Example Skrevet 10. mars #2161 Del Skrevet 10. mars Thanos skrev (På 10.3.2025 den 11.48): 1. Nei. Trump tenker langsiktig. På kort sikt blir endel vestlige og østlige handelspartnere furtne og butthurte. Men om du sjekker opp tollsatsene disse nasjonene har på USA, oppdager du raskt at ingen av dem har noen sak. Igjen, vesten er vandt til å suge på USA puppen over flere tiår. Nå er det rettmessig stopp! Trump la toll på Kina i sin første periode. Da ble det vel truet med både det ene og det andre. Resultatet på sikt var at industrien i USA fikk en kraftig opptur. Trump innfører ikke toll for å bedre sitt forhold til verden, men for å sørge for sitt eget lands økonomiske vekst. Noe langt flere av vestens ledere for lengst burde gjort! Men her til lands er de langt mer ivrig på å ødelegge økonomien til folket med satsing på idiotiske grønne prosjekter! 2. Du tenker på de økonomene som har spådd en rekke rentenedganger de siste 2 årene? De som også stikker seg frem annenthvert år med prediksjoner om finanskriser? Trump er milliardær. Ingen av disse økonomene er det. Case closed. 3. Nei! Europa har ikke prøvd! De har forsøkt å "forhandle" uten betingelser fra dem selv. Biden og Boris saboterte allerede fredsløsning som lå på bordet før den fullskala invasjonen startet. Disse veike rasshøla sitter med den tanken om at Ukraina konflikten skyldes ene og alene russisk stormannsgalskap og aggressjon. Det er langt mer nyansert enn det, og det bør vesten forstå! En forhandling innebærer kompromisser. Det blir ALDRI fred dersom Ukraina og vesten ikke er villige til å møte Putins argumenter. Og imens disse jævlene står på prinsippene sine, dør en hel generasjon mennesker i krigen. Og nå som Trump ønsker å tvinge igjennom fred, forsøker disse pampene å sabotere avtalen. Ormeyngel! 4. Nei, Zelensky er det motsatte av en god leder. Hadde han hatt folkets beste for øye, hadde han for lengst innsett at konflikten ikke kan vinnes med våpen. Han er en skuespiller som tilbringer det meste av tiden blandt vestens ledere hvor han suger pengestøtte fra oss. Han har forbydd en rekke politiske partier og religioner i landet. Unge ukrainske menn blir bokstavlig talt kidnappet på gatene og tvunget til fronten! Han kan enkelt komme seg til forhandlingsbordet, men dét vil han ikke! Mye bedre å tigge om mer penger og våpen slik at han kan fortsette å være aktuell. Ekspander 1. Hvilke toller er det Canada og Mexico har til USA som du tenker er fornuftig å gjengjelde? Husk på at den nåværende handelsavtalen de har er det Trump selv som står bak. "Best deal ever". Hvis den avtalen er så dårlig er det Trump som er skyld i det. Og ja, det et land som har toller mot USA. Det kan de være tjent med å gjengjelde, men ikke alltid. Vanligvis velger man jo også ut visse varegrupper man setter høyere toller på fordi man vil beskytte akkurat den industrien. Trump skyter med hagle fordi han tenker at det er lurt. Problemet er at det er en del varer det rett og slett ikke lønner seg å produsere selv. Alle land importerer noe, fordi det lønner seg. 2. Trump er milliardær ja, sier han i alle fall selv. Han har absolutt lykkes i noe, selv om han businessmodell er etisk forkastelig, og gud så mange konkurser og rettstvister han har vært i. Vi snakker også om en mann som måtte vinne valget nå for å ikke bli satt inn, samt måtte ha en lang valgkamp for å få penger til å stå i rettsakene som var mot han. Å spå fremtiden er notorisk vanskelig. Andre ting er lettere, nemlig å konkludere med at disse tollene, om han velger å stå i dem, er elendig økonomisk håndtverk. 3. Et kompromiss innebærer at begge parter gir noe. Putin var ikke interessert i det. Europa har vært ettergivende overfor tyranner før, og vet hvordan det endte. Det var aldri et alternativ å ofre Ukraina fordi Putin hadde lyst på Ukraina. 4. Zelensky er, om du vil det eller ei, den fremste statsmannen av dette århundre. Han har gitt alt for landet sitt og mer til. Han ble da det verste stod på, selv om han visste russerne gikk etter han. Han har jobbet utrettelig for å få støtte til å stå i kampen. Ukrainerne ser jo selv hva som skjer i de okkuperte områdene. Dette er en eksistensiell krise for Ukraina som land, og de har stått i mot bedre enn noen kunne forvente. Russiske troll er ute etter å spre desinformasjon og svekke hans rykte. Om du er en del av det, eller har falt for det, vet ikke jeg. Det fungerer selvfølgelig svært dårlig. 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 10. mars #2162 Del Skrevet 10. mars Fremmed fugl skrev (På 10.3.2025 den 8.32): Georgia ble invadert i 2008 Ukraina ble invadert i 2014 Ekspander Ja, Vi skulle ha reagert på Georgia. Men ja, det var seperatistbevegelser i spill, og verdenssamfunnet velger typisk ikke å ta posisjon i seperatistbevegelser før overgrepene blir for alvorlige. Geopolitisk er det aksept for voldelige demokratibevegelser ; det er slik at demokratiet har utviklet seg i alle land. Det store skiftet skjedde med den militære operasjonen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 10. mars #2163 Del Skrevet 10. mars Ellers i Trump-land driver man nå med fengsling og utvisning av demonstranter (som ikke er siktet for noe lovbrudd). https://www.vg.no/nyheter/i/Gyga6J/trump-varsler-flere-deportasjoner-etter-paagripelsen-av-palestina Trump slenger den ene testen etter den andre nå mot det amerikanske rettssystemet. Selv ikke en republikansk majoritet i høyesterett vil vel se bort fra det første grunnlovstillegget, eller? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 10. mars #2164 Del Skrevet 10. mars yamask skrev (På 10.3.2025 den 8.22): Narrativet til Trump er at vi var gratispassasjerer. Sannheten er en annen. Jada, vi burde sikkert bidratt mer og bra at vi ruster opp, men NATO har hatt et godt samarbeid hele veien. Og som sagt, USA er eneste som har utløst artikkel 5. Vi mistet til og med noen norske soldater. Putin har alltid vært en diktator, men vi har prøvd å møte ham med velvilje og diplomati. Kanskje dumt, men det var faktisk fred helt til Russland angrep Krim i 2014. Ekspander Den diplomatien lederne for de Europeiske landene har bedrevet de siste årene har vært mildt sagt sløv. Krigen i Ukraina har fått vare i tre år, og alt som er blitt gjort er å håpe Putin snart er tom for våpen, og å gi så lite som mulig uten å irritere de som gir mer (USA). Norge har tjent på krigen, det er sannheten. Og så lenge USA var der kunne vi mate den med penger nok til at Ukraina ikke bukket under, men ikke så mye at Putin ble altfor sinna. Krigen kunne dradd ut i årevis på den måten. Med enorme dødstall. Trump kom til makten og handlet med én gang. Nå er Europas ledere frustrerte fordi de må ruste opp og bla opp. Døsen er over. Og Trump er the bad guy? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 11. mars #2165 Del Skrevet 11. mars Druid skrev (På 10.3.2025 den 19.14): Ja, Vi skulle ha reagert på Georgia. Men ja, det var seperatistbevegelser i spill, og verdenssamfunnet velger typisk ikke å ta posisjon i seperatistbevegelser før overgrepene blir for alvorlige. Geopolitisk er det aksept for voldelige demokratibevegelser ; det er slik at demokratiet har utviklet seg i alle land. Det store skiftet skjedde med den militære operasjonen. Ekspander Litt uklart hva du tenker på seperatist bevegelser i spill. Det var en helt alminnelig russisk invasjon. Luft, land og sjø deltok. Russland ødela hele den lille Georgiske marinen. Kriget ble kort. Konsekvensen ble at videre vei til NATO medlemskap for Georgia og Ukraina ble satt på pause. I 2008 var Russland mye mye militært svakere enn idag. I USA var Bush president. I Norge var Jens statsminister. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 11. mars #2166 Del Skrevet 11. mars Molly85 skrev (På 10.3.2025 den 23.05): Den diplomatien lederne for de Europeiske landene har bedrevet de siste årene har vært mildt sagt sløv. Krigen i Ukraina har fått vare i tre år, og alt som er blitt gjort er å håpe Putin snart er tom for våpen, og å gi så lite som mulig uten å irritere de som gir mer (USA). Norge har tjent på krigen, det er sannheten. Og så lenge USA var der kunne vi mate den med penger nok til at Ukraina ikke bukket under, men ikke så mye at Putin ble altfor sinna. Krigen kunne dradd ut i årevis på den måten. Med enorme dødstall. Trump kom til makten og handlet med én gang. Nå er Europas ledere frustrerte fordi de må ruste opp og bla opp. Døsen er over. Og Trump er the bad guy? Ekspander Trump er definetivt "the bad guy" sån generellt,men akkurat her har han snublet borti noe som gjerne bude blitt tatt tak i for lenge siden. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 11. mars #2167 Del Skrevet 11. mars Fant80 skrev (På 11.3.2025 den 6.00): Trump er definetivt "the bad guy" sån generellt,men akkurat her har han snublet borti noe som gjerne bude blitt tatt tak i for lenge siden. Ekspander Ja, nå tenker jeg selvsagt på i situasjonen, ikke på Trump som menneske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 11. mars #2168 Del Skrevet 11. mars Rainstorm2.0 skrev (På 4.3.2025 den 14.48): Jeg kan skjønne at du føler deg forvirret og sint. Jeg kjenner meg fremdeles litt forvirret, og har behov for mer klarhet, for jeg ser ikke hvordan Norge noensinne kan få et forsvar som er kapabel til å stå i mot en potensiell invasjon fra Russland, eller tenker du at poenget handler om at Norge og andre NATO-land må langt over 2% av BNP til militæret sitt, og at vi kan beholde forsvarsalliansen, bare de europeiske nasjonene tar mer ansvar for å bygge et robust forsvar? Ekspander Jeg er ikke forvirret, slutt å prosjektere dine problemer over på andre. Jeg er tindrende klar ! Du har jo ikke peiling på hva du snakker om en gang. Vi må ha et så sterkt forsvar at vi kan beskytte store deler av luftrommet og havområdene våre ! En periode alene og uten støtte om det trengs. Jeg støtter NATO 100%, og det er ikke det vi snakker om. Du våser i vei om at du er forvirret ? Jeg er ikke forvirret i det hele tatt. Vi har lagt ned forsvaret 100% og hva er forvirrende med det ? Det er jo et valg vi som folk har tatt over 30 år. Så er du forvirret ? Så når Trump sier at han ikke gidder å betale mer for å ta mesteparten av byrden etter å sagt dette i mange år, så blir du forvirret ? Du virker som en veldig forvirret person som ikke evner å ta inn over deg de realitetene som skjer internasjonalt år etter år. Kan det være kildene dine du henter informasjon i fra som forvirrer deg ? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 11. mars #2169 Del Skrevet 11. mars Example skrev (På 10.3.2025 den 22.41): Ellers i Trump-land driver man nå med fengsling og utvisning av demonstranter (som ikke er siktet for noe lovbrudd). https://www.vg.no/nyheter/i/Gyga6J/trump-varsler-flere-deportasjoner-etter-paagripelsen-av-palestina Trump slenger den ene testen etter den andre nå mot det amerikanske rettssystemet. Selv ikke en republikansk majoritet i høyesterett vil vel se bort fra det første grunnlovstillegget, eller? Ekspander Hmmm - enig i at dette er i overkant - men kun fordi han allerede har grønt kort - men hvordan er reglene for å inndra disse sånn generelt der borte? Kan man ikke miste grønt kort dersom man begår lovbrudd? Og hva konkret har disse Palestina aktivistene gjort på universitetet? Det står noe om trakassering av jødiske studenter - vet vi hva denne trakasseringen har gått ut på? Isåfall er jo dette antisemittisme - som er ulovlig = lovbrudd. Når man leser kommentarfelt i sosiale medier i Norge - ser man veldig mye grov antisemittisme fra Pro Palestinere/muslimer bosatt i Norge - jeg personlig skulle ønske at flere av disse ble lovforfulgt - spesielt de som ennå ikke har fått norsk statsborgerskap. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dumi2 Skrevet 11. mars #2170 Del Skrevet 11. mars Jeg har familie og venner i USA. En av dem var en stor Trump-fan. Han stemte på han förste gang, og denne gangen. Denne vennen er en typisk fyr som Trump kjörte sitt valg på; hvit mann, höyere middelklasse, religiös ( kristen), patriot. Far var i Korea-krigen. Selvfölgelig stemte min venn på Trump. Min venn hadde mange poster på Facebook om hvor bra Trump ville bli for USA. Nå? Nå har min venn snudd. Han sitter igjen forvirret. Han poster lite, om noe på Facebook. Og det han poster er mistro og forvirring av hva og hvor Trumps sine valglöfter ble av. Jeg föler synd på min venn, men jeg kan dessverre ikke si noe annet enn:' You wanted this guy to be your President, now you have to deal with it!'. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 11. mars #2171 Del Skrevet 11. mars Molly85 skrev (På 10.3.2025 den 23.05): og alt som er blitt gjort er å håpe Putin snart er tom for våpen, Ekspander Hva mener du man burde ha gjort? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 11. mars #2172 Del Skrevet 11. mars PeeWee skrev (På 11.3.2025 den 10.17): Hva mener du man burde ha gjort? Ekspander Ruste kraftig opp, og ikke stikke hodet i sanden og håpe ting blåser over. Vi har vært naive og trodd Putin ikke ville røre oss, så står vi her nå, og det blir sagt at man ikke skal frykte krig, men være forberedt. Fra de samme som har nedbygd forsvaret de siste tiårene. Det er VI som har sviktet her, ikke USA. Men det er hardt å erkjenne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittre Skrevet 11. mars #2173 Del Skrevet 11. mars Dumi2 skrev (På 11.3.2025 den 10.14): Jeg har familie og venner i USA. En av dem var en stor Trump-fan. Han stemte på han förste gang, og denne gangen. Denne vennen er en typisk fyr som Trump kjörte sitt valg på; hvit mann, höyere middelklasse, religiös ( kristen), patriot. Far var i Korea-krigen. Selvfölgelig stemte min venn på Trump. Min venn hadde mange poster på Facebook om hvor bra Trump ville bli for USA. Nå? Nå har min venn snudd. Han sitter igjen forvirret. Han poster lite, om noe på Facebook. Og det han poster er mistro og forvirring av hva og hvor Trumps sine valglöfter ble av. Jeg föler synd på min venn, men jeg kan dessverre ikke si noe annet enn:' You wanted this guy to be your President, now you have to deal with it!'. Ekspander Har 2 av de i min familie. Det er nok en del amerikanere som lurer på hva faen de har gjort. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 11. mars #2174 Del Skrevet 11. mars (endret) Hvis en lege opplever at et medikament ikke har den tilsiktede virkningen, men tvert imot bare gir pasienten en haug med uheldige bivirkninger, vil en klok lege vanligvis seponere medikamentet og prøve å finne en annen behandling. Ikke slik med Trump. Her dobler han dosen isteden og innfører 50% toll på stål og aluminium fra Canada. Samtidig varsler han energikrise i områder som er avhengige av kanadisk strøm. Unnskyld at jeg sier det, men mannen er spik spenna gæren. Endret 11. mars av Pawn Hearts 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Egenskap Skrevet 11. mars #2175 Del Skrevet 11. mars Fasiten er at USA vil trekke seg ut av europa. De har brukt for lang tid her. Det er naturlig at de forholder seg til egen kontinent. Dette med sikkerhetsgaranti, bør jo bli fjernet i norsk ordforråd, for det blir for dum politikk at det blir bare mas. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 11. mars #2176 Del Skrevet 11. mars Vet ikke om den er postet her før, men her er en redegjørelse for korrupsjonen Trump har gjort foran alle sammen. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selvsagt Skrevet 11. mars #2177 Del Skrevet 11. mars (endret) Perine skrev (På 3.3.2025 den 12.30): Trump og Israel har felles interesse av å fjerne palestinerne fra Gaza, og hjelper hverandre med det. Kan de ikke få dem deportert til andre land, så går de heller sammen om å drepe dem. Det siste er jo at USA gir noen flere milliarder til Israel, og deretter teppebomber Israel området som skal renses. Hvis noen palestinere overlever dette, så skal de sultes i hjel. Det sørger Israel for med å nekte nødhjelpen å komme frem. Det finnes snart ingen regler som ikke er brutt. USA gir Israel fire milliarder dollar i militær støtte – Siste nytt – NRK Israel stanser nødhjelpssendinger til Gaza Den israelsk-palestinske konflikten – Siste nytt – NRK Ekspander Hamas, som var demokratisk valgt av befolkningen, kunne jo ha sluppet fri gislene mye før. "Som man reder ligger man" er det et uttrykk som heter. Endret 11. mars av Selvsagt 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selvsagt Skrevet 11. mars #2178 Del Skrevet 11. mars (endret) Egenskap skrev (På 11.3.2025 den 16.06): Fasiten er at USA vil trekke seg ut av europa. De har brukt for lang tid her. Det er naturlig at de forholder seg til egen kontinent. Dette med sikkerhetsgaranti, bør jo bli fjernet i norsk ordforråd, for det blir for dum politikk at det blir bare mas. Ekspander Det vil være lite smart. USA er avhengig av Europa for blant annet handel av både teknologi og våpen. Toll vil bare slå tilbake også, det er jo samme politikk som AP og SV normalt driver med - et fritt marked er det i alle fall ikke. Endret 11. mars av Selvsagt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 11. mars #2179 Del Skrevet 11. mars Sportydame skrev (På 11.3.2025 den 8.49): Hmmm - enig i at dette er i overkant - men kun fordi han allerede har grønt kort - men hvordan er reglene for å inndra disse sånn generelt der borte? Kan man ikke miste grønt kort dersom man begår lovbrudd? Og hva konkret har disse Palestina aktivistene gjort på universitetet? Det står noe om trakassering av jødiske studenter - vet vi hva denne trakasseringen har gått ut på? Isåfall er jo dette antisemittisme - som er ulovlig = lovbrudd. Når man leser kommentarfelt i sosiale medier i Norge - ser man veldig mye grov antisemittisme fra Pro Palestinere/muslimer bosatt i Norge - jeg personlig skulle ønske at flere av disse ble lovforfulgt - spesielt de som ennå ikke har fått norsk statsborgerskap. Ekspander Så enig! Det jeg har fått rede på, er at det har vært ville tilstander der borte. Såkalte «sionister» har blitt utestengt, skremt og stilnet og trakassert på flere universiteter, med Columbia i en særklasse. Husker ikke hva hun heter nå, men hun som var sikkerhetsrådgiver (?) i Biden-administrasjonen har blitt tilbudt stilling ved Columbia, og har takket nei fordi hun ikke vil assosieres med institusjonen. Ja, her kunne vi trengt litt trumpisme. Ut med antisemittiske palestinademonstranter og jødehatere. Antisemitter burde ikke hatt adgang til riket. At det er en barnehage, et aldershjem og en synagoge som må ha væpna politibeskyttelse 24/7 sier alt. Det er uakseptabelt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 11. mars #2180 Del Skrevet 11. mars (endret) Selvsagt skrev (På 11.3.2025 den 16.48): Hamas, som var demokratisk valgt av befolkningen, kunne jo ha sluppet fri gislene mye før. "Som man reder ligger man" er det et uttrykk som heter. Ekspander Når noen er hellbent på å dø for «saka» er det vel begrensa hva både Trump og Bibi kan gjøre for å hindre dem i det. Israel har forresten sendt inn masse nødhjelp til Gaza. Mer mat enn det befolkningen der trenger. Så der har nok H***$ stukket litt til side tenker jeg. Hva Hamas gjør når hjelpen kommer inn på stripa, er Hamas sitt ansvar, ikke israelernes. Må være grenser for hva vi skal skylde på Israel. https://www.haaretz.com/israel-news/2025-02-15/ty-article/.premium/study-the-amount-of-food-entering-gaza-in-2024-met-international-standards/00000195-09f7-d2a7-a7fd-eff79e080000 Ingen er forpliktet til å holde en fiende med mat (les folkeretten) https://www.newsweek.com/blame-hamas-israel-halting-aid-gaza-2042163? Endret 11. mars av Bacteria 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå