Sportydame Skrevet 12 timer siden #3181 Del Skrevet 12 timer siden Paven er død - og Vance besøkte ham igår - han er katolikk. Veldig spesielt.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 10 timer siden #3182 Del Skrevet 10 timer siden thomH skrev (3 timer siden): Det morsomste med Trump-fenomenet er at det er særlig gamlinger (folk i alderen 50+) som er helt hysterisk. Unge mennesker, som har vokst opp med internett og mediemangfold, har et langt mer balansert og nyansert syn på Trump. Hvor har du dette fra? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 9 timer siden #3183 Del Skrevet 9 timer siden Socketlicker skrev (12 timer siden): Det er de også. Presidentordrene utfyller kongressen sine vedtak, og har blitt brukt i mindre grad av Trump enn av tidligere presidenter. Trump har vært relativt omfattende på presidentvedtak, og den store forskjellen er at han har fokusert på vedtakene som Presidentens privilegium, ikke fokusert på politikken. Han har også brukt den for å komme rundt kongressen, og domstolene, hvilket er grunnen til at såpass mange av vedtakene har endt i rettsystemet. Så det er vanskelig å se at Presidentordrene utfyller noe som helst ; dette handler om å sette kongressen til side. Akkyrat når det gjelder det amerikanske UD, så er dette et område Presidenten HAR stor makt; det ER hans domene, så det mest utfordrende her, er at han bytter ut diplomater med politikere, så det diplomatiske fagmiljøet forsvinner, og at han i praksis overlater Afrika til Kina. thomH skrev (4 timer siden): Hva er grunnen til at gamlinger er så hysteriske? Er det 50 års indoktrinering gjennom et ensidig propagandaapparat? Nei, jeg tror det har med at vi kjenner igjen propaganda når vi ser det, og vi har levd igjennom et par personaer alla Trump, og vi fortsatt rydder opp etter katastrofene de skapte. Det som frustrerer, er at denne gangen gjemmer de det ikke engang, og vi har en hel oppvoksende generasjon (og i USA : FLERE generasjoner) som faktisk ikke gjenkjenner facisme selv om de åpentlyst forteller det. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 9 timer siden #3184 Del Skrevet 9 timer siden thomH skrev (4 timer siden): Det morsomste med Trump-fenomenet er at det er særlig gamlinger (folk i alderen 50+) som er helt hysterisk. Unge mennesker, som har vokst opp med internett og mediemangfold, har et langt mer balansert og nyansert syn på Trump. Hva er grunnen til at gamlinger er så hysteriske? Er det 50 års indoktrinering gjennom et ensidig propagandaapparat? Gamlinger er de som stoler på NRK, tror læreren har rett, og tror at all forskning, uavhengig om det er fysikk eller kjønnsforskning, er "sant". En del unge har nok et litt annet syn på verden, men det handler ikke om balanse og nyanser, men at enkelte havner innenfor algoritmer hvor nettopp det er fraværende. Samtidig har jeg inntrykk av at de fleste som sitter og sprer MAGA-budskap på nett i Norge, for eksempel her inne, er godt opp i årene. De har gjerne "gått livets harde skole" og forstår ikke hvordan de har havnet ned de kaninhullene de har havnet i. De kjenner deg sikkert igjen i det. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 7 timer siden #3185 Del Skrevet 7 timer siden (endret) thomH skrev (6 timer siden): Det morsomste med Trump-fenomenet er at det er særlig gamlinger (folk i alderen 50+) som er helt hysterisk. Unge mennesker, som har vokst opp med internett og mediemangfold, har et langt mer balansert og nyansert syn på Trump. Hva er grunnen til at gamlinger er så hysteriske? Er det 50 års indoktrinering gjennom et ensidig propagandaapparat? Gamlinger er de som stoler på NRK, tror læreren har rett, og tror at all forskning, uavhengig om det er fysikk eller kjønnsforskning, er "sant". Kan legge til at de unge heller ikke bruker hersketeknikker som de gamlingene du skisserer 🤭 Ser et par av dem begynner å bli så desperate nå at de nok en gang famler etter kaninhull og livets glade skole 😂 Endret 7 timer siden av Sportydame Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thomH Skrevet 7 timer siden #3186 Del Skrevet 7 timer siden Example skrev (1 time siden): En del unge har nok et litt annet syn på verden, men det handler ikke om balanse og nyanser, men at enkelte havner innenfor algoritmer hvor nettopp det er fraværende. Samtidig har jeg inntrykk av at de fleste som sitter og sprer MAGA-budskap på nett i Norge, for eksempel her inne, er godt opp i årene. De har gjerne "gått livets harde skole" og forstår ikke hvordan de har havnet ned de kaninhullene de har havnet i. De kjenner deg sikkert igjen i det. Hvor gammel er du? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 6 timer siden Forfatter #3187 Del Skrevet 6 timer siden (endret) Jeg har ikke tenkt at dette med alderen på oss her har noe å si for hvordan vi opplever nyhetsbildet, men jeg må innrømme at jeg kjenner meg litt igjen. Jeg var ikke særlig interessert i samfunn og politikk da jeg var ung, og ble derfor ikke påvirket så mye av hva som skjedde rundt i verden. Jeg prøver virkelig å unngå bruk av det noen kaller hersketeknikker, det er i hvert fall ikke meningen, for jeg har ikke behov for å gjøre meg til. Av og til føler jeg meg satt i bås og avskrevet som for gammel til å få lov å si noe. Endret 6 timer siden av Perine 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 5 timer siden #3188 Del Skrevet 5 timer siden thomH skrev (8 timer siden): Det morsomste med Trump-fenomenet er at det er særlig gamlinger (folk i alderen 50+) som er helt hysterisk. Unge mennesker, som har vokst opp med internett og mediemangfold, har et langt mer balansert og nyansert syn på Trump. Hva er grunnen til at gamlinger er så hysteriske? Er det 50 års indoktrinering gjennom et ensidig propagandaapparat? Gamlinger er de som stoler på NRK, tror læreren har rett, og tror at all forskning, uavhengig om det er fysikk eller kjønnsforskning, er "sant". https://www.nrk.no/ostfold/unge-sliter-med-a-oppdage-feilinformasjon-pa-nett_-ki-gjor-det-vanskelig-1.17318728 "En ny studie viser at unge sliter mer enn eldre med å oppdage feilinformasjon på nett." Ikke akkurat heldig. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 5 timer siden #3189 Del Skrevet 5 timer siden Socketlicker skrev (17 timer siden): Det er de også. Presidentordrene utfyller kongressen sine vedtak, og har blitt brukt i mindre grad av Trump enn av tidligere presidenter. Være litt redelig kanskje i det du sier? Trump har til nå gitt 130 presidentordre. Biden ga TOTALT 162 i løpet av sine 4 år. Både Bush x 2, Clinton, Biden og Obama har gitt færre i snitt per år enn Trump. Også de forrige 4 årene Trump satt. Så når du snakker om «tidligere presidenter» snakker du ikke om de siste presidentene i usa, for å si det sånn. Trump har i snitt gitt flere presidentordre, og ligget ann til å gi flere prsiendrordre enn det Biden ga på sine 4 år. https://www.presidency.ucsb.edu/statistics/data/executive-orders Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 5 timer siden #3190 Del Skrevet 5 timer siden thomH skrev (1 time siden): Hvor gammel er du? Jeg er i 30-årene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 5 timer siden #3191 Del Skrevet 5 timer siden yamask skrev (5 timer siden): Hvor har du dette fra? Lurer jeg også på. Jeg kjenner knapt noen, uavhengig av alder, som er pro Trump. Det gjelder alt fra egne barn (20-årene), kollegaer (30-60-årene) og foreldre/svigerforeldre (70 +) som er pro Trump. Jeg kjenner to mennesker personlig som er for ham, de er i hhv 40- og 60-årene. Og skal man tro kommentarfeltene så er disse som tilber Trump ofte godt voksne mennesker, svært få i ungdommer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 5 timer siden #3192 Del Skrevet 5 timer siden Sportydame skrev (2 timer siden): Kan legge til at de unge heller ikke bruker hersketeknikker som de gamlingene du skisserer 🤭 Ser et par av dem begynner å bli så desperate nå at de nok en gang famler etter kaninhull og livets glade skole 😂 Hersketeknikker, som å kalle alle man er uenige med konspirasjonsteoretikere, tenker du? 🤣 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 5 timer siden #3193 Del Skrevet 5 timer siden (endret) Sportydame skrev (7 timer siden): Paven er død - og Vance besøkte ham igår - han er katolikk. Veldig spesielt.... Spesielt hvordan? Tror neppe det at Vance besøkte ham tok livet av ham. Paven har vært på dødens rand en god stund nå. Tenker du at det at han døde i dag har noe å gjøre med Vance sitt besøk, og det at Vance er katolikk å gjøre?? Paven talte for tusenvis av katolikker i går. Om noe spilte inn, så var det kanskje den anstrengelsen den talen var. Det er mye Vance kan kan lastes med, pavens død kan han neppe klandres for 🤣 Endret 5 timer siden av HSV50 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 4 timer siden #3194 Del Skrevet 4 timer siden Druid skrev (4 timer siden): Trump har vært relativt omfattende på presidentvedtak, og den store forskjellen er at han har fokusert på vedtakene som Presidentens privilegium, ikke fokusert på politikken. Han har også brukt den for å komme rundt kongressen, og domstolene, hvilket er grunnen til at såpass mange av vedtakene har endt i rettsystemet. Så det er vanskelig å se at Presidentordrene utfyller noe som helst ; dette handler om å sette kongressen til side. Akkyrat når det gjelder det amerikanske UD, så er dette et område Presidenten HAR stor makt; det ER hans domene, så det mest utfordrende her, er at han bytter ut diplomater med politikere, så det diplomatiske fagmiljøet forsvinner, og at han i praksis overlater Afrika til Kina. Nei, jeg tror det har med at vi kjenner igjen propaganda når vi ser det, og vi har levd igjennom et par personaer alla Trump, og vi fortsatt rydder opp etter katastrofene de skapte. Det som frustrerer, er at denne gangen gjemmer de det ikke engang, og vi har en hel oppvoksende generasjon (og i USA : FLERE generasjoner) som faktisk ikke gjenkjenner facisme selv om de åpentlyst forteller det. Nemlig. Trump har brukt presidentordre til det de ikke kan brukes til - omgå loven og budsjettvedtak i kongressen. Det er jo derfor det gang på gang havner i retten. Sitat Ordrene må holde seg innenfor budsjett og eksisterende lover, særlig grunnloven. Den enkelte ordre kan prøves for rettsvesenet noe som kan ta lang tid særlig dersom det går helt til høyesterett. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Presidentordre 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 4 timer siden #3195 Del Skrevet 4 timer siden HSV50 skrev (15 minutter siden): Det er mye Vance kan kan lastes med, pavens død kan han neppe klandres for 🤣 jeg vet nå ikke jeg ... hadde jeg vært nødt til å ha en samtale med Vance på høyt nivå, så er det fare for at min hjerne også ga opp alt håp for menneskeheten, og skrudde av .... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 4 timer siden #3196 Del Skrevet 4 timer siden Sportydame skrev (2 timer siden): Kan legge til at de unge heller ikke bruker hersketeknikker som de gamlingene du skisserer 🤭 Ser et par av dem begynner å bli så desperate nå at de nok en gang famler etter kaninhull og livets glade skole 😂 Det er heldigvis ikke for sent å komme seg ut av det hullet. Ut fra det du skriver her, og det faktum at du har hatt konto her i over ti år, vil jeg tippe vi er relativt jevngamle. Du har med andre ord mange år igjen. Kjedelig å sløse de bort å lese falske nyheter. Det er selvfølgelig en prosess å snu. Ingen mennesker liker å bli lurt, og jo mer vi investerer i noe, jo vanskeligere er det å innse at det vi tror er feil. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Socketlicker Skrevet 4 timer siden #3197 Del Skrevet 4 timer siden Druid skrev (4 timer siden): Så det er vanskelig å se at Presidentordrene utfyller noe som helst ; dette handler om å sette kongressen til side. Nei HSV50 skrev (36 minutter siden): Være litt redelig kanskje i det du sier? Trump har til nå gitt 130 presidentordre. Biden ga TOTALT 162 i løpet av sine 4 år. Både Bush x 2, Clinton, Biden og Obama har gitt færre i snitt per år enn Trump. Snakket om totalen, og her har altså Trump gitt færre presidentorde enn forgjengerne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 4 timer siden #3198 Del Skrevet 4 timer siden Druid skrev (8 minutter siden): jeg vet nå ikke jeg ... hadde jeg vært nødt til å ha en samtale med Vance på høyt nivå, så er det fare for at min hjerne også ga opp alt håp for menneskeheten, og skrudde av .... Fnis. Godt poeng. Trump har forresten lagt til enda en presidentordre - alle føderale flagg skal ned på halv stang til ære for paven. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 4 timer siden #3199 Del Skrevet 4 timer siden Socketlicker skrev (2 minutter siden): Nei Snakket om totalen, og her har altså Trump gitt færre presidentorde enn forgjengerne. Hvorfor kan du bare ikke innrømme at du tok feil. Til og med at han har signert færre enn forgjengerne på totalen er feil. Både Biden og Bush den eldre hadde færre enn ham. Og totalen er uinteressant når Trump satt 4 år og forgjengerne satt 8 🙄 (bortsett fra Biden og Bush den eldre, som satt 4 år. Og signerte færre enn Trump gjorde i sin første periode. Det blir mindre pinlig for deg om du googler ting før du slenger ut påstander. Eller sjekker det du påstår med lenken jeg så generøst la ut til deg. 🤗 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 4 timer siden Forfatter #3200 Del Skrevet 4 timer siden Sportydame skrev (8 timer siden): Paven er død - og Vance besøkte ham igår - han er katolikk. Veldig spesielt.... Detvar helt sikkert spesielt for en katolikk å møte paven. Han hadde nok ingenting med at paven døde av hjerneslag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå