Molly85 Skrevet 17. mars #2321 Del Skrevet 17. mars HSV50 skrev (1 time siden): Og det burde vært ulovlig å blande politikk og religion. Merkelig at du mener dette, samtidig som du gir din støtte til at Hamas, Houthiene osv. skal fortsette som de gjør. De er islamister støttet av Iran. Vet du hva islamisme er? Virker ikke sånn, siden du drar «muslimhat»-kortet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 17. mars #2322 Del Skrevet 17. mars Molly85 skrev (8 minutter siden): Nei, det ble det ikke. Hamas har løyet om tallene, poenget står. I Gaza er de samme mennene både kriger og sivil, alt etter hva som passer best. Uniformene kommer på når det er våpenhvile. Hamas bruker barn som skjold og mener de gjør dem en tjeneste fordi de får bli martyrer. Unger settes i vinduene på bygninger som huser terrorister. Leste du i det hele tatt lenken min?? Din lenke var fra mai 2024. Min fra januar 2025. Din viste til en faktasjekk fra faktisk.no. Min viser til en anerkjent studie som sier at dødstallene høyst sannsynlig er høyere enn det Hamas (eller terroristene som du kaller dem) har oppgitt. Så nei. Poenget ditt står ikke. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 17. mars #2323 Del Skrevet 17. mars (endret) HSV50 skrev (3 minutter siden): Leste du i det hele tatt lenken min?? Din lenke var fra mai 2024. Min fra januar 2025. Din viste til en faktasjekk fra faktisk.no. Min viser til en anerkjent studie som sier at dødstallene høyst sannsynlig er høyere enn det Hamas (eller terroristene som du kaller dem) har oppgitt. Så nei. Poenget ditt står ikke. Leste du hvem som har finansiert studien?☺️ Er du uenig i at Hamas er terrorister, siden du skriver det slik? Endret 17. mars av Molly85 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 17. mars #2324 Del Skrevet 17. mars Molly85 skrev (7 minutter siden): Merkelig at du mener dette, samtidig som du gir din støtte til at Hamas, Houthiene osv. skal fortsette som de gjør. De er islamister støttet av Iran. Vet du hva islamisme er? Virker ikke sånn, siden du drar «muslimhat»-kortet. Hvordan klarer du å konkludere med at jeg støtter Hamas og andre ekstreme muslimske grupper og regimer?? Sitat meg: «Men jeg hater ikke alle mennesker basert på at de er troende. Jeg hater ikke jøder, selv om jeg er sterkt uenig med styret i dagens Israel. Jeg hater ikke muslimer, selv om jeg ikke støtter Hamas og ønsker IS og relativt mange muslimske regimer dit pepperen gror.» 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 17. mars #2325 Del Skrevet 17. mars (endret) HSV50 skrev (3 minutter siden): Hvordan klarer du å konkludere med at jeg støtter Hamas og andre ekstreme muslimske grupper og regimer?? Sitat meg: «Men jeg hater ikke alle mennesker basert på at de er troende. Jeg hater ikke jøder, selv om jeg er sterkt uenig med styret i dagens Israel. Jeg hater ikke muslimer, selv om jeg ikke støtter Hamas og ønsker IS og relativt mange muslimske regimer dit pepperen gror.» Du velger side. Du tar til orde for at Israel ikke skal beskytte seg mot palestinerne (Iran), og at USA ikke skal få beskytte skipsfarten og sine sivile der gjennom å ta Houitiene (Iran). Artikkelen fra The Lancet er skrevet av ihuga palestinske folk, har du sett hva annet disse har skrevet? Du kan ikke for alvor mene at den artikkelen er mer nøytral enn den jeg linket til. Endret 17. mars av Molly85 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 17. mars #2326 Del Skrevet 17. mars Molly85 skrev (3 minutter siden): Leste du hvem som har finansiert studien?☺️ Er du uenig i at Hamas er terrorister, siden du skriver det slik? Absolutt all forskning finansieres av noen. Så du at det var en uavhengig og fagfellevurdert studie? Kan du noe som helst om forskningsmetoder? Fagfellevurdert betyr: «Ein metode for å kvalitetssikre forskning der uavhengige ekspertar går gjennom arbeidet til forskarane med eit kritisk blikk.» Hva var poenget ditt? At du bare tror på forskning som støtter synet ditt? Du vet hvem som finansierer faktisk.no? Jeg spør ironisk da, for det pleier jo vanligvis å være argumentet mot å tro på noe som helst av de de sier. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 17. mars #2327 Del Skrevet 17. mars HSV50 skrev (55 minutter siden): Du ser overhode ikke ironien over at du ikke synes man skal dømme alle jøder basert på hva staten Israel gjør, mens du mener man skal dømme alle palestinere basert på hva Hamas gjør? Har du snakket med hver eneste palestiner siden du vet at hver og en av dem er fundamentalister som lever etter den mest ekstreme tolkningen av koranen? Eller passer det bare best inn i verdensbildet ditt? Muslimer generelt og palestiner spesielt er onde mennesker som voldtar og dreper i Allhas nav? Du er klar over at det finnes muslimer som både drikker alkohol og spiser svin, på samme måte som man har kristne som bare er kristne som en del av kulturen sin. Eller som er personlig kristne og fremdeles synes at homofili er helt ok? Og at det kanskje ikke er så rart at det er ganske mange sinte og frustrerte palestinere som er sinte og frustrerte som mennesker, uten å kanskje ikke være fryktelig dypt, personlig troende? Ditt verdensbilde er fryktelig sort-hvitt. Man kan faktisk være mot ekstremisme helt uten å hate verken jøder, kristne eller muslimer på generell basis Jeg synes du bør sette deg litt bedre inn i dette temaet. Det virker ikke som du helt vet hva jødedom, sionisme eller jøder er. Videre virker du noe uvitende om hvorfor det er så mye hat mot jøder. Tips: Det begynte lenge før Israels krig mot Gaza i 23. Sionismen er en politisk bevegelse, at jødene skal ha rett til selvbestemmelse i det landet de har sitt opphav. Det har lite med religion og gjøre, selv om landområdet Palestina har en stor plass i jødedommen. Jøder i diaspora har i to tusenår ønsket hverandre God påske med «neste år i Jerusalem». Jo, jødehat er verre enn muslimhat (selv om det heller ikke er bra.) Islam er en religion. Jeg kan bli muslim nå om jeg vil. I likhet med kristendommen ØNSKER islam flere medlemmer, noe som har ført til at begge disse religionene er og har vært imperialistiske. Det islam ikke er, er en etnoreligion. Jødedom er en etnoreligion. Det samme er druserne, og yezidiene. Naziene spurte ikke jødene om de overholdt sabbaten før de gasset dem. Du kan konvertere til judaismen, men det tar lang tid. Leif Knudsen, en kjent norsk konvertitt forteller at da han gikk til rabbien for å å konvertere sa han at han var ateist (han var gift med en jødinne). «Så flott» sa rabbien. «Da passer du utmerket inn hos oss». Etterlivet har liten plass i jødedommen. Det er ikke slik at flertallet i Israel er fundamentalister som ønsker et stor-Israel. Det er mindretallet. Uheldigvis er de representert i regjeringen. Bibi er ikke blant dem, han er egentlig en tradisjonell konservativ (likud) på linje med toryene i England og høyre i Norge. Grunnen til at jødene er så hatet over hele den muslimske verden kan jeg komme inn på i et senere innlegg, dette ble langt nok. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 17. mars #2328 Del Skrevet 17. mars Molly85 skrev (2 minutter siden): Du velger side. Du tar til orde for at Israel ikke skal beskytte seg mot palestinerne (Iran), og at USA ikke skal få beskytte skipsfarten og sine sivile der gjennom å ta Houitiene (Iran). Artikkelen fra The Lancet er skrevet av ihuga palestinske folk, har du sett hva annet disse har skrevet? Du kan ikke for alvor mene at den artikkelen er mer nøytral enn den jeg linket til. Jo, jeg mener på ramme alvor at en nyere og fagfellevurdert forskingsartikkel publisert i The Lancet er riktigere enn det Faktisk.no publiserte 9 mnd før. Dataene er vurdert av uavhengige forskere. Det er ikke en Hamas som har synset om tall her. Kjære deg, med fare for å høres fryktelig ovenfra og ned ut: les deg opp på forskningsmetodikk. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 17. mars #2329 Del Skrevet 17. mars HSV50 skrev (3 minutter siden): Jo, jeg mener på ramme alvor at en nyere og fagfellevurdert forskingsartikkel publisert i The Lancet er riktigere enn det Faktisk.no publiserte 9 mnd før. Dataene er vurdert av uavhengige forskere. Det er ikke en Hamas som har synset om tall her. Kjære deg, med fare for å høres fryktelig ovenfra og ned ut: les deg opp på forskningsmetodikk. Når de som skriver artikkelen har vannmelon og tåre som profilbilde på instagram kan det være greit å ha litt kildekritikk. Du valgte deg ut den ene artikkelen, og google var full av andre som viser at Hamas har løyet om dødstallene. Selv FN nedjusterte dem. The Lancet har tapt seg med årene, virkelig. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 17. mars #2330 Del Skrevet 17. mars Bacteria skrev (6 minutter siden): Jeg synes du bør sette deg litt bedre inn i dette temaet. Det virker ikke som du helt vet hva jødedom, sionisme eller jøder er. Videre virker du noe uvitende om hvorfor det er så mye hat mot jøder. Tips: Det begynte lenge før Israels krig mot Gaza i 23. Sionismen er en politisk bevegelse, at jødene skal ha rett til selvbestemmelse i det landet de har sitt opphav. Det har lite med religion og gjøre, selv om landområdet Palestina har en stor plass i jødedommen. Jøder i diaspora har i to tusenår ønsket hverandre God påske med «neste år i Jerusalem». Jo, jødehat er verre enn muslimhat (selv om det heller ikke er bra.) Islam er en religion. Jeg kan bli muslim nå om jeg vil. I likhet med kristendommen ØNSKER islam flere medlemmer, noe som har ført til at begge disse religionene er og har vært imperialistiske. Det islam ikke er, er en etnoreligion. Jødedom er en etnoreligion. Det samme er druserne, og yezidiene. Naziene spurte ikke jødene om de overholdt sabbaten før de gasset dem. Du kan konvertere til judaismen, men det tar lang tid. Leif Knudsen, en kjent norsk konvertitt forteller at da han gikk til rabbien for å å konvertere sa han at han var ateist (han var gift med en jødinne). «Så flott» sa rabbien. «Da passer du utmerket inn hos oss». Etterlivet har liten plass i jødedommen. Det er ikke slik at flertallet i Israel er fundamentalister som ønsker et stor-Israel. Det er mindretallet. Uheldigvis er de representert i regjeringen. Bibi er ikke blant dem, han er egentlig en tradisjonell konservativ (likud) på linje med toryene i England og høyre i Norge. Grunnen til at jødene er så hatet over hele den muslimske verden kan jeg komme inn på i et senere innlegg, dette ble langt nok. Kanskje du heller skal lese det jeg skriver. For jeg har jo sagt at jeg vet at alle jøder ikke synes det den istalelske regjeringen bedriver nå er noe de er enige i. Jeg er helt klar over at jøder flest ikke ønsker å utrydde muslimer og palestinere. Og jødehat skal bekjempes og kan ikke forsvares på noe vis. Men man kan helt fint kritisere regjeringen i Israel og deres politikk uten å være jødehater. Og man er ikke for Hamas om man mener at palestinerne har rett på et Palestina, like mye som jødene har rett på et Israel. Man kan være sterk motstandere av israelske nybyggere og annektering av palestinske landområder, og man kan fordømme terrorangrep fra Hamas side. Det er faktisk fullt mulig, tro det eller ei! Og hat mot folkegrupper er like ille uavhengig av om man hater jøder, muslimer, homofile, transer eller folk med rødt hår. Man skal aldri, aldri glemme det jødene ble utsatt for. Men man skal heller ikke bruke det som unnskyldning for å la Israel bedrive massedrap på palestinere og fordrive dem fra Gaza (legg merke til at jeg snakket om Israel og ikke jøder, når jeg snakker om hva som gjøres mot palestinerne nå, og at jeg snakker om Hamas når jeg snakker om terroren mot jøder. Plasser ansvaret hos myndigheten, ikke hos et helt folk!). 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 17. mars #2331 Del Skrevet 17. mars HSV50 skrev (Akkurat nå): Kanskje du heller skal lese det jeg skriver. For jeg har jo sagt at jeg vet at alle jøder ikke synes det den istalelske regjeringen bedriver nå er noe de er enige i. Jeg er helt klar over at jøder flest ikke ønsker å utrydde muslimer og palestinere. Og jødehat skal bekjempes og kan ikke forsvares på noe vis. Men man kan helt fint kritisere regjeringen i Israel og deres politikk uten å være jødehater. Og man er ikke for Hamas om man mener at palestinerne har rett på et Palestina, like mye som jødene har rett på et Israel. Man kan være sterk motstandere av israelske nybyggere og annektering av palestinske landområder, og man kan fordømme terrorangrep fra Hamas side. Det er faktisk fullt mulig, tro det eller ei! Og hat mot folkegrupper er like ille uavhengig av om man hater jøder, muslimer, homofile, transer eller folk med rødt hår. Man skal aldri, aldri glemme det jødene ble utsatt for. Men man skal heller ikke bruke det som unnskyldning for å la Israel bedrive massedrap på palestinere og fordrive dem fra Gaza (legg merke til at jeg snakket om Israel og ikke jøder, når jeg snakker om hva som gjøres mot palestinerne nå, og at jeg snakker om Hamas når jeg snakker om terroren mot jøder. Plasser ansvaret hos myndigheten, ikke hos et helt folk!). De har jo et Palestina? Israel trakk seg ut i 2006. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 17. mars #2332 Del Skrevet 17. mars HSV50 skrev (1 minutt siden): Kanskje du heller skal lese det jeg skriver. For jeg har jo sagt at jeg vet at alle jøder ikke synes det den istalelske regjeringen bedriver nå er noe de er enige i. Jeg er helt klar over at jøder flest ikke ønsker å utrydde muslimer og palestinere. Og jødehat skal bekjempes og kan ikke forsvares på noe vis. Men man kan helt fint kritisere regjeringen i Israel og deres politikk uten å være jødehater. Og man er ikke for Hamas om man mener at palestinerne har rett på et Palestina, like mye som jødene har rett på et Israel. Man kan være sterk motstandere av israelske nybyggere og annektering av palestinske landområder, og man kan fordømme terrorangrep fra Hamas side. Det er faktisk fullt mulig, tro det eller ei! Og hat mot folkegrupper er like ille uavhengig av om man hater jøder, muslimer, homofile, transer eller folk med rødt hår. Man skal aldri, aldri glemme det jødene ble utsatt for. Men man skal heller ikke bruke det som unnskyldning for å la Israel bedrive massedrap på palestinere og fordrive dem fra Gaza (legg merke til at jeg snakket om Israel og ikke jøder, når jeg snakker om hva som gjøres mot palestinerne nå, og at jeg snakker om Hamas når jeg snakker om terroren mot jøder. Plasser ansvaret hos myndigheten, ikke hos et helt folk!). Når man argumenterer for at Israel ikke skal kunne forsvare seg mot terror, slik jeg oppfatter at du (og de fleste andre politisk korrekte) gjør, argumenterer man for Israels utslettelse. Det er ikke kritikk av regjeringen i Israel, det er noe mer og bikker over jødehat. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 17. mars #2333 Del Skrevet 17. mars Molly85 skrev (4 minutter siden): Når de som skriver artikkelen har vannmelon og tåre som profilbilde på instagram kan det være greit å ha litt kildekritikk. Du valgte deg ut den ene artikkelen, og google var full av andre som viser at Hamas har løyet om dødstallene. Selv FN nedjusterte dem. The Lancet har tapt seg med årene, virkelig. Igjen. Les deg opp på forskningsmetodikk. Forskningen ble gjort ETTER nedjusteringen fra FN. Det er håpløst å diskutere med mennesker som avviser alt som ikke stemmer med egne meninger og verdensbilde. Det er ikke jeg som er selektiv her. Din kilde er gammel. Min er ny. Du hadde ikke hatt din kilde å vise til nå, om faktisk.no hadde gjort vurderingen på nytt, for de hadde jo brukt en fagfellevurdert forskingsrapport som del av grunnlaget sitt. Over og ut. Kan jo like gjerne diskutere med veggen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bigote Skrevet 17. mars #2334 Del Skrevet 17. mars (endret) HSV50 skrev (26 minutter siden): Hvordan klarer du å konkludere med at jeg støtter Hamas og andre ekstreme muslimske grupper og regimer?? Sitat meg: «Men jeg hater ikke alle mennesker basert på at de er troende. Jeg hater ikke jøder, selv om jeg er sterkt uenig med styret i dagens Israel. Jeg hater ikke muslimer, selv om jeg ikke støtter Hamas og ønsker IS og relativt mange muslimske regimer dit pepperen gror.» Anbefaler deg virkelig til å styre unna denne debatten.. Måten du må forsvare deg på her er ikke noe nytt. Endret 17. mars av Bigote Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 17. mars #2335 Del Skrevet 17. mars (endret) Molly85 skrev (10 minutter siden): De har jo et Palestina? Israel trakk seg ut i 2006. De har et Palestina? Israel trakk seg ut i 2006? Sannhet med sterke modifikasjoner. Såpass sterke at det ikke er en sannhet i det hele tatt. Siden du synes FN er en grei kilde for hva vi bør stole på og ta som ubundet sannhet, så anbefaler jeg deg å lese denne her. https://fn.no/konflikter/palestina Endret 17. mars av HSV