Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sioux skrev (1 time siden):

Du skrev jo selv: Det er jo det triste her. At noen av dem vil gi Trump kreditt for beslutninger de allerede har tatt,

Derfor spurte jeg om hvilke beslutninger de har tatt, og så setter du i revers og skriver at det er vanskelig å ta beslutninger pga. Trump. Men i artikkelen får du da ramset opp svart på hvitt investeringer på Trumps initiativ. Han satt i Mar A Lago og førte intense samtaler om utenlandske investeringer i mange måneder før valget. Hva har Biden gjort i forsøk på å reindustrialisere USA?

Det holder ikke med å bagatelisere fakta og komme med intetsigende svada. Begrunn dine påstander.

Tror du helt ærlig at disse selskapene plutselig fikk ideen om å investere i USA av Trump? Det er win-win for både Trump og disse selskapene å fremstille dette som at de investerer på grunn av Trump. De kan få fordeler av å være tett på regimet hans, og han får en seier. I tillegg legger Trump prestisje i dette.

• Liker 1
Skrevet
Pawn Hearts skrev (13 minutter siden):

Fordi inderne også er flinke folk, kanskje? For øvrig skrøt Trump nylig uhemmet av de nye jagerflyene til USA og mente de lå flere hestehoder foran alle andre. Har inderne utviklet noe tilsvarende?

Det er de sikkert. Det er ikke noe objektivt heller som tilsier at India ikke skulle gå forbi USA. 

Men så nevrotisk som USA har vært siden WW2 om sin stormakt status, så vil de nå gjøre alt for å beholde den. Imperiet gir seg ikke uten kamp, og som vi ser så er de villige til å både innføre totalitarisme og å kjøre landet gjennom en resesjon for å beholde sin geopolitiske makt. Når man tar dette som utgangspunktet, er det lettere å forstå galskapen.

• Liker 1
Skrevet (endret)
HSV50 skrev (7 timer siden):

Fnis. Du vet at i forskning så forholder man seg til teorier? At ting ikke er sannheter skrevet i stein til evig tid! At det er noe som heter paradigmeskifter? At litt av poenget med forskning er det motsatte av status quo? 

Et land som forbereder seg på avgjørende kriger har ikke plass til å leke med tanken om paradigmeskifte. Trump vil tvinge universiteter til å konsentrere seg mer om teknologisk forskning som kan brukes i combat. Han kan derfor ikke ha akademikere som sprader rundt og kjemper for queer rettigheter eller tillater demonstrasjoner mot allierte.

Endret av Sioux
Skrivefeil
  • Liker 2
Skrevet
Example skrev (26 minutter siden):

Tror du helt ærlig at disse selskapene plutselig fikk ideen om å investere i USA av Trump? Det er win-win for både Trump og disse selskapene å fremstille dette som at de investerer på grunn av Trump. De kan få fordeler av å være tett på regimet hans, og han får en seier. I tillegg legger Trump prestisje i dette.

Nå flytter du tyngdepunktet over på årsaker. Det er ikke viktig for diskusjonen om de gjør det fordi de liker Trump eller fordi de frykter han. Poenget er at det skjer nå og pga han, og at det ikke skjedde mye i den retning under Biden.

• Liker 1
Skrevet
Sioux skrev (52 minutter siden):

Nå flytter du tyngdepunktet over på årsaker. Det er ikke viktig for diskusjonen om de gjør det fordi de liker Trump eller fordi de frykter han. Poenget er at det skjer nå og pga han, og at det ikke skjedde mye i den retning under Biden.

Vi er uenige om at det skjer på grunn av Trump. Jeg tenker det er feil å gi han kreditt for at han tar over en god økonomi, men mindre man tenker at pakka med skattelettelser han ga i forrige periode er avgjørende for at økonomien i USA går godt.

• Liker 2
Skrevet

Et land som forbereder seg på avgjørende kriger har ikke plass til å leke med tanken om paradigmeskifte. Trump vil tvinge universiteter til å konsentrere seg mer om teknologisk forskning som kan brukes i combat. Han kan derfor ikke ha akademikere som sprader rundt og kjemper for queer rettigheter eller tiltaler demonstrasjoner mot allierte.

Vi er enige om at Trump forsøker å tvinge universiteter til å gjøre noe annet enn det universiteter skal gjøre ja - fri, uavhengig forskning og ikke være politiske verktøy. Men det kan ikke Trump gjøre sånn helt uten videre. For USAer ikke et diktatur og Trump kan derfor ikke diktere hva private universiteter skal forske på. Enn så lenge. 

• Liker 4
Skrevet

Han kan derfor ikke ha akademikere som sprader rundt og kjemper for queer rettigheter eller tillater demonstrasjoner mot allierte.

Men at presidenten og visepresidenten vender seg mot det som tradisjonelt er USAs allierte (som Canada og Danmark), er altså (i deres øyne) helt i orden?

Hvis du har rett i at USA forbereder seg på  "avgjørende kriger", er det mildt sagt uhyggelig og minner om noe som skjedde i Europa for nesten 100 år siden. Men dette må da være det FF kaller konspirasjonsteorier?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

En president er slett ikke sitt embete verdig når han kommer med slike uttalelser.  Det må være direkte pinlig for amerikanerne:   "– Harvard ansetter nesten bare «woke», venstreradikale personer, idioter og tomskaller"  

Snakke sånn!! Huff! Og dette er bare et eksempel på hans oppførsel.  Det kommer edder og galle fra ham hele tiden, mot alt og alle, og han vil blande seg i alt.

• Liker 7
Skrevet (endret)
Pawn Hearts skrev (1 time siden):

Men at presidenten og visepresidenten vender seg mot det som tradisjonelt er USAs allierte (som Canada og Danmark), er altså (i deres øyne) helt i orden?

Hvis du har rett i at USA forbereder seg på  "avgjørende kriger", er det mildt sagt uhyggelig og minner om noe som skjedde i Europa for nesten 100 år siden. Men dette må da være det FF kaller konspirasjonsteorier?

Det at USA forbereder seg betyr ikke at de ønsker seg krig eller streber etter den. Men når de nå har endelig bestemt seg for å gå til åpen konfrontasjon med Kina, og at Kina ikke vil vike, så er det alltid en mulighet for at ting utarter.

Danmark trenger de ikke noe spesielt lenger rent strategisk, de skal ikke fighte mot Russland. Men de trenger Grønland. Europa forøvrig har nettopp fått en skrekk og et tilbud om å forhandle, hvert land for seg. EU vil de ikke ha med å gjøre, Ursula har ennå ikke blitt invitert til Washington og kommer neppe til å bli det. Europa er militært svak og kan velge enten å stå med USA og betale for seg eller komme under innflytelse fra Russland (eller Kina hvis USA ikke klarer å gjøre Russland litt mindre avhengig av Kina). Uansett kommer de ikke til å skynde seg med å forsvare Europa, som de har sagt fra klart og tydelig.

Canada og Mexico har fått i oppgave å ruste seg litt, og ellers være greie vasaler siden de også er militært avhengige av USA.

Når man ser på det som skjer fra moralsk og etisk perspektiv så kan det virke forvirrende og urettferdig fordi vi er blitt vant med en "snill" hegemon som verken behandlet oss slik eller snakket på den måten før. Men man må huske på at USA har både behandlet og snakket slik til andre land i lang tid. Nå er hegemonen desperat i forsøk på å redde sin økonomi og beholde sin posisjon, og vil presse andre og suge ut det de kan. Det har skjedd før når et imperium var truet med forfall. "America first" bør forstås ordrett.

Det er ikke noe jeg ønsker mer enn å ta feil her. Norge er veldig smart opp i det hele. Norske politikere har klart å få oss relativt uskadd gjennom flere økonomiske og militære stormer, og også nå prøver de å manøvrere så godt som det går an for å ikke brenne noen broer så lenge som mulig.

Endret av Sioux
  • Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på rommets retningslinjer og avsporinger.

Sciurus, mod

Skrevet
Sioux skrev (26 minutter siden):

Det at USA forbereder seg betyr ikke at de ønsker seg krig eller streber etter den. Men når de nå har endelig bestemt seg for å gå til åpen konfrontasjon med Kina, og at Kina ikke vil vike, så er det alltid en mulighet for at ting utarter.

Danmark trenger de ikke noe spesielt lenger rent strategisk, de skal ikke fighte mot Russland. Men de trenger Grønland. Europa forøvrig har nettopp fått en skrekk og et tilbud om å forhandle, hvert land for seg. EU vil de ikke ha med å gjøre, Ursula har ennå ikke blitt invitert til Washington og kommer neppe til å bli det. Europa er militært svak og kan velge enten å stå med USA og betale for seg eller komme under innflytelse fra Russland (eller Kina hvis USA ikke klarer å gjøre Russland litt mindre avhengig av Kina). Uansett kommer de ikke til å skynde seg med å forsvare Europa, som de har sagt fra klart og tydelig.

Canada og Mexico har fått i oppgave å ruste seg litt, og ellers være greie vasaler siden de også er militært avhengige av USA.

Når man ser på det som skjer fra moralsk og etisk perspektiv så kan det virke forvirrende og urettferdig fordi vi er blitt vant med en "snill" hegemon som verken behandlet oss slik eller snakket på den måten før. Men man må huske på at USA har både behandlet og snakket slik til andre land i lang tid. Nå er hegemonen desperat i forsøk på å redde sin økonomi og beholde sin posisjon, og vil presse andre og suge ut det de kan. Det har skjedd før når et imperium var truet med forfall. "America first" bør forstås ordrett.

Det er ikke noe jeg ønsker mer enn å ta feil her. Norge er veldig smart opp i det hele. Norske politikere har klart å få oss relativt uskadd gjennom flere økonomiske og militære stormer, og også nå prøver de å manøvrere så godt som det går an for å ikke brenne noen broer så lenge som mulig.

Jeg håper også du tar feil her. Men tror dessverre du har rett. Og det skremmer livskiten min. Jeg har lest et par bøker i det siste som var fiction, men som mer og mer ser ut til å bli varianter av ting som kan skje. Atommakter bør virkelig ikke begynne å rasle med sablene mot hverandre. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nå er hegemonen desperat i forsøk på å redde sin økonomi og beholde sin posisjon, og vil presse andre og suge ut det de kan. Det har skjedd før når et imperium var truet med forfall. "America first" bør forstås ordrett.

Ja, han vil jo forhandle med andre land om tollene, ved å diktere dem at de skal isolere Kina.  WSJ: USA planlegger å bruke tollforhandlinger til å isolere Kina – Siste nytt – NRK

Endret av Perine
Skrevet
HSV50 skrev (3 timer siden):

Vi er enige om at Trump forsøker å tvinge universiteter til å gjøre noe annet enn det universiteter skal gjøre ja - fri, uavhengig forskning og ikke være politiske verktøy. Men det kan ikke Trump gjøre sånn helt uten videre. For USAer ikke et diktatur og Trump kan derfor ikke diktere hva private universiteter skal forske på. Enn så lenge. 

Alle stater som jeg kjenner til påvirker hva universiteter forsker på, også Norge. 

• Liker 1
Skrevet
Example skrev (3 timer siden):

Vi er uenige om at det skjer på grunn av Trump. Jeg tenker det er feil å gi han kreditt for at han tar over en god økonomi, men mindre man tenker at pakka med skattelettelser han ga i forrige periode er avgjørende for at økonomien i USA går godt.

Han tok over en katastrofal økonomi, og kommer nok fortsette å kjøre USA i grøfta. Han og Biden er de to historiske verstingene. 

Skrevet
Fremmed fugl skrev (40 minutter siden):

Alle stater som jeg kjenner til påvirker hva universiteter forsker på, også Norge. 

Ok. Kan du gi konkrete eksempler på hvordan Norge begrenser hva norske universiteter kan forske på? For det er det vi snakker om her. Ikke at stater bevilger penger til forskning eller er oppdragsgivere, men sier «dette får dere ikke lov til å forske på». Jeg venter i spenning. 

• Liker 4
Skrevet
HSV50 skrev (12 minutter siden):

Ok. Kan du gi konkrete eksempler på hvordan Norge begrenser hva norske universiteter kan forske på? For det er det vi snakker om her. Ikke at stater bevilger penger til forskning eller er oppdragsgivere, men sier «dette får dere ikke lov til å forske på». Jeg venter i spenning. 

Ok, tror du seriøst at norske politiker ikke utfører politikk innenfor forskning og universitet. 

Se over hvor mye av forskning som finansieres av frie midler, og hvor mye som blir finansiert av bundne midler. 

Det er kun de frie midlene som gir universitetene selvstendig frihet når det gjelder forskning. Men også her er det politikk.

Tror du seriøst at den norske statens finansiering av forskning er:

"Her har dere penger, bruk disse på hva dere vil." 

Svaret er at det er ikke slikt det fungerer i den virkelige verden. 

Men du og andre konspirasjonsteoretikere i denne tråden lever ikke i den virkelige verden. 

PS. Jeg er personlig uenig i hva det Trump administrasjonen gjør når det gjelder mye innenfor forskning, akkurat som jeg er uenig i hva mye som Støre admistrasjonen gjør. Men Trump og Støre har et demokratisk mandat som jeg ikke har. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (8 minutter siden):

Ok, tror du seriøst at norske politiker ikke utfører politikk innenfor forskning og universitet. 

Se over hvor mye av forskning som finansieres av frie midler, og hvor mye som blir finansiert av bundne midler. 

Det er kun de frie midlene som gir universitetene selvstendig frihet når det gjelder forskning. Men også her er det politikk.

Tror du seriøst at den norske statens finansiering av forskning er:

"Her har dere penger, bruk disse på hva dere vil." 

Svaret er at det er ikke slikt det fungerer i den virkelige verden. 

Men du og andre konspirasjonsteoretikere i denne tråden lever ikke i den virkelige verden. 

PS. Jeg er personlig uenig i hva det Trump administrasjonen gjør når det gjelder mye innenfor forskning, akkurat som jeg er uenig i hva mye som Støre admistrasjonen gjør. Men Trump og Støre har et demokratisk mandat som jeg ikke har. 

PS. De av mine ansatte i post doc og stipendiat stillinger som er eksternt finansiert av EU, er det fordi det flotte prosjektet var mitt i blinken politisk. Gjør det ikke til dårlig forskning, er stolt av publikasjoner så langt. 

Endret av Fremmed fugl
  • Nyttig 1
Skrevet

Biden is back, rimelig hysterisk når han ikke forstår at musikken er på, men bare fortsetter å prate 😄Her er 90 sekunder, mer enn nok!

• Liker 3
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Han tok over en katastrofal økonomi, og kommer nok fortsette å kjøre USA i grøfta. Han og Biden er de to historiske verstingene. 

Katastrofal økonomi? Forklar.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...