Fremmed fugl Skrevet 6. juni #3401 Skrevet 6. juni Supernaut skrev (På 28.5.2025 den 1.10): – Det er mye verre enn du tror Eksperter NRK kontakter for å snakke om hva som skjer i USA nå, tør ikke stå frem i frykt for konsekvensene. Nye avsløringer hevder at store mengder personlig informasjon om millioner av amerikanere skal bli sanket inn av DOGE. En ekspert sammenligner det med dagens Kina, eller Øst-Tyskland under den kalde krigen, og frykter informasjonen kan brukes til politisk utpressing. – USA som vi kjenner det er over, og jeg setter ikke en krone på at det noen gang kommer tilbake, skriver en statsviter på e-post til NRK. Han ønsker ikke å stille til intervju før han er «trygt ute av USA». Eksperten frykter nemlig represalier dersom han uttaler seg kritisk til Trump-administrasjonen. Heller ikke sikkerhetseksperten vi kontakter tør å stille med navn eller tittel, og all kontakt skjer via krypterte tjenester. https://www.nrk.no/norge/eksperter-vegrer-seg-for-a-snakke-om-usa-1.17420296 Er det virkelig så ille? Halve USA burde vel demonstrert i gatene om det var så. Ok. Så det at man moderniserer den rotete og umoderne føderale forvaltningen er nå noe grusomt. Nei, mye bedre å fortsette å søke om pensjon på papir, og samle disse i et fjellrom, ha ulike databaser som ikke snakker sammen, og som ofte ikke er mulige å hente ut relevante data fra. Nei, klart disse ekspertene trenger å flykte til et land som ikke har kommet langt i digitaliseringen av offentlig forvaltning. Tenk hva man kan gjøre med slik database (eller datasjø er vel det mer naturlige å omtale det som). Man kan gjøre ting som de danske forskerne gjorde i en flott og viktig artikkel som jeg leste igår, der man kombinerte sensitive helseopplysninger og skatteopplysninger til tusenvis av dansker for å kunne skape bedre forståelse av hvordan sosioøkonomisk status påvirker helse og resultater av behandling. Skal man bare le eller gråte over tåpeligheten som kommer frem fra journalister idag når det omhandler Trump. 1
NoaideBiehtar Skrevet 6. juni #3402 Skrevet 6. juni Supernaut skrev (På 28.5.2025 den 1.10): Er det virkelig så ille? Halve USA burde vel demonstrert i gatene om det var så. Men folk flest blir ikke påvirket av dette. Folk flest lever sitt liv som vanlig. Trump-rabalderet påvirker ikke den vanlige mann i gata direkte og mange aner rett og slett ikke hva han holder på med (eller bryr seg ikke, fordi det ikke påvirker deres hverdag). Vi må huske at selv om det skaper mye bråk i internasjonale medier så er amerikanere, i likhet med resten av verden, selektive på sine nyhetskilder, og livet i USA går stort sett sin vante gang for veldig mange mennesker. Hvorfor skal de demonstrere?
Callisto83 Skrevet 6. juni #3403 Skrevet 6. juni Angående feiden mellom Trump og Musk: Jeg tviler på at Trump har gjort noe dumt på Epstein øya. For la oss være ærlige, da hadde mediene skrevet om det for lengst.
Athod Skrevet 6. juni #3405 Skrevet 6. juni Callisto83 skrev (3 timer siden): Angående feiden mellom Trump og Musk: Jeg tviler på at Trump har gjort noe dumt på Epstein øya. For la oss være ærlige, da hadde mediene skrevet om det for lengst. Mediene har jo nesten ikke etterforsket Epstein saken i det hele tatt. Er nok mange mektige menn på begge sider på den listen der. 4
Torstein Evenstad Skrevet 6. juni #3406 Skrevet 6. juni (endret) Dette har jeg lite kunnskap om. Men en ting er sikkert: det er viktig at vi står opp mot trump- akkurat som vi gjør nå. Hvis nok folk gjør det, kanskje han til slutt ser seg nødt til å endre mening. Endret 6. juni av Torstein Evenstad 2 1
Druid Skrevet 6. juni #3407 Skrevet 6. juni Callisto83 skrev (6 timer siden): Angående feiden mellom Trump og Musk: Jeg tviler på at Trump har gjort noe dumt på Epstein øya. For la oss være ærlige, da hadde mediene skrevet om det for lengst. Jeg tviler også på at Trump er en av de som har hatt det gøy med noen av jentene hans. Men siden Trump er en av de som har brukt Epstein for å sverte politiske motstandere, og mannen døde i tilknytning til at Trump ønsket å ta opp igjen saken i relasjon til en veldig mild straffereaksjon initiert av politikere nært knyttet til Trump, så er det en naturlig at noe drittlukt sitter hos Trump også. Fremmed fugl skrev (8 timer siden): Skal man bare le eller gråte over tåpeligheten som kommer frem fra journalister idag når det omhandler Trump. Personlig sliter jeg med om jeg skal le eller gråte over hvor lite man har forstått av saken man har lest. Ikke en eneste del av forståelsen din hadde noen som helst kobling til saken. Det er imponerende. 3
Perine Skrevet 6. juni Forfatter #3408 Skrevet 6. juni Jeg er ganske imponert over alt det lortet som disse mektige rikfolkene/kjendisene har deltatt i. Og så utrolig mange de omgås med, merkelig at de tiltrekkes mot samme personer. Epstein-saken husket jeg ikke, men leste litt her og der om den nå. Den virker jo ganske grenseløs med både deltakere og handlinger. Er spent på hva mer som kan komme frem på "slagmarken" med Trump og Musk nå. 1
Perine Skrevet 6. juni Forfatter #3409 Skrevet 6. juni Socketlicker skrev (På 28.5.2025 den 22.24): Det har ingenting å gjøre med ditatur. Det er innvandringspolitikk, som alle selvstendige land står fritt til å bestemme selv. Det er ingen menneskerett å kunne studere i USA. Trump kan ikke bli president igjen, og heller ikke stille som kandidat som visepresident, så skremmselspropagandaen rundt dette er bare vås fra venstreradikale Trump-hatere. Om ikke akkurat denne saken lett kan forbindes med diktatur, så er det jo andre ting som kan. Aktuelle saker nå, er f.eks. påfunnet om å erstatte navnet på et marinefartøy. Trump kunne ikke godta at skipet var oppkalt etter en homofil veteran.. 4
Fremmed fugl Skrevet 6. juni #3410 Skrevet 6. juni Druid skrev (4 timer siden): Jeg tviler også på at Trump er en av de som har hatt det gøy med noen av jentene hans. Men siden Trump er en av de som har brukt Epstein for å sverte politiske motstandere, og mannen døde i tilknytning til at Trump ønsket å ta opp igjen saken i relasjon til en veldig mild straffereaksjon initiert av politikere nært knyttet til Trump, så er det en naturlig at noe drittlukt sitter hos Trump også. Personlig sliter jeg med om jeg skal le eller gråte over hvor lite man har forstått av saken man har lest. Ikke en eneste del av forståelsen din hadde noen som helst kobling til saken. Det er imponerende. Du skjønner absolutt ingenting. Saken handlet om at USA skal bli litt mer som Norge og andre utviklede land i Europa. Men det skjønner du ikke. 1
Socketlicker Skrevet 6. juni #3411 Skrevet 6. juni Perine skrev (59 minutter siden): Om ikke akkurat denne saken lett kan forbindes med diktatur, så er det jo andre ting som kan. Aktuelle saker nå, er f.eks. påfunnet om å erstatte navnet på et marinefartøy. Trump kunne ikke godta at skipet var oppkalt etter en homofil veteran.. At presidenten gjennomfører politikken han er valgt til har ikke noe med diktatur å gjøre. Det eneste dere oppnår med slike tåplige sammenligninger er å sverte og svekke demokratiet
Example Skrevet 7. juni #3412 Skrevet 7. juni Fremmed fugl skrev (21 timer siden): Du skjønner absolutt ingenting. Saken handlet om at USA skal bli litt mer som Norge og andre utviklede land i Europa. Men det skjønner du ikke. Den gjør ikke det. Hvilken søkbar database har vi i Norge hvor det kombineres sensitive helseopplysninger, skatteopplysninger og meninger på sosiale medier? Trump er på vei til å gjøre USA til et autokrati. Det er det som er saken her. 7
Druid Skrevet 7. juni #3413 Skrevet 7. juni Fremmed fugl skrev (På 6.6.2025 den 18.30): Du skjønner absolutt ingenting. Saken handlet om at USA skal bli litt mer som Norge og andre utviklede land i Europa. Men det skjønner du ikke. Ok du har ikke skjønt saken. Den typen datasamling som skisseres her, er ulovlig selv i USA og ansees som overgrep mot befolkningen. Det er som sagt kun land av typen Kina og gamle Øst-Tyskland der vi kjenner til slik monumental datasamling på tvers av hjemler. I tillegg har vi at dette planlegges utenfor den konstitusjonelle kontroll. DOGE har ingen forankring i kongressen, og dette er ikke politisk behandlet på noe nivå i usa. Presidenten i USA HAR en del ekstra frihetsgrader, men en regjering som prøvde noe slikt i Europa, ville blitt oppløst og stilt for riksrett for kupp forsøk. Den siste delen av artikkelen er strengt tatt den mest problematiske: den hevder man har grunn til å risikere sivil reaksjon på at man motsetter seg den politiske administrasjonen. Hvis dette stemmer, snakker vi ikke om at USA har et demokratisk problem: de har BLITT et despotisk diktatur. Men det er mye personlige syn i denne artikkelen. Utfordringen er at Trump markedsfører at han sier opp mennesker som ikke innordner seg ham. Det er vanskelig å avskrive hva han faktisk selv hevder. 1 4
Perine Skrevet 7. juni Forfatter #3414 Skrevet 7. juni Angående "Helsedata, skattedata og informasjon om sosiale nettverk" Uten egen erfaring eller sammenligning for øvrig, men jeg har jo lest om tilfeller her i landet, hvor nav leter over alt etter tegn på at de som søker trygdeytelser ikke snakker sant. Som f.eks facebook eller instagram mv. Det er mange grunner til å være forsiktig med hva man deler på slike steder. 1
Druid Skrevet 7. juni #3415 Skrevet 7. juni Perine skrev (39 minutter siden): Angående "Helsedata, skattedata og informasjon om sosiale nettverk" Uten egen erfaring eller sammenligning for øvrig, men jeg har jo lest om tilfeller her i landet, hvor nav leter over alt etter tegn på at de som søker trygdeytelser ikke snakker sant. Som f.eks facebook eller instagram mv. Det er mange grunner til å være forsiktig med hva man deler på slike steder. Nav har eksplisitt lov til å hente informasjon fra offentlige tilgjengelige kilder, som sosiale medium. Men de har ikke lov til å hente rådata fra Facebook. De har ikke lov til å automatisk samle data, og de har kun lov å lagre relevante data som del av saksbehandling. Alt dette er lovregulert: det er ikke noe en regjeringsutnevnt kommisjon kan iverksette. Samkjøring av offentlige datasett, er også ekstremt nøye regulert gjennom lov. Utfordringen med hva Trump driver på med, handler ikke om de funksjonelle ønskene, men den totale forakten for demokratiet og misbruket av presidenten sine verktøy for å hevde en rett han ikke har. 1
Perine Skrevet 7. juni Forfatter #3416 Skrevet 7. juni Druid skrev (4 minutter siden): Nav har eksplisitt lov til å hente informasjon fra offentlige tilgjengelige kilder, som sosiale medium. Men de har ikke lov til å hente rådata fra Facebook. De har ikke lov til å automatisk samle data, og de har kun lov å lagre relevante data som del av saksbehandling. Alt dette er lovregulert: det er ikke noe en regjeringsutnevnt kommisjon kan iverksette. Samkjøring av offentlige datasett, er også ekstremt nøye regulert gjennom lov. Utfordringen med hva Trump driver på med, handler ikke om de funksjonelle ønskene, men den totale forakten for demokratiet og misbruket av presidenten sine verktøy for å hevde en rett han ikke har. Det er i hvert fall grunn til bekymring, og alle disse påfunnene får konsekvenser som vil ta mange år, om det i det hele tatt lar seg gjøre å reparere. 3
yamask Skrevet 7. juni #3417 Skrevet 7. juni Presidenten i USA truer en privatperson med store konsekvenser om han støtter demokratenes kandidater. https://www.tv2.no/nyheter/trump-musk-vil-fa-konsekvenser-dersom-han-sponser-demokratiske-kandidater/17809642/ Lukter litt fascisme av dette eller? 4
Honey Dew Skrevet 8. juni #3418 Skrevet 8. juni yamask skrev (17 timer siden): Presidenten i USA truer en privatperson med store konsekvenser om han støtter demokratenes kandidater. https://www.tv2.no/nyheter/trump-musk-vil-fa-konsekvenser-dersom-han-sponser-demokratiske-kandidater/17809642/ Lukter litt fascisme av dette eller? Det lukter ikke. Det STINKER!!!!! 5
Perine Skrevet 8. juni Forfatter #3419 Skrevet 8. juni (endret) Honey Dew skrev (26 minutter siden): Det lukter ikke. Det STINKER!!!!! Enig. Men hva når presidenten går over hodene på guvernører og ordførere, og blander seg inn med nasjonalgarden og truer med marinen for å "rydde opp" når han mener at statene ikke klarer det selv? Rett og slett vold og maktmisbruk. Fare for borgerkrig? Jeg vet ikke. Kan kanskje være gyldige grunner til maktutøvelsen, men det er både unormalt og voldsomt å gjøre slike ting. Trump sender nasjonalgarden til Los Angeles etter demonstrasjoner | ABC Nyheter Endret 8. juni av Perine 4
yamask Skrevet 8. juni #3420 Skrevet 8. juni Perine skrev (37 minutter siden): Enig. Men hva når presidenten går over hodene på guvernører og ordførere, og blander seg inn med nasjonalgarden og truer med marinen for å "rydde opp" når han mener at statene ikke klarer det selv? Rett og slett vold og maktmisbruk. Fare for borgerkrig? Jeg vet ikke. Kan kanskje være gyldige grunner til maktutøvelsen, men det er både unormalt og voldsomt å gjøre slike ting. Trump sender nasjonalgarden til Los Angeles etter demonstrasjoner | ABC Nyheter Og mens alt dette skjer ruller det rekordmange tanks og annet militærutstyr mot Washington. Ødelegger masse infrakstruktur på sin vei. Fordi Trump syns Kina, Russland, Nord-Korea osv sine militærparader er så fine at han må ha en selv også. Noe av det første han gjorde som president var å forkaste den allerede planlagte 250-årsparaden for å lage en ny, storslått og rekorddyr militærparade. Gikk ikke han til valg for å kutte unødige utgifter? 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå