Perine Skrevet i går, 09:32 Forfatter #2661 Del Skrevet i går, 09:32 Det er uro hos republikanerne, for det er visst ikke alle som er enige med Trump. Republikanske kongressmedlemmer og donorer går ut mot Trump | Finansavisen 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
markpe Skrevet i går, 09:45 #2662 Del Skrevet i går, 09:45 EU har 10% på amerikanske biler. Mens USA har 2,5% toll på europeiske biler. Slik har det vært i årtier. Denne tråden skal vel for øvrig inn i tråden "Sirkus Trump", siden den er relatert til USA. Alt som har med USA å gjøre skal vel inn i den tråden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kat-e Skrevet i går, 09:47 #2663 Del Skrevet i går, 09:47 Illuminatum skrev (1 time siden): Med unntak av enkelte artikler har vel Norge hatt 0% toll. Sponser vi andre land økonomisk? Ja, spesielt Kina. Jeg mener når man handler på nettet, frakta er 25kr og posten må frakte den å legge den i postkassa, er det noe som ikke helt stemmer. Derimot har jeg lest om noen skulle få et innfall og kjøpe kjøtt fra USA så er det 400% toll. EU har i mange år hatt 10% på amerikanske biler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet i går, 10:34 #2664 Del Skrevet i går, 10:34 kat-e skrev (37 minutter siden): Ja, spesielt Kina. Jeg mener når man handler på nettet, frakta er 25kr og posten må frakte den å legge den i postkassa, er det noe som ikke helt stemmer. Denne sponsingen er det Kina som gjør. Kostbildet av post over landegrenser er en balansepost mellom land, og Kina tar kosten med at det er større volum post ut enn inn. kat-e skrev (39 minutter siden): EU har i mange år hatt 10% på amerikanske biler. Det er en spesialavtale mellom USA og EU :d en normale tollen for import av biler utenfra EU er 20% toll, hvis du ikke produserer minst 20% av verdien av bilen innen EU. (Dette er grunnen til at japanere og Kinesere er så ekstremt investert i Europeisk bilproduksjon. Det ville neppe vært noen bilproduksjon igjen i Europa uten denne. ) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sioux Skrevet i går, 11:12 #2665 Del Skrevet i går, 11:12 Smart at Støre vil forhandle og ikke kommer fram med trusler. Trump er touchy på kritikk. Det er ikke alltid angrep er det beste forsvar. Vi må opptre klokt og smart. Jeg vil holde kortene tett til brystet. Norge er ikke i posisjon til å true USA til å endre disse tollsatsene. https://www.aftenposten.no/norge/i/QM01G4/donald-trump-og-usa-innfoerer-15-prosent-toll-mot-norge-jonas-gahr-stoere-sier-det-skal-forhandles Tyskland og Italia vil også forhandle toveis avtaler, uavhengig av EU. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet i går, 11:25 #2666 Del Skrevet i går, 11:25 kat-e skrev (1 time siden): Ja, spesielt Kina. Jeg mener når man handler på nettet, frakta er 25kr og posten må frakte den å legge den i postkassa, er det noe som ikke helt stemmer. Derimot har jeg lest om noen skulle få et innfall og kjøpe kjøtt fra USA så er det 400% toll. EU har i mange år hatt 10% på amerikanske biler. Det med Kina har da ingen ting med toll å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet i går, 11:59 #2667 Del Skrevet i går, 11:59 kat-e skrev (2 timer siden): Derimot har jeg lest om noen skulle få et innfall og kjøpe kjøtt fra USA så er det 400% toll. Ja, vi har skyhøy toll på en del landbruksvarer, som kjøtt, melk og ost. Sjekk for eksempel prisen på stilton. Men nå er faktisk ikke norskprodusert blåmuggost helt billig heller, og jeg synes stilton er bedre enn Kraftkar, selv om den ble kåret til verdens beste for noen år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet i går, 12:57 #2668 Del Skrevet i går, 12:57 (endret) Vi betaler 35,7% toll på amerikanske klær. (10.7% toll og 25%MVA.) Amerikanerne betaler mellom 5-10% toll på norske klær. Svenske og franske klesprodusenter slipper toll i Norge. Hvorfor er nordmenn så opprørte?🤔 Kjenner at jeg sliter med å forstå problemet..... Resesjon i USA og Europa kan bli resultatet - og da slipper vi her i Norge billig unna som under hver finanskrise. Delvis fordi vi har så stor offentlig sektor- så krisene biter ikke veldig på arbeidsledigheten her til lands...krona styrker seg igjen og hvermannsen får omsider mer penger mellom hendene i..... Endret i går, 13:36 av Sportydame Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet i går, 13:24 #2669 Del Skrevet i går, 13:24 Sportydame skrev (22 minutter siden): Vi betaler 38,7% toll på amerikanske klær. (10.7% toll og 25%MVA.) Amerikanerne betaler mellom 5-10% toll på norske klær. Svenske og franske klesprodusenter slipper toll i Norge. For det første er regnestykket ditt feil (10,7 pluss 25 er ikke 38,7), for det andre er ikke MVA det samme som toll. Hvis du mener det, er det jo 25% toll på absolutt alle varer, uansett hvor de er produsert. Når svenske og franske klesprodusenter slipper toll, er det fordi det er nedfelt i EØS-avtalen. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet i går, 13:38 #2670 Del Skrevet i går, 13:38 Pawn Hearts skrev (12 minutter siden): For det første er regnestykket ditt feil (10,7 pluss 25 er ikke 38,7), for det andre er ikke MVA det samme som toll. Hvis du mener det, er det jo 25% toll på absolutt alle varer, uansett hvor de er produsert. Når svenske og franske klesprodusenter slipper toll, er det fordi det er nedfelt i EØS-avtalen. Beklager var tastefeil på mobilen ☺️ (Sterk sol her jeg befinner meg) Resultatet er uansett det samme - kall det hva du vil 😎 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet i går, 14:56 #2671 Del Skrevet i går, 14:56 Kina svarer med innføre 34% toll på amerikanske varer, pluss å begrense eksporten av enkelte sjeldne jordarter. Trumps reaksjon er omtrent som man kunne vente: CHINA PLAYED IT WRONG, THEY PANICKED - THE ONE THING THEY CANNOT AFFORD TO DO! Ikke vet jeg om han har rett, men noen burde kanskje hviske ham i øret at caps lock virker mot sin hensikt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet i går, 16:02 #2672 Del Skrevet i går, 16:02 Sioux skrev (4 timer siden): Smart at Støre vil forhandle og ikke kommer fram med trusler. Trump er touchy på kritikk. Det er ikke alltid angrep er det beste forsvar. Vi må opptre klokt og smart. Jeg vil holde kortene tett til brystet. Norge er ikke i posisjon til å true USA til å endre disse tollsatsene. https://www.aftenposten.no/norge/i/QM01G4/donald-trump-og-usa-innfoerer-15-prosent-toll-mot-norge-jonas-gahr-stoere-sier-det-skal-forhandles Tyskland og Italia vil også forhandle toveis avtaler, uavhengig av EU. Jonas har en meget faglig sterk finansminister. Som skjønner at det er lurt med forhandlinger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 23 timer siden #2673 Del Skrevet 23 timer siden Fremmed fugl skrev (36 minutter siden): Jonas har en meget faglig sterk finansminister. Som skjønner at det er lurt med forhandlinger. Ja jeg tror også at Jensus står bak denne kommentaren -for det ligner ikke Judas 😎 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 20 timer siden #2674 Del Skrevet 20 timer siden USAs sentralbanksjef er ikke imponert. CNN: Jerome Powell 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 20 timer siden #2675 Del Skrevet 20 timer siden Og dette styrker mistanken om at Trump har valgt en uhyre primitiv modell for å regne ut tollsatsene: https://www.washingtonpost.com/politics/2025/04/04/trump-tariffs-reason-advisers/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 18 timer siden Forfatter #2676 Del Skrevet 18 timer siden Sportydame skrev (5 timer siden): Ja jeg tror også at Jensus står bak denne kommentaren -for det ligner ikke Judas 😎 Vet du ikke navnene på de du omtaler? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 7 timer siden Forfatter #2677 Del Skrevet 7 timer siden (endret) Stadig flere sammenligner Trump med Hitler. Donald Trump, Adolf Hitler | Donald Trump gjør det samme som Adolf Hitler: Henter inn bøller og psykopater i skjønn forening med genier og rene tullebukker Jeg kan ikke forstå at ingen ser ut til å ha makt til å stanse presidenten før skadene blir for store. Han har nesten ubegrenset makt ved å benytte seg av presidentordre, mange av dem er ulovlige. Endret 7 timer siden av Perine 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 7 timer siden #2678 Del Skrevet 7 timer siden Perine skrev (27 minutter siden): Stadig flere sammenligner Trump med Hitler. Donald Trump, Adolf Hitler | Donald Trump gjør det samme som Adolf Hitler: Henter inn bøller og psykopater i skjønn forening med genier og rene tullebukker Jeg kan ikke forstå at ingen ser ut til å ha makt til å stanse presidenten før skadene blir for store. Han har nesten ubegrenset makt ved å benytte seg av presidentordre, mange av dem er ulovlige. Håpet ligger i at politikken hans blir stadig mer upopulær blant folk flest. Det må merkes på kroppen for amerikanere. Da vil vi nok få en demokratisk dominert kongress om halvannet år, samtidig som at opportunistiske republikanerne innser at muligheten for å få politiske posisjoner i fremtiden handler om avstand til Trump, ikke tilknytning til han. Sånn sett er tollkrigen han nå har startet ikke det verste. Amerikanere bryr seg i mindre grad om hans utenrikspolitiske krumspring ellers, men dette vil føles i lommeboka i alle lag av befolkningen. Han ble valgt på å få ned prisene og er i ferd med å rote det skikkelig til for seg selv her. Det handler nok om at mye av hans populisme treffer godt, men dette er ren ideologi fra hans side. Han har vist teft på mange områder, men her ignorer han dette og kjører på av egen overbevisning. Hvis han ikke snur, blir det hans fall. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 2 timer siden #2679 Del Skrevet 2 timer siden Perine skrev (16 timer siden): Vet du ikke navnene på de du omtaler? Du forstår sikkert hvem jeg snakker om...🫣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 2 timer siden #2680 Del Skrevet 2 timer siden Example skrev (5 timer siden): Håpet ligger i at politikken hans blir stadig mer upopulær blant folk flest. Det må merkes på kroppen for amerikanere. Da vil vi nok få en demokratisk dominert kongress om halvannet år, samtidig som at opportunistiske republikanerne innser at muligheten for å få politiske posisjoner i fremtiden handler om avstand til Trump, ikke tilknytning til han. Sånn sett er tollkrigen han nå har startet ikke det verste. Amerikanere bryr seg i mindre grad om hans utenrikspolitiske krumspring ellers, men dette vil føles i lommeboka i alle lag av befolkningen. Han ble valgt på å få ned prisene og er i ferd med å rote det skikkelig til for seg selv her. Det handler nok om at mye av hans populisme treffer godt, men dette er ren ideologi fra hans side. Han har vist teft på mange områder, men her ignorer han dette og kjører på av egen overbevisning. Hvis han ikke snur, blir det hans fall. Er du sikker på dette - eller bare "tror" igjen?🤔 Du har fått med deg at antall nye jobber i USA økte med rundt 100.000 mer enn de estimerte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå