1365 Skrevet torsdag kl 11:08 #1081 Del Skrevet torsdag kl 11:08 4barnsmor skrev (9 minutter siden): Godt sagt! Når de har forgiftet sine egne mørke fora søker de seg til kvinnene. "Forgiftning" = å ha et annet synspunkt enn meg, helt uavhengig av om det begrunnes med fakta og argumenter "Diskutere" = beskyldninger, nedsettende og bemerkninger og ønske om straff av de som er skyldige i "forgiftningen" Dette er totalitær tankegang 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet torsdag kl 11:21 #1082 Del Skrevet torsdag kl 11:21 Sportydame skrev (13 minutter siden): Og jeg lurer litt på hvorfor du mener at det er USA sitt ansvar å "redde verden" - sånn helt på egenhånd? 😉 Nå er jo USA så nedsylta i gjeld at de først og fremst må redde sin egen økonomi - og dette gjør de bra foreløpig. Jeg leste i et kommentarfelt på E24 nettopp at det i systemet lå 10.millioner personer eldre enn 130 år som fikk trygdeutbetalinger. Flere tusen var 160-200år gamle. Det er estimert at det er sendt 2700 milliarder dollar ut av landet de siste tiårene i direkte svindel. Visstnok. Har ikke lett etter kilder på dette enda, men det er sikkert noen her som kan finne dem for meg...... 😉 Kilden er nok Musk og Trump ...... Og der falt troverdigheten forbi kjellernivå 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet torsdag kl 11:36 #1083 Del Skrevet torsdag kl 11:36 Kan forøvrig anbefale denne: Donald Trump og Elon Musks utrenskninger: – Er jeg den neste? Mange er enige i at byråkratiet må slankes og effektiviseres - de reagerer kun på måten det blir gjort på. Man forsøker stadig vekk å effektivisere offentlig sektor i Norge også - man ansetter noen konsulenter til å utrede dette først - som koster endel millioner - de kommer med et forslag som i bunn og grunn bare er en fordekket operasjon for omorganisering - de får ulike kallenavn med forkortelser som ROS og sånn så blir folk omplassert og får nye mellomledere - som også blir omplassert - så opprettes det nye lederstillinger for å innplassere alle disse mellomlederne som ikke kan miste sin lederlønn - og vips så har man "slanket" byråkratiet - eller har man egentlig det - for det er jo like mange om ikke flere ansatte enn før - for noen av disse konsulentene har jo også nå fått fast jobb - med høyere lønn enn de som har jobbet der i mange år 😉 Den nye organisasjonen varer i ca 2-5 år - før man igjen setter igang en ny runde. Jeg tipper at jeg så langt har vært med på minst 5 slike runder......og jeg henger fortsatt med 😉 Dette er den norske måten å "slanke" byråkratiet på - jeg tror DODE vil oppnå litt større resultater..... 😉 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet torsdag kl 11:55 #1084 Del Skrevet torsdag kl 11:55 MorTil2 skrev (29 minutter siden): Kilden er nok Musk og Trump ...... Og der falt troverdigheten forbi kjellernivå Jeg fant jeg fant.....har du funnet noe? 😉 Påstår at «150-åringer» får trygd, men: – Elons genier misforstår Cobol - Kode24 Her er det en pensjonert COBOL utvikler som forklarer seg - men det forklarer likevel ikke hvorfor det også ligger 120,-130 og 140 åringer inne i systemet. Sannsynligvis er det fordi endel personer ikke er rapportert inn som "døde" - og siden COBOL er et programmeringsspråk minst ca like gammelt som meg, og et av de språkene jeg lærte å programmere med på Informatikk-linja jeg gikk på en gang - så kan det forklare at de som ikke rapporteres inn som døde fortsetter å "motta trygd".........litt "typisk" USA. Hva var dine argumenter igjen? Har du lært å programmere med COBOL der nede i det kjellernivået du snakker om? 😉 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1365 Skrevet torsdag kl 12:09 #1085 Del Skrevet torsdag kl 12:09 Sportydame skrev (26 minutter siden): Kan forøvrig anbefale denne: Donald Trump og Elon Musks utrenskninger: – Er jeg den neste? Mange er enige i at byråkratiet må slankes og effektiviseres - de reagerer kun på måten det blir gjort på. Man forsøker stadig vekk å effektivisere offentlig sektor i Norge også - man ansetter noen konsulenter til å utrede dette først - som koster endel millioner - de kommer med et forslag som i bunn og grunn bare er en fordekket operasjon for omorganisering - de får ulike kallenavn med forkortelser som ROS og sånn så blir folk omplassert og får nye mellomledere - som også blir omplassert - så opprettes det nye lederstillinger for å innplassere alle disse mellomlederne som ikke kan miste sin lederlønn - og vips så har man "slanket" byråkratiet - eller har man egentlig det - for det er jo like mange om ikke flere ansatte enn før - for noen av disse konsulentene har jo også nå fått fast jobb - med høyere lønn enn de som har jobbet der i mange år 😉 Den nye organisasjonen varer i ca 2-5 år - før man igjen setter igang en ny runde. Jeg tipper at jeg så langt har vært med på minst 5 slike runder......og jeg henger fortsatt med 😉 Dette er den norske måten å "slanke" byråkratiet på - jeg tror DODE vil oppnå litt større resultater..... 😉 Anbefaler sterkt å lese Hans-Jørgen Blomseths bok "Forenklingsgeneralens testament" som handler om akkurat dette: https://xn--snfugl-cya.no/boker/nyheter/forenklingsgeneralens-testament-hans-jorgen-blomseth/ Hans-Jørgen Blomseth ble i 2012 engasjert som leder av Regjeringens forenklingsprosjekt for næringslivet. Denne stillingen hadde han til 2021, da han ble pensjonist. I de ni åra han arbeidet med forenkling av måter og rutiner mellom forvaltningen og næringslivet, fikk han gjennom 216 tiltak som hadde stor betydning, og utgjorde årlig besparelser på 35 milliarder for næringslivet Hvis man vil ha kortversjonen i hans egne ord, se 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1365 Skrevet torsdag kl 12:26 #1086 Del Skrevet torsdag kl 12:26 Buffelo skrev (På 19.2.2025 den 11.04): Trump har stoppet alle bistandsmidler, men samtidig skal han kjøpe Grønnland, og Gasa, og han har sendt eit regresskrav til Ulkraina på 500 milliarder dollar for bistand under. krigen. Undres på hvordan " den vanlige amerikanere" kan ha tillit til ein president som har utført økonomisk kriminalitet i stor skala. Bistandsmidlene er satt på pause i 90 dager for en revisjon av prosjektenes formål, pengebruk og måloppnåelse. Listen med de sprøeste prosjektene gir god grunn til å gjøre ettersyn, siden den listen tyder på at det har gått over stokk og stein i USAID. Økonomisk kriminalitet i stor skala? Har du kilder som beviser dette? Husk at saker og dommer i sivile søksmål ikke har noe med økonomisk kriminalitet å gjøre. Økonomisk kriminalitet blir behandlet og pådømt strafferettslig. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
våren14 Skrevet torsdag kl 12:31 #1087 Del Skrevet torsdag kl 12:31 Okay, jeg må joine denne tråden. Har ikke lest 56 sider med kommentarer, men anyways. Føler popcornnivået er høyt i verden for tiden. Det vil si, underholdningsverdien. Får ikke bestemt meg om jeg skal le eller grine. Må vel være slik statslederne har det også. Derav de måpende uforstående fjesene. For hvordan i det hele tatt snakke med noe som er så far-off den gjengse mening om ting, og som har null forståelse for diplomati? Eller, driter i diplomati, om han forståelse. Helt ærlig, så har jeg 98% ikke sansen for Trump. Men så er det en liten 2% som tenker at han har jo noen poenger. Men måten han GJØR ting på er jo helt kokos...Og...jeg er virkelig skikkelig spent, på om han har klart å forberede seg på alle mulige utfall når han kaster hele kortstokken opp i lufta. Særlig mtp USA i seg selv. Har han egentlig kontroll på at USA i seg selv skal bli et bedre sted de neste 4 årene? Jeg ville ikke følt meg sikker. Og mye tilsier at han også bare håper at han skal redde seg ut av ting. Han er skyhøy på seg selv om sine forhandlingsevner, og de er sikkert gode også, tviler ikke. Men å se alle konsekvensene...i en alder av 80 år, i en verden som har gått fra han for lengst, det tror jeg ikke han klarer. Det er vel en reell fare for at han går fra den mest populære og effektive president ever, til den minst populære som rævvkjørte USA så til de grader i løpet av sine siste 4 år. Men, vi får se. Har popcornbollen godt i fanget mens jeg venter på hva om skjer i neste scene. Jeg tror egentlig Trump bare er opptatt av penger, fortrinnsvis bruken i USA, og han virker også litt opptatt av likhet, også i avtaler. Norske medier har ikke skrevet så mye om at Mexico i en årrekke har hatt 33% importtoll på varer fra USA. SÅ hvis USA sin importtoll har vært lav, så er jo det noe jeg kan forstå at han ikke synes er greit lenger. For alle de som vil selge sine varer over grensen. Tilsvarende er jeg ikke helt overbevist om at USA vil ut av NATO, kanskje skal han bare vise sin makt, og så forlange at alle bidrar like mye, og at det er slutt på at USA er hovedbidragsyter. Og etter alle disse år vet jeg ikke om det er helt galt heller nødvendigvis. Men at det skal skje fra en dag til den neste er jo litt mer kinkig skal sies. Men ellers er det farvel til Nato og Russland er den nye bestevennen. Det ville være et interessant skifte. Kald krig ble til varmt vennskap mellom diktatorer. Absolutt også en mulighet, men helt ærlig tror jeg da han rundlures av Putin som nå gliser ganske godt over hvor lettlurt Trump er. Jeg hadde vært kraftig deprimert om det ikke hadde vært for min iboende tro på menneskeheten og vår tilpasningsevne. Og den tror jeg ikke Trump har klart å ta med i regnestykket, fordi jeg tror det er totalt umulig å beregne. Altså, hva resten av verden gjør når de nye konstellasjonene viser seg. Vi er jo tilbake i sandkassa. Hva gjør man når bøllene endelig finner hverandre, jo, man finner nye venner, lar bøllene seile sin egen sjø, og regner med å finne de igjen i rettsvesenet engang i fremtiden, om de klarer seg så lenge. To "konger" som tilsynelatende finner hverandre kan man også bare tenke seg hvordan endte en gang i tiden. Vi har aldri hørt om kongedømmet med to konger...ingen hørte fra han andre igjen kan man kort oppsummere. Så selv det har en historikk i menneskeheten som en ikke særlig farbar vei å gå. Teoretisk sett, kunne ikke Trump bare fikset sitt USA da, og latt alle andre være i fred. Han er som bølla som pga dårlig selvtillit krever alles oppmerksomhet hele tiden. Jeg har troen på at vi kan klare oss godt uten Trump også, faktisk såpass at jeg ikke er overbevist om at hans plan er spesielt god. Kanskje han har rett, vi får begynne å klare oss mer selv, og handle mindre fra USA tror jeg. Vi har også en utrolig omstillingsevne når vi må, og det han glemmer om Europeere er at vi er høyt utdannet og relativt oppegående, de aller fleste av oss. I motsetning til i hans eget land. Han tror jo ganske sikkert at alle i Europa er like idioter som som jevne amerikaner! Det er enda et aspekt han rent psykologisk ikke har sjans til å forstå eller kalkulere med. Hans erfaring er at folk flest er stokk dumme og han kan si hva han vil og alle tror han. Så møter han europa der folk flest bare "hallo? Du sa hva sa du?" og ser på han som en idiot. Jeg er veldig spent, nervøs, redd, men mest spent, på hvordan verden ser ut etter alt dette. Det har en lei tendens til å ikke gå slik disse diktatorene har tenkt. Ref Putin og Ukraina. Det er endel faktorer de ikke evner å vurdere i strategiene sine, mennesklige faktorer. Trump forstår business, han kan sin matte og sin økonomi. Det skal han nok ha. Men de mennesklige faktorene som trer inn når han begynner å styre med verden, de kan ikke en gang han forutse virkningen av. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet torsdag kl 12:39 #1088 Del Skrevet torsdag kl 12:39 våren14 skrev (4 minutter siden): Kanskje han har rett, vi får begynne å klare oss mer selv, og handle mindre fra USA tror jeg Det har jeg tenkt lenge. På tide å løsrive seg litt snart. Kanskje folk snart slutter å bytte ut snart annethvert norske ord med amerikanske også. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sciurus Skrevet torsdag kl 12:49 #1089 Del Skrevet torsdag kl 12:49 Tråden er ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring og oppfordring til brudd på norsk lov. Sciurus, mod 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1365 Skrevet torsdag kl 12:51 #1090 Del Skrevet torsdag kl 12:51 Example skrev (5 timer siden): 2. Dette er det all mulig grunn å mistenkeliggjøre. Han har alt for mange bindinger til at man ikke gjør det. I Norge ville det vært uaktuelt, og vi er svært opptatt av habilitet hos egne folkevalgte og andre myndighetspersoner. Det blir litt som at Reitan skulle fått bestemme hvor mye penger konkurransetilsynet skulle ha, men også hvor de skulle bruke pengene. DOGE er det all mulig grunn til å være kritisk til. På så mange nivåer. 3. Hovedproblemet er at man legger ned en slik organisasjon over natten. Uavhengig av hva man tenker om sløsing osv. så får dette reelle konsekvenser for folk rundt om i verden. Det vil også skade USAs rykte. DOGEs reelle formål er å forme staten i Musks og Trumps favør. Musk vil tjene penger og Trump vil styrke sin makt ved å sette inn lojalister i alle ledd. Dette er i ytterste konsekvens et statskupp. Det MÅ media være kritiske til. 4. Ja, og så? 5. Dette er direkte feil. Media flommer over av Musk om dagen. Det står masse om hans roller i Tesla, SpaceX og X. 6. Musk har fullstendig endret sine verdier det siste året. Det finnes det masse artikler om. 7. Det har det også blitt skrevet masse om. Akkurat nå overskygges det naturlig nok av hans sjefs rolle i å ta Putins side I krigen. Naturlig nok. I tillegg har han kuttet nødhjelp til utallige mennesker i nød nå, og skryter av det på X. Han hjelper ikke akkurat seg selv med å fremstå i et godt lys. 2. Nå er habilitetsreglene, på godt og vondt, som de er i USA. Her er en sak fra et uttalt Dem-støttende medie om Bidens spesialrådgivere https://www.cnbc.com/2021/03/20/bidens-closest-advisors-have-ties-to-big-business-with-some-making-millions.html 3. At oversynsbyrået ikke har utført sitt arbeid i henhold til kongressens mandat ser man jo på de mange meningsløse og ekstremt dyre formålene som har blitt bevilget støtte. "DOGEs reelle formål" er en påstand du ikke har belegg for, og som ikke kan fastslås etter én måneds eksistens. Det er ikke dumt å følge med, det er lov å frykte potensielt misbruk av DOGE, men her foregriper du basert på et verst tenkelig scenario som forutsetter at kongressen ikke har makt lenger. 5. Alle med negativ vinkling, foruten næringslivsmediene. 6. Masse artikler sikkert, men tynt med fakta. 7. Guilty by association, altså. Nødhjelpen er som sagt pauset, ikke stanset. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet torsdag kl 13:13 #1091 Del Skrevet torsdag kl 13:13 Man kan undre seg, er Trump et geni vi bare ikke forstår eller er han fullstendig gal? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1365 Skrevet torsdag kl 13:35 #1092 Del Skrevet torsdag kl 13:35 Example skrev (6 timer siden): 2. Dette er det all mulig grunn å mistenkeliggjøre. Han har alt for mange bindinger til at man ikke gjør det. I Norge ville det vært uaktuelt, og vi er svært opptatt av habilitet hos egne folkevalgte og andre myndighetspersoner. Det blir litt som at Reitan skulle fått bestemme hvor mye penger konkurransetilsynet skulle ha, men også hvor de skulle bruke pengene. DOGE er det all mulig grunn til å være kritisk til. På så mange nivåer. Litt. mer i dybden på dette poenget. Påstand: Musk er ute etter å berike seg selv og å eliminere konkurranse/konkurrenter Musks økonomiske bindinger til staten er gjennom tildelte forsvarskonktrakter, de fleste (alle?) inngått før 15. januar. Kontraktene er inngått med SpaceX som har utviklet et system for transport til/fra rommet til en brøkdel av tidligere løsninger. På dette feltet finnes så langt ingen konkurrenter i operativ drift med kapasitet til å levere på disse kontraktene. . DOGE har ingen beslutningsmakt i tildeling av forsvarskontrakter Hvilke andre sektorer der Musk opererer kan konkurranse påvirkes? Bilindustrien? Medieindustrien? Romfartsindustrien? Nevrovitenskap/AI? Telekommunikasjon/satelitter? Hvordan kunne et vedtak i DOGE se ut dersom det skulle gagne MUSK alene? Musk går enten inn i bransjer som trenger fornyelse eller som ikke finnes - med en målsetning om å forbedre verden. Han har gjentatte ganger satset hele formuen på prosjekter som få har tro på. Han lykkes som regel, og pumper alt inn i nye eller pågående foretak. Utrolig nok har han klart å å bli (blant) verdens rikeste uten hjelp av et effektiviseringsdepartement. Da er ikke "Jaja, men mye vil ha mer" et argument. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1365 Skrevet torsdag kl 13:57 #1093 Del Skrevet torsdag kl 13:57 Apis skrev (7 timer siden): De som holder med Trump og Putin sier 4% oppslutning, de som holder med et fritt og demokratisk Ukraina sier 58% oppslutning. 4% er åpenbart løgn, helt uten belegg. Men faktisk støtte blant folket kan måles/vurderes på flere måter. 58% hvor mange som sier at de "støtter" eller "til en viss grad støtter" presidenten. Ingenting galt med å presentere det som 58% støtte, det er helt gjengs praksis. Ser man på hvor mange som ville stemt på han "dersom det var valg om en uke" ser det litt annerledes ut, men poenget står seg godt. Zelensky er fortsatt den foretrukne kandidater (hypotetiske men synnsynlige kandidater) med 23%. Undersøkelsen ble gjort i går. 31% usikre 23% Zelensky Det er også verdt å merke seg at 52% mener det ikke bør gjennomføres valg i dagens situasjon. Fikk ikke lastet ned detaljerte resultater, men sammendraget er her: https://gradus.app/en/open-reports/trumps-statement-is-false-zelenskys-support-remains-high-23-of-ukrainians-would-vote-for-him/ 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1365 Skrevet torsdag kl 14:35 #1094 Del Skrevet torsdag kl 14:35 Sportydame skrev (2 timer siden): Jeg fant jeg fant.....har du funnet noe? 😉 Påstår at «150-åringer» får trygd, men: – Elons genier misforstår Cobol - Kode24 Her er det en pensjonert COBOL utvikler som forklarer seg - men det forklarer likevel ikke hvorfor det også ligger 120,-130 og 140 åringer inne i systemet. Sannsynligvis er det fordi endel personer ikke er rapportert inn som "døde" - og siden COBOL er et programmeringsspråk minst ca like gammelt som meg, og et av de språkene jeg lærte å programmere med på Informatikk-linja jeg gikk på en gang - så kan det forklare at de som ikke rapporteres inn som døde fortsetter å "motta trygd".........litt "typisk" USA. Hva var dine argumenter igjen? Har du lært å programmere med COBOL der nede i det kjellernivået du snakker om? 😉 De har faktisk funnet feilen i COBOL-koden, og det stemmer at systemet ga data som fikk det til å se slik ut, altså at folk opp til 150 år mottok støtte. Systemets "nulldato" var 1875, mens det mest utbredte er 1900 ble brukt i frontend-systemet. Det var et stort problem med utbetalinger til døde, men dette ble stoppet med å innføre maksalder 115 år, og gjøre unntak om noen ble eldre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1365 Skrevet torsdag kl 14:43 #1095 Del Skrevet torsdag kl 14:43 Stina234 skrev (1 time siden): Man kan undre seg, er Trump et geni vi bare ikke forstår eller er han fullstendig gal? Han er i hvert fall svært ukonvensjonell og uforutsigbar, med en ekstremt pragmatisk tilnærming til problemløsning. Pragmatismen har ofte sekundære (negative) konsekvenser. Det er mye som tyder på at disse ikke forutses og/eller hensyntas i forkant. Jeg tror dette er mye av årsaken til at han fremstår så kynisk og hensynsløs som han gjør i enkelte tilfeller. Og det er selvfølgelig disse som får oppmerksomhet, noe som er naturlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet torsdag kl 14:45 #1096 Del Skrevet torsdag kl 14:45 1365 skrev (9 minutter siden): De har faktisk funnet feilen i COBOL-koden, og det stemmer at systemet ga data som fikk det til å se slik ut, altså at folk opp til 150 år mottok støtte. Systemets "nulldato" var 1875, mens det mest utbredte er 1900 ble brukt i frontend-systemet. Det var et stort problem med utbetalinger til døde, men dette ble stoppet med å innføre maksalder 115 år, og gjøre unntak om noen ble eldre. Ser det står noe om Reddit der også - når ble dette stoppet med å innføre maksalder på 115 år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1365 Skrevet torsdag kl 14:46 #1097 Del Skrevet torsdag kl 14:46 våren14 skrev (2 timer siden): Okay, jeg må joine denne tråden. Har ikke lest 56 sider med kommentarer, men anyways. Føler popcornnivået er høyt i verden for tiden. Det vil si, underholdningsverdien. Får ikke bestemt meg om jeg skal le eller grine. Må vel være slik statslederne har det også. Derav de måpende uforstående fjesene. For hvordan i det hele tatt snakke med noe som er så far-off den gjengse mening om ting, og som har null forståelse for diplomati? Eller, driter i diplomati, om han forståelse. Helt ærlig, så har jeg 98% ikke sansen for Trump. Men så er det en liten 2% som tenker at han har jo noen poenger. Men måten han GJØR ting på er jo helt kokos...Og...jeg er virkelig skikkelig spent, på om han har klart å forberede seg på alle mulige utfall når han kaster hele kortstokken opp i lufta. Særlig mtp USA i seg selv. Har han egentlig kontroll på at USA i seg selv skal bli et bedre sted de neste 4 årene? Jeg ville ikke følt meg sikker. Og mye tilsier at han også bare håper at han skal redde seg ut av ting. Han er skyhøy på seg selv om sine forhandlingsevner, og de er sikkert gode også, tviler ikke. Men å se alle konsekvensene...i en alder av 80 år, i en verden som har gått fra han for lengst, det tror jeg ikke han klarer. Det er vel en reell fare for at han går fra den mest populære og effektive president ever, til den minst populære som rævvkjørte USA så til de grader i løpet av sine siste 4 år. Men, vi får se. Har popcornbollen godt i fanget mens jeg venter på hva om skjer i neste scene. Jeg tror egentlig Trump bare er opptatt av penger, fortrinnsvis bruken i USA, og han virker også litt opptatt av likhet, også i avtaler. Norske medier har ikke skrevet så mye om at Mexico i en årrekke har hatt 33% importtoll på varer fra USA. SÅ hvis USA sin importtoll har vært lav, så er jo det noe jeg kan forstå at han ikke synes er greit lenger. For alle de som vil selge sine varer over grensen. Tilsvarende er jeg ikke helt overbevist om at USA vil ut av NATO, kanskje skal han bare vise sin makt, og så forlange at alle bidrar like mye, og at det er slutt på at USA er hovedbidragsyter. Og etter alle disse år vet jeg ikke om det er helt galt heller nødvendigvis. Men at det skal skje fra en dag til den neste er jo litt