Gå til innhold

Sirkus Trump 🤡

Perine

Anbefalte innlegg

Noe rart her. Jeg forventet at Israel skulle slippe billig unna men de ble lagt på lik linje som andre.. men at Russland ikke er med er rart.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner jo at toll og moms ikke er det samme, men blir det ikke i praksis det samme - en ekstra kostnad på varer kjøpt fra utlandet? Ser alle henger seg opp i at Trump bruker feil tall, at Norge har bare 2,4 % toll på varer fra USA (minus landbruksvarer der vi heldigvis har skyhøy toll) og ikke de 30 Trump påstår, men nå vi da i tillegg har 25 % moms oppå det så blir det jo i praksis nøyaktig det samme både for kjøperen og selgeren som om det hadde vært 27,4 % toll? Og 27,4 er ganske nært 30 vil jeg si…

Kan noen forklare meg dette? Er det en grunn jeg ikke skjønner for at moms fungerer annerledes enn toll eller er det bare at økonomene og politikerne henger seg opp i at Trump bruker feil begrep på denne avgiften? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner jo at toll og moms ikke er det samme, men blir det ikke i praksis det samme - en ekstra kostnad på varer kjøpt fra utlandet? Ser alle henger seg opp i at Trump bruker feil tall, at Norge har bare 2,4 % toll på varer fra USA (minus landbruksvarer der vi heldigvis har skyhøy toll) og ikke de 30 Trump påstår, men nå vi da i tillegg har 25 % moms oppå det så blir det jo i praksis nøyaktig det samme både for kjøperen og selgeren som om det hadde vært 27,4 % toll? Og 27,4 er ganske nært 30 vil jeg si…

Kan noen forklare meg dette? Er det en grunn jeg ikke skjønner for at moms fungerer annerledes enn toll eller er det bare at økonomene og politikerne henger seg opp i at Trump bruker feil begrep på denne avgiften? 

Moms fungerer som en skatt på forbruk/omsetning av varer og tjenester og er likt for alle. Det spiller ingen rolle om det gjelder varer og tjenester som er produsert i eget land, eller i utlandet. Det er derfor ikke noen straff mot den enkelte produsent/land. Det er veldig mange land som har innført moms, altså merverdiavgift, mva.  Mange land benytter rundt 20%. Her hjemme har vi  25%, 15% på matvarer, 12% på transport, og noe med 0% (vi betaler moms for brusen, men ikke for panten).  Momsen vokser ikke på seg i alle ledd, men ender hos forbruker.  Det er mange regler rundt føring og rapportering av momsen, og det står noe her sånn  Slik fungerer merverdiavgiften - Skatteetaten

Toll brukes som vern mot eget næringsliv, middel for selvforsyning, eller straff.  Til syvende og sist går begge deler ut over forbrukernes økonomi.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som om det er handelsunderskuddet som ligger til grunn for de nye satsene, ikke den tollen amerikanske varer faktisk blir utsatt for: https://filternyheter.no/trumps-tollregnestykke-henger-ikke-pa-greip-fattige-land-rammes-hardest/

Norge har skyhøy toll på en del landbruks produkter som kjøtt og melk, samt noe toll på enkelte tekstiler, men de aller fleste varene vi importerer fra USA e fritatt for toll. Det er juks å blande inn MVA siden varer og tjenester produsert i Norge får den samme avgiften. Lyver amerikanerne med vilje, eller er de så kunnskapsløse og udugelige?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For øvrig kan man begynne å lure på om amerikanerne fabrikkerer tall for å innføre toll. Ifølge SSB eksporterte vi varer til USA for 61,8 milliarder i 2024, mens vi importerte for 82,7.

(Det tallene også viser, er at Norge alt i alt har et stort handelsoverskudd – men det burde ikke ha noe å si for USA.)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (11 minutter siden):

For øvrig kan man begynne å lure på om amerikanerne fabrikkerer tall for å innføre toll. Ifølge SSB eksporterte vi varer til USA for 61,8 milliarder i 2024, mens vi importerte for 82,7.

(Det tallene også viser, er at Norge alt i alt har et stort handelsoverskudd – men det burde ikke ha noe å si for USA.)

De roter momsen inn i dette også, men på generell basis kan man ikke stole på noe av det denne administrasjonen kommer med av tall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (7 minutter siden):

tiktok fortalte meg i dag at det er fred mellom Russland og Ukraina. Stemmer det?

Dette ville jo skapt kjempeoverskrifter overalt, men jeg kan ikke se at det står noe annet sted. Ikke stol for mye på TikTok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er målet til Trump å svekke Europa, bli venn med Putin og kjøre Europa helt i grøfta? Eller hva er det han ønsker å oppnå sånn egentlig? Jeg ser bare for meg det han foretar seg går utover USA også

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Perine skrev (7 minutter siden):

Hilsen Snoen - en veldig "respektert" norsk wannabe "økonom"- som av mangel på argumenter bruker hersketeknikk for å statuere hans synspunkter 😂

Når det er sagt så er jeg enig i at Trump overdriver en smule.....

Regnestykkene er litt I overkant svart-hvitt- men Norge slipper jo egentlig billig unna siden vi heldigvis ikke er med I EU.😂

Til Judas og gjengen sine store forargelse....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (19 minutter siden):

Hilsen Snoen - en veldig "respektert" norsk wannabe "økonom"- som av mangel på argumenter bruker hersketeknikk for å statuere hans synspunkter 😂

Regnestykkene er litt I overkant svart-hvitt- men Norge slipper jo egentlig billig unna siden vi heldigvis ikke er med I EU.😂

Tallene er jo tatt ut av himmelen. Man bruker tall som passer ens agenda. 

Enten forstår ikke Trump og hans administrasjon forskjellen på moms og toll, eller så later de som og fabrikerer noen tall. Hva er verst? Antagelig er det verste en kombinasjon. Trump selv forstår det ikke, og folkene hans lager noen tall som pleaser han.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (21 minutter siden):

Tja, retorikken i kommentaren din. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Example skrev (6 minutter siden):

Tallene er jo tatt ut av himmelen. Man bruker tall som passer ens agenda. 

Enten forstår ikke Trump og hans administrasjon forskjellen på moms og toll, eller så later de som og fabrikerer noen tall. Hva er verst? Antagelig er det verste en kombinasjon. Trump selv forstår det ikke, og folkene hans lager noen tall som pleaser han.

Jeg tror de forstår tallene utmerket godt - det som ihvertfall for meg blir mer og mer klart er at Trump&co ønsker en revolusjon - og de bryr seg ikke om konsekvensene - i beste fall kan det fungere fordi det egentlig er et overaskelsesangrep på den vestlige woke-agendaen - som på sikt vil føre til at Europa går konkurs.

De er på god vei.....

(Heldigvis drar de ikke Norge med i dragsuget foreløpig- til Jensus og Judas store forargelse)

"5.klasse retorikken" til Snoen er forøvrig ganske oppbrukt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (2 minutter siden):

Tja, retorikken i kommentaren din. 

Du fikk med deg at jeg "tildels" var enig - men å bruke "5.klasse retorikk" som argument er litt oppbrukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (13 minutter siden):

Du fikk med deg at jeg "tildels" var enig - men å bruke "5.klasse retorikk" som argument er litt oppbrukt?

Hva mener du egentlig med alle disse anførselstegnene? Det ser ut som direkte sitat eller en form for ironi, men jeg får ingen av delene til å stemme. Så vidt jeg kan se, er du den eneste som har brukt begrepet "5.klasse retorikk" (direkte sitat) her. Snoen (som befinner seg på en litt annen kant av det politiske landskapet enn jeg gjør) sier at beregningen "kunne vært laget av en barneskoleelev", men etter min mening er det å undervurdere ferdighetene til norske elever.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (12 timer siden):

Noe rart her. Jeg forventet at Israel skulle slippe billig unna men de ble lagt på lik linje som andre.. men at Russland ikke er med er rart.  

Er det egentlig det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...