Perine Skrevet 12. mai Forfatter #3341 Skrevet 12. mai (endret) Sportydame skrev (11 timer siden): Noen som vil "tippe" hva den store nyheten er?🤔 https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/trump-i-mystisk-opslag-noget-stort-er-paa-vej/10613167 Kanskje det har noe med at han reiser til Midtøsten i dag? Den korrupte greia med flyet fra Qatar? Jeg lurer på hvordan han vil forklare dette som et gode for USA, det er ikke det største problemet. Jeg tenker mer på balansen mellom øst og vest, alliansebygging osv. Endret 12. mai av Perine 1
HSV50 Skrevet 12. mai #3342 Skrevet 12. mai LeveMannen skrev (På 9.5.2025 den 19.16): Siste fra fascisten Trump er at han nå vil kreve at folk må begynne å betale studielånene sine. Tenk om vi hadde hatt en så spinnvill fascistisk regjering i Norge at man måtte betale på studielånet sitt... Eller vent nå litt.... Eh. Du vet at det er en pitteliten forskjell på studielån i usa vs studielån i Norge kanskje? Det er en grunn til at man har hatt programmer for å ettergi studielån, og det er latterlig å sammenlikne lån gjennom statens lånekasse i Norge med studielånet i usa. F.eks. har det vært et stort problem at universitetene øker studieavgiften (som ikke akkurat er lav i utganspunktet) i takt med studielånet. Litt på samme måte som sykehus øker prisene når man har forsikring. Studielån = økt betalingsevne. Og det har heller aldri vært snakk om å ettergi all studiegjeld for alle studenter i usa, det har vært snakk om å ettergi noe gjeld for noen lånetakere, og gi mulighet for å refinansiere dyre private studielån. I et system hvor enkelte må ta opp opp mot en million nkr for å studere og ta en utdannelse som ikke gir inntekter som er i stand til å betjene et slikt lån. Studielån i usa er en salig suppe av private og føderale lån med ulike betingelser og ofte høy rente som løper fra dag én. Og ikke er gunstig personlig lån fra staten, som i Norge. 2 1
Gratis Skrevet 12. mai #3344 Skrevet 12. mai Godt vi har Trump, for det går til helvete med Europa. Bare gi det noen år til så har vi denne hjemme hos oss. 1
Sportydame Skrevet 12. mai #3345 Skrevet 12. mai (endret) Sportydame skrev (23 timer siden): Noen som vil "tippe" hva den store nyheten er?🤔 https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/trump-i-mystisk-opslag-noget-stort-er-paa-vej/10613167 Ingen som traff. Hamaz frigivelse et levende amerikansk gissel for å blidgjøre Saudi-Arabia 😉 (Det sa ikke VG) Gjenstår å overlevere de 4 døde amerikanske gislene....Hamaz skjelver visst i buksene nå. Mens proPalNorge fortsatt er i krangleboksen om "etnisk rensning" og ulovlig nekting av israelere på Geiranger-"gjestegård" eller kall det-hva'F-man-vil". Jeg er så flau over å være norsk at jeg bare venter på den dagen jeg kan motta offentlig AFP og bruke absolutt alle kronene mine i utlandet. Så kan Rødt-gjengen råtne på rot i sin sneversynte marxistiske verden. PS: eneste grunnen til at USA ønsker å være vår allierte er oljefondet vårt - som marxistene i Propal gjengen ønsker å utrydde innen kort tid. Tenk å ødelegge et ellers så fantastisk land/Europa med folk som kun meler sin egen kake, lyver for befolkningen, skremmer de svake med at Russland og Langtvekkistan snart kommer og tar oss om vi ikke melder oss inn i EU.....og ikke er i nærheten av å evne å ta seg av sin egen befolkning... https://www.vg.no/nyheter/i/dR11zJ/reuters-hamas-vil-loeslate-israelsk-amerikansk-gissel God mandag 😎 Endret 12. mai av Sportydame 2
Example Skrevet 12. mai #3346 Skrevet 12. mai Sportydame skrev (49 minutter siden): Ingen som traff. Hamaz frigivelse et levende amerikansk gissel for å blidgjøre Saudi-Arabia 😉 (Det sa ikke VG) Gjenstår å overlevere de 4 døde amerikanske gislene....Hamaz skjelver visst i buksene nå. Mens proPalNorge fortsatt er i krangleboksen om "etnisk rensning" og ulovlig nekting av israelere på Geiranger-"gjestegård" eller kall det-hva'F-man-vil". Jeg er så flau over å være norsk at jeg bare venter på den dagen jeg kan motta offentlig AFP og bruke absolutt alle kronene mine i utlandet. Så kan Rødt-gjengen råtne på rot i sin sneversynte marxistiske verden. PS: eneste grunnen til at USA ønsker å være vår allierte er oljefondet vårt - som marxistene i Propal gjengen ønsker å utrydde innen kort tid. Tenk å ødelegge et ellers så fantastisk land/Europa med folk som kun meler sin egen kake, lyver for befolkningen, skremmer de svake med at Russland og Langtvekkistan snart kommer og tar oss om vi ikke melder oss inn i EU.....og ikke er i nærheten av å evne å ta seg av sin egen befolkning... https://www.vg.no/nyheter/i/dR11zJ/reuters-hamas-vil-loeslate-israelsk-amerikansk-gissel God mandag 😎 Oh, the ironi.. Saken som dog går litt under radaren er vel at Trump tilsynelatende er i ferd med å dra på seg en fin korrupsjonsdom den dagen han går ut av det hvite hus, med mindre han innser at å gi det flyet fra Qatar til seg selv er ganske risikabelt. 3
Sportydame Skrevet 12. mai #3347 Skrevet 12. mai (endret) @Example Og i beste anti-Ttump/Zelensky/Propal stil spør jeg deg: Har du kilder på at DET var nyheten Trump annonserte ?🤔 Ikke at jeg har sett noen norske medier uttale seg om saken - Extrabladet.dk er hakket mer objektive 😉 Angående det flyet sier det vel mest om Saudi-Arabia- som har regien i hele Midt-Østen 😉 Så må man vel respondere på en måte som ikke provoserer. For det som skjer i verden nå er ikke for pingler .... Endret 12. mai av Sportydame
Druid Skrevet 12. mai #3348 Skrevet 12. mai (endret) Sportydame skrev (1 time siden): @Example Og i beste anti-Ttump/Zelensky/Propal stil spør jeg deg: Har du kilder på at DET var nyheten Trump annonserte ?🤔 Ikke at jeg har sett noen norske medier uttale seg om saken - Extrabladet.dk er hakket mer objektive 😉 Angående det flyet sier det vel mest om Saudi-Arabia- som har regien i hele Midt-Østen 😉 Så må man vel respondere på en måte som ikke provoserer. For det som skjer i verden nå er ikke for pingler .... 1. Nei, det er det kun Trump som vet 2. Flyet er levert av Qatar, ikke Saudi Arabia, som har mye mer forståelse av geopolitisk sammenheng, og ikke ville inkriminert Trump på denne måten. I praksis har de åpnet en NY riksrettsak mot fyren, for fyren er totalt ute av stand til å forstå de mest fundementale politiske situasjoner. Vi snakker om et land som aktivt støtter Hamas! Til og med MAGA fans skjønner tegningen!! Og der er det ikke mye geopolitisk forståelse å hente i første omgang! Endret 12. mai av Druid 7
Sportydame Skrevet 13. mai #3349 Skrevet 13. mai Druid skrev (14 timer siden): 1. Nei, det er det kun Trump som vet 2. Flyet er levert av Qatar, ikke Saudi Arabia, som har mye mer forståelse av geopolitisk sammenheng, og ikke ville inkriminert Trump på denne måten. I praksis har de åpnet en NY riksrettsak mot fyren, for fyren er totalt ute av stand til å forstå de mest fundementale politiske situasjoner. Vi snakker om et land som aktivt støtter Hamas! Til og med MAGA fans skjønner tegningen!! Og der er det ikke mye geopolitisk forståelse å hente i første omgang! Ok blandet med Saudi-Arabia siden det var der han var igår. Korrupsjonsdommer pådrar vel snart hele verdens politikere seg - så han er ihvertfall ikke alene 😉 Og jeg er enig i at de fortjener det - så får vi se hvem man sitter igjen med til slutt 😉 Det som kanskje også går under radaren nå er at Kinesiske myndigheter kjøper opp business i hele verden - ikke bare i Afrika. Her jeg er i Spania nå har snart 50% av alle restauranter/barer blitt kjøpt opp av Kinesere - som er subsidiert av kinesiske myndigheter. Direkte subsidiert. Prisene øker - kvaliteten på mat, drikke og service blir ræva og dette utgjør nå en stor trussel - turistene uteblir om dette fortsetter. Jeg er derfor veldig glad for at noen tar dette på alvor. Aka handelskrigen mot Kina.
Pawn Hearts Skrevet 13. mai #3350 Skrevet 13. mai Sportydame skrev (4 timer siden): Korrupsjonsdommer pådrar vel snart hele verdens politikere seg - så han er ihvertfall ikke alene 😉 Jo da, men drøyt fire milliarder kroner på en eneste gave vil jeg tro kvalifiserer til en plass i Guinness’ rekordbok. Helt gratis vil den nok ikke være heller: https://www.politico.com/news/2025/05/12/trump-qatar-air-force-one-taxpayer-costs-00342299 Og har han egentlig lov til å ta imot flyet? There have been a number of other laws passed by Congress relating to the acceptance of foreign gifts, such as the Foreign Gifts and Decorations Act of 1966, which means that congressional consent is required for the acceptance of foreign gifts above a certain value. Currently US officials can accept gifts valued at less than $480 (£363). https://www.bbc.com/news/articles/cx2eylpdg9po Det norske politikere tas for, er utrolig smått sammenlignet med dette. Det nye slagordet er Make America Corrupt Again. 2
Sportydame Skrevet 13. mai #3351 Skrevet 13. mai Pawn Hearts skrev (7 minutter siden): Jo da, men drøyt fire milliarder kroner på en eneste gave vil jeg tro kvalifiserer til en plass i Guinness’ rekordbok. Helt gratis vil den nok ikke være heller: https://www.politico.com/news/2025/05/12/trump-qatar-air-force-one-taxpayer-costs-00342299 Og har han egentlig lov til å ta imot flyet? There have been a number of other laws passed by Congress relating to the acceptance of foreign gifts, such as the Foreign Gifts and Decorations Act of 1966, which means that congressional consent is required for the acceptance of foreign gifts above a certain value. Currently US officials can accept gifts valued at less than $480 (£363). https://www.bbc.com/news/articles/cx2eylpdg9po Det norske politikere tas for, er utrolig smått sammenlignet med dette. Det nye slagordet er Make America Corrupt Again. Bare sånn helt objektivt: Tenker du at Zelensky også bør dømmes for korrupsjon? Eller snakker vi dobbeltmoral igjen?🤔
Example Skrevet 13. mai #3352 Skrevet 13. mai Sportydame skrev (8 timer siden): Ok blandet med Saudi-Arabia siden det var der han var igår. Korrupsjonsdommer pådrar vel snart hele verdens politikere seg - så han er ihvertfall ikke alene 😉 Og jeg er enig i at de fortjener det - så får vi se hvem man sitter igjen med til slutt 😉 Det som kanskje også går under radaren nå er at Kinesiske myndigheter kjøper opp business i hele verden - ikke bare i Afrika. Her jeg er i Spania nå har snart 50% av alle restauranter/barer blitt kjøpt opp av Kinesere - som er subsidiert av kinesiske myndigheter. Direkte subsidiert. Prisene øker - kvaliteten på mat, drikke og service blir ræva og dette utgjør nå en stor trussel - turistene uteblir om dette fortsetter. Jeg er derfor veldig glad for at noen tar dette på alvor. Aka handelskrigen mot Kina. Hele verdens politikere drar på seg korrupsjondommer? Nei. Det er ikke fordi det ikke finnes mange korrupte politikere rundt om i verden, men fordi de fleste politikere i land hvor dette er vanlig skjønner at de må skjule det bedre. Trump bare plumper ut i det i ren ignoranse og uvitenhet. Se for deg for eksempel Støre ta imot et privatfly fra et annet land, for å så gi det til seg selv når han er ferdig som statsminister. Det er så absurd. At det drukner i alt annet Trump gjør og sier sier vel det meste. Det er nok en del av hans håndlangere som nå gjør ting de vil angre. Trump føler seg nok uovervinnelig, og dette smitter. Men hverdagen vil komme for de rundt han. Det i seg selv et utrolig farlig, fordi det er mange som gjør ting nå som vil straffe seg senere, og de vil ha mye å tape på at USA går tilbake til et fungerende demokrati igjen. Det blir litt som kongresstormerne som måtte ta konsekvensen (i alle fall til Trump benådet dem) av handlinger de gjorde på grunn av Trump. 5
Pawn Hearts Skrevet 13. mai #3353 Skrevet 13. mai Sportydame skrev (7 minutter siden): Bare sånn helt objektivt: Tenker du at Zelensky også bør dømmes for korrupsjon? Eller snakker vi dobbeltmoral igjen?🤔 Nå er jeg litt usikker på hva du sikter til. Jeg husker at det var noen anklager mot Zelensky og kona hans for noen år siden, men disse ble, så vidt jeg vet, tilbakevist. Ellers er det ingen hemmelighet at det finnes masse korrupsjon i Ukraina. Men hva mener du? Hvis Zelensky dømmes for korrupsjon, bør Trump også dømmes? Donald mener jo selv at han er hevet over loven, men der er vi vel ikke helt enige med ham. Eller hva?
Druid Skrevet 13. mai #3354 Skrevet 13. mai Sportydame skrev (20 minutter siden): Bare sånn helt objektivt: Tenker du at Zelensky også bør dømmes for korrupsjon? Eller snakker vi dobbeltmoral igjen?🤔 Det er veldig vanskelig å se på Zelensky og fokusere på korrupsjon. Dette er en president som i løpet av en KRIG, har bekjempet korrupsjon til det punktet at Ukraina har steget like mye som Russland har sunket på antikorrupsjon. Han har til og med fjernet viktige samarbeidspartnere for støtte i krigen i prosessen. Jeg skal ikke uttale meg om hvor korrupt Zelensky ER, stort sett det jeg har sett av påstander , har vært russisk propaganda, men i jobben han har gjort for sitt land, i forhold til å beskytte dets integritet og forbedre det for deltagelse i det geopolitiske bildet, ser jeg lite å angripe. Trump er stort sett et togkrasj... ikke så mye for hvor korrupt han er: ingen han noensinne forventet noe annet av han, fordi han offentlig sier hva han gjør, men fordi han synliggjør hvor svak amerikansk konstitusjon er for å forhindre korrupsjon av presidenter som ikke bryr seg. 3 2
Sportydame Skrevet 13. mai #3355 Skrevet 13. mai Druid skrev (20 minutter siden): Det er veldig vanskelig å se på Zelensky og fokusere på korrupsjon. Dette er en president som i løpet av en KRIG, har bekjempet korrupsjon til det punktet at Ukraina har steget like mye som Russland har sunket på antikorrupsjon. Han har til og med fjernet viktige samarbeidspartnere for støtte i krigen i prosessen. Jeg skal ikke uttale meg om hvor korrupt Zelensky ER, stort sett det jeg har sett av påstander , har vært russisk propaganda, men i jobben han har gjort for sitt land, i forhold til å beskytte dets integritet og forbedre det for deltagelse i det geopolitiske bildet, ser jeg lite å angripe. Trump er stort sett et togkrasj... ikke så mye for hvor korrupt han er: ingen han noensinne forventet noe annet av han, fordi han offentlig sier hva han gjør, men fordi han synliggjør hvor svak amerikansk konstitusjon er for å forhindre korrupsjon av presidenter som ikke bryr seg. Dette var kun svada - forsåvidt enig i at Trump til tider er et togkræsj 😉 Jeg etterlyser kun objektive argumenter ift korrupsjon - alle vet at Zelensky ikke har rent mel i posen - tross at han har kjempet for landet sitt. Men hvorfor har han plutselig snudd ift samtalene?
Druid Skrevet 13. mai #3356 Skrevet 13. mai Sportydame skrev (13 minutter siden): Men hvorfor har han plutselig snudd ift samtalene? Fordi samtalene i større grad har noe poeng. Det er ikke lenger Russland som styrer premissene for samtalene. Og det er mange svakheter i Zelensky , men han er 100% kommunikasjon. Hva som har skjedd siden sist er at Zelensky har solgt sine mineralavtaler. Mange har påpekt at det ikke ligger noen sikkerhetsavtaler i dette bildet, men faktum er at det ligger en direkte sikkerhetsavtale med Amerikanske økonomiske interesser på plass som en konsekvens av dette : dette handler ikke om NATO : US har kjøpt deler av Ukraina og beskytter sine interesser millitært uansett hvor det er. En god del av disse ressursene eksisterer på hva som Russland anser som sitt område. (derfor har Putin prøvd å få avtale direkte med Trump, og fått inntrykket av at det var en del av forhandlingene. ) Jeg tror faktisk Putin har undervurdert Trump. Jeg blir mer og mer tilbøyelig til å idiotforklare Putin. Jeg misliker det , men hvis ting ser ut som en dritt, lukter som en dritt og til og med smaker som dritt, er jeg villig til å akseptere det som dritt , selv om det kom ut av ett øre. Hvordan man klarer undervurdere Trump i fri dressur geopolitisk, er for meg ufattelig. Men tullingen startet en krig han viste han ville tape, så det er det. Trump har blitt ren våpenhandler. Fyren har vasket hendene på hele konflikten. Han skal ha kreditt for det : det er mere enn Obama og Biden gjorde under sin vakt. Kina har plutselig kommet opp som en reell risiko. Russland er på vei til å bli bankerott, eneste gode venn, er Kina : Kina har geopolitiske egeninteresser. Og Kina HAR balle tak på USA : Russland får færre og færre venner som har kapasitet, motivasjon og interesse i å støtte krigen i Ukraina : fra Russlands allierte i en geopolitisk konfliktscenario : Kinas interesse i Taiwan, Irans interesse ovenfor Israel, Indias interesse i Kashmir, Serbias interesse i Kosovo og hva pokker Lula fantaserer om : Ukraina ser mer og mer ut som en tapt sak som ikke lenger støter opp under Putins "venners" interesser. Hvis det faktisk stemmer at nedskytning av Indias Rafaels faktisk er feil, har Kina et reelt og omfattende problem. Putin trenger en exit strategi, og Zelensky er det beste han har. Og det vet Zelensky. Derfor den cheeky inngangen. 5
amit Skrevet 14. mai #3357 Skrevet 14. mai Example skrev (På 18.4.2025 den 15.04): Prislappen sitter til syvende og sist forbrukerne med. De vil få vesentlig dyrere varer. Hvor mye, gjenstår å se. Antagelig såpass mye at de vil kreve Trumps hode på et fat. Denne spådommen sto seg ikke spesielt bra. Inflasjonen i USA er nå på det laveste siden 2021. https://www.nettavisen.no/okonomi/laveste-prisvekst-i-usa-siden-2021/s/5-95-2429634 Trump har fått ned inflasjonen ved å redusere energiprisene. Det samme kunne norske politikere gjøre, ved å redusere avgiftene på energi. Lavere energipriser og lavere inflasjon vil også ta bort argumentet for høy rente i Norge. Men norske politikere vil ikke redusere den norske inflasjonen. Grunnen til at norske politikere ikke ønsker lavere inflasjon og lavere rente i Norge, er sannsynligvis at norske politikere ønsker at Norge skal bli medlem av EU, og de bruker høy inflasjon og høy rente som et argument for norsk medlemskap i EU. 2
Druid Skrevet 14. mai #3358 Skrevet 14. mai amit skrev (52 minutter siden): Denne spådommen sto seg ikke spesielt bra. Inflasjonen i USA er nå på det laveste siden 2021. https://www.nettavisen.no/okonomi/laveste-prisvekst-i-usa-siden-2021/s/5-95-2429634 Dette er prisvekst mellom mars og april : vi må vente til neste måned for å se hvordan toll sirkuset har påvirket prisene, og ytterligere 3 måneder før vi ser de endelige tollsatsene og hvordan de påvirker prisveksten. Det er et veldig komplekst bilde, og det er ikke sikkert inflasjonen kommer til å øke mye, selv om tolløkningene kan drastisk påvirke amerikanere sin økonomi. Det er bare å se til Norge og hva som er mest påvirket av inflasjonen, nemlig boligbygging. amit skrev (54 minutter siden): Trump har fått ned inflasjonen ved å redusere energiprisene. Det samme kunne norske politikere gjøre, ved å redusere avgiftene på energi Selv om senking av avgifter ville kunne ha litt betydning, er ikke lenger energiprisene drivende for inflasjonen i Norge. amit skrev (55 minutter siden): Lavere energipriser og lavere inflasjon vil også ta bort argumentet for høy rente i Norge. Så lenge argumentet for renten i Norge handler om en vurdering av at det er for høy temperatur i økonomien, vil ikke disse faktorene påvirket renten. amit skrev (57 minutter siden): Grunnen til at norske politikere ikke ønsker lavere inflasjon og lavere rente i Norge, er sannsynligvis at norske politikere ønsker at Norge skal bli medlem av EU, og de bruker høy inflasjon og høy rente som et argument for norsk medlemskap i EU. Jeg er sikker på at det er politikere som er så økonomisk tonedøve at de mener EU medlemskap er løsningen på høy rente og inflasjon, men det er argumenter som typisk vill vært slaktet i en hver debatt. 5 1
yamask Skrevet 14. mai #3359 Skrevet 14. mai Credit is given when credit is due, eller? https://www.vg.no/nyheter/i/lwyBwo/donald-trump-moette-syrias-nye-leder-syrernes-tid-til-aa-straale Dette høres jo bra ut, eller er det noe jeg ikke skjønner? 😅 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå