, altså. Nødhjelpen er som sagt pauset, ikke stanset. 

Hva skjer med nødhjelp som stanses tror du? Du kan ikke bare stanse nødhjelp over natta uten at det får konsekvenser. Det sier det meste om hvor lite humant dette opplegget er. Det er helt legitimt å mene at USA bør bruke mindre på bistand, men å stoppe noe sånn som dette er jo helt håpløst. Det er heller ikke guilt by assocation, Musk skrøyt bokstavelig talt på X at han ikke hadde brukt helga på fest, men dette.

DOGE sitt reelle formål ser man på hva de gjør. De fjerner folk som kan stoppe dem. Dette er et forsøk på å hindre motstand fra statsapparatet for å gjennomføre politikken de vil.

• Liker 7
Skrevet
takinova skrev (4 minutter siden):

God kommentar i i Filter Nyheter i dag: Kommentar: USAs president står i ledtog med Norges fiender - Filter Nyheter - vi ser jo mange av de som nevnes under, på dette forumet(om de er norske da).

Samtidig finnes det fortsatt nordmenn som støtter Trump, sprer desinformasjonen hans og som til og med erklærer seg som del av hans antidemokratiske bevegelse. Det er ikke lenger tilgivelig. Historiker Bård Larsen i Civita har åpenbart rett: «Trumps norske menighet må behandles som fremmede for det norske demokratiet, ikke minst hos oss på høyresiden. Dette er ikke folk som kan møtes på halvveien». 

Leste den, meget bra! 

Artikkelen oppsummerer egentlig det meste.

• Liker 3
Skrevet
yamask skrev (24 minutter siden):

Disse to periodene kan ikke helt sammenlignes. Nå har han ingenting å tape, og har erstattet hele staben sin med lojalister. Før hadde han Mike Pence og et par andre som holdt ham i øra. Du må vel være enig i at han virker hakket gærnere nå?

Jeg velger å kalle han hensynsløs og ikke veloverveid, med lite respekt for diplomati og tradisjonelle politiskeprosesser. At periodene ikke er like stemmer godt, men retorikken er helt lik, bare at volumet er skrudd opp til 11 hvor 10 er Max.

Han har kanskje ikke noe å tape, men jeg kjøper ikke at hans motivasjon er makt til seg selv. Jeg tror hans mål er å ta tak i og radikalt endre en del fundamentale svakheter i landets velstand og konkurransekraft. Jeg tror også at han er overbevist om at hans løsning vil fungere bedre enn tidligere politikk som har vært ført. Det tror jeg han i beste fall har halvveis rett i. 

Han har bare noen år igjen av livet, og ut fra hva han selv sier (feks hos Rogan) er ettermælet som landets redningsmann uendelig mer attraktivt for han enn å operere som diktator i fire år. Trump ljuger mye, bøller med folk, men det er troverdig at han mener dette når det er sagt i en samtale på 3 timer med kun de to tilstede.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
takinova skrev (15 minutter siden):

Det er fordi han er delvis genial - leser jeg i denne tråden. Og om man fnyser av det, så er man ikke villig til å diskutere på et sivilisert nivå  - leser jeg i denne tråden.

Delvis genial? Litt for mange bokstaver der tror jeg. Delvis gal tror jeg stemmer bedre 🙄  Men altså. Hvordan kan man på fullt alvor rasjonalisere det som skjer nå og synes det er en god ting at Trump truer med at enten må Ukraina gi fra seg ufattelige verdier til usa, eller så kommer de til å opphøre som land (les: Trump vil la Russland ta dem). Det som skjer i verden nå er sykt skremmende, og jeg klarer ikke å være rolig og tenke at dette kommer til Å gå over. 

• Liker 4
Gjest takinova
Skrevet
HSV50 skrev (4 minutter siden):

Delvis genial? Litt for mange bokstaver der tror jeg. Delvis gal tror jeg stemmer bedre 🙄  Men altså. Hvordan kan man på fullt alvor rasjonalisere det som skjer nå og synes det er en god ting at Trump truer med at enten må Ukraina gi fra seg ufattelige verdier til usa, eller så kommer de til å opphøre som land (les: Trump vil la Russland ta dem). Det som skjer i verden nå er sykt skremmende, og jeg klarer ikke å være rolig og tenke at dette kommer til Å gå over. 

Det går ikke over, men det kommer andre muligheter nå. For et sterkere og mer samlet Europa. 

Skrevet
HSV50 skrev (15 minutter siden):

Opposisjonspolitikere i Ukraina har stått fram i media og sier at det støtter zelensky og at man selvfølgelig ikke kan avholde valg så lenge Ukraina er i krig. 🙄

Trump trekker tall opp av hatten og sier det han har fått vite av Putin. At han kaller zelensky for diktator

Fullstendig enig, skrev det samme i en annen post. 

HSV50 skrev (16 minutter siden):

og ikke omtaler Putin i tilsvarende ordlag sier ALT man trenger å vite om Trump og hvor hans lojalitet ligger. Og med det hvite hus som poster bilde av Trump med krone.,, når man ikke tror man kan bli mer sjokkert. 🙄

Ikke enig. Hans. lojalitet ligger hos USA. Hans motivasjon (for øyeblikket) er å få slutt på krigen fordi den er svinedyr å støtte. For å få til dette er Trump kynisk. Han tenker at et raskt resultat avhenger av helt ulike tilnærminger for å "groome" P. og Z. 

1)   Putin må føle at Trump ivaretar russiske interesser i fredsforhandlingene.

2) Zelensky trakasseres verbalt og Ukraina snakkes ned med løgner og forferdelig retorikk 

Trump så målbevisst og USA-fokusert at han gir f... i om Ukraina blir sveket, men han er kun "venn" med Putin til det ikke er nødvendig lenger. Russland har verken råd eller mannskap til å invadere andre land på noen år, så det er ikke en del av Trumps underlige ligning. 

• Liker 1
Skrevet
1365 skrev (7 minutter siden):

Fullstendig enig, skrev det samme i en annen post. 

Ikke enig. Hans. lojalitet ligger hos USA. Hans motivasjon (for øyeblikket) er å få slutt på krigen fordi den er svinedyr å støtte. For å få til dette er Trump kynisk. Han tenker at et raskt resultat avhenger av helt ulike tilnærminger for å "groome" P. og Z. 

1)   Putin må føle at Trump ivaretar russiske interesser i fredsforhandlingene.

2) Zelensky trakasseres verbalt og Ukraina snakkes ned med løgner og forferdelig retorikk 

Trump så målbevisst og USA-fokusert at han gir f... i om Ukraina blir sveket, men han er kun "venn" med Putin til det ikke er nødvendig lenger. Russland har verken råd eller mannskap til å invadere andre land på noen år, så det er ikke en del av Trumps underlige ligning. 

Vi er nok ganske uenig i hva som er motivasjonen til Trump. Jeg tror ikke at hans motivasjon er noe annet enn hva som er best for Trump. Jeg oppfatter ham som en klassisk narsissist basert på oppførsel generelt og hvordan han svarer i intervjuer hvor han får kritiske spørsmål (han er som smør når man stryker ham med hårene) spesielt. Og jeg frykter at Putin har noe på ham. Det som skjer nå er ikke til det beste for USA, men det er fryktelig bra for et veldig militæret svekket Russland. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...