Gå til innhold

Sirkus Trump 🤡

Perine

Anbefalte innlegg

Her viser den amerikanske presidenten forståelse for at diktatoren Putin smeller til litt ekstra på frontlinjen nå som Ukraina har mistet Amerikansk støtte. 

https://www.vg.no/nyheter/i/Ey27V3/trump-med-lovord-til-russland-og-kritikk-til-ukraina

Han viser altså støtte til fiendens angrepskrig mot en alliert. 

Jeg tror vi må slutte lure på hvilken side Trump er på. Han viser jo tydelig støtte til Putin, og har vendt oss ryggen. 

USA har kapitulert til fienden. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

yamask skrev (28 minutter siden):

Her viser den amerikanske presidenten forståelse for at diktatoren Putin smeller til litt ekstra på frontlinjen nå som Ukraina har mistet Amerikansk støtte. 

https://www.vg.no/nyheter/i/Ey27V3/trump-med-lovord-til-russland-og-kritikk-til-ukraina

Jeg tror vi må slutte lure på hvilken side Trump er på. Han viser jo tydelig støtte til Putin, og har vendt oss ryggen. 

Trump er en tyrann, og hvordan han uttaler seg når han selv har fjernet etterretningshjelpen og våpenforsyningene og legger alt til rette for Putin.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (2 timer siden):

Han har jo rett i at enhver aktør i en krig vil utnytte at motstanderen har fått en vesentlig reduksjon i operativ og spesielt defensiv evne.

Dét er jo høvelig innafor å si. 

Det som gjør dette helt på trynet er at dette overtaket er en direkte konsekvens av Trumps handlinger. I tillegg måten han framstiller det som at Putin vil ha fred - og at han dreper for fote kombinert med målrettede angrep mot infrastruktur (dual purpose targets er dog legitime mål) for å oppnå fred - mens at han sier at Ukraina ikke vil ha fred! 

Det er jo her det virkelige problemet ligger: Trump mener det er helt innafor å starte en angrepskrig, og at ansvaret for all den lidelsen vi har sett så langt, samt framtidig, ligger på Ukrainas skuldre. 

Blir kvalm.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (8 timer siden):

USA går i strupen på Russland, nå eller aldri. Om Russland ikke lystrer, da entrer nok USA inn i Russland. Det er slik jeg tolker signalene. Dette skulle europa gjort fra dag 1. 

Jeg tror dette er avtalt skuespill mellom Trump og Putin. De later som om de er bittelittegranne i tottene på hverandre, så ikke resten av verden skal gjennomskue planene deres.

SigurdSeim skrev (9 timer siden):

Synes Trump gjør en DRITBRA jobb! Alle hjernevaskede sosialister sitter her hjemme og hyler, og det er deilig å være vitne til. Musk og DOGE gjør en fabelaktig jobb i å rydde opp i all svindelen og korrupsjonen som har pågått blant politiske eliter i en årrekke. Og her hjemme er våre gjennomkorrupte og løgnaktige politikere livredde for at de også skal bli avslørt. Jeg bønnfaller Musk om å komme hit å rydde opp også! 

Så du mener det går skikkelig dårlig med Norge, og godter deg over det? Vet ikke hva du prøver å oppnå, men du fremstår ikke som noen som vil Norge og befolkningen her vel. Med andre ord tror jeg ikke du er den rette å lytte til når det gjelder propaganda og korrupsjon.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (6 timer siden):

Finnes flere gode prekliniske esprimentelle studier som forklarer det fenomenet som vi ser hos VG journalisten.

Nei, han viste ikke støtte til Russlands angrepskrig. Nei, han viste ikke støtte til de angrep som spørsmålet gjaldt. Han sa at han forstår hvorfor dem gjorde disse angrepene. Som de fleste litt oppegående mennesker bør forstå. Dem gjør dem fordi dem tror at det støtter deres mål. Forstår ikke du det? 

PS. Var fint å se den demokratiske governøren i Kaliforrnia sin podcast. En profilert demokrat som opplagt har skjønt at han må endre kurs på partiet for at ikke det skal bli JD Vance som vinner valget i 2028. Men han fikk selvfølgelig raskt kritikk fra dogmatiske partifeller. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SigurdSeim skrev (12 timer siden):

Synes Trump gjør en DRITBRA jobb! Alle hjernevaskede sosialister sitter her hjemme og hyler, og det er deilig å være vitne til. Musk og DOGE gjør en fabelaktig jobb i å rydde opp i all svindelen og korrupsjonen som har pågått blant politiske eliter i en årrekke. Og her hjemme er våre gjennomkorrupte og løgnaktige politikere livredde for at de også skal bli avslørt. Jeg bønnfaller Musk om å komme hit å rydde opp også! 

Ting tyder på at ikke alle i regjeringen er like begeistret for Musk: https://www.reuters.com/world/us/musk-rubio-clash-cabinet-meeting-new-york-times-says-2025-03-07/

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste sitat som er nødvendig blir en realitet; Russland tapte krigen. Samt at det kommer til uttrykk i russiske media: Vi tapte krigen. Og det viktigste russisk økonomi er kollapset. Russisk regime blir fjernet med roten. Kaos i landet, ungdomsopprør. 

For at vi har sett krig så lenge, kan kun europeiske land være skyld i, deres passivitet, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (17 timer siden):

Er ikke en tollkrig. 

Er et rart forsøk å få dem å gjøre mer for å hindre smugling av Fentanyl. 

Tollene fra "Trump" kan deles inn i tre grupper. 

Fentanyl toller. Kina (landet som produserer), Meksiko (hoveddelen smugles gjennom landet), og Kanada. 

Sikkerhetspolitiske toller. Stål og aluminium. Hensikten er å sikre innlands produksjon, slik at man sikrer egen forsørgning til forsvarsindustrien. 

Svar på alle toller andre land har mot USA. Er meget underkommunisert. 

Så du tror på at fentanyl er grunnen til tolkrigen mot Canada? Under 1% av fentanylet i USA kommer over den grensa.

Det er jo en tollkrig. Alle taper på den, også amerikanerne. Men det bryr ikke Trump seg om. Stemmekveget som valgte han driter han fullstendig i nå.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (På 7.3.2025 den 1.54):

Trump er en forretningssmann. Ikke typisk politiker. Han forhandler med Canada og Mexico som en businessmann og ikke som tidligere politikere, som jo ofte er ekstremt opptatt av å fremstå korrekt. Trump vet at han ikke får noen respons ved å fjase og godprate med sine allierte....jeg vil forresten ikke kalt hverken Canada eller Europa for USA allierte, heller blodigler!

De fleste allierte av USA, har vesentlig høyere tollsatser på svært mange varer mot USA enn hva USA har hatt mot dem. Dette går igjen og igjen i alle ledd av alliansen. Men ingen gidder å sjekke dette. For når mediene klasker opp "handelskrig!" så må det jo være sant? Og militært ikke minst, hvor USA har mer eller mindre alene sponset hele Nato og vestens forsvar siden 2.verdenskrig.  Trump brukte beinhard retorikk mot Nato i sin første periode, og truet med å trekke seg ut av Nato alliansen dersom Europa ikke bidro mer. Vesten reagerte med sinne, sjokk og vanntro! Men hva endte det med? Joda, Jensemann innrømmet at Trump hadde rett! Nå betaler Europa for seg.

Nå forsøker Trump å få igang fredssamtaler med Putin, men helt plutselig skriker hele EU og resten av Europa fordi de ikke får sitte ved forhandlingsbordet?!? Den gjengen som ikke engang har forsøkt å prate med Putin siden krigen startet! Den gjengen som har sittet med samtlige hender de har, godt plantet opp i ræva i 3 år og bare pøst enda mer våpen, død og ammunisjon inn i en krig de umulig kan vinne! De som har æreskjellt og verbalt tyrranisert Russland skal nå håndhilse på Putin og snakke langsiktig fred?? HERREGUD for en gjeng med pamper! Trump kommer aldri til å tillate at Putin valser over Ukraina eller andre Nato nasjoner. Han er beinhard i forhandlingene han er involvert i. Og selv om media fremstiller det som Trump er Putins løpegutt, stemmer ikke dette. Trump vil ha slutt på krigen. Og per dags dato er han verdens eneste person som kan og vil forsøke å få det til! Selv Ukraina's helt, Zelensky virker mer gira på økonomisk støtte til å knuse sin erkefiende, enn å redde sitt folk fra utslettelse! Ingen god leder!!

Trump og USA gjør nå det samtlige land på kloden burde gjøre, nemlig at statslederne bør konsentrere seg om sitt eget land og egen befolknings beste. Det har det vært GROV mangelvare på her i Europa de siste tiårene. Det er ikke uten grunn at venstrepartiene stadig mister fotfeste politisk over hele kloden. Det kommer ikke av at folket er tilfreds med jobben de gjør. Tvert imot!

Trump forhandler som en businessmann som ikke skjønner business. Det er jo ingenting å tjene på høye toller mot Canada for eksempel. Det får han jo merke nå. Og siden Trump et som en elefant i et glasshus, så har han klart å ødelegge mer enn mann kunne forutse. Han trekker tollene igjen når han ser aksjemarkedet reagere, men problemet er at kandierne allerede har begynt å endre vaner og forholdet til USA har surnet. Varer boikottes og fjernes fra hyllene. 

Hadde det vært noe han åpenbart ville oppnå, så kunne man til en viss grad forstått det, men hva er oppsiden? Det bred konsensus blant økonomer at dette er et stort selvmål av Trump. Enten er han for dum til å skjønne det, eller for stolt til å innrømme det.

Når det kommer til å prate med Putin, jo det har Europa prøvd. Du fikk det kanskje ikke med deg, men det finnes et famøst bilde av Macron og Putin i Moskva der førstnevnte ble henvist på andre siden av et langt bord av germafobiske Putin i starten av krigen. Europa prøvde å prate med han, men til ingen nytte. Europa vil ikke gå med på en "fred" der Putin vinner frem med sin aggresjon og får en pause til å ruste opp. Naturlig nok. Trump bryr seg ikke, og han vil bare ha en rask "fred" fordi det har han ignorant nok lovet.

Når det kommer til Zelensky, vil jeg si han er den beste lederen av et land vi har sett i dette århundre. 

• Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (10 timer siden):

PS. Var fint å se den demokratiske governøren i Kaliforrnia sin podcast. En profilert demokrat som opplagt har skjønt at han må endre kurs på partiet for at ikke det skal bli JD Vance som vinner valget i 2028. Men han fikk selvfølgelig raskt kritikk fra dogmatiske partifeller. 

Hva sikter du til her?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.vg.no/nyheter/i/3Mwr5v/forsvarssjefen-jeg-stoler-fullt-og-helt-paa-usa

Fortsatt noen som er voksen med klart hode. 

"– Jeg stoler fullt og helt på USA. Og det er et godt poeng at avhengig av hvordan avtalen blir, er det uansett viktig å ha med USA på en slik avtale. I alle fall i bakhånd eller som en eller annen garanti for støtten, sier han til NTB." 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror generelt sett folk bare ser og snakker om den politiske delen av den strategien Trump nå bedriver, forståelig nok. Det sies ting som at han er en businessmann og ikke politiker osv. Dette utsagnet er jeg forsåvidt enig i, men hvis man kan ta seg friheten å spekulere litt rundt det Trump gjør som businessmann, så tror jeg det åpner seg et bilde som kanskje ikke blir diskutert like bredt. Jeg er også enig i at Trump selv ikke nødvendigvis er den beste businessmannen, men det samme kan ikke i stor grad sies om noen av de han omgir seg med.

Jeg vil understreke at jeg er langt i fra enig med fremgangsmåten hans (og langt unna en Trumpsupporter), og måten han skaper uro på, men det er i akkurat dette jeg tror hans (kanskje håpefulle?) gevinst ligger i det langsiktige løp. Og mulig jeg tar fullstendig feil, jeg er ingen ekspert. Jeg synes også det er forkastelig å bruke politikk som grunnlag for business på denne måten, men det er nå kanskje ikke et ukjent fenomen i verden akkurat dette.

Som Example (sarkastisk?) sa etpar innlegg over her, ang. Putin og forhandlinger, så tror ikke jeg personlig fokuset fra Putin var bakterier når han møtte Macron ved det gigantiske bordet. Det var for å få Macron til å føle seg liten og desperat. En klar beskjed fra Putin om at 'her er det jeg som er størst'. Det er akkurat dette Trump nå gjør mot Ukraina, desto mer desperat Ukraina blir desto større andel av mineralene kan Trump kjempe til seg, og for businessmannen Trump sin del, tror jeg i bunn og grunn de mineralene er vel så viktige som å være 'han som får en slutt på krigen'.

Når man ser de som Trump nå omgir seg med (teknologi-eliten) og den satsingen USA nå planlegger i denne industrien så synes jeg ikke man skal utelukke at denne taktikken han bedriver ene og alene handler om å få de ressursene som kreves for å gjennomføre planene billigst mulig, eller til og med gratis (som etterbetalt "gjeld"). "Taiwan Semiconductor Manufacturing Company"/TSMC er et av firmaene det satses stort på i teknologi-industrien i USA for tiden, dette for at 'eliten' i ryggen på Trump alle er avhengige av disse "semiconductor"/halvleder'ene som brukes i mikroelektronikk. Det USA, i følge deler av valgseier-talen, nå skal gjøre fremover kommer til å kreve ufattelige mengder mineraler og ressurser, og desto flere av disse mineralene de har "lokal" tilgang til, desto lettere, og ikke minst billigere, blir dette å gjennomføre. Synes også det var et ganske merkverdig sammentreff det som skjedde mellom Musk og Tyskland, når jeg fant ut at nevnte firma TSMC også har planlagt oppstart i Dresden i Tyskland. Men dette er på grensen til konspirasjonsteori, og det er ikke målet mitt. Bare noe jeg bet meg merke i.

Så vil jeg stille et spørsmål til folk som kan mer om dette enn meg, kan ikke Trump tjene på å destabilisere markedet for å få flyttet produksjon til USA, eller eventuelt kjøpe opp bedrifter billigere? Det er jo ikke et ukjent fenomen for noen av de han omgir seg med å kjøpe opp andre firmaer. Det går kanskje litt dårligere akkurat nå, men det er jo tross alt (jevnt over) verdens rikeste teknologi-firmaer han har i ryggen, som tåler en nedgang mye bedre enn mange andre.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nato bør legges ned, så det er riktig å fornye seg, tenke nytt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (32 minutter siden):

Nato bør legges ned, så det er riktig å fornye seg, tenke nytt. 

Hvorfor bør NATO legges ned? I hvem sin beste interesse hadde det vært? NATO har vært vår trygghet i flere tiår, men ble utrygg da Trump vant valget. Win for Putin. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vinterjenta skrev (9 minutter siden):

Fascisme. Rett og slett.

Absolutt. Vi sa fra, men ble ikke trodd.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (13 minutter siden):

Absolutt. Vi sa fra, men ble ikke trodd.

De kommer ikke til å innse det før det er for sent. Og kanskje ikke da heller. Det er ingenting som går inn. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...