mer kinkig skal sies. Men ellers er det farvel til Nato og Russland er den nye bestevennen. Det ville være et interessant skifte. Kald krig ble til varmt vennskap mellom diktatorer. Absolutt også en mulighet, men helt ærlig tror jeg da han rundlures av Putin som nå gliser ganske godt over hvor lettlurt Trump er. Jeg hadde vært kraftig deprimert om det ikke hadde vært for min iboende tro på menneskeheten og vår tilpasningsevne. Og den tror jeg ikke Trump har klart å ta med i regnestykket, fordi jeg tror det er totalt umulig å beregne. Altså, hva resten av verden gjør når de nye konstellasjonene viser seg. Vi er jo tilbake i sandkassa. Hva gjør man når bøllene endelig finner hverandre, jo, man finner nye venner, lar bøllene seile sin egen sjø, og regner med å finne de igjen i rettsvesenet engang i fremtiden, om de klarer seg så lenge. To "konger" som tilsynelatende finner hverandre kan man også bare tenke seg hvordan endte en gang i tiden. Vi har aldri hørt om kongedømmet med to konger...ingen hørte fra han andre igjen kan man kort oppsummere. Så selv det har en historikk i menneskeheten som en ikke særlig farbar vei å gå. Teoretisk sett, kunne ikke Trump bare fikset sitt USA da, og latt alle andre være i fred. Han er som bølla som pga dårlig selvtillit krever alles oppmerksomhet hele tiden. Jeg har troen på at vi kan klare oss godt uten Trump også, faktisk såpass at jeg ikke er overbevist om at hans plan er spesielt god. Kanskje han har rett, vi får begynne å klare oss mer selv, og handle mindre fra USA tror jeg. Vi har også en utrolig omstillingsevne når vi må, og det han glemmer om Europeere er at vi er høyt utdannet og relativt oppegående, de aller fleste av oss. I motsetning til i hans eget land. Han tror jo ganske sikkert at alle i Europa er like idioter som som jevne amerikaner! Det er enda et aspekt han rent psykologisk ikke har sjans til å forstå eller kalkulere med. Hans erfaring er at folk flest er stokk dumme og han kan si hva han vil og alle tror han. Så møter han europa der folk flest bare "hallo? Du sa hva sa du?" og ser på han som en idiot. Jeg er veldig spent, nervøs, redd, men mest spent, på hvordan verden ser ut etter alt dette. Det har en lei tendens til å ikke gå slik disse diktatorene har tenkt. Ref Putin og Ukraina. Det er endel faktorer de ikke evner å vurdere i strategiene sine, mennesklige faktorer. Trump forstår business, han kan sin matte og sin økonomi. Det skal han nok ha. Men de mennesklige faktorene som trer inn når han begynner å styre med verden, de kan ikke en gang han forutse virkningen av. Takk for gode refleksjoner 👍🏼 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1365 Skrevet torsdag kl 14:46 #1098 Del Skrevet torsdag kl 14:46 Sportydame skrev (1 minutt siden): Ser det står noe om Reddit der også - når ble dette stoppet med å innføre maksalder på 115 år? 2015 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet torsdag kl 14:46 #1099 Del Skrevet torsdag kl 14:46 Stina234 skrev (1 time siden): Man kan undre seg, er Trump et geni vi bare ikke forstår eller er han fullstendig gal? Han er litt av begge deler, tror jeg 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LukeDanes Skrevet torsdag kl 14:56 #1100 Del Skrevet torsdag kl 14:56 Stina234 skrev (1 time siden): Man kan undre seg, er Trump et geni vi bare ikke forstår eller er han fullstendig gal? Skal ikke uttale meg om medisinsk terminologi og ev. diagnoser, men det er jo en del uvitenhet, og manglende kunnskap og forståelse ute og går. Men man kan jo spørre seg, ville åndsfriske slått seg på brystet og komme med ytringer som "LONG LIVE THE KING!" om egen person? Det er det minste ikke noe i veien med ego og selvfølelse, tror jeg vi kan slå fast. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå