Gå til innhold

Sirkus Trump 🤡

Perine

Anbefalte innlegg

AdonisFFM skrev (4 minutter siden):

JA, jeg ser du OKRER ikke å sette deg inn i noenting som ikke passer ditt bilde av verden. Her er det nok "OrangeManBAD" og "Putler" for alt det gjelder. 

Jeg prøvde å forklare hvorfor inflasjon neppe er det store problemet i BRICS-økonomier, men du har nok ikke lest det tenker jeg. I det hele tatt ser det jo ut som du ikke har så veldig mye å komme med da, borsett fra mer av det samme. 

Men, som sagt, hverken du, Trump eller for den saks skyld EU ser ut til å ville prøve å stille spørsmålet om det kan være flere ting som foregår.

Nei, jeg bare tror ikke på den bortforklaringen din. Argumentasjonen var tynn og uten kilder. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

A new man skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg bare tror ikke på den bortforklaringen din. Argumentasjonen var tynn og uten kilder. 

HAHA, "bortforklaringer" og "kilder"... SÅ da gidder du selvsagt ikke å lese det jeg skriver. Og mine "kilder" hadde du neppe akseptert uansett. Mest for at du sikkert hverken gadd å lese dem eller hadde skjønt det som stod der. 

Beklager å være så krass, men du argumenterer jo ikke i det hele tatt, så da blir det jo meningsløst. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (2 minutter siden):

Trump mener (tror jeg) at handelsunderskuddet er problemet. Det er tyveri og subsidier i hans øyne. 

Amerika har brukt sin markedsdominans til å utradere hele europas tec-industri. Alt europa hadde på 90-tallet har så og si blitt kjøpt opp, eller blitt "diskriminert" ut av markedet. Alle de kloke hodene vi hadde i europa sitter nå i silicon valley. Jævelen trump klarer uansett å finne noen tall han kan bruke mot sine allierte for å rettferdiggjøre handelskrig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (8 minutter siden):

De "konservative" hadde vel neppe fått Brexit uten at arbeiderklassen dro lasset for dem. At UK sliter er liksom grunnet Brexit? Ja da skulle jo alt være bare fryd og gammen i EU da. 

Man FORETREKKER å handle med sine nærmeste, men når en får ubalanserte forhold hvor de svake gir seg, da vil de smarte søke andre steder. Nå har jeg som sagt lite tro på at Trump kan fikse noe stort i USA, men at en handelsavtale med UK vil bedre situasjonen LITT for begge er vel utvilsomt fakta og spesielt om Trump setter toll på EU-produkter. 

Ja, de fikk med seg mye av «den røde veggen», og mye rasistisk og høyreekstremt grums. UK hadde hatt det bedre i EU, EU hadde vært bedre med UK. 

UK solgte mye fisk og skalldyr til EU, nå råtner de pga red tape og toll. Det samme gjalt vel blomster. Ferskvare må selges i nære land. 

Derfor er de synd og skam hvordan Trump leker med Canada. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (16 minutter siden):

HAHA, "bortforklaringer" og "kilder"... SÅ da gidder du selvsagt ikke å lese det jeg skriver. Og mine "kilder" hadde du neppe akseptert uansett. Mest for at du sikkert hverken gadd å lese dem eller hadde skjønt det som stod der. 

Beklager å være så krass, men du argumenterer jo ikke i det hele tatt, så da blir det jo meningsløst. 

Du må nesten tåle kildekritikk som alle andre. Skammer du deg for legge fram youtubeklipp og TikTok’s, så kan du jo reflektere litt over det? 

At en annen målestokk med kjøpekraftjustert  GDP per person skal gi et helt annet resultat er jo spennende, men når folk i Russland ikke har råd til smør, så er det nok målestokken som er feil. Alle data fra bakken viser noe annet enn din målestokk, skjønner du? 

Endret av A new man
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (12 timer siden):

At en annen målestokk med kjøpekraftjustert  GDP per person skal gi et helt annet resultat er jo spennende, men når folk i Russland ikke har råd til smør, så er det nok målestokken som er feil. Alle data fra bakken viser noe annet enn din målestokk, skjønner du? 

At folk i Russland ikke "har råd til smør" er jo like anekdotisk som at barberblad i butikker i Vesten blir innelåst i butikkene". Dette er mer påstander uten hold.

Du forstår nok neppe elementær økonomi, så jeg tror ikke det er mye jeg kan gjøre for å hjelpe deg videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

A new man skrev (12 timer siden):

Ja, de fikk med seg mye av «den røde veggen», og mye rasistisk og høyreekstremt grums. UK hadde hatt det bedre i EU, EU hadde vært bedre med UK. 

UK solgte mye fisk og skalldyr til EU, nå råtner de pga red tape og toll. Det samme gjalt vel blomster. Ferskvare må selges i nære land. 

Derfor er de synd og skam hvordan Trump leker med Canada. 

UK sparer mange milliarder siden de ikke lenger er den nest største netto bidragsyter. Dette taper EU stort på. Og det er jo merkelig at ting er så ille i England, samtidig som de på mange måter er ENDA verre i EU.  Tollbarrierer vil neppe ramme UK. 

Hvis EU setter opp gjengjeldelsesbarrierer imot USA  (mulig) vil det jo være helt absurd om også setter opp mot UK, og for eksempel Norge samtidig. 

Uten den Engelske arbeiderklasse ville ikke Brexit skjedd Selvsagt kommer dere med mer patetisk Hitling, ikke noe nytt. Ironisk når denne herremannen var et produkt av kontinentet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (2 timer siden):

At folk i Russland ikke "har råd til smør" er jo like anekdotisk som at barberblad i butikker i Vesten blir innelåst i butikkene". Dette er mer påstander uten hold.

Du forstår nok neppe elementær økonomi, så jeg tror ikke det er mye jeg kan gjøre for å hjelpe deg videre..

En årlig inflasjon ( anerkjent av myndighetene) på 9,5 %, og over 11,5 % på matvarer sier uansett sitt. Andre uavhengige har kommet til at inflasjonen nok er nærmere 20%, andre igjen at den er rundt 15%. 
Der er skyhøyt og veldig dårlig for en økonomi. Pensjoner og lønninger er ikke justert tilsvarende. Dette gir lavere kjøpekraft. Det er ren matematikk. Nå surrer du fælt? 

https://www.aftenposten.no/verden/i/zAkmb4/svenske-oekonomer-avsloerer-putin-trikser-med-oekonomiske-tall

Endret av A new man
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (2 timer siden):

UK sparer mange milliarder siden de ikke lenger er den nest største netto bidragsyter. Dette taper EU stort på. Og det er jo merkelig at ting er så ille i England, samtidig som de på mange måter er ENDA verre i EU.  Tollbarrierer vil neppe ramme UK. 

Donald vil jo ha en handelsavtale med GB. De var godt i gang sist, men GB trakk seg blant annet fordi den ville rasere NHS.

https://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-50572502.amp

GB ville også komme i en lei skvis ved landbruk mv. Kort og overfladisk fortalt har EU og USA to uforenlige regimer. I USA er alt lov av tilsetninger mv. frem til det bevises at noe er skadelig, mens i EU må det være beviselig trygt før det kan tilsettes. Avviker GB fra EUs regler, så vil de ikke kunne eksportere dit. Sagaen om kyllinger som dyppes i klorin illustrerer vanskelighetene: 

https://www.bbcgoodfood.com/health/healthy-food-guides/what-is-chlorinated-chicken

GB har ikke tjent på å gå ut av EU, ikke på de fem årene de har vært utenfor. Det er så og si ingen fordeler, men ikke alle ulemper har vært like store. 

GB vil få «the Canada treatment». GB har handelsoverskudd med USA. 

Norge har et underskudd. Det liker Trump, så vi glir kanskje unna i første omgang. 
Dette vil vel fort endre seg, når alle sosialdemokratene ikke vil bli sett i Teslabiler mer.

Endret av A new man
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan en handelskrig utarte seg om den holder på en stund?

Både Mexico og Canada har jo et enormt handelsoverskudd med USA. Samtidig er deres samlede nominelle BNP bare 1/12 aV USA sin. Likedan er vel EU sin BNP omtrent halvparten av USA sin og igjen med et betydelig handelsunderskudd.

Så det store bildet her er vel at USA har mye mer "ammunisjon" enn motstanderne. Dette vil da avhenge av tåleevnen og viljen. I utgangspunkt kan det virke som USA vil slite mer med inflasjon og fordyrende situasjoner, mens EU (spesielt) vil slite mer med arbeidsledighet og fortsatt nedbygging av industri.

Når Norske eurofile politikere nå framstiller det som om EU vil legge toll barrierer på alle land som reaksjon er jo dette temmelig tullete argumentasjon. EU vil bli ENDA mer avhengig av tilgang til Norsk gass og olje og spesielt om de skal fortsette den innbitte kampen imot Russland. Brussels har neppe kapasitet til å håndterer USA, Russland, Kina (allerede en kam på bilmarkedet), UK og evt andre uavhengige land på en gang. 

Det vil være dumt av dem å gå imot Norge i en slik situasjon. Nå er jo de folka der temmelig sta og bestemte, men dumme er de ikke. Mest sannsynlig vil de fortsette å jobbe med Norske "ledere" for å få dem til å selge ut Norge på billig pris.

Jeg er faktisk i tvil om USA vil rette angrep imot Norge også. Vi er vel vedens største investor i obligasjoner i forhold til BNP og befolkning. Nå er det vel uansett lite trolig at våre ledere vil gjøre mottiltak av en karater som rammer dollaren, for vi har jo bundet oss veldig fast til masta her.

Når det gjelder Trump og Brussels er altså Norge imellom barken og veden, men det er HELT selvforskyldt. Nå har Senterpartiet og Rødt med flere begynt å snakke om å stoppe Melkøya. Dette vil nok presse FrP enda mer, slik at noe sånt faktisk kan skje. 

Ettersom USA har trukket seg fra klima-avtalene blir det altså nå ENDA mindre betydning hva Norge og EU gjør her og vil legge enda mer utopiske byrder på vårt folk. 

Uansett, fortsatt er jeg i tvil om dette vil vare lenge. USA sine vasaller er nok i en dårlig situasjon jo lengre dette holder på, selv om Schibsted vil lage 1'tusen flere artikler om Trump. De skjønner ikke at dette er en politikk som er støttet av flere i USA, til og med folk på de blå teamet, iallfall strategisk.  Det som de på det blå teamet IKKE støtter er kutt i statsutgiftene i USA og her er det mulig at Trump kan inngå hestehandel. For hans administrasjon virker det som de har en nesten utopisk tro på at de kan få til så mye vekst at det reverserer budsjettunderskudd og gjeld.  Til det siste er det vel å si at en slik optimisme er beundringsverdig, men realismen i dette er og blir svak.

ZeroHedge med en meget dekkende oppdatering av situasjonen.  zerohedge.com

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (41 minutter siden):

En årlig inflasjon ( anerkjent av myndighetene) på 9,5 %, og over 11,5 % på matvarer sier uansett sitt. Andre uavhengige har kommet til at inflasjonen nok er nærmere 20%, andre igjen at den er rundt 15%. 
Der er skyhøyt og veldig dårlig for en økonomi. Pensjoner og lønninger er ikke justert tilsvarende. Dette gir lavere kjøpekraft. Det er ren matematikk. Nå surrer du fælt? 

Som sagt, en inflasjon i den nåværende situasjon er temmelig forskjellig fra en kjerneinflasjon i EU på halve nivået. Selvsagt er de skyhøye lønningene til kontrakt soldatene i Russland noe som driver opp prisnivået, men på den annen side er det også reell vekst og de har stort sett lykkes med å opprettholde dette.

Så lenge Russland mer og mer kopler seg fra BNP-systemet er også inflasjons mekanismen betydelig forskjellig, men det er det vel vanskelig for deg å akseptere når du ikke leser noe om hvordan PPP og BRICS fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (15 timer siden):

Amerika har brukt sin markedsdominans til å utradere hele europas tec-industri. Alt europa hadde på 90-tallet har så og si blitt kjøpt opp, eller blitt "diskriminert" ut av markedet. Alle de kloke hodene vi hadde i europa sitter nå i silicon valley. Jævelen trump klarer uansett å finne noen tall han kan bruke mot sine allierte for å rettferdiggjøre handelskrig.

Og mye av dette er det EU selv som har forårsaket. De bygde opp en økonomi som i bunn og grunn var HELT avhengig av tilgang på billig Russisk energi. Når de så kutter denne tilgangen (med USA sin "hjelp") og gjør seg avhengig av mye dyrere energi fra USA, som fort kan fordyres enda mer har de klart det utrolige å skyte seg selv o foten to ganger. 

Hvis USA helt kutter ut å sende våpen til Ukraina, eller (mer sannsynlig) lar EU få kjøpe våpen fra MIC som de gir Ukraina vil USA igjen tjene stort på bekostning av EU. Dette vil enda mer svekke EU sin økonomi, men kan paradoksalt nok lede til at USA på lengre sikt stabiliserer handelskrigen når handelsbalansen blir bedre. 

Denne handelspolitikken er veldig spekulativ og veldig eksperimentiel, synes jeg. Så langt ser det ut som korttidsmarkedet tåler det. Det spennende blir å se hvordan obligasjons og rentemarkedet i USA reagerer over de neste ukene. 

Ap sin nye finansminister ser vel også fram til å kunne sette opp renta enda mer for det Norske folk. De har fått påskuddet de trenger. Alt de trenger å si er "Trump" og så vil vel hele Akersgata si halleluja til å øke renta mer. her skal det Norske folk tynes enda mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (32 minutter siden):

Så lenge Russland mer og mer kopler seg fra BNP-systemet er også inflasjons mekanismen betydelig forskjellig, men det er det vel vanskelig for deg å akseptere når du ikke leser noe om hvordan PPP og BRICS fungerer. 

Inflasjonen måles i rubler mot rubler av russerne. PPP slår vel ikke inn? 
Dette passer dårlig i denne tråden. 

Endret av A new man
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

A new man skrev (5 minutter siden):

Inflasjonen måles i rubler mot rubler av russerne. PPP slår vel ikke inn? 
Dette passer dårlig i denne tråden. 

Så lenge du ikke forstår kjøpekraftsparitet så blir dette vanskelig. 

Likedan, inflasjon som konsept rammer ikke land like hardt om de har en sterk innenriksbasert økonomi og er en del av hele konseptet med kjøpekraftsparitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har han sagt at EU er next. Og at EU snylter og er slemme mot USA. 

Hvorfor holder han på sånn? Hva er end gamet i å terge på seg alle sine venner? Hvorfor nøre opp i en allerede anspent verdenssituasjon? 

Det er ingen som vinner på dette. Jeg håpa i det lengste han ville holde drittet sitt innenlands, men nå har han innvolvert hele verden i sitt ego-show. Og det skjedde reaaaal quick. 

Vi har spora av og jeg kan ikke se hvordan dette skal ende godt. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (37 minutter siden):

Så lenge du ikke forstår kjøpekraftsparitet så blir dette vanskelig. 

Likedan, inflasjon som konsept rammer ikke land like hardt om de har en sterk innenriksbasert økonomi og er en del av hele konseptet med kjøpekraftsparitet.

Prisen på poteter har økt 80%, smør over 33% på ett år. Målt i rubler i løpet av et år. Det er ikke bærekraftig. Selv med dine PPP så holder ikke økonomien tritt med dette. Det er helt åpenbart når de har skyhøye 21% rente fra sentralbanken. Alle skjønner at de jobbes som satan for å få bukt med inflasjonen.

Har du hodet i isvann og føttene i lid, så er gjennomsnittstemperaturen fin, men det er ikke levedyktig. 

PPP er en «utvidet Big Mac index».  Derfor er den litt irrelevant når man kun ser på interne forhold i ett land over ett år. 

Endret av A new man
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
yamask skrev (8 minutter siden):

Hvorfor holder han på sånn? Hva er end gamet i å terge på seg alle sine venner? Hvorfor nøre opp i en allerede anspent verdenssituasjon? 

Det er ingen som vinner på dette. Jeg håpa i det lengste han ville holde drittet sitt innenlands, men nå har han innvolvert hele verden i sitt ego-show. Og det skjedde reaaaal quick. 

Ja. Trump (og Musk) har visst tenkt til å se hvor langt de kan strekke strikken overalt. 

USA er stort og de kan vel produsere nær sagt alt selv. Det er bare ikke mest økonomisk.

I Norge kunne vi produsert bananer og avokado, men det hadde krevd utrolige mengder energi. Det er bedre å importere varene. USA har flere klimasoner og har bedre forutsetninger enn Norge. 

Jeg tror det er en del av planen. Det andre er å bedre handelsbalansen. 

Egentlig tror jeg agendaen bare er å gjøre en liten krets rikere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (1 time siden):

ZeroHedge med en meget dekkende oppdatering av situasjonen.  zerohedge.com

Zero Hedge (or ZeroHedge)is a far-right libertarian financial blog and news aggregatorOver time, Zero Hedge expanded into non-financial political content, including conspiracy theories and fringe rhetoric, and has advanced radical right, alt-rightand pro-Russia positions.

https://newrepublic.com/article/156788/zero-hedge-russian-trojan-horse

Mer enn mild skepsis der altså. 

Russia speaks, Russia lies. Men skal se på det litt senere. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (59 minutter siden):

Sa han ikke i går at hele verden behandlet usa dårlig, mener jeg fikk det med meg med ett halvt øre (orker egentlig ikke høre noe av det han sier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (56 minutter siden):

PPP er en «utvidet Big Mac index».  Derfor er den litt irrelevant når man kun ser på interne forhold i ett land over ett år. 

Ja, det er klart at hvis du ikke har kommet lenger med å forstå ting med PPP, så er det vel ikke så lett å diskyutere. Ikke noe raert at du ser på dette som lite meningfullt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...