Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvorfor tror det så mange i Norge støtter Trump? Har lurt på det en stund... Jeg skjønner det ikke.

Endret av xQueenKx
Korrigering
  • Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
xQueenKx skrev (2 timer siden):

Hvorfor tror det så mange i Norge støtter Trump? Har lurt på det en stund... Jeg skjønner det ikke.

Det virker som at de som liker den blå siden i politikken her hjemme, også støtter Trump.  Det er så mye jeg ikke forstår.

• Liker 1
Skrevet
Perine skrev (20 minutter siden):

Det virker som at de som liker den blå siden i politikken her hjemme, også støtter Trump.  Det er så mye jeg ikke forstår.

Nope. Jeg kjenner veldig mange Høyre-velgere - inkludert meg selv -  som overhode ikke støtter Trump. Så å si at de som er på høyresiden av norsk politikk støtter Trump stemmer ikke. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Fascinerende egentlig, at amerikanere ikke forstår at det er de som betaler tollen. At man virkelig tror at det er noe som flommer INN i USA. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
HSV50 skrev (4 minutter siden):

Nope. Jeg kjenner veldig mange Høyre-velgere - inkludert meg selv -  som overhode ikke støtter Trump. Så å si at de som er på høyresiden av norsk politikk støtter Trump stemmer ikke. 

Godt å høre at det er delte meninger på den siden også.  

• Liker 2
Skrevet
HSV50 skrev (5 minutter siden):

Fascinerende egentlig, at amerikanere ikke forstår at det er de som betaler tollen. At man virkelig tror at det er noe som flommer INN i USA. 

Jeg har hørt diskusjoner om hvem som vil bli belastet for tollen, kundene i butikkene, importøren, eller eksportøren.  Noen sier at eksportøren/produsenten vil bli tvunget til å selge billigere for at ikke mottakeren(importøren i USA) skal få hele belastningen. Noen mener at importøren vil velte belastningen over på de amerikanske forbrukerne, som igjen kommer til å gå over til alternative produkter. Og dette vil da føre til at fabrikkene i eksporterende land selger mindre, USA får ikke lenger inn så mye toll som de har trodd, og at toll er tull.

Skrevet
HSV50 skrev (1 time siden):

En kan jo argumentere for at Høyre og Arbeiderpartiet verken tilhører høyre- eller venstresiden, mtp hvor lik politikken deres er.

Uten at det har noe med saken å gjøre.

• Liker 3
Skrevet
Perine skrev (1 time siden):

Jeg har hørt diskusjoner om hvem som vil bli belastet for tollen, kundene i butikkene, importøren, eller eksportøren.  Noen sier at eksportøren/produsenten vil bli tvunget til å selge billigere for at ikke mottakeren(importøren i USA) skal få hele belastningen. Noen mener at importøren vil velte belastningen over på de amerikanske forbrukerne, som igjen kommer til å gå over til alternative produkter. Og dette vil da føre til at fabrikkene i eksporterende land selger mindre, USA får ikke lenger inn så mye toll som de har trodd, og at toll er tull.

Toll er tull ja. Og de som selger vil nok selge litt billigere, men de kan ikke svelge hele tollen. Og flere forbrukere i usa har merket dette allerede. For noen ting vil man nok også bare selge til andre også. Og ingenting endrer det at Trump lyver så det renner av ham når han sier andre land betaler toll til usa. 

Norge innførte jo toll på fransk ost for å booste norsk ost. Det er fremdeles fransk ost i Norge, men vi må betale mer for den som forbrukere. Ostetollen er det en viss fornuft i, for vi har et alternativ i Norge. Men det turn har gjort med flat toll på all import rammer jo usa iom at det er ting de faktisk ikke kan kjøpe/produsere i usa som blir sykt dyrt. 

• Liker 2
Skrevet
xQueenKx skrev (5 timer siden):

Kan sin for egen del at det handler om at jeg liker politikken han fører. Strammere innvandringspolitikk, tvunget NATO til å ta sin del av ansvaret og bygge opp forsvaret, nominerte dommere som fikk fjernet Roe vs. Wade, styrket økonomien og fått vedtatt rettferdige valglover som krever id slik det er i alle funksjonelle demokratier, for å ta noen eksempler.

Et sterkt USA er i vår interesse også, og det arbeider Trump for.

• Liker 1
Skrevet

Det er noen ting her i livet jeg aldri kommer til å forstå. Som hvorfor enkelte Frp'ere og kristne har sansen for Trump. Jeg husker jeg møtte noen kristne jeg kjenner i fjor etter valget i USA, og da sa han ene: "Nå som Trump blir president kan vi endelig feire jul igjen". 

• Liker 3
Skrevet
Socketlicker skrev (10 timer siden):

Kan sin for egen del at det handler om at jeg liker politikken han fører. Strammere innvandringspolitikk, tvunget NATO til å ta sin del av ansvaret og bygge opp forsvaret, nominerte dommere som fikk fjernet Roe vs. Wade, styrket økonomien og fått vedtatt rettferdige valglover som krever id slik det er i alle funksjonelle demokratier, for å ta noen eksempler.

Et sterkt USA er i vår interesse også, og det arbeider Trump for.

Et sterkt USA for hvem? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Socketlicker skrev (På 7.8.2025 den 19.12):

Som vanlig tar never-Trump ekstremistene på venstresiden alt han sier ut av kontekst.

Han sier VELDIG mye som kan tolkes begge veier,og som begge sider tolker på sin måte. Så det blir jo bare en pøl av polarisering til slutt. Du velger å tro på ALT det Trump foretar seg er i tråd med det du mener er riktig. Jeg klarer ikke dele samme synet du har,så jeg tolker det veldig ofte annerledes. Trump er SVÆRT polariserende i ordlyden,som heller ikke akkurat hjelper på!

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Mindroot skrev (3 timer siden):

Det er noen ting her i livet jeg aldri kommer til å forstå. Som hvorfor enkelte Frp'ere og kristne har sansen for Trump. Jeg husker jeg møtte noen kristne jeg kjenner i fjor etter valget i USA, og da sa han ene: "Nå som Trump blir president kan vi endelig feire jul igjen". 

Jeg skjønner frp, fordi de er vår versjon av han her i Norge. 

Kirka virker malplassert når han er sånn en kriminell person. Men, det han har gjort har mange religiøse gjort før han. Det når det kyniske som tilhører kulturen i tro. For selv om det er denne ydmyke delen, er det også noe annet som ikke gjenspeiler det de sier de er. De skal være tollerante, men. Fredelige, men.

Også, når du er religiøs er du litt mer utsatt til å tro på det noen finner på, fordi grunnlaget ditt allerede er å ikke måtte ha fysiske beviser. De kan nok lettere bli påvirket noen av dem, spørs på personen og hvorfor de er troende.

• Nyttig 1
Skrevet
Rosakatt skrev (59 minutter siden):

Jeg skjønner frp, fordi de er vår versjon av han her i Norge. 

Kirka virker malplassert når han er sånn en kriminell person. Men, det han har gjort har mange religiøse gjort før han. Det når det kyniske som tilhører kulturen i tro. For selv om det er denne ydmyke delen, er det også noe annet som ikke gjenspeiler det de sier de er. De skal være tollerante, men. Fredelige, men.

Også, når du er religiøs er du litt mer utsatt til å tro på det noen finner på, fordi grunnlaget ditt allerede er å ikke måtte ha fysiske beviser. De kan nok lettere bli påvirket noen av dem, spørs på personen og hvorfor de er troende.

ja, det er veldig merkelig. Man skal være sterk i troen, og nekte å ta innover seg beviselige fakta hvis man er Norsk Trumpist. Mannen lyver så det renner av han hver dag, men vi har likevel folk som ikke klarer å se at Keiseren er naken.  

• Liker 5
Skrevet
Mindroot skrev (11 minutter siden):

ja, det er veldig merkelig. Man skal være sterk i troen, og nekte å ta innover seg beviselige fakta hvis man er Norsk Trumpist. Mannen lyver så det renner av han hver dag, men vi har likevel folk som ikke klarer å se at Keiseren er naken.  

Kanskje de liker å se han naken? 

Men ja, det er et fenomen som har satt mitt syn på vår moderne tid på hodet. Er skremt.

Noen av Trump tilhengerne jeg kjenner er på andre områder godt i stand til å være kritiske, men ikke mot han? 😵‍💫 Han er en av de minst troverdige menneskene jeg har sett tror jeg 😂 Umulig. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Rosakatt skrev (26 minutter siden):

Kanskje de liker å se han naken? 

Men ja, det er et fenomen som har satt mitt syn på vår moderne tid på hodet. Er skremt.

Noen av Trump tilhengerne jeg kjenner er på andre områder godt i stand til å være kritiske, men ikke mot han? 😵‍💫 Han er en av de minst troverdige menneskene jeg har sett tror jeg 😂 Umulig. 

Rent imponerende at så mange glatt hopper bukk over alt det kritikkverdige han gjør hele tiden. De har alltid et svar på hva han egentlig mente. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Nå må vi huske på at det finnes mange måter å være kristen på, og i USA finner man alle avskygninger. Mange av dem støtter ikke Trump, og det er fullt mulig å være troende uten å være godtroende. Sier jeg som ikke er religiøs selv (men jeg kjenner flere).

• Liker 2
Skrevet
Pawn Hearts skrev (Akkurat nå):

Nå må vi huske på at det finnes mange måter å være kristen på, og i USA finner man alle avskygninger. Mange av dem støtter ikke Trump, og det er fullt mulig å være troende uten å være godtroende. Sier jeg som ikke er religiøs selv (men jeg kjenner flere).

Er også verdt å nevne at de religiøse retningene i USA har en tendens til å være mer ekstreme enn de fleste kristne miljøene som er igjen i Norge. På 1600-tallet gjennomførte britene flere grep som gjorde det vanskeligere for kristne grupperinger som ikke falt under The Church of England. Mange valgte da å emigrere til USA, som la grunnlaget for USAs religionsfrihet, mangfold av kirkesamfunn og en kontinuerlig kobling mellom religion og politikk.

Kort fortalt: De gruppene deler av Europa fant for ekstreme, eller uønskede, fant grobunn i USA, og jeg tror man har noe av det største omfanget av kristne grupperinger i landet.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Pete Hegseth har delt en video av en veldig populær prest i USA som mener kvinner bør miste stemmeretten, og være underdånig mannen sin. Han er prest (?) i en stadig voksende menighet. "Kommer uansett aldri til å skje" sier nok norske magas nå, men er det noen jeg ikke stoler på så er det de som stoler på Trump. Da har man ikke mye selvrespekt spør du meg, når man fortsetter å tro på en som beviselig har løyet til deg gang på gang. 

Meanwhile in the White House:

https://www.threads.com/@aaronparnas/post/DNJNWhBRWbK?xmt=AQF00b3qjjsbj20g0vUlK5tE4UZx0TrX0t_C67FHuguypA

🙃 

• Liker 2
Skrevet

Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske tar du lykken fra ham med det samme. Disse her folka får nesten bare tråkke rundt i salaten. Ikke så mye å få gjort med det.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...