Example Skrevet 19. februar #1001 Skrevet 19. februar 1365 skrev (9 minutter siden): Joda, valgsystemet i USA er ute og kjører, men det er ikke noen forskjell mellom dem/rep hva gjelder kamoanjebidrag og lobbyvirksomhet. Å defaulte på Kamala Harris som kandidat var en strategisk blunder. Hun klarte å vinne en del hjerter og stemmer på sin fremtoning og vinnende vesen (pluss hele Hollywood og majoriteten av medier. Hun falt dessverre totalt igjennom på områder hun ikke har erfaring fra gjennom sin politiske karriere. Pressestrategene forsto heller ikke hvor farlig det er å fremstå lite lydhøre for grasrotas utfordringer. Det er på høy tid med en kvinnelig president, men det må være en meg "Big girl-pants" på. Jeg tror nok at nesten uansett hvem de hadde valgt som kandidat ville det blitt vanskelig å vinne. Joe Biden burde trukket seg fra løpet tidligere, slik at de kunne rukket et åpent primærvalg. Når det ble som det ble, tror jeg ikke de kunne gjort det så mye bedre. Det Kamala dog burde gjort hadde vært å være tydeligere på hva hun ville. Hatt noen klarere hjertesaker som folk kunne engasjert seg over. Det blir kluet for demokratene ved neste valg. De må finne en kandidat til å drive USA i en ny retning, ikke bare reetablering av staus quo. Valget av Trump er først og fremst et bilde på at amerikanerne ønsker noe nytt. De bør bare finne en bedre kandidat til å gjøre det. 5 2
Gratis Skrevet 19. februar #1002 Skrevet 19. februar Example skrev (7 minutter siden): Jeg sitter ikke og håper på noe attentat. Da blir han en martyr og man vil få en uro som kan være vanskelig å snu. Når det er sagt, om Trump for eksempel skulle dø av naturlige årsaker, og Vance tar over vil jeg bli mindre bekymret. Ja, Vance har gitt seg hend til MAGA for makten og sier og gjør mye som er dumt. Samtidig er han en mer oppegående fyr. Det er jo en grunn til at han ble kjent en gang i tiden. Boka hans er god, og den vitner om en i utgangspunktet reflektert fyr. Som president ville han nok ridd videre på MAGA-bølgen en stund, men samtidig vært lettere å forholde seg til, tror jeg. Joda, Trump er uberegnelig og han kommer til å strekke seg langt for å få opp produksjonen i USA. Skal jeg være negativ så er jeg ikke glad i den altfor israel vennlige holdningen. Mest fordi jeg er redd de undervurderer Iran som i tillegg støttes av Russland. Slike ting kommer fort ut av kontroll. 1
1365 Skrevet 19. februar #1003 Skrevet 19. februar Example skrev (6 minutter siden): Jeg også tror det er en god sjanse for at han faktisk blir drept eller dør før han går av. Ingen er helt trygge, og plutselig bestemmer en Secret Service-agent eller lignende seg for å ta saken i egne hender. Det sinnet han skaper hos så mange nå er massivt. Ja, FBI blant annet, er sikkert litt hevnlystne, siden d ble tatt med buksa nede og avslørt for aktiv motarbeidelse av Trump-kampanjen. . https://www.grassley.senate.gov/news/news-releases/declassified-records-shed-light-fbi-efforts-co-opt-intel-briefings-spy-2016-trump 2 2
Fremmed fugl Skrevet 19. februar #1004 Skrevet 19. februar 1365 skrev (33 minutter siden): Ikke glem Franco. Den vesentligste forskjellen på metodene fra fascistenes epoke (og forsåvidt dagens Russland, Tyrkia, m.fl) og i USA er at det ikke har vært benyttet systematisk og total mediekontroll i valgkampen. Blir mye blanding av alt mulig rart. Basis hos Franco var en katolsk konservatisme koblet til feodalisme. Som er noe helt annet enn den Italienske fascismen på 20 og 30 talet. Jordeiende adel, og kirken.
Example Skrevet 19. februar #1005 Skrevet 19. februar yamask skrev (16 minutter siden): Ja, men jeg håper ikke det skjer for da blir han vel en slags martyr og det fortjener han ikke. Men nå har han klart å velte hele verdensbildet på 5 uker, så jeg ser liksom ikke for meg at verden ser lik ut om 4 år. Han kritiserer Zelenskyj nå for å bruke unntakstilstand for å ikke ha valg, og han er jo kjent for å anklage motstandere for ting han gjør eller vil gjøre selv. Jeg er superpessimist 😃 Og som SV-velger vil selv jeg inn i EU helst i går. Helt enig i dette. Selv har jeg også blitt klarere på at Norge bør inn i EU nå. 3
1365 Skrevet 19. februar #1006 Skrevet 19. februar Example skrev (3 minutter siden): Jeg tror nok at nesten uansett hvem de hadde valgt som kandidat ville det blitt vanskelig å vinne. Joe Biden burde trukket seg fra løpet tidligere, slik at de kunne rukket et åpent primærvalg. Når det ble som det ble, tror jeg ikke de kunne gjort det så mye bedre. Det Kamala dog burde gjort hadde vært å være tydeligere på hva hun ville. Hatt noen klarere hjertesaker som folk kunne engasjert seg over. Det blir kluet for demokratene ved neste valg. De må finne en kandidat til å drive USA i en ny retning, ikke bare reetablering av staus quo. Valget av Trump er først og fremst et bilde på at amerikanerne ønsker noe nytt. De bør bare finne en bedre kandidat til å gjøre det. Bra skrevet og gode poenger. Kamala hadde alt bortsett fra politisk tyngde, og det kom veldig tydelig frem underveis.Neste valg er det veldig vanskelig å mene noe om, men du har helt rett i hva "ammunisjonen" bør være.
Example Skrevet 19. februar #1007 Skrevet 19. februar Gratis skrev (1 minutt siden): Joda, Trump er uberegnelig og han kommer til å strekke seg langt for å få opp produksjonen i USA. Skal jeg være negativ så er jeg ikke glad i den altfor israel vennlige holdningen. Mest fordi jeg er redd de undervurderer Iran som i tillegg støttes av Russland. Slike ting kommer fort ut av kontroll. Trump bare håper at produksjonen skal gå opp. Det han glemmer er, hvem skal kjøpe disse varene? Hvilke land er det som tenker at økt handel med USA nå er det de vil ha? Hans uberegnelige vesen gjør det også vanskelig å planlegge. Han bestemmer seg ombestemmer seg om hverandre. Det er mareritt å forholde seg til for andre land, men også selskaper. Plutselig har han startet en tollkrig med landet ditt og du må betale 25 % mer i toll for varene du har planlagt å importere. Samme med eksport. 3
Gratis Skrevet 19. februar #1008 Skrevet 19. februar Example skrev (6 minutter siden): Helt enig i dette. Selv har jeg også blitt klarere på at Norge bør inn i EU nå. LOL😂Det finnes jo ikke en oppegående politiker i hele Europa, snakk om sirumpa gjeng. Han som sto å grein på TV etter Vance sin tale ble indentifisert som den samme skruen, som flira av Trump i 2018, når han ba Tyskerne passe seg så de ikke ble avhengig av Russisk gass. EU er ferdig, det er bare å passe på oljefondet. 2 3
Gratis Skrevet 19. februar #1009 Skrevet 19. februar Example skrev (5 minutter siden): Trump bare håper at produksjonen skal gå opp. Det han glemmer er, hvem skal kjøpe disse varene? Hvilke land er det som tenker at økt handel med USA nå er det de vil ha? Hans uberegnelige vesen gjør det også vanskelig å planlegge. Han bestemmer seg ombestemmer seg om hverandre. Det er mareritt å forholde seg til for andre land, men også selskaper. Plutselig har han startet en tollkrig med landet ditt og du må betale 25 % mer i toll for varene du har planlagt å importere. Samme med eksport. Bare vent, flere bilfabrikker vurderer nå USA i stedet for å bygge i Mexico. Tanken med alt dette er få flyttet produksjonen hjem! Når inntektsskatten muligens blir satt ned i tillegg kan dette gå veldig bra! 1
1365 Skrevet 19. februar #1010 Skrevet 19. februar Fremmed fugl skrev (3 minutter siden): Blir mye blanding av alt mulig rart. Basis hos Franco var en katolsk konservatisme koblet til feodalisme. Som er noe helt annet enn den Italienske fascismen på 20 og 30 talet. Jordeiende adel, og kirken. Du har på en måte rett. Men når sammenlignigen går på virkemidler for å tilegne seg/ivareta makt og skape totalitære regimer er egentlig de underliggende forholdene av mindre betydnig. Franco ble fullfinansiert av Hitler og Mussolini under borgerkrigen, så oppløpet var et helt annet.
Example Skrevet 19. februar #1011 Skrevet 19. februar Gratis skrev (1 minutt siden): LOL😂Det finnes jo ikke en oppegående politiker i hele Europa, snakk om sirumpa gjeng. Han som sto å grein på TV etter Vance sin tale ble indentifisert som den samme skruen, som flira av Trump i 2018, når han ba Tyskerne passe seg så de ikke ble avhengig av Russisk gass. EU er ferdig, det er bare å passe på oljefondet. EU kan for alvor vise seg livets rett nå. Det er nødvendig også, og jeg tror både europeiske ledere og velgere flest vil være enig. Man har egentlig ikke noe alternativ. 5
UltimateNothing Skrevet 19. februar #1012 Skrevet 19. februar yamask skrev (20 minutter siden): Heia AOC ❤️ Jeg tror dessverre vi er veldig langt unna en kvinnelig president, definitivt ikke en farget, liberal og moderne kvinnelig president. xQueenKx skrev (13 minutter siden): Vance er tross alt ikke umulig å snakke fornuftig med, så det går nok bra. Han er jo en politisk opportunist (ref tidligere utsagn om Trump), men jeg er usikker på om han vil lytte til fornuft etter å ha fått smak for makt,
Example Skrevet 19. februar #1013 Skrevet 19. februar Gratis skrev (1 minutt siden): Bare vent, flere bilfabrikker vurderer nå USA i stedet for å bygge i Mexico. Tanken med alt dette er få flyttet produksjonen hjem! Når inntektsskatten muligens blir satt ned i tillegg kan dette gå veldig bra! Du må huske på at en av grunnene til at de har flyttet ut er jo for å spare penger. Skal de flytte hjem, blir det dyrere å produsere. Samtidig blir det vanskeligere å eksportere. Man ser jo allerede tegn til boikott av amerikanske varer. De vil neppe selge noe særlig i Europa. Canada, neppe. Asia? Der lages gjerne bedre og billigere biler der. Det eneste stedet hvor man kanskje klarer å øke salgene er vel i USA. Hvis ikke Putin vil ha litt flere amerikanske biler da? 6
1365 Skrevet 19. februar #1014 Skrevet 19. februar Example skrev (9 minutter siden): Helt enig i dette. Selv har jeg også blitt klarere på at Norge bør inn i EU nå. Nei, takk. Norge med litt baller hadde reforhandlet EØS-avtalen med gaswsforsyning som pressmiddel. EU har gradvis beveget seg til en mindre demokratisk, mer elitistisk/nepotistisk konstruksjon. Hadde EU holdt seg til opprinnelig mandat hadde Europa kanskje lykkes bedre. Nå er det null produktivitetsvekst, ubetydelig rolle i forskning og utvikling, dalende rangering av universiteter og en felles valuta som fra utganbgspunktet var en dårlig ide. 5
1365 Skrevet 19. februar #1015 Skrevet 19. februar yamask skrev (35 minutter siden): Ja det er jeg klar over, men virker ikke som grunnloven er noe han tar så veldig seriøst. På hvilken måte? Sterke fraksjoner i demokratene vil fjerne både første og andre grunnlovstillegg. Bare nevner det. 2
1365 Skrevet 19. februar #1016 Skrevet 19. februar yamask skrev (32 minutter siden): Heia AOC ❤️ Hvis det er hesten du setter pengene på så skal jeg garantere deg at Vance blir president. AOC er et glorifisert "ikon" som vil bli kledd av pga manglende tyngde og kompetanse. Og jeg ser gjerne at neste president er demokrat.
yamask Skrevet 19. februar #1017 Skrevet 19. februar 1365 skrev (2 minutter siden): På hvilken måte? Sterke fraksjoner i demokratene vil fjerne både første og andre grunnlovstillegg. Bare nevner det. Han prøvde vel egenrådig å fjerne birth-right grunnlovstillegget. Signerte en presidentordre på det. Ble vel stoppet etterhvert, men det sto ikke på forsøket. Demokratene ville ihvertfall gjort det på en ryddig måte. Tror jeg
xQueenKx Skrevet 19. februar #1018 Skrevet 19. februar UltimateNothing skrev (13 minutter siden): Han er jo en politisk opportunist (ref tidligere utsagn om Trump), men jeg er usikker på om han vil lytte til fornuft etter å ha fått smak for makt, Det vet man jo selvsagt ikke, men har inntrykk av at han er lettere å samarbeide med. 1
Fremmed fugl Skrevet 19. februar #1019 Skrevet 19. februar 1365 skrev (18 minutter siden): Du har på en måte rett. Men når sammenlignigen går på virkemidler for å tilegne seg/ivareta makt og skape totalitære regimer er egentlig de underliggende forholdene av mindre betydnig. Franco ble fullfinansiert av Hitler og Mussolini under borgerkrigen, så oppløpet var et helt annet. Franco hadde ikke kun ulik bakgrunn, og ideologi men også helt ulik vei til makten. Hitler brukte systemet, og balanserte det radikale med flørt med de konservative kraftene i Weimar republikken. Han brukte den ustabile demokriet som verktøy. Mussolini var nok så lik Hitler. Brukte systemet og balansert det radikale med flørt med konservative og nasjonalistiske krafter. Franco gjennomførte på mange måter en motrevolusjon og ikke en revolusjon. Ser vi økonomisk politikk og ekspansiv militærisme så var igjen Franco på en helt annen planet enn de andre to.
UltimateNothing Skrevet 19. februar #1020 Skrevet 19. februar Example skrev (8 minutter siden): Du må huske på at en av grunnene til at de har flyttet ut er jo for å spare penger. Skal de flytte hjem, blir det dyrere å produsere. Samtidig blir det vanskeligere å eksportere. Man ser jo allerede tegn til boikott av amerikanske varer. De vil neppe selge noe særlig i Europa. Canada, neppe. Asia? Der lages gjerne bedre og billigere biler der. Det eneste stedet hvor man kanskje klarer å øke salgene er vel i USA. Hvis ikke Putin vil ha litt flere amerikanske biler da? Teslas salgstall stuper, og det indikerer at folk ikke er komfortable med retningen Musk har valgt. Selv er jeg så langt til venstre at boikottlisten min er flere sider lang, men jeg har hatt en del interessante diskusjoner med venner og bekjente som kjører Tesla, og de fleste er flaue over å kjøre Tesla. De som ikke er flaue er fornøyde med å ha valgt en miljøvennlig (...) bil selv om de ikke liker Musk. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå