Example Skrevet 14. mai #3361 Skrevet 14. mai amit skrev (11 timer siden): Denne spådommen sto seg ikke spesielt bra. Inflasjonen i USA er nå på det laveste siden 2021. https://www.nettavisen.no/okonomi/laveste-prisvekst-i-usa-siden-2021/s/5-95-2429634 Trump har fått ned inflasjonen ved å redusere energiprisene. Det samme kunne norske politikere gjøre, ved å redusere avgiftene på energi. Lavere energipriser og lavere inflasjon vil også ta bort argumentet for høy rente i Norge. Men norske politikere vil ikke redusere den norske inflasjonen. Grunnen til at norske politikere ikke ønsker lavere inflasjon og lavere rente i Norge, er sannsynligvis at norske politikere ønsker at Norge skal bli medlem av EU, og de bruker høy inflasjon og høy rente som et argument for norsk medlemskap i EU. Det tar tid før inflasjonen setter seg. Vi må huske på at importere varer bruker tid på å komme til USA. Effekten av tollene er for alvor ventet å slå ut mot slutten av mai og inn i sommeren. Hvor høye priser det blir er vanskelig å spå. Det man har sett er en dramatisk nedgang i handel, og det er få varer på vei inn fra Kina spesielt. Dette er jo både fordi tollsatsene har vært ekstremt høye, men også fordi Trump trolig ville feige ut til slutt, noe han nå har gjort. Positivt er det i alle fall ikke. Inflasjonen vil øke, spørsmålet er hvor mye. Et annet spørsmål er om det også blir en stagflasjon. 2
Druid Skrevet 14. mai #3362 Skrevet 14. mai yamask skrev (7 timer siden): Credit is given when credit is due, eller? https://www.vg.no/nyheter/i/lwyBwo/donald-trump-moette-syrias-nye-leder-syrernes-tid-til-aa-straale Dette høres jo bra ut, eller er det noe jeg ikke skjønner? 😅 Nei, dette er udelt positivt. Uroen i Syria er ikke over, og det er fortsatt en aktiv borgerkrig, der de som prøver skape stabilitet består av opprørsgrupper, men den typen besøk Trump gjør her har verdi og kan så grunnlag for fremtidig fred.
Perine Skrevet 21. mai Forfatter #3363 Skrevet 21. mai Jeg har fått med meg at det har vært noe styr med de hvite sørafrikanerne, som Trump ønsker å hjelpe, men i dag hadde han besøk av den svarte, sørafrikanske presidenten, og dreit ham ut på det ovale kontor. Besøket var kommet i stand for å diskutere handel, men endte med: Trump viste videoer om påstått folkemord til Sør-Afrikas president | ABC Nyheter Live updates: Latest on Trump’s presidency as Johnson pushes to advance domestic policy bill, Trump meets with South Africa’s president | CNN Politics Høflighet finnes ikke 4
Athod Skrevet 22. mai #3364 Skrevet 22. mai Perine skrev (11 timer siden): Jeg har fått med meg at det har vært noe styr med de hvite sørafrikanerne, som Trump ønsker å hjelpe, men i dag hadde han besøk av den svarte, sørafrikanske presidenten, og dreit ham ut på det ovale kontor. Besøket var kommet i stand for å diskutere handel, men endte med: Trump viste videoer om påstått folkemord til Sør-Afrikas president | ABC Nyheter Live updates: Latest on Trump’s presidency as Johnson pushes to advance domestic policy bill, Trump meets with South Africa’s president | CNN Politics Høflighet finnes ikke Syns absolutt ikke noe om måten Trump tar det opp på, men det han tar opp er ikke bare tull heller. Det er jo skummelt når lederen for det 4. største partiet preker om "kill the boers" foran et massivt folkehav. 1
Pawn Hearts Skrevet 22. mai #3365 Skrevet 22. mai Athod skrev (1 time siden): Syns absolutt ikke noe om måten Trump tar det opp på, men det han tar opp er ikke bare tull heller. Det er jo skummelt når lederen for det 4. største partiet preker om "kill the boers" foran et massivt folkehav. Jo, det er tull å kalle det folkemord. Det er flere som har faktasjekket Trumps påstander, les for eksempel denne: https://www.pbs.org/newshour/politics/fact-checking-trumps-claims-of-white-farmer-genocide-in-south-africa I Reuters‘ artikkel om saken står det mer om "Kill the Boer"-sangen også: https://www.reuters.com/world/us/trump-makes-false-claims-white-genocide-south-africa-during-ramaphosa-meeting-2025-05-21/ 3
Athod Skrevet 22. mai #3366 Skrevet 22. mai Pawn Hearts skrev (1 time siden): Jo, det er tull å kalle det folkemord. Det er flere som har faktasjekket Trumps påstander, les for eksempel denne: https://www.pbs.org/newshour/politics/fact-checking-trumps-claims-of-white-farmer-genocide-in-south-africa I Reuters‘ artikkel om saken står det mer om "Kill the Boer"-sangen også: https://www.reuters.com/world/us/trump-makes-false-claims-white-genocide-south-africa-during-ramaphosa-meeting-2025-05-21/ Å kalle det folkemord er sikkert tull, men det betyr ikke at det er en skummel situasjon der nede. Kommer ikke inn på Reuters. Hva slags unnskyldninger er det man har for at det er greit å si kill the boer? 1
Pawn Hearts Skrevet 22. mai #3367 Skrevet 22. mai Athod skrev (1 minutt siden): Å kalle det folkemord er sikkert tull, men det betyr ikke at det er en skummel situasjon der nede. Kommer ikke inn på Reuters. Hva slags unnskyldninger er det man har for at det er greit å si kill the boer? Sitat fra Reuters: The song dates back to the resistance against apartheid, when Afrikaner nationalists controlled the country. In one of the video clips Trump showed, firebrand opposition leader Julius Malema of the Marxist Economic Freedom Fighters (EFF) is singing the song. Three South African courts have ruled against attempts to have it designated as hate speech, on the basis that it is a historical liberation chant, not a literal incitement to violence. In a statement following the meeting between Trump and Ramaphosa, the EFF said it was "a song that expresses the desire to destroy the system of white minority control over the resources of South Africa" and that it is "a part of African Heritage."
Athod Skrevet 22. mai #3368 Skrevet 22. mai Pawn Hearts skrev (10 minutter siden): Sitat fra Reuters: The song dates back to the resistance against apartheid, when Afrikaner nationalists controlled the country. In one of the video clips Trump showed, firebrand opposition leader Julius Malema of the Marxist Economic Freedom Fighters (EFF) is singing the song. Three South African courts have ruled against attempts to have it designated as hate speech, on the basis that it is a historical liberation chant, not a literal incitement to violence. In a statement following the meeting between Trump and Ramaphosa, the EFF said it was "a song that expresses the desire to destroy the system of white minority control over the resources of South Africa" and that it is "a part of African Heritage." Og da syns du det er greit? 4
Vibelator Skrevet 22. mai #3369 Skrevet 22. mai LeneXCII skrev (På 22.1.2025 den 18.25): Vel vel, du kan så spørre deg hvordan en dement mann kunne få like mye makt.. 😱 Fordi media eies av venstresiden og det gjør våpenindustrien og legemiddelindustrien og. Alt handler om penger og da vil selvfølgelig media si at Trump er gal. Flertallet av stemmene som gjorde at Trump vant kom fra damer,som var lei av overflod ran voldtekt mord fra galninger som Biden og co slapp inn over mexico grensa Nordmenn er hjernevaska av media eiet av venstre galninger 1
Pawn Hearts Skrevet 22. mai #3370 Skrevet 22. mai Athod skrev (19 minutter siden): Og da syns du det er greit? Den historiske konteksten gjør det iallfall langt mer forståelig. Husk også at de hvite, som utgjør mindre enn 8% av befolkningen, fremdeles eier rundt 3/4 av jorda i landet. Det er heller ingenting som tyder på at sangen brukes i en organisert aksjon eller kampanje for å ta livet av hvite farmere, selv om noen vil ha oss til å tro det. Ingen benekter at Sør-Afrika har et enormt problem med vold og drap, men hvite, rike farmere er altså ikke spesielt utsatt. 4
Athod Skrevet 22. mai #3371 Skrevet 22. mai Pawn Hearts skrev (10 minutter siden): Den historiske konteksten gjør det iallfall langt mer forståelig. Husk også at de hvite, som utgjør mindre enn 8% av befolkningen, fremdeles eier rundt 3/4 av jorda i landet. Det er heller ingenting som tyder på at sangen brukes i en organisert aksjon eller kampanje for å ta livet av hvite farmere, selv om noen vil ha oss til å tro det. Ingen benekter at Sør-Afrika har et enormt problem med vold og drap, men hvite, rike farmere er altså ikke spesielt utsatt. Har ikke peiling på om sangen brukes i en organisert aksjon, men du må da innrømme at det er langt fra utenkelig at det er noen som henter inspirasjon fra den og gjør sang om til virkelighet. Så nei har null forståelse for at dette er greit i det som skal være en moderne stat, historisk kontekst eller ei. 3
Pawn Hearts Skrevet 22. mai #3372 Skrevet 22. mai Athod skrev (1 time siden): Har ikke peiling på om sangen brukes i en organisert aksjon, men du må da innrømme at det er langt fra utenkelig at det er noen som henter inspirasjon fra den og gjør sang om til virkelighet. Så nei har null forståelse for at dette er greit i det som skal være en moderne stat, historisk kontekst eller ei. Nå vil jeg ikke forsvare slagord om å drepe sine motstandere. Likevel må vi ikke miste hovedpoenget av syne: Reaksjonære (og formodentlig rasistiske) sørafrikanere bruker det for å fremme et falskt narrativ om at de blir utsatt for en systematisk nedslakting. Dette blir ekstra farlig når de klarer å lure den amerikanske presidenten til å tro på det. Eller kanskje han vet at det ikke er sant? Dette er som sagt faktasjekket av flere, men sien du ikke får opp Reuters-artikkelen, vil jeg sitere en kort passasje derfra: South African police recorded 26,232 murders nationwide in 2024, of which 44 were linked to farming communities. Of those, eight of the victims were farmers. De har, som jeg også har nevnt før, et kjempeproblem med vold og drap i Sør-Afrika, men det er den svarte befolkningen det går absolutt verst ut over. Når de rikeste og mest privilegerte sutrer nå, tipper jeg det er fordi en ny lov kan tvinge dem til å måtte gi fra seg noe eiendom: https://www.aljazeera.com/news/2025/5/21/whats-south-africas-land-law-at-the-heart-of-the-trump-ramaphosa-spat 5
Athod Skrevet 22. mai #3373 Skrevet 22. mai (endret) Pawn Hearts skrev (2 timer siden): Nå vil jeg ikke forsvare slagord om å drepe sine motstandere. Likevel må vi ikke miste hovedpoenget av syne: Reaksjonære (og formodentlig rasistiske) sørafrikanere bruker det for å fremme et falskt narrativ om at de blir utsatt for en systematisk nedslakting. Dette blir ekstra farlig når de klarer å lure den amerikanske presidenten til å tro på det. Eller kanskje han vet at det ikke er sant? Dette er som sagt faktasjekket av flere, men sien du ikke får opp Reuters-artikkelen, vil jeg sitere en kort passasje derfra: South African police recorded 26,232 murders nationwide in 2024, of which 44 were linked to farming communities. Of those, eight of the victims were farmers. De har, som jeg også har nevnt før, et kjempeproblem med vold og drap i Sør-Afrika, men det er den svarte befolkningen det går absolutt verst ut over. Når de rikeste og mest privilegerte sutrer nå, tipper jeg det er fordi en ny lov kan tvinge dem til å måtte gi fra seg noe eiendom: https://www.aljazeera.com/news/2025/5/21/whats-south-africas-land-law-at-the-heart-of-the-trump-ramaphosa-spat Du sier de sutrer, men jeg forstår at de føler seg redde når en stor andel av majoritetsbefolkningen synger om at de ønsker dem døde. Hvordan ville du reagert om minoritetsbefolkningen var noe annet enn vanlige hvite? F.eks jøder? Skjønner vel hvor fullstendig galt det er at dette er lov? Godt mulig det er enkelte som bruker det som et vikarierende argument for noe annet, det betyr ikke at det ikke er et stort problem. Endret 22. mai av Athod 3
Pawn Hearts Skrevet 22. mai #3374 Skrevet 22. mai Athod skrev (7 minutter siden): Du sier de sutrer, men jeg forstår at de føler seg redde når en stor andel av majoritetsbefolkningen synger om at de ønsker dem døde. Hvordan ville du reagert om minoritetsbefolkningen var noe annet enn vanlige hvite? F.eks jøder? Skjønner vel hvor fullstendig galt det er at dette er lov? Godt mulig det er enkelte som bruker det som et vikarierende argument for noe annet, det betyr ikke at det ikke er et stort problem. En stor andel? Hvor har du det fra? Kan du vise til noen kilde for den påstanden? Men selv om dette startet med Trump, er vi inne på et sidespor, så det er på tide vi avslutter snart. 3
Athod Skrevet 22. mai #3375 Skrevet 22. mai Pawn Hearts skrev (13 minutter siden): En stor andel? Hvor har du det fra? Kan du vise til noen kilde for den påstanden? Men selv om dette startet med Trump, er vi inne på et sidespor, så det er på tide vi avslutter snart. Det var nok litt feil skrevet av meg. Men vi snakker altså om fullsatte stadioner som synger med partilederen av det tredje største partiet i landet.
yamask Skrevet 25. mai #3376 Skrevet 25. mai https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2025/05/24/republikanere-til-angrep-pa-trumps-store-vakre-lov/ Si meg, gikk ikke Trump til valg for å minske statsgjelda? Ble ikke doge opprettet for å kutte kostnader? Alikevel ønsker de nå å heve statsgjelda med rekordsummer, og doge hørte vi ikke så mye mer fra? Ble jo lovet headlines og arrestasjoner pga voldsom korrupsjon, men de fant ikke så mye alikevel kanskje? Er det fortsatt noen tvil om at han kun jobber for seg selv og den rike eliten? 1
Bacteria Skrevet 25. mai #3377 Skrevet 25. mai Lest diskusjonen mellom Athod og @Pawn Hearts om SA, vet lite om situasjonen nå i landet men en ting er sikkert: Om man vil ha en fredelig sameksistens legger man bort de mest hatefulle sangene fra fortiden. Burde sagt seg selv. Skjønner at folk har et forhold til sangen, men det kunne de løst ved å endre teksten, ev kutte ut en linje. 1
Perine Skrevet 25. mai Forfatter #3378 Skrevet 25. mai (endret) yamask skrev (1 time siden): https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2025/05/24/republikanere-til-angrep-pa-trumps-store-vakre-lov/ Si meg, gikk ikke Trump til valg for å minske statsgjelda? Ble ikke doge opprettet for å kutte kostnader? Alikevel ønsker de nå å heve statsgjelda med rekordsummer, og doge hørte vi ikke så mye mer fra? Ble jo lovet headlines og arrestasjoner pga voldsom korrupsjon, men de fant ikke så mye alikevel kanskje? Er det fortsatt noen tvil om at han kun jobber for seg selv og den rike eliten? Jeg håper at senatet tar til vett og får stanset dette, men jeg har visst ikke forstått hvor enormt mye makt Trump har grabbet til seg. Jeg leser mye, og hører diverse fagpersoner diskutere i radioapper og dokumentarer, og de finner så mange likheter med tyranner og diktatorer. Forskjellen på Trump og de andre gærningene ser ut til å være kapitalisme i forhold til kommunisme, men alle skaffer seg personlig makt og rikdom etter samme oppskrift: Kneble presse og utdanning, fjerne personer og myndigheter og skaffe seg fri vei for å kunne herske over verden. Alt med trusler og vold. Demokratiet har tapt. Det er grunn til bekymring. Slike folk får også mange tilhengere, for de håper på å tjene på å være med på elitelaget. Ekstremisme er farlig, uansett hva det går ut på. Endret 25. mai av Perine 1
yamask Skrevet 26. mai #3379 Skrevet 26. mai https://www.vg.no/nyheter/i/OodxBq/trump-siste-putin-uttalelser-kan-bety-slutten-paa-forhandlinger Nok et brutt valgløfte fra Trump. Dette visste de fleste av oss på forhånd, men jeg må innrømme at jeg foretrekker denne siden av Trump enn prorussiske Trump. Og det er jo bra at han også endelig innser at Putin er en utilregnelig imperialistisk løgner man ikke kan stole på. Bare synd han avfeide alle som prøvde advare ham, som feks Zelenskyj. 1
Example Skrevet 26. mai #3380 Skrevet 26. mai yamask skrev (8 timer siden): https://www.vg.no/nyheter/i/OodxBq/trump-siste-putin-uttalelser-kan-bety-slutten-paa-forhandlinger Nok et brutt valgløfte fra Trump. Dette visste de fleste av oss på forhånd, men jeg må innrømme at jeg foretrekker denne siden av Trump enn prorussiske Trump. Og det er jo bra at han også endelig innser at Putin er en utilregnelig imperialistisk løgner man ikke kan stole på. Bare synd han avfeide alle som prøvde advare ham, som feks Zelenskyj. Det er som om Trump endelig har skjønt at Putin vil ha denne krigen. Det som er ille er at det er først nå han har skjønt det. Det store spørsmålet er nå om USA vil trekke seg helt tilbake, eller fortsette støtten til Ukraina. Jeg tror sistnevnte sitter langt inne hos Trump. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå