elisa1819 Skrevet 4. februar #401 Skrevet 4. februar Lunda skrev (2 timer siden): For det første er det den vanlige Americanere som kommer til å betale denne tollen. Ja første runde er det firmaene som importerer dette som betaler, men de vil bare sette opp prisene (gjerne litt mere også, skader ikke å profitere) for å kompensere. Med andre ord: Det er nøyaktig middelklassen og svakere grupper som blir taperne her. Diktatorer vil ikke ha middelklasse. Det er der opprøret kommer fra. Diktatorene ønsker å utradere middelklassen, og de er som regel uttalt anti-intellektulle. 4 2
PeeWee Skrevet 4. februar #402 Skrevet 4. februar elisa1819 skrev (16 minutter siden): Diktatorer vil ikke ha middelklasse. Det er der opprøret kommer fra. Diktatorene ønsker å utradere middelklassen, og de er som regel uttalt anti-intellektulle. Dette blir alt for enkelt. Det har vært flere diktaturer som Mussolini, Hitler og Franco som hadde null problem med middelklassen. Det var fordi middelklassen i de tilfellene var redd for arbeiderklassen.
AdonisFFM Skrevet 4. februar #403 Skrevet 4. februar Lunda skrev (8 timer siden): For det første er det den vanlige Americanere som kommer til å betale denne tollen. Ja første runde er det firmaene som importerer dette som betaler, men de vil bare sette opp prisene (gjerne litt mere også, skader ikke å profitere) for å kompensere. Med andre ord: Det er nøyaktig middelklassen og svakere grupper som blir taperne her. Middelklassen i USA er vel de som har de høyeste skattebyrdene. Samtidig er det nok er en kan finne flest entreprenører som ville satt i gagn mer Amerikansk-drevet industri og produksjon. Jeg tror nok fortsatt at dette var/er visjonen bak denne politikken. Senke skatter betraktelig og kombinert med toll barrierer. Nå ser det jo ikke ut som det blir noe av dette i nærområdene da. Det skal bli spennende å se hva han vil gjøre med EU. Kanskje får han Europa til å handle mye mer våpen fra USA slik at handelsbalansen blir bedre for USA. Slankingen av staten ser ut til å gå som planlagt. Det er nok mange land som er glade for at USA kutter støtte til NGO'ene. Disse skal jo uansett være "uavhengige" og samle inn penger selv. De er jo "NON-GOVERNMENTAL". Vi får se. Her skjer det ting nesten fra dag til dag. 1
A new man Skrevet 5. februar #404 Skrevet 5. februar Dagens første. Trump vil ha Gaza nå. https://www.bbc.com/news/live/clyn05y9x2xt 1
Perine Skrevet 5. februar Forfatter #405 Skrevet 5. februar A new man skrev (31 minutter siden): Dagens første. Trump vil ha Gaza nå. https://www.bbc.com/news/live/clyn05y9x2xt Mannen er spik, spenna gær'n. Nå har det klikket fullstendig. Det er i alle media i dag. Jeg har lyttet til nrk, og det første jeg så da jeg startet PCn var dette Trump vil overta Gazastripen – hylles av Netanyahu | ABC Nyheter og dette President Trump: Palestinerne bør bosette seg et annet sted enn på Gaza 3 6
keops Skrevet 5. februar #406 Skrevet 5. februar Ser ut som det er grunn til å angre litt for alle velgere med arabisk bakgrunn, som gjorde en stor innsats for å fremme Trumps kandidatur. Jeg trodde jo at Trump kom til å støtte Israel uansett, men hadde ikke sett for meg at han åpent snakker om å ta over Gaza i løpet av sitt første besøk av den israelske sjefen. "Midtøstens riviera" skal altså bygges på ruinene av Gaza ifølge oransje-mannen. Innbyggerne skal tvangsflyttes, de har jo aldri opplevd noe annet enn død der uansett sier den amerikanske presidenten!!!!! Han mener de vil bli fornøyde med nye leiligheter i Egypt eller hvor som helst. Gratulerer til Trump med å greie å overraske meg negativt, med mitt utgangspunkt hadde jeg ikke trodd det var mulig. 5
MorTil2 Skrevet 5. februar #407 Skrevet 5. februar Perine skrev (3 minutter siden): Mannen er spik, spenna gær'n. Nå har det klikket fullstendig. Det er i alle media i dag. Jeg har lyttet til nrk, og det første jeg så da jeg startet PCn var dette Trump vil overta Gazastripen – hylles av Netanyahu | ABC Nyheter og dette President Trump: Palestinerne bør bosette seg et annet sted enn på Gaza Vet ikke om han er mentalt hinsides enhver fornuft, eller om han rett og slett har sovet for lite og fantasert for mye. Uansett så er han meget farlig. Og det mest skremmende er at det ikke synes å være noe system på plass til å stoppe alle disse ødeleggende avgjørelsene han tar. 3
Bacteria Skrevet 5. februar #408 Skrevet 5. februar Det med at USA skal ta over Gaza blir nok et shitshow. Men ideen er ikke dårlig… er det i det hele tatt mulig å bo der slik det er der nå? Dessuten blir vi kvitt Hamas og får sendt et kraftig signal om at terror ikke lønner seg. Israel er ikke uskyldsrene, men at Gaza har blitt brukt som base for rakett-og terrorangrep mot Israel i alle de år er jo et faktum. Det kommer til et punkt hvor dette ikke går lenger. Folkerettslig har Hellestveit noen betraktninger rundt dette på FB i dag. 3
Perine Skrevet 5. februar Forfatter #409 Skrevet 5. februar MorTil2 skrev (50 minutter siden): Vet ikke om han er mentalt hinsides enhver fornuft, eller om han rett og slett har sovet for lite og fantasert for mye. Uansett så er han meget farlig. Og det mest skremmende er at det ikke synes å være noe system på plass til å stoppe alle disse ødeleggende avgjørelsene han tar. Det tenker jeg også, for hele USA kan vel ikke være enige i denne maktgalskapen. 4
Jajajane Skrevet 5. februar #410 Skrevet 5. februar Men Norge var raskt ute å boikotte russerne. Hvor blir det av boikotten mot USA? For vi er vel ikke en gjeng hyklere, er vi? 1
NatNat Skrevet 5. februar #411 Skrevet 5. februar Bacteria skrev (1 time siden): Det med at USA skal ta over Gaza blir nok et shitshow. Men ideen er ikke dårlig… er det i det hele tatt mulig å bo der slik det er der nå? Dessuten blir vi kvitt Hamas og får sendt et kraftig signal om at terror ikke lønner seg. Israel er ikke uskyldsrene, men at Gaza har blitt brukt som base for rakett-og terrorangrep mot Israel i alle de år er jo et faktum. Det kommer til et punkt hvor dette ikke går lenger. Folkerettslig har Hellestveit noen betraktninger rundt dette på FB i dag. leste dette i dag og lo ! Hvis bare ! Er ikke stor Trump fan men akkurat dette.. genialt ! 😄 3
Bacteria Skrevet 5. februar #412 Skrevet 5. februar NatNat skrev (56 minutter siden): leste dette i dag og lo ! Hvis bare ! Er ikke stor Trump fan men akkurat dette.. genialt ! 😄 Ja, elsker å se vantroen og panikken i den ekstremt propalestinske leiren. Trumps midtøstenrådgiver hadde insistert på at DT måtte se råfilmen med Hamas-opptak før møtet med Netta, mulig det gjorde litt av utslaget? FAFO, sier jeg bare. Samtidig innser jeg at dette kan bli farlig… Dessuten vet vi at vi skal ta DT alvorlig, men ikke bokstavelig, som en dansk kommentator sa på NRK forleden. https://radio.nrk.no/podkast/verdiboersen/l_2ffcc448-4dc5-4889-bcc4-484dc5f889e3?utm_source=nrkradio&utm_medium=delelenke-ios&utm_content=podcast:l_2ffcc448-4dc5-4889-bcc4-484dc5f889e3 1 1
Duff Skrevet 5. februar #413 Skrevet 5. februar Dette "skal ha" greiene hans er direkte patetisk. Samme med økte tollsatser. Er han så evneveik i dialog med andre land at han ikke klarer å presentere sine meninger på andre måter. Snakk om klovn. 8
Perine Skrevet 5. februar Forfatter #414 Skrevet 5. februar Jajajane skrev (3 timer siden): Men Norge var raskt ute å boikotte russerne. Hvor blir det av boikotten mot USA? For vi er vel ikke en gjeng hyklere, er vi? Det er vel ingen små land som våger å erte på seg Trumps vrede og hans hær. Allianser betyr visst ingenting for ham. Dessuten snakker han jo hele tiden temmelig furtent om hvor dårlig alle andre land har behandlet USA, så han sitter allerede og slenger rundt seg med trusler om å ta land og innføre straffetoll. Skal han stoppes, så må nok USA gjøre det selv.
GrønnNellik68 Skrevet 5. februar #415 Skrevet 5. februar (endret) Han skal ha for å tørre å tenke utenfor boksen. Men hvis planen er og fordrive palestinere ut av gaza og ikke la de komme tilbake når han har bygd opp gaza.. er det etnisk rensing som foregår. Han vil at Egypt og Jordan skal ta over dem . Egypt er det landet etter Israel som får mest penger fra USA , selvsagt har han ett kjempe press grunnlag og bruke mot Egypt. Faren er at Egypt kan og få nok. Vet ikke hva som er verst jeg at norge har gitt Usa full lov til å ta seg til rette her i landet, med trump som leder kan det bli risiko sport. Og kanskje Putin ikke er så ille lell. Endret 5. februar av GrønnNellik68 4
yamask Skrevet 5. februar #416 Skrevet 5. februar https://www.nytimes.com/video/opinion/100000009968320/dont-believe-him.html Ganske interessant video om hva som skjer nå.
jabx Skrevet 5. februar #417 Skrevet 5. februar AdonisFFM skrev (På 2.2.2025 den 13.09): Tja, det var demokratisk administrasjon som startet Vietnam-Krigen; som bombet Jugoslavia i filler; som ødela Libya, Og som fyrte opp under Ukraina og Syria. Jugoslavia var for å hindre et folkemord. Trump fyrte opp under Syria. Han innrømmet til og med at han ville stjele oljen deres. Når det gjelder Ukraina så er problemet at det ble gjort for lite. Sitat Det er nok av skyld på begge sider. De som tror det er noen særlig forskjell på en Trump-Regjerning og Biden lever i Schibsted og WEF sitt ekkokammer. Trump er i motsetning til Biden en ekstrem krigshauk. 5
jabx Skrevet 5. februar #418 Skrevet 5. februar (endret) AdonisFFM skrev (På 2.2.2025 den 21.28): Bare for å ta Russland først. Det er INGEN tegn på at Russland sliter økonomisk HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA AdonisFFM skrev (På 3.2.2025 den 13.05): men på den annen side er det også reell vekst LOL. I inflasjon ja. "Veksten" kommer av ekstrem pengebruk på krigføring. Ikke bærekraftig eller sunn "vekst", som vi ser på den ekstreme inflasjonen. Men hva er poenget med å spamme denne tråden med russisk propaganda? Den handler om Trump. Endret 5. februar av jabx 3 1
jabx Skrevet 5. februar #419 Skrevet 5. februar Jajajane skrev (9 timer siden): Men Norge var raskt ute å boikotte russerne. Hvor blir det av boikotten mot USA? For vi er vel ikke en gjeng hyklere, er vi? Russland startet krigen. Gaza startet krigen. Situasjonene er ikke like. 2 3
AdonisFFM Skrevet 5. februar #420 Skrevet 5. februar Nei og nei.... Hva er det trump roter seg borti nå?? Er det seriøst at USA skal "ta over" Gaza? Het tullete. Mye av MAGA-intensjonene som var POSITIVE var jo nettopp at USA skulle slutte å blande seg inn overalt. *Gaza er et vepsebol og jeg tviler på at det vil endre seg. Det er ti ganger verre enn Afghanistan og Taliban. *Ingen vil ha palestinere. Jordan vil definitivt ikke ha flere radikale jihadister; Egypt er helt uaktuelt; Israel vil ikke ha dem og jeg tviler på at de vil dra dit. Syria vil ikke ta dem. INGEN vil ha palestinere. Skal vi ende opp med at Trump vil "oppfordre" EU til å ta dem? *Kostnadene med å rydde opp i Gaza kan fort øke budsjettunderskudd og gjeld enda mer. *Det vil ikke bli noen takk å høste UANSETT hvordan dette går, ikke fra noen side. Hva i all verden er det han tenker på her? Nå må USA snart begynne å holde seg borte fra resten av verden. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå