Egenskap Skrevet onsdag kl 12:47 #2601 Del Skrevet onsdag kl 12:47 Det må finnes flere amerikanere i landet, og som har stemme! Jeg har fått nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet onsdag kl 13:42 #2602 Del Skrevet onsdag kl 13:42 yamask skrev (3 timer siden): Jeg tror heller ikke det kan skje. Men jeg frykter ytre høyre og russisk propaganda nettopp pga dette. For det er retningen samfunnet må gå for at vi havner der. Derfor mener jeg at de som kritiserer vestlige politikere mer enn de kritiserer Putin i disse forumene misforstår situasjonen. Enten skjønner de ikke selv at det er det Putin vil, eller så skjønner de ikke hva slags autoritært regime Russland styres etter, og hvordan det påvirker befolkningen. Og tror Putin er en halvgrei type som bare forsvarer seg fra forferdelige vesten. Og det gjelder woke VS antiwoke også. Det finnes sikkert tusenvis av eksempler der woke har gått langt over streken. Som i noen av tilfellene @Siouxkom med over her. Men om man ser seg til begge sider så ser man at antiwoke sin ønskedrøm er langt mørkere for langt flere. Å nekte mennesker å leve som seg selv er dødelig, og skaper et kaldere samfunn. Pga antiwoke er det brått stuerent å være transfob, homofob og rasist. Pga antiwoke er ytre høyre på fremmarsj. Jeg skjønner ikke hvordan balanserte nordmenn, født i velstand - mye pga sosialisme og globalisme - kan tenke kritisk og tro at vestlige, demokratisk valgte politikere er verre enn Putin, Trump, Musk, Le Pen, Erdogan osv osv. Svin på skogen i begge leirer JA, men til syvende og sist så er jo dette et lett logisk valg. Jeg forstår hva du vil frem til her - problemet mange ikke evner å forstå er at Europa har styrt seg selv nedenom og hjem med woke bevegelsen de siste årene - flertallet av dem som har stemmerett ønsker ikke at prioriteringene til det grønne skiftet, nedskalering av forsvaret, batterifabrikker og elbil subsidiering skal gå på bekostning av hvermansen sin privatøkonomi - det i seg selv har styrt folkeopinionem mot ytre høyre. Hadde politikerne lyttet til folket så hadde man sluppet polariseringen som har fremtvunget seg selv- spesielt etter covid. Polariseringen startet med covid - da diktatur ble tredd nedover ørene på befolkningen i hele den vestlige verden. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet onsdag kl 14:46 #2603 Del Skrevet onsdag kl 14:46 (endret) Sportydame skrev (1 time siden): Jeg forstår hva du vil frem til her - problemet mange ikke evner å forstå er at Europa har styrt seg selv nedenom og hjem med woke bevegelsen de siste årene - flertallet av dem som har stemmerett ønsker ikke at prioriteringene til det grønne skiftet, nedskalering av forsvaret, batterifabrikker og elbil subsidiering skal gå på bekostning av hvermansen sin privatøkonomi - det i seg selv har styrt folkeopinionem mot ytre høyre. Hadde politikerne lyttet til folket så hadde man sluppet polariseringen som har fremtvunget seg selv- spesielt etter covid. Polariseringen startet med covid - da diktatur ble tredd nedover ørene på befolkningen i hele den vestlige verden. Jeg er enig i at venstresiden har et ansvar for det som nå skjer i USA og verden. Det er en del mennesker som føler seg usett og til dels redde i samfunnet vårt og det er stort sett de som søker ytre høyre. De som kanskje har falt litt utenfor samfunnet, syns alt er litt vanskelig og som føler seg alene. Disse faller lett for konspirasjoner og russisk propaganda, fordi de finner et slags felleskap med hverandre på nett. Det er derfor mange likheter med Maga og diverse store sekter. Jeg mener polariseringen startet idét Donald Trump ble presidentkandidat i 2015 (?). Det var da det ble normalt å kalle hverandre de styggeste ting, direkte lyve og dikte opp historier og skape "indre fiender" som woke-bevegelsen. Som sagt, jeg er enig i at det i flere tilfeller har blitt for mye woke, men woke i seg selv handler bare om medmenneskelighet og nestekjærlighet. Woke er hva som har gjort Norge, Skandinavia og andre vestlige land så jævlig gode å bo i. Antiwoke dytter oss bakover igjen. Endret onsdag kl 14:49 av yamask 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet onsdag kl 14:48 Forfatter #2604 Del Skrevet onsdag kl 14:48 Sportydame skrev (52 minutter siden): Jeg forstår hva du vil frem til her - problemet mange ikke evner å forstå er at Europa har styrt seg selv nedenom og hjem med woke bevegelsen de siste årene - flertallet av dem som har stemmerett ønsker ikke at prioriteringene til det grønne skiftet, nedskalering av forsvaret, batterifabrikker og elbil subsidiering skal gå på bekostning av hvermansen sin privatøkonomi - det i seg selv har styrt folkeopinionem mot ytre høyre. Hadde politikerne lyttet til folket så hadde man sluppet polariseringen som har fremtvunget seg selv- spesielt etter covid. Polariseringen startet med covid - da diktatur ble tredd nedover ørene på befolkningen i hele den vestlige verden. Jeg synes at endringer godt kan være på sin plass både her og der, og i politikken vet vi stort sett hvem som vil endre hva og i hvilken retning. Men disse ekstreme endringene som Trump holder på med, de er for mye. Ikke noe bra eksempel, men jeg sammenligner det med mat: En kokk, som smaker til retten sin med salt. Greit med en skje eller fire, men for mye med 5 kg. Resultatet blir uspiselig. Det samme gjør politikken. Og hvis det hadde vært mulig å nøytralisere saltsmaken med 10 kg sukker, så hadde det vært like ille. Radikale endringer funker vanligvis ikke. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet onsdag kl 14:58 #2605 Del Skrevet onsdag kl 14:58 Hvis jeg ser en film der en profilert mann som står å hermer etter en utviklingshemmet journalist på et nedverdigende vis på direktesendt TV så tenker jeg at den mannen er ustabil og slem. Derfor mener jeg at Trump er slem. Om du @Sportydamefeks klarer sette deg selv i mine sko og tenke at Trump er ustsabil og slem - skjønner du hvorfor jeg blir veldig redd av hva som skjer i USA? At det er skummelt når en slem mann har tilgang på verdens største hær + atomvåpen truer vår BROR Danmark? At det er skummelt at han bryter grunnloven gang på gang, nedverdiger allierte, skaper handelskrig med hele verden, blir playa av Putin o sanntid og har latt verdens rikeste mann til å gå berserk på staten bak lukkede dører? Og nå skal de selv håndplukke media som får komme på pressekonferanse? Se for deg en slem og ustabil mann gjøre alt dette. For det er det jeg ser. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet onsdag kl 15:27 #2606 Del Skrevet onsdag kl 15:27 Perine skrev (37 minutter siden): Jeg synes at endringer godt kan være på sin plass både her og der, og i politikken vet vi stort sett hvem som vil endre hva og i hvilken retning. Men disse ekstreme endringene som Trump holder på med, de er for mye. Ikke noe bra eksempel, men jeg sammenligner det med mat: En kokk, som smaker til retten sin med salt. Greit med en skje eller fire, men for mye med 5 kg. Resultatet blir uspiselig. Det samme gjør politikken. Og hvis det hadde vært mulig å nøytralisere saltsmaken med 10 kg sukker, så hadde det vært like ille. Radikale endringer funker vanligvis ikke. Se der - vi kan egentlig enes om at begge fløyer er ekstreme - men da bør man møtes på midten istedenfor å strupe meningsmotstanderne. Så enkelt....😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sioux Skrevet onsdag kl 20:38 #2607 Del Skrevet onsdag kl 20:38 25 % på all motorkjøretøy fra Europa, ouch. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet onsdag kl 21:13 #2608 Del Skrevet onsdag kl 21:13 Flott at USA har en president som ikke forstår forskjellen på toll og moms. Blir spennende å se gjengjeldesene som kommer her nå, og hvor lenge Trump tør å stå i dette her. Mange amerikanere føler seg nok kraftig lurt av hans løfter om å få ned priser. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet onsdag kl 22:09 Forfatter #2609 Del Skrevet onsdag kl 22:09 Example skrev (53 minutter siden): Flott at USA har en president som ikke forstår forskjellen på toll og moms. Blir spennende å se gjengjeldesene som kommer her nå, og hvor lenge Trump tør å stå i dette her. Mange amerikanere føler seg nok kraftig lurt av hans løfter om å få ned priser. Jeg gjetter på at nyhetene har mye på programmet i morgen. Det var litt av en forestilling han holdt i kveld. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet onsdag kl 22:25 #2610 Del Skrevet onsdag kl 22:25 (endret) Hvor mye toll har vi egentlig på amerikanske varer? Og hvor mye toll har EU? Jeg skulle veldig gjerne sett om utsagnene til Trump har noen rot i virkeligheten. Forresten har jeg funnet fransk mais og norsk cola som fint kan konkurrere med den amerikanske, og neste gang jeg trenger ketsjup, kjøper jeg Idun og smaksetter den som jeg vil. Heinz er egentlig bare latskap. Endret onsdag kl 22:29 av Pawn Hearts 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet onsdag kl 22:46 #2611 Del Skrevet onsdag kl 22:46 Både vi og EU slapp billigere unna den nye tollen enn vi hadde grunn til å frykte. Andre og fattigere land, derimot, straffes langt hardere: 46% for Vietnam, 49% for Cambodia and 29% for Pakistan, for example. (Guardian). Nå gjenstår det å se hvilken innvirkning dette har på den amerikanske og globale økonomien. Kanskje det viser seg å være bra for miljøet? I så fall høyst utilsiktet fra Donalds side. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sioux Skrevet onsdag kl 22:47 #2612 Del Skrevet onsdag kl 22:47 Perine skrev (36 minutter siden): Det var litt av en forestilling han holdt i kveld. For reasons unknown to mankind, som han selv sa 😅 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet onsdag kl 23:00 #2613 Del Skrevet onsdag kl 23:00 Pawn Hearts skrev (33 minutter siden): Hvor mye toll har vi egentlig på amerikanske varer? Og hvor mye toll har EU? Jeg skulle veldig gjerne sett om utsagnene til Trump har noen rot i virkeligheten. Forresten har jeg funnet fransk mais og norsk cola som fint kan konkurrere med den amerikanske, og neste gang jeg trenger ketsjup, kjøper jeg Idun og smaksetter den som jeg vil. Heinz er egentlig bare latskap. Ja, tollen kommer nok til å oppmuntre til mer boikott. Trur jeg skal teste ut Vivaldi selv. Er det ikke det den heter, den norske søkemotoren? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet onsdag kl 23:01 #2614 Del Skrevet onsdag kl 23:01 Pawn Hearts skrev (14 minutter siden): Både vi og EU slapp billigere unna den nye tollen enn vi hadde grunn til å frykte. Andre og fattigere land, derimot, straffes langt hardere: 46% for Vietnam, 49% for Cambodia and 29% for Pakistan, for example. (Guardian). Nå gjenstår det å se hvilken innvirkning dette har på den amerikanske og globale økonomien. Kanskje det viser seg å være bra for miljøet? I så fall høyst utilsiktet fra Donalds side. De direkte konsekvensene er iallefall sjukdom og fattigdom i store deler av verden, ikke minst i hans eget land. Huff. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet onsdag kl 23:10 #2615 Del Skrevet onsdag kl 23:10 Ja, nå er det virkelig et sirkus. Fyren må være sprøyte gal. 20% till på varer fra EU, 34% fra Kina, og den store bomben, ingenting fra Russland. Hva er det Putin har på Trump som gjør at han omfavner krigsforbryteren. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet onsdag kl 23:19 #2616 Del Skrevet onsdag kl 23:19 Aksjemarkedet i USA har i løpet av 20 minutter tapt 2 trillioner dollar. Dette blir stygt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet torsdag kl 00:06 Forfatter #2617 Del Skrevet torsdag kl 00:06 Jeg vet ikke hvor mye toll Norge og andre land har mot USA nå, bortsett fra at jeg vet at vi har beskyttelsestoll mot noen landbruksprodukter av beredskapshensyn, eller noe sånt. Jeg synes den lista som Trump presenterte, virket som veldig høye tollsatser, så da virker det jo litt forståelig at USA også vil ha toll. Regner med at det kommer noe om det senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet torsdag kl 00:35 Forfatter #2618 Del Skrevet torsdag kl 00:35 CNN har ute en Faktasjekk: Trumps falske påstander om toll og handel | CNN-politikk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sioux Skrevet torsdag kl 00:47 #2619 Del Skrevet torsdag kl 00:47 Perine skrev (31 minutter siden): Jeg vet ikke hvor mye toll Norge og andre land har mot USA nå, bortsett fra at jeg vet at vi har beskyttelsestoll mot noen landbruksprodukter av beredskapshensyn, eller noe sånt. Jeg synes den lista som Trump presenterte, virket som veldig høye tollsatser, så da virker det jo litt forståelig at USA også vil ha toll. Regner med at det kommer noe om det senere. Norge har 0%-22% avhengig av produktet. I snitt blir det rundt 10%. Det er også særavgifter på produkter som inneholder alkohol, tobakk og sukker. Men så har vi 25% MVA som utregnes av prisen på varene + transport + forsikring + eventuell toll særavgifter. Så det er ikke USA som tjener mest her. https://transporteca.no/import-fra-usa/ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
markpe Skrevet torsdag kl 02:48 #2620 Del Skrevet torsdag kl 02:48 USAs økonomi er i enorm ubalanse. De har samme handlesunderskudd som Hellas i 2008. Og så alle hva som skjedde med Hellas. Det er åpenbart at USA ikke fortsette i samme spor. De må endre kurs. Man kan si hva man vil om strategien. Men hva annet enn tollkrig kunne de gjort? Skulle de gått inn i forhandlinger med f.eks EU? USA har forhandlet om toll med EU siden 2001 uten å oppnådd noe som helst. Selv ikke EUs toll på 10% på amerikanske biler har USA klart å redusere. Selv har de 2,5% toll på biler fra EU. Man kan si hva man vil om Trump som person. Men hvilke andre alternativer har egentlig USA? Europeere vil selvsagt si at de bør fortsette som før. og synke dypere og dypere i utenlandsgjeld. Alle har tjent penger på bekostning av USA i mange tiår. Når pengesekken nå lukkes, så er det naturlig at andre land demoniserer USA. Men hvilke andre alternativer har egentlig USA? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå