Fremmed fugl Skrevet 26. mars #2481 Del Skrevet 26. mars Example skrev (8 timer siden): Trump bygger ned institusjonene i USA, han bestrider valg, angriper pressens frihet, politiserer justisdepartementet, ignorerer rettslige kjennelser, sparker generaler og har benådet en mobb som forsøkte å begå statskupp i hans navn. Dette er bare noe av det han har gjort. Selvsagt har Trump diktatoriske ambisjoner. Eller som han selv sa det, "stem på meg nå, så slipper dere å stemme igjen". Selvfølgelig har denne 78 år gamle mannen helt urealistiske ambisjoner å bli diktator. Fordi det passer med dine følelser. Jeg liker ikke fyren. Syns at det er flaut at en fylliker og skjørtejeger som Pete H har blitt forsvarsminister. Men det gjør ikke at jeg lager fantasifortellinger. Nå tilbake til virkeligheten. Det føderale utdanningsdirektoratet. Trump er som president sjef over dette. Hva gjør han, han i praksis avvikler det, bortsett fra direkte støtteordninger til for eksempel vanskeligstilte studenter. Det reduserer og ikke øker presidentens makt over utdanningssektoren. Nå vil delstatene har større handlingsrom. Der mange delstater er og kommer å være styrte av hans politiske motstandere. En diktator liker en sterk stat. Da det er det som gir diktatoren makt. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 26. mars #2482 Del Skrevet 26. mars Example skrev (10 timer siden): Trump bygger ned institusjonene i USA, han bestrider valg, angriper pressens frihet, politiserer justisdepartementet, ignorerer rettslige kjennelser, sparker generaler og har benådet en mobb som forsøkte å begå statskupp i hans navn. Dette er bare noe av det han har gjort. Selvsagt har Trump diktatoriske ambisjoner. Eller som han selv sa det, "stem på meg nå, så slipper dere å stemme igjen". Og du tror også at Trump kommer til å leve evig?  Da tenker jeg at vi har bekreftet at dette er vill konspirasjon 😉 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 26. mars #2483 Del Skrevet 26. mars Sportydame skrev (2 timer siden): Og du tror også at Trump kommer til å leve evig?  Da tenker jeg at vi har bekreftet at dette er vill konspirasjon 😉 For en vannvittig lettvint tankegang? Han trenger ikke leve evig for å bli diktator, han trenger bare leve i 3,5 år til. Han ser dog veldig usunn og syk ut så ikke sikkert han gjør det, men intensjonen hans er jo helt tydelig å rasere det demokratiske systemet i USA. Han har siden dag 1 oppført seg svært autoritært. Det ER en grunn til at historikere, eksperter og politikere verden over er bekymra for ham.  6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tekumseh79 Skrevet 26. mars #2484 Del Skrevet 26. mars Jeg er mer bekymret hvis Trump dør og JD Vance tar over, han er yngre og dummere. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kake-Kari78 Skrevet 26. mars #2485 Del Skrevet 26. mars Tekumseh79 skrev (17 minutter siden): Jeg er mer bekymret hvis Trump dør og JD Vance tar over, han er yngre og dummere. Jeg er også bekymret for at Vance skal ta over, men ikke fordi han er dummere, men fordi han er smartere. Jeg oppfatter han som en mye mer strategisk og kalkulerende person, som i langt mindre grad enn Trump lar seg styre av følelser. Jeg tror nettopp det gjør han ENDA farligere - der Trump kan tape litt på at han ofte fremstår som selvmotsigende og lite gjennomtenkt, vil Vance antakelig kunne vinne over enda flere tvilere 😳 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athod Skrevet 26. mars #2486 Del Skrevet 26. mars Hvorfor skulle en diktator bygge ned statens instutisjoner? Diktatorer er vel mer opptatt av å samle opp mer makt hos staten? Et statlig utdanningsdepartement kunne f.eks bli brukt som propaganda.  Mange ting mang kan kritisere Trump for, men tror ikke han har lyst til å bli husket som en diktator. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 26. mars #2487 Del Skrevet 26. mars Kake-Kari78 skrev (2 timer siden): Jeg er også bekymret for at Vance skal ta over, men ikke fordi han er dummere, men fordi han er smartere. Jeg oppfatter han som en mye mer strategisk og kalkulerende person, som i langt mindre grad enn Trump lar seg styre av følelser. Jeg tror nettopp det gjør han ENDA farligere - der Trump kan tape litt på at han ofte fremstår som selvmotsigende og lite gjennomtenkt, vil Vance antakelig kunne vinne over enda flere tvilere 😳 Jeg tror ikke Vance har nok støtte hvis han tar over. En person som Trump sørger for ikke å ha en veldig sterk nr. 2 fordi han ikke skal være redd for egen posisjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 26. mars #2488 Del Skrevet 26. mars Nå bedyrer Trump & co at tekstmeldingene på Signal ikke inneholdt gradert informasjon. Tja, vi kan jo prøve å bedømme det selv: The Atlantic 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 26. mars #2489 Del Skrevet 26. mars Pawn Hearts skrev (22 minutter siden): Nå bedyrer Trump & co at tekstmeldingene på Signal ikke inneholdt gradert informasjon. Tja, vi kan jo prøve å bedømme det selv: The Atlantic Det blir jo bare komisk. For ved å si «ingenting klassifisert ble delt i chatten» så oppfordret de jo The Atlantic til å legge det ut. Og de kan jo ikke tas for å ha gjort det. Og alle de håpløse forsøkene på å skylde det på journalisten. Han var jo demokrat, han er en sleazbag, han er en elendig journalist. Eh. Om det er sånn så er det jo bare ENDA verre at dere la ham til! 🤡 Og ansvarsfraskrivelsen er jo fantastisk. Det var bare en liten feil. Alle gjør dem. Han har lært av dem. Jeg så til og med en overskrift fra Fox News der de klarte å skylde det på at Biden - BIDEN hadde anbefalt Signal eller noe i den duren. Altså. Hallo! Så dette var ikke feil. Om det var det, så var det Biden sin feil. Jeg gleder meg til å se dem fortelle at det å dele angrepsplaner før angrepet ikke er klassifisert. Kanskje de bare skal legge det ut på X fra nå av 🤡 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 26. mars #2490 Del Skrevet 26. mars HSV50 skrev (27 minutter siden): Det blir jo bare komisk. For ved å si «ingenting klassifisert ble delt i chatten» så oppfordret de jo The Atlantic til å legge det ut. Og de kan jo ikke tas for å ha gjort det. Og alle de håpløse forsøkene på å skylde det på journalisten. Han var jo demokrat, han er en sleazbag, han er en elendig journalist. Eh. Om det er sånn så er det jo bare ENDA verre at dere la ham til! 🤡 Og ansvarsfraskrivelsen er jo fantastisk. Det var bare en liten feil. Alle gjør dem. Han har lært av dem. Jeg så til og med en overskrift fra Fox News der de klarte å skylde det på at Biden - BIDEN hadde anbefalt Signal eller noe i den duren. Altså. Hallo! Så dette var ikke feil. Om det var det, så var det Biden sin feil. Jeg gleder meg til å se dem fortelle at det å dele angrepsplaner før angrepet ikke er klassifisert. Kanskje de bare skal legge det ut på X fra nå av 🤡 Det morsomme/uhyggelige er at de har malt seg inn i et hjørne og løser det ved å trampe over det nymalte gulvet. Jeg synes jeg ser en ensides historie med Donald Duck der han gjør akkurat det. Hallo! Hører du meg, Arild Midthun? 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 26. mars #2491 Del Skrevet 26. mars Athod skrev (3 timer siden): Hvorfor skulle en diktator bygge ned statens instutisjoner? Diktatorer er vel mer opptatt av å samle opp mer makt hos staten? Et statlig utdanningsdepartement kunne f.eks bli brukt som propaganda.  Mange ting mang kan kritisere Trump for, men tror ikke han har lyst til å bli husket som en diktator. Du må bygge ned for å bygge opp. Dessuten er det et gjennomgående trekk hos republikanerne at de ønsker å holde store deler av befolkningen uutdannet. Det gjør folk lettere mottagelige for fox news og høyreradikale influencers. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 26. mars #2492 Del Skrevet 26. mars Pawn Hearts skrev (11 minutter siden): Det morsomme/uhyggelige er at de har malt seg inn i et hjørne og løser det ved å trampe over det nymalte gulvet. Jeg synes jeg ser en ensides historie med Donald Duck der han gjør akkurat det. Hallo! Hører du meg, Arild Midthun? Det er så vilt hvor mange idiotiet Trump har dratt med seg inn i regjeringen at jeg mangler ord. Tulsi ble spurt om hun hadde vært i utlandet mens chatten pågikk, og om hun hadde brukt privat telefon. Hun nektet å svare. Som vel er det samme som å si «ja».  Forøvrig spekuleres det i om man bruker Signal og ikke offisielle kanaler fordi da er det ikke sporbart for andre. Ingen kan be om å få se en samtale på en app de ikke vet at brukes.  4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 26. mars #2493 Del Skrevet 26. mars Trump gjør som Putin fjerner alle motstandere og blir diktator… skal se det blir lenge til neste president valg i USA og etter han kommer vel Vance 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Egenskap Skrevet 26. mars #2494 Del Skrevet 26. mars GrønnNellik68 skrev (6 minutter siden): Trump gjør som Putin fjerner alle motstandere og blir diktator… skal se det blir lenge til neste president valg i USA og etter han kommer vel Vance Det er en del likhetstrekk her ja, stemmer det. Men uansett, det er farlig måten han er egentlig ovenfor egen befolkning. For når han tråkker over folks mening, og dem som har regjert og styrt i landet før han, så er han egentlig veldig stygg ovenfor mennesker. Det er smått utrolig at en person kan få komme så tett innpå vanlige mennesker.  Å gjøre USA great again. Det er iallfall innenriks politikk han prioriterer. Synes det er riktig han velger å få USA vekk fra Europa. Det er åpenbart europa selv må makte å finne sine egne ledere om de kan gått overens med hverandre. Aggresjonen som NATO har fått utøve er skremmende i seg selv. Det er utrolig egentlig hvor mye mennesker selv skal lide fordi politikk og meninger skal få ta kontroll over en frihet mennesker selv vil ha. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 26. mars #2495 Del Skrevet 26. mars Fremmed fugl skrev (12 timer siden): Selvfølgelig har denne 78 år gamle mannen helt urealistiske ambisjoner å bli diktator. Fordi det passer med dine følelser. Jeg liker ikke fyren. Syns at det er flaut at en fylliker og skjørtejeger som Pete H har blitt forsvarsminister. Men det gjør ikke at jeg lager fantasifortellinger. Nå tilbake til virkeligheten. Det føderale utdanningsdirektoratet. Trump er som president sjef over dette. Hva gjør han, han i praksis avvikler det, bortsett fra direkte støtteordninger til for eksempel vanskeligstilte studenter. Det reduserer og ikke øker presidentens makt over utdanningssektoren. Nå vil delstatene har større handlingsrom. Der mange delstater er og kommer å være styrte av hans politiske motstandere. En diktator liker en sterk stat. Da det er det som gir diktatoren makt. Han bygger ned institusjonene og byråkratiet, og setter inn egne folk som tar avgjørelser på bakgrunn av lojalitet til han, ikke faglige hensyn. Det handler om å ha full kontroll. Kongressen er kutt (i alle fall frem til 2027), så da er det domstolene og byråkratiet. Media angripes også. Alt som stod i veien for Trump i hans første periode skal svekkes. Vi ser det skje nå, og konsekvensene blir store. At mannen er 78 år er ingen unnskyldning. Tror du på han Trump noen gang frivillig og gladelig gir bort makta? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athod Skrevet 26. mars #2496 Del Skrevet 26. mars (endret) Vinterjenta skrev (2 timer siden): Du må bygge ned for å bygge opp. Dessuten er det et gjennomgående trekk hos republikanerne at de ønsker å holde store deler av befolkningen uutdannet. Det gjør folk lettere mottagelige for fox news og høyreradikale influencers. Men det er et gjennomgående trekk hos diktatorer at de ønsker en sentralstyrt utdanning full av propaganda.  Ikke misforstå meg, det er mange antidemokratiske trekk hos dagens ledelse i USA. Men at Trump i en alder av 78 år skal klare å forvandle USA til et diktatur er bare fullstendig urealistisk. Det er altfor mange sterke interesser som vil kjempe mot han, og hans sterkeste kort(republikanske veglere) ville heller ikke støtte det, kun en mindre andel er radikalisert nok til det. Endret 26. mars av Athod 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ardwinna Skrevet 26. mars #2497 Del Skrevet 26. mars Athod skrev (16 minutter siden): Ikke misforstå meg, det er mange antidemokratiske trekk hos dagens ledelse i USA. Men at Trump i en alder av 78 år skal klare å forvandle USA til et diktatur er bare fullstendig urealistisk. Jeg tror Trump er så stormannsgal og full av seg selv, at han rett og slett ikke tenker så langt. I hans hode er han fremdeles høvelig ung og sprek, og skal være president i mange år til, så i hans øyne er det nok ikke så urealistisk. Han har ryddet unna kritikere og omgir seg med kun folk som jatter med og heier på alle innfallene hans, så det er jo rett og slett ingen voksne hjemme. Jeg tror ikke det blir noe diktatur i USA, men jeg er overbevist om at Trump kommer til å jobbe hardt for å oppnå mest mulig makt før han parkerer tøflene. Håper bare det kommer noen fornuftige voksne etter han og rydder opp i rotet han etterlater seg. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 26. mars #2498 Del Skrevet 26. mars Sportydame skrev (13 timer siden): Og du tror også at Trump kommer til å leve evig?  Da tenker jeg at vi har bekreftet at dette er vill konspirasjon 😉 Ingen lever evig. Å være gammel er intet hinder for å være diktator. Det er gjerne noe de fleste diktatore i dag er. Hans angrep på demokratiet i USA er reelt. 6. januar er et eksempel. Det at han benådet hele gjengen nå er vel det siste beviset man trenger for det. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supernaut Skrevet 26. mars #2499 Del Skrevet 26. mars Tekumseh79 skrev (11 timer siden): Jeg er mer bekymret hvis Trump dør og JD Vance tar over, han er yngre og dummere. Han er vel smartere og tenker mer langsiktig enn Trump. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 27. mars #2500 Del Skrevet 27. mars Det er ikke det minste rart at en diktator in spe gjør sitt beste for å ødelegge institusjoner som begrenser hans makt. Det er kanskje det aller første skrittet man tar om man har slike ambisjoner (bortsett fra å ta den frie pressen, naturligvis, men det har han jobbet med i årevis). Han er vel ikke helt Mussolini ennå, men gudene vet hvor han befinner seg om et år, en måned, en uke, i morgen …  5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå