Gå til innhold

Sirkus Trump 🤡

Perine

Anbefalte innlegg

Perine skrev (56 minutter siden):

Full kontroll over nyhetene, litt av et demokrati.  Han har vel gått i lære hos Putin.

Hvor står det at han vil ha full kontroll over nyhetene.???

Jeg leser at de vil ha slutt på at media skal få betalt av andre for å lage nyheter - det hadde vært veldig velkommen her i Norge også - man ser jo hvor "uavhengige" Schibsted & co er her hjemme 😅

Hvorfor tenker dere at media ikke klarer å tjene sine egne penger på å selge uavhengige nyheter?

Er genuint nysgjerrig på svarene....😉

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sportydame skrev (3 minutter siden):

Hvor står det at han vil ha full kontroll over nyhetene.???

Jeg leser at de vil ha slutt på at media skal få betalt av andre for å lage nyheter - det hadde vært veldig velkommen her i Norge også - man ser jo hvor "uavhengige" Schibsted & co er her hjemme 😅

Hvorfor tenker dere at media ikke klarer å tjene sine egne penger på å selge uavhengige nyheter?

Er genuint nysgjerrig på svarene....😉

Har du ikke fulgt med på mediebransjen de siste årene?

Vi har ikke nok befolkning til å forsvare så mange forskjellige mediehus, om alle skal være avhengig av å få betalt gjennom annonseinntekter, abonnenter og direkte salg av aviser/artikler.

Årsaken til at vi har mediestøtte er nettopp fordi vi ikke vil at mediehusene våre skal måtte selge sjela si til en stor investor, som f.eks. Murdoch. Mediestøtten gjør at vi kan ha flere separate mediehus som er høvelige selvstendige, og dermed - i større grad - har grunnlaget for mer objektiv rapportering.

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (4 timer siden):

Problemet her at folk ikke gidder å høre hva Trump faktisk sier. 

- Grønland skal ha rett til selvbestemmelse. 

- Han håper og tror at et tilbud til et selvstendig Grønland fra USA skal oppleves så positivt at dem sier ja. 

Den første er en lang amerikansk tradisjon, som i mange år etter andre verdenskrig skapte utfordringer mot Storbritannia og Frankrike. 

Det andre er mye mer en Trump greie, der det er lenge siden USA tok opp nye territorier. Men en kun dem som ønsker å lage konspirasjonsteorier som tror at Trump har tenkt å invadere Grønland eller Kanada. 

Jeg tror kanskje du bør høre selv hva Trump faktisk sier. Han har sagt med rene ord at han ikke ser bort fra at USA vil bruke militær makt for å annektere Grønland eller for å ta Panamakanalen. Annekterer man noe med militær makt, da invaderer man dem.  Når det gjelder Canada snakker han om «endre grensene», For han mener jo at de grensene som ble satt før han var påtenkt, er feil. I tillegg bruker han økonomiske pressmidler i et forsøk på å presse dem til å bli - som han sier det selv «USAs cherished 51. state”. At grensen mellom USA og Canada er kunstig. Det er mange måter å invadere et land på. Trump snakker - med rene ord - om å innlemme to stater i usa. I tillegg til at Israel da også skal «gi dem Gaza». Så før du sier at folk ikke hører hva Trump sier, så bør du kanskje selv høre og si hva han sier. Han snakker ikke om å øke sin militære tilstedeværelse på Grønland eller å øke samarbeidet med Canada. Han snakket om å ANEKTERE Grønland og innlemme Canada i USA. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (2 timer siden):

Full kontroll over nyhetene, litt av et demokrati.  Han har vel gått i lære hos Putin.

Kanskje er det slik at USA hadde full kontroll over media også før Trump? Og ikke bare USAs medier, men hele vestens.

https://youtu.be/-sYUmnLnoz8?si=7e8mPE6riG4rxEb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv etter det grønlandske valget, som ikke på noen måte viste støtte til Trump og hans drømmer, mener sirkusdirektøren at det er sannsynlig av USA vil annektere Grønland.

https://www.vg.no/nyheter/i/RzBonO/donald-trump-moeter-nato-sjef-mark-rutte-i-det-hvite-hus

Ellers ser det dessverre ut til at amerikanernes plan for en fred i Ukraina slår feil. Jeg hadde et lite håp, men samtidig var det ganske forutsigbart at Putin ville stille krav Zelenskyj ikke kunne godta og vice versa.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (5 timer siden):

Jeg tror kanskje du bør høre selv hva Trump faktisk sier. Han har sagt med rene ord at han ikke ser bort fra at USA vil bruke militær makt for å annektere Grønland eller for å ta Panamakanalen. Annekterer man noe med militær makt, da invaderer man dem.  Når det gjelder Canada snakker han om «endre grensene», For han mener jo at de grensene som ble satt før han var påtenkt, er feil. I tillegg bruker han økonomiske pressmidler i et forsøk på å presse dem til å bli - som han sier det selv «USAs cherished 51. state”. At grensen mellom USA og Canada er kunstig. Det er mange måter å invadere et land på. Trump snakker - med rene ord - om å innlemme to stater i usa. I tillegg til at Israel da også skal «gi dem Gaza». Så før du sier at folk ikke hører hva Trump sier, så bør du kanskje selv høre og si hva han sier. Han snakker ikke om å øke sin militære tilstedeværelse på Grønland eller å øke samarbeidet med Canada. Han snakket om å ANEKTERE Grønland og innlemme Canada i USA. 

Jeg har faktisk hørt hva han sier. Ikke overtolket ting. Prøv det selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (21 timer siden):

Dette er faktisk morsomt : det norske militæret, slik det er rigget i dag, er antagelig i stand til å innvadere og sikre et geografisk større område, enn vi militært kan forsvare av Norge. Problemet vårt er ikke vår militære kapasitet, men de geografiske realitetene av landet. 

Feil det er så til de grader også militær kapasitet. Si at man skal gi faen i hele Norge og så bare beskytte noen kvartaler i Oslo ! Så har vi 5000 soldater man kan skrape sammen ! Ok skal man føre krig over tid må man da faktisk ha 15.000 soldater for å beskytte dette området. Fordi disse soldatene må rulleres ! Og det holder ikke det heller. For i moderne krigføring må man også regne med massive tap. 5000 soldater i krig ? Det varer ikke lenge for å si det slik.  Det er kapasiteten vår på kort sikt ! Over litt tid ? Kanskje 35.000. Men det har vi ikke forlegninger til, heller ikke våpen og ammunisjon. Det er så veldig mørkt at man faktisk ikke aner det de forbanna hobby krigerne som later som om de kan noe om emnet.  Det er de harde fakta ! Og i forhold til folketall er ikke de andre europeiske landene bedre stilt, heller verre ! Igjen fakta ! Og så snakker man å føre krig mot Russland ! Uten USA i ryggen ? Idioter.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (12 timer siden):

På hvilken måte? Den var mulig nettopp fordi vestmaktene lot Tyskland og delvis Italia herje fritt en periode. Det hadde ikke vært noe problem å stoppe Tyskland i 1936 eller tilogmed 1938.

Det er helt rett ! Hadde vestmaktene tatt affære med Tyskland da de gikk inn og besatte Ruhr området igjen, i 1936 og 1938 da de tok Østerrike ? For det var jo det de faktisk gjorde, det var en ren okkupasjon slik jeg ser det etter beskrivelsene i det legendariske verket  "det tredje rikets vekst og fall". Man kaller det "press" i virkeligheten en ren okkupasjon under trussel om total utslettelse om de nektet.  Hadde de da tatt affære kunne de ha stanset det ja. Det kunne de bortimot nesten helt frem til invasjonen av Polen. Bare på det året rustet Tyskland opp i et skremmende tempo. Et sted mellom 1938 og 1939 lukket den muligheten seg. I det henseende at man kunne knust de militært. 

Hvem sier dette ? Faktisk de tyske generalene  i Nürnberg prosessene da de måtte svare for seg også rundt disse problemstillingene. 

Men det var ikke det jeg reagerte på. Det var resten du skrev.

Endret av TomKrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva annet jeg skal gjøre enn å le når jeg leser Truth Social-kontoen til sirkusdirektøren. 😂 

Er det sannsynlig at han tror på alt han skriver selv? Og at han skriver dem alle selv? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (9 timer siden):

Mannen er stormannsgalen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har EU begynt med samme utpressings-metoder som Trump 😉 

Nå "truer" de med at om vi ikke godkjenner alle de idiotiske og dyre EU direktivene, som sørger for at folk flest får det enda dårligere, og at myndighetene må bruke enda mer penger på byråkrati og unyttige prosjekter (som indirekte fører til at konkurranseevnen vår mot resten av verden forvitrer ytterligere) - så kommer EU tollen og tar oss 😉 

Dette kaller jeg en trussel - usikker på hva våre folkevalgte kaller det - men det kan jo bare hende det var en liten forsnakkelse fra vår eminente næringsminister - eller en liten "omskriving" fra våre veldig nyanserte og objektive medier 😉 

Nå kan vi jo bare "true" med å strupe utenlandskablene som mottiltak - så blir det omtrent samme greia som USA/Canada 😉 

Dobbeltmoralen gjør seg gjeldende igjen 😉 

Næringsministeren i Brussel: – Vanskelig å få signaler – E24

Endret av Sportydame
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (På 14.3.2025 den 15.20):

"Vil du utelukke å kjøpe en kinesisk elbil en gang i fremtiden?" 

"Av prinsipp vil jeg ikke utelukke noe i en hypotetisk fremtid" 

"Så du skal kjøpe en kinesisk elbil!!!" 

Gi deg. 

Hvis Grønland blir selvstendig og så lager en avtale med Russland eller Kina, så vil USA selvfølgelig ikke nå ha bestemt seg for å ikke bruke militærmakt. Kanskje til å med med støtte fra Norge. 

Men lev i dine konspirasjonsteorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg ofte gjør tidlig på lørdager, så hørte jeg på BBC idag. 

Var intervju med assisterende forsvarsvarsminister under Obama med ansvar for Europa. Noen poenger. 

Fra 2008 har vesten vært alt for forsiktige mot Russland. Ja, også Trump under sin første presidentperiode, men også Obama. 

Trump har nå skapt en dynamikk som kan skape endring. 

Europa må ta mer ansvar for eget forsvar. 

Befriende å høre noen som er faktabasert og rasjonell. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (8 minutter siden):

Som jeg ofte gjør tidlig på lørdager, så hørte jeg på BBC idag. 

Var intervju med assisterende forsvarsvarsminister under Obama med ansvar for Europa. Noen poenger. 

Fra 2008 har vesten vært alt for forsiktige mot Russland. Ja, også Trump under sin første presidentperiode, men også Obama. 

Trump har nå skapt en dynamikk som kan skape endring. 

Europa må ta mer ansvar for eget forsvar. 

Befriende å høre noen som er faktabasert og rasjonell. 

Enig - og jeg tror også det finnes noen kloke hoder i det norske forsvaret - som har litt mer peiling på dette enn våre "eksperter" i media og våre folkevalgte....de er bare redde for å ytre seg for da får de russer-vennlig-stempelet på seg med en gang.

Rart at ikke Europa kan gå i seg selv og innrømme at de har sovet i timen.......

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (1 minutt siden):

Enig - og jeg tror også det finnes noen kloke hoder i det norske forsvaret - som har litt mer peiling på dette enn våre "eksperter" i media og våre folkevalgte....de er bare redde for å ytre seg for da får de russer-vennlig-stempelet på seg med en gang.

Rart at ikke Europa kan gå i seg selv og innrømme at de har sovet i timen.......

Jepp.

Men i denne tråden er poenget å lage mest mulig irrasjonell tull.

Idag er det Kina som er USA sin primære geopolitiske konkurrent. Er kun naturlig at USA krever at deres Europeiske allierte tar mer ansvar i Europa. Som Trump har klart. Som pakken til EU på 850 milliarder euro. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fremmed fugl skrev (48 minutter siden):

"Vil du utelukke å kjøpe en kinesisk elbil en gang i fremtiden?" 

"Av prinsipp vil jeg ikke utelukke noe i en hypotetisk fremtid" 

"Så du skal kjøpe en kinesisk elbil!!!" 

Gi deg. 

Hvis Grønland blir selvstendig og så lager en avtale med Russland eller Kina, så vil USA selvfølgelig ikke nå ha bestemt seg for å ikke bruke militærmakt. Kanskje til å med med støtte fra Norge. 

Men lev i dine konspirasjonsteorier.

Jeg er ganske sikker på at vi ikke har hørt på de samme intervjuene og pressekonferansen som Trump holder. Og sammenlikningen din er jo puteflau. Å sammenlikne det å snakke om å kjøpe noe som er til salgs med å annektere et annet land blir jo bare barnslig. Det ER en grunn til at absolutt alle partilederne på Grønland har gitt en felles uttalelse om at det Trump sier om at han trenger Grønland og ikke kan se bort fra at de vi annektere det, er uakseptabelt. Og det er IKKE fordi Trump har uttalt seg om hvorvidt han en gang i framtiden kan tenke seg å kjøpe seg et hus der. Det er ikke konspirasjonsteorier å kommentere helt faktiske uttalelser Trump har kommet med. Man trenger ikke å tolke det en gang. Han sier det rett ut. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (Akkurat nå):

Jeg er ganske sikker på at vi ikke har hørt på de samme intervjuene og pressekonferansen som Trump holder. Og sammenlikningen din er jo puteflau. Å sammenlikne det å snakke om å kjøpe noe som er til salgs med å annektere et annet land blir jo bare barnslig. Det ER en grunn til at absolutt alle partilederne på Grønland har gitt en felles uttalelse om at det Trump sier om at han trenger Grønland og ikke kan se bort fra at de vi annektere det, er uakseptabelt. Og det er IKKE fordi Trump har uttalt seg om hvorvidt han en gang i framtiden kan tenke seg å kjøpe seg et hus der. Det er ikke konspirasjonsteorier å kommentere helt faktiske uttalelser Trump har kommet med. Man trenger ikke å tolke det en gang. Han sier det rett ut. 

Jeg har hørt dem. Men til forskjell fra deg så har jeg skjønt litt. Du er fast i dine konspirasjonsteorier, vil ikke hjelpe med noen fakta for deg. Kanskje du blir mer fornuftig en gang i fremtiden. Men ha mine sterke tvil. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei. Jeg har ikke lest dette i «MSN». Jeg har sett intervjuer med Trump, foretatt fra the Oval Office. Og hørt svarene pressesekretæren gir når hun blir spurt om Trump virkelig mener det han sier. Det er særdeles lite rom for tolkning der gitt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med folk på norske diskusjonsforum som mener at de vet at Trump egentlig mener noe annet enn det han faktisk sier - og skriver - gang på gang. Det er jo helt åpenbart at vi som faktisk forholder oss til hva mannen sier og skriver er de som er dumme og konspiratoriske. Mens de som tolker at han egentlig sier og mener noe helt annet enn det han sier og skriver, er de glupe her. Jadda. Neida. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...