Gå til innhold

Sirkus Trump 🤡

Perine

Anbefalte innlegg

Sioux skrev (På 1.4.2025 den 6.57):

Søk på California Woke Kindergarten, de har egen side.

Ekspander  

Det var en imponerende scam 🙂 ! Hadde man ikke kunnet plukke ut bakmennene, hadde man trodd det var en MAGA satire side, men de kalrte faktisk å samle inn 350 000 dollar før de gikk i dekning. 

Men det er ikke offisiell politikk i California.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Druid skrev (På 1.4.2025 den 6.24):

hmm... vi har antagelig feilet som samfunn på et veldig lavt nivå når oppfordring til å å bli opplyst og ta til seg kunnskap blir negativt ... 

(Midt største problem med "Educate yourself" er ikke oppfordringen, det er at de som sier det typisk har behov for sitt eget råd....)

Ekspander  

akkurat ! og det var dette jeg mente :) "educate yourself" er blitt en skjellord i mange samtale på nettet

Endret av NatNat
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (På 1.4.2025 den 7.27):

Men det er ikke offisiell politikk i California.

Ekspander  

Da må man nesten se på lover. Det var bl.a. California AB 1955 som skremte vettet av mange foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sioux skrev (På 1.4.2025 den 8.00):

Da må man nesten se på lover. Det var bl.a. California AB 1955 som skremte vettet av mange foreldre.

Ekspander  

I utgangspunktet ser jeg problemet : USA, selv i California, har tunge verdikonservative strømninger.

Men det er en utfordring når denne loven blir noe som folk reagerer på : det er en veldig begrenset justering av eksisterende lovtekst som beskytter elevers privatliv og rettigheter for respekt for egen identitet i utdanning. 

Det betyr at man i stor grad spisser et budskap og blåser opp ett konfliktperspektiv, med mål om å ytterligere polarisere en offentlig diskusjon.  

(jeg tar med oversettelsen av lovvedtaket med endringer uthevet for punkt 1. punkt 2 er ren utvidelse av omfanget av loven. )

Sitat

(1) Eksisterende lov krever at Statens utdanningsdepartement skal utvikle ressurser eller, etter behov, oppdatere eksisterende ressurser for etterutdanning på skolested og samfunnsressurser for støtte til lesbiske, homofile, bifile, transpersoner, skeive og avhørende (LHBTQ)-elever, og strategier for å øke støtten til LHBTQ-elever, som spesifisert.

Dette lovforslaget vil kreve at Utdanningsdepartementet utvikler ressurser eller, etter behov, oppdaterer eksisterende ressurser, for støtte og fellesskapsressurser for støtte til foreldre, foresatte og familier til LHBTQ-elever og strategier for å øke støtten til LHBTQ-elever, som spesifisert.

(2) Eksisterende lov forbyr diskriminering på grunnlag av blant annet kjennetegn, kjønn, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og seksuell legning i ethvert program eller aktivitet utført av en utdanningsinstitusjon som mottar, eller nyter godt av, statlig økonomisk støtte, eller registrerer elever som mottar statlig studiestøtte. Eksisterende lov pålegger Statens utdanningsstyre å vedta forskrifter for å implementere disse bestemmelsene.

Dette lovforslaget vil forby skoledistrikter, fylkeskontorer for utdanning, charterskoler og statlige spesialskoler, og et medlem av styret eller organet for disse utdanningsenhetene, fra å vedta eller håndheve noen retningslinjer, regler eller administrative forskrifter som krever at en ansatt eller en kontraktør skal avsløre all informasjon knyttet til en elevs seksuelle legning til en annen persons seksuell legning, med mindre kjønnsidentitet påkrevd, uten kjønnsidentitet. ved lov, som fastsatt. Lovforslaget vil forby ansatte eller kontraktører i disse utdanningsenhetene fra å bli pålagt å gi en slik avsløring med mindre annet er påkrevd ved lov, som foreskrevet. Lovforslaget vil forby ansatte eller entreprenører i skoledistrikter, fylkeskontorer for utdanning, charterskoler eller de statlige spesialskolene, eller medlemmer av styrene eller organene til disse utdanningsenhetene, fra å gjengjelde eller iverksette ugunstige tiltak mot en ansatt på grunnlag av at den ansatte støttet en elev i utøvelse av spesifiserte rettigheter, arbeidsaktiviteter eller gi visse instruksjoner.

Ekspander  

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sioux skrev (På 1.4.2025 den 6.57):

Søk på California Woke Kindergarten, de har egen side.

Ekspander  

Næh. 
Først og fremst, når man fremsetter påstander er det bare ryddig å også fremlegge kildene for hvorfor man tror det man gjør. Det er ingen garanti for at andre finner akkurat samme. Og hvorfor skal andre gjøre jobben? Dernest bruker jeg ikke tid og energi på åpenbart unøytrale og partiske kilder. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yamask skrev (På 1.4.2025 den 8.51):
Ekspander  

Ikke noe nytt her. De snakket jo tidligere om ta kontroll og avgjøre hvilke medier som fikk beholde plass blant korrespondentene som dekker Det Hvite Hus og presidenten. En kontroll og avgjørelse som tidligere har ligget hos White House Correspondents Association. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (På 1.4.2025 den 8.28):

I utgangspunktet ser jeg problemet : USA, selv i California, har tunge verdikonservative strømninger.

Men det er en utfordring når denne loven blir noe som folk reagerer på : det er en veldig begrenset justering av eksisterende lovtekst som beskytter elevers privatliv og rettigheter for respekt for egen identitet i utdanning. 

Det betyr at man i stor grad spisser et budskap og blåser opp ett konfliktperspektiv, med mål om å ytterligere polarisere en offentlig diskusjon.  

(jeg tar med oversettelsen av lovvedtaket med endringer uthevet for punkt 1. punkt 2 er ren utvidelse av omfanget av loven. )

Ekspander  

220.3. (a) An employee or a contractor of a school district, county office of education, charter school, or state special school for the blind or the deaf shall not be required to disclose any information related to a pupil’s sexual orientation, gender identity, or gender expression to any other person without the pupil’s consent unless otherwise required by state or federal law.

"To any other person" foreldre inkludert. I praksis betyr det at fremmede (skolepersonell, skolehelse, osv.) kan håndtere og påvirke ditt barns gender identitet uten at du som forelder får vite om noe. 

https://legiscan.com/CA/text/AB1955/id/3014589

Endret av Sioux
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sioux skrev (På 1.4.2025 den 15.11):

220.3. (a) An employee or a contractor of a school district, county office of education, charter school, or state special school for the blind or the deaf shall not be required to disclose any information related to a pupil’s sexual orientation, gender identity, or gender expression to any other person without the pupil’s consent unless otherwise required by state or federal law.

"To any other person" foreldre inkludert. I praksis betyr det at fremmede (skolepersonell, skolehelse, osv.) kan håndtere og påvirke ditt barns gender identitet uten at du som forelder får vite om noe. 

Ekspander  

Ja? Om foreldrene ikke vet, om det skjules for de, kan det tenkes at det er fordi det føles utrygt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LukeDanes skrev (På 1.4.2025 den 19.11):

Ja? Om foreldrene ikke vet, om det skjules for de, kan det tenkes at det er fordi det føles utrygt? 

Ekspander  

Ikke tull. Om sjuåringen din ble dratt til helsesøster og skolepsykolog for å diskutere hans/hennes kjønnsidentitet uten at du fikk vite om det så ville nok pipa få en annen lyd. 

Endret av Sioux
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sioux skrev (På 1.4.2025 den 19.21):

Ikke tull. Om sjuåringen din ble dratt til helsesøster og skolepsykolog for å diskutere hans/hennes kjønnsidentitet uten at du fikk vite om det så ville nok pipa få en annen lyd. 

Ekspander  

Hvor mange eksempler finnes det på dette? Er dette et reelt problem? 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (På 1.4.2025 den 20.00):

Hvor mange eksempler finnes det på dette? Er dette et reelt problem? 

Ekspander  

Ja, det har vært noen eksempler, du vil finne disse hvis du googler.

Uansett så er det uvesentlig da det ikke er slik man analyserer lovverk. Det er nok at loven åpner opp for mulighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sioux skrev (På 1.4.2025 den 21.20):

Ja, det har vært noen eksempler, du vil finne disse hvis du googler.

Uansett så er det uvesentlig da det ikke er slik man analyserer lovverk. Det er nok at loven åpner opp for mulighet.

Ekspander  

Du kommer med en påstand. Da mener jeg det er din jobb å finne kilder når noen spør. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yamask skrev (På 1.4.2025 den 21.45):

Du kommer med en påstand. Da mener jeg det er din jobb å finne kilder når noen spør. 

Ekspander  

https://www.independent.co.uk/news/mother-california-los-angeles-one-lgbtq-b1998378.html

https://www.miamiherald.com/news/nation-world/national/article274163825.html

Gjelder denne boka som sønnen på 11 ble tvunget til å lese, og videre besøke barnehagen med klassen og "leke pink" med barnehagebarna, uten at foreldre fikk vite om det. Disse foreldre fikk heler ikke opt out fra gender aktiviteter på skolen.

https://nypost.com/2023/04/14/calif-mom-slams-schools-parental-secrecy-policy-after-daughters-gender-transition/

https://www.californiafamily.org/2024/09/judges-ruling-strikes-a-blow-to-secret-gender-transitions-upholds-parental-rights/

https://www.nbcnews.com/nbc-out/out-news/california-district-pays-100k-settle-suit-support-students-gender-tran-rcna102559

https://fipa.bc.ca/maine-mom-school-wrong-to-help-hide-gender-transition/

Endret av Sioux
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspander  

Situasjon: Transkjønnet som blir banka av foreldrene sine. Som 100% skjer.

Barn er ikke en utvidelse av sine egne foreldre. Noen ganger trenger de kunnskap uten at foreldre blir kontaktet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekspander  

For det første glemte du å utheve "without the pupil’s consent unless otherwise required by state or federal law."

For det andre har også amerikanske skoler en læreplan, og selv om det pr def er påvirkning, er det hvorfor eleven er på skolen, og det er ikke ment at foreldre skal ha vetorett på hva elever skal lære, og følgelig bli påvirket av.

For det tredje er dette regulering knyttet til skole-elev konfidensialitet : det er meningen at elever skal kunne snakke med skole uten at den informasjonen bringes videre. Dette er tilsvarende i Norge.

Det ER en utfordring at det har blitt en god del mote rundt kjønnsdystopi; men dette er uansett ingen argumentasjon for at skolen ikke skal være en trygg plass for elever.  Og det innbefatter å kunne snakke med helsesøster og lærer om ting de ikke ønsker dele med foreldre.

Jeg tok opp en av  sakene du linket til, og problemet der var spesifikt brudd på denne loven

"A California woman railed against her 11-year-old daughter’s school district over its so-called “parental secrecy” policy after it quietly helped the child transition from female to male – even though the girl wanted the counselor to inform her mom."

(det er en serie med helt andre utfordringer her, men det har ingenting med skolen å gjøre)

Endret av Druid
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Huff, det blir så voldsomt med alle disse ytterlighetene. Man går fra den ene ytterlighet til den andre.

Jeg mener altså at det burde være greit for alle at man ikke skal diskrimineres fordi man er annerledes. Annerledes pga. at man er homofil eller transperson.  Alle må ha de samme rettigheter.  Ytterlighet kan være at man begynner å dyrke slik annerledeshet, på en måte som oppfordrer andre til å prøve å være det selv, eller tvinger smågutter til å gå med rosa kjole mot deres vilje.

Med Trump skal dette forandres. Han vil ikke bare fjerne oppfordringene til å prøve å være annerledes, nei, han vil slutte å akseptere at noen er det.  Han vil da jage de homofile inn i skapet igjen, og gjøre det veldig vanskelig å være annerledes.  I stedet for å si at man skal behandles likt enten man er streit eller skeiv, så går han til den andre ytterligheten og gjør det vanskelig å være skeiv.

Alt dette maktmisbruket fra øverste hold må jo få konsekvenser i det amerikanske samfunnet?  Jeg ser at det begynner å bli press på rettsvesenet.  Stadig flere rettigheter blir kuttet og flere får det vanskelig. Jeg tror det er mange som leter etter muligheter for å stoppe herjingene med folket. Det som foregår med helsevesenet der, er jo helt hinsidig. I tillegg kommer fjerning av ytringsfrihet og forbud mot demonstrasjoner.

Jeg er spent på hva som blir presentert av toller i dag og hvordan det presenteres.  Hvem og hvordan det treffer, og hvordan verden reagerer på det.

Summen av alt som har foregått på denne korte tiden, er katastrofe.

Tenk om en norsk statsminister hadde forsøkt seg som diktator. Det tror jeg ikke kan skje.

Endret av Perine
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (På 2.4.2025 den 7.58):

Tenk om en norsk statsminister hadde forsøkt seg som diktator. Det tror jeg ikke kan skje

Ekspander  

Jeg tror heller ikke det kan skje. Men jeg frykter ytre høyre og russisk propaganda nettopp pga dette. For det er retningen samfunnet må gå for at vi havner der. 

Derfor mener jeg at de som kritiserer vestlige politikere mer enn de kritiserer Putin i disse forumene misforstår situasjonen. Enten skjønner de ikke selv at det er det Putin vil, eller så skjønner de ikke hva slags autoritært regime Russland styres etter, og hvordan det påvirker befolkningen. Og tror Putin er en halvgrei type som bare forsvarer seg fra forferdelige vesten. 

Og det gjelder woke VS antiwoke også. Det finnes sikkert tusenvis av eksempler der woke har gått langt over streken. Som i noen av tilfellene @Siouxkom med over her. Men om man ser seg til begge sider så ser man at antiwoke sin ønskedrøm er langt mørkere for langt flere. Å nekte mennesker å leve som seg selv er dødelig, og skaper et kaldere samfunn. Pga antiwoke er det brått stuerent å være transfob, homofob og rasist. Pga antiwoke er ytre høyre på fremmarsj. 

Jeg skjønner ikke hvordan balanserte nordmenn, født i velstand - mye pga sosialisme og globalisme - kan tenke kritisk og tro at vestlige, demokratisk valgte politikere er verre enn Putin, Trump, Musk, Le Pen, Erdogan osv osv. Svin på skogen i begge leirer JA, men til syvende og sist så er jo dette et lett logisk valg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (På 2.4.2025 den 9.37):

Jeg tror heller ikke det kan skje. Men jeg frykter ytre høyre og russisk propaganda nettopp pga dette. For det er retningen samfunnet må gå for at vi havner der. 

Derfor mener jeg at de som kritiserer vestlige politikere mer enn de kritiserer Putin i disse forumene misforstår situasjonen. Enten skjønner de ikke selv at det er det Putin vil, eller så skjønner de ikke hva slags autoritært regime Russland styres etter, og hvordan det påvirker befolkningen. Og tror Putin er en halvgrei type som bare forsvarer seg fra forferdelige vesten. 

Og det gjelder woke VS antiwoke også. Det finnes sikkert tusenvis av eksempler der woke har gått langt over streken. Som i noen av tilfellene @Siouxkom med over her. Men om man ser seg til begge sider så ser man at antiwoke sin ønskedrøm er langt mørkere for langt flere. Å nekte mennesker å leve som seg selv er dødelig, og skaper et kaldere samfunn. Pga antiwoke er det brått stuerent å være transfob, homofob og rasist. Pga antiwoke er ytre høyre på fremmarsj. 

Jeg skjønner ikke hvordan balanserte nordmenn, født i velstand - mye pga sosialisme og globalisme - kan tenke kritisk og tro at vestlige, demokratisk valgte politikere er verre enn Putin, Trump, Musk, Le Pen, Erdogan osv osv. Svin på skogen i begge leirer JA, men til syvende og sist så er jo dette et lett logisk valg. 

Ekspander  

Så sant. Enig i dette.  Jeg er virkelig skremt av all påvirkningen fra ytre høyre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...