Sportydame Skrevet 21. april #3181 Skrevet 21. april Paven er død - og Vance besøkte ham igår - han er katolikk. Veldig spesielt.... 1
yamask Skrevet 21. april #3182 Skrevet 21. april thomH skrev (3 timer siden): Det morsomste med Trump-fenomenet er at det er særlig gamlinger (folk i alderen 50+) som er helt hysterisk. Unge mennesker, som har vokst opp med internett og mediemangfold, har et langt mer balansert og nyansert syn på Trump. Hvor har du dette fra? 4
Druid Skrevet 21. april #3183 Skrevet 21. april Socketlicker skrev (12 timer siden): Det er de også. Presidentordrene utfyller kongressen sine vedtak, og har blitt brukt i mindre grad av Trump enn av tidligere presidenter. Trump har vært relativt omfattende på presidentvedtak, og den store forskjellen er at han har fokusert på vedtakene som Presidentens privilegium, ikke fokusert på politikken. Han har også brukt den for å komme rundt kongressen, og domstolene, hvilket er grunnen til at såpass mange av vedtakene har endt i rettsystemet. Så det er vanskelig å se at Presidentordrene utfyller noe som helst ; dette handler om å sette kongressen til side. Akkyrat når det gjelder det amerikanske UD, så er dette et område Presidenten HAR stor makt; det ER hans domene, så det mest utfordrende her, er at han bytter ut diplomater med politikere, så det diplomatiske fagmiljøet forsvinner, og at han i praksis overlater Afrika til Kina. thomH skrev (4 timer siden): Hva er grunnen til at gamlinger er så hysteriske? Er det 50 års indoktrinering gjennom et ensidig propagandaapparat? Nei, jeg tror det har med at vi kjenner igjen propaganda når vi ser det, og vi har levd igjennom et par personaer alla Trump, og vi fortsatt rydder opp etter katastrofene de skapte. Det som frustrerer, er at denne gangen gjemmer de det ikke engang, og vi har en hel oppvoksende generasjon (og i USA : FLERE generasjoner) som faktisk ikke gjenkjenner facisme selv om de åpentlyst forteller det. 9 1
Perine Skrevet 21. april Forfatter #3184 Skrevet 21. april (endret) Jeg har ikke tenkt at dette med alderen på oss her har noe å si for hvordan vi opplever nyhetsbildet, men jeg må innrømme at jeg kjenner meg litt igjen. Jeg var ikke særlig interessert i samfunn og politikk da jeg var ung, og ble derfor ikke påvirket så mye av hva som skjedde rundt i verden. Jeg prøver virkelig å unngå bruk av det noen kaller hersketeknikker, det er i hvert fall ikke meningen, for jeg har ikke behov for å gjøre meg til. Av og til føler jeg meg satt i bås og avskrevet som for gammel til å få lov å si noe. Endret 21. april av Perine 2
Katten.2.0 Skrevet 21. april #3185 Skrevet 21. april thomH skrev (8 timer siden): Det morsomste med Trump-fenomenet er at det er særlig gamlinger (folk i alderen 50+) som er helt hysterisk. Unge mennesker, som har vokst opp med internett og mediemangfold, har et langt mer balansert og nyansert syn på Trump. Hva er grunnen til at gamlinger er så hysteriske? Er det 50 års indoktrinering gjennom et ensidig propagandaapparat? Gamlinger er de som stoler på NRK, tror læreren har rett, og tror at all forskning, uavhengig om det er fysikk eller kjønnsforskning, er "sant". https://www.nrk.no/ostfold/unge-sliter-med-a-oppdage-feilinformasjon-pa-nett_-ki-gjor-det-vanskelig-1.17318728 "En ny studie viser at unge sliter mer enn eldre med å oppdage feilinformasjon på nett." Ikke akkurat heldig. 5 2
HSV50 Skrevet 21. april #3186 Skrevet 21. april Socketlicker skrev (17 timer siden): Det er de også. Presidentordrene utfyller kongressen sine vedtak, og har blitt brukt i mindre grad av Trump enn av tidligere presidenter. Være litt redelig kanskje i det du sier? Trump har til nå gitt 130 presidentordre. Biden ga TOTALT 162 i løpet av sine 4 år. Både Bush x 2, Clinton, Biden og Obama har gitt færre i snitt per år enn Trump. Også de forrige 4 årene Trump satt. Så når du snakker om «tidligere presidenter» snakker du ikke om de siste presidentene i usa, for å si det sånn. Trump har i snitt gitt flere presidentordre, og ligget ann til å gi flere prsiendrordre enn det Biden ga på sine 4 år. https://www.presidency.ucsb.edu/statistics/data/executive-orders 1
HSV50 Skrevet 21. april #3187 Skrevet 21. april yamask skrev (5 timer siden): Hvor har du dette fra? Lurer jeg også på. Jeg kjenner knapt noen, uavhengig av alder, som er pro Trump. Det gjelder alt fra egne barn (20-årene), kollegaer (30-60-årene) og foreldre/svigerforeldre (70 +) som er pro Trump. Jeg kjenner to mennesker personlig som er for ham, de er i hhv 40- og 60-årene. Og skal man tro kommentarfeltene så er disse som tilber Trump ofte godt voksne mennesker, svært få i ungdommer. 1
HSV50 Skrevet 21. april #3188 Skrevet 21. april (endret) Sportydame skrev (7 timer siden): Paven er død - og Vance besøkte ham igår - han er katolikk. Veldig spesielt.... Spesielt hvordan? Tror neppe det at Vance besøkte ham tok livet av ham. Paven har vært på dødens rand en god stund nå. Tenker du at det at han døde i dag har noe å gjøre med Vance sitt besøk, og det at Vance er katolikk å gjøre?? Paven talte for tusenvis av katolikker i går. Om noe spilte inn, så var det kanskje den anstrengelsen den talen var. Det er mye Vance kan kan lastes med, pavens død kan han neppe klandres for 🤣 Endret 21. april av HSV50 4
HSV50 Skrevet 21. april #3189 Skrevet 21. april Druid skrev (4 timer siden): Trump har vært relativt omfattende på presidentvedtak, og den store forskjellen er at han har fokusert på vedtakene som Presidentens privilegium, ikke fokusert på politikken. Han har også brukt den for å komme rundt kongressen, og domstolene, hvilket er grunnen til at såpass mange av vedtakene har endt i rettsystemet. Så det er vanskelig å se at Presidentordrene utfyller noe som helst ; dette handler om å sette kongressen til side. Akkyrat når det gjelder det amerikanske UD, så er dette et område Presidenten HAR stor makt; det ER hans domene, så det mest utfordrende her, er at han bytter ut diplomater med politikere, så det diplomatiske fagmiljøet forsvinner, og at han i praksis overlater Afrika til Kina. Nei, jeg tror det har med at vi kjenner igjen propaganda når vi ser det, og vi har levd igjennom et par personaer alla Trump, og vi fortsatt rydder opp etter katastrofene de skapte. Det som frustrerer, er at denne gangen gjemmer de det ikke engang, og vi har en hel oppvoksende generasjon (og i USA : FLERE generasjoner) som faktisk ikke gjenkjenner facisme selv om de åpentlyst forteller det. Nemlig. Trump har brukt presidentordre til det de ikke kan brukes til - omgå loven og budsjettvedtak i kongressen. Det er jo derfor det gang på gang havner i retten. Sitat Ordrene må holde seg innenfor budsjett og eksisterende lover, særlig grunnloven. Den enkelte ordre kan prøves for rettsvesenet noe som kan ta lang tid særlig dersom det går helt til høyesterett. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Presidentordre 2
Druid Skrevet 21. april #3190 Skrevet 21. april HSV50 skrev (15 minutter siden): Det er mye Vance kan kan lastes med, pavens død kan han neppe klandres for 🤣 jeg vet nå ikke jeg ... hadde jeg vært nødt til å ha en samtale med Vance på høyt nivå, så er det fare for at min hjerne også ga opp alt håp for menneskeheten, og skrudde av .... 7
Socketlicker Skrevet 21. april #3191 Skrevet 21. april Druid skrev (4 timer siden): Så det er vanskelig å se at Presidentordrene utfyller noe som helst ; dette handler om å sette kongressen til side. Nei HSV50 skrev (36 minutter siden): Være litt redelig kanskje i det du sier? Trump har til nå gitt 130 presidentordre. Biden ga TOTALT 162 i løpet av sine 4 år. Både Bush x 2, Clinton, Biden og Obama har gitt færre i snitt per år enn Trump. Snakket om totalen, og her har altså Trump gitt færre presidentorde enn forgjengerne. 1
HSV50 Skrevet 21. april #3192 Skrevet 21. april Druid skrev (8 minutter siden): jeg vet nå ikke jeg ... hadde jeg vært nødt til å ha en samtale med Vance på høyt nivå, så er det fare for at min hjerne også ga opp alt håp for menneskeheten, og skrudde av .... Fnis. Godt poeng. Trump har forresten lagt til enda en presidentordre - alle føderale flagg skal ned på halv stang til ære for paven. 3
HSV50 Skrevet 21. april #3193 Skrevet 21. april Socketlicker skrev (2 minutter siden): Nei Snakket om totalen, og her har altså Trump gitt færre presidentorde enn forgjengerne. Hvorfor kan du bare ikke innrømme at du tok feil. Til og med at han har signert færre enn forgjengerne på totalen er feil. Både Biden og Bush den eldre hadde færre enn ham. Og totalen er uinteressant når Trump satt 4 år og forgjengerne satt 8 🙄 (bortsett fra Biden og Bush den eldre, som satt 4 år. Og signerte færre enn Trump gjorde i sin første periode. Det blir mindre pinlig for deg om du googler ting før du slenger ut påstander. Eller sjekker det du påstår med lenken jeg så generøst la ut til deg. 🤗 4
Perine Skrevet 21. april Forfatter #3194 Skrevet 21. april Sportydame skrev (8 timer siden): Paven er død - og Vance besøkte ham igår - han er katolikk. Veldig spesielt.... Detvar helt sikkert spesielt for en katolikk å møte paven. Han hadde nok ingenting med at paven døde av hjerneslag.
HSV50 Skrevet 21. april #3195 Skrevet 21. april (endret) Druid skrev (4 timer siden): jeg vet nå ikke jeg ... hadde jeg vært nødt til å ha en samtale med Vance på høyt nivå, så er det fare for at min hjerne også ga opp alt håp for menneskeheten, og . Endret 21. april av HSV50
Socketlicker Skrevet 21. april #3196 Skrevet 21. april HSV50 skrev (22 minutter siden): Hvorfor kan du bare ikke innrømme at du tok feil. Til og med at han har signert færre enn forgjengerne på totalen er feil. Både Biden og Bush den eldre hadde færre enn ham. Og totalen er uinteressant når Trump satt 4 år og forgjengerne satt 8 🙄 (bortsett fra Biden og Bush den eldre, som satt 4 år. Og signerte færre enn Trump gjorde i sin første periode. Det blir mindre pinlig for deg om du googler ting før du slenger ut påstander. Eller sjekker det du påstår med lenken jeg så generøst la ut til deg. 🤗 Nei, totalen viser færre for Trump enn forgjengerne. 130 sålangt mot 162 for Biden og 276 for Obama, 291 for Bush og 364 for Clinton. 1
HSV50 Skrevet 21. april #3197 Skrevet 21. april (endret) Og så var det det med å være katolikk og ikke ha peiling på hvordan man oppfører seg med paven da… Endret 22. april av HSV50
HSV50 Skrevet 21. april #3198 Skrevet 21. april Socketlicker skrev (24 minutter siden): Nei, totalen viser færre for Trump enn forgjengerne. 130 sålangt mot 162 for Biden og 276 for Obama, 291 for Bush og 364 for Clinton. For å ta fram teskjeen: i forrige periode hadde Trump flere presidentordre enn de to presidentene - Biden og Bush - som satt like lenge og er historisk relevante. As in i nyere tid. Og i denne perioden har han snart tatt igjen antallet Biden hadde på 4 år, på 4 måneder. Det er skikkelig, skikkelig kreativt å fremstille det som om Trump har færre presidentordre enn sine forgjengere. Når han faktisk har flere enn de som satt like lenge. Selv om han totalt sett har færre enn de som satt dobbelt så lenge som ham. Som han heller ikke har, om du legger sammen de 220 han hadde i første periode og de 131 han har hatt til nå. Da har Trump 351 på 4 år og 4 mnd. Mot 276 for Obama og 291 for Bush. På 8 år. Clinton hadde riktige 364, så hele 13 flere. Men igjen på 8 år. Forstår du liker Trump da. Din omgang med fakta er jo ganske lik… 4 1
Perine Skrevet 21. april Forfatter #3199 Skrevet 21. april Vi har lest at Trump vil forhandle med andre land om tollsatsene, og at han vil bruke andre lands handel med Kina som pressmiddel mot dem. Jeg tror kanskje at noen av landene vil gå med på dette, men det er jo en ganske alvorlig handling mot Kina. I dag dukket denne saken opp i media: Kina advarer land mot å samarbeide med USA for å begrense handelen med Kina | CNN Virksomhet Noen tanker om det?
Sioux Skrevet 21. april #3200 Skrevet 21. april thomH skrev (10 timer siden): Det morsomste med Trump-fenomenet er at det er særlig gamlinger (folk i alderen 50+) som er helt hysterisk. Unge mennesker, som har vokst opp med internett og mediemangfold, har et langt mer balansert og nyansert syn på Trump. Hva er grunnen til at gamlinger er så hysteriske? Er det 50 års indoktrinering gjennom et ensidig propagandaapparat? Gamlinger er de som stoler på NRK, tror læreren har rett, og tror at all forskning, uavhengig om det er fysikk eller kjønnsforskning, er "sant". Denne skjønte jeg ikke. Er det gamlinger som tror at kjønnsforskning er sant? Har du fått inntrykk av at det er gamlinger som sprer ordet om ørti kjønn? 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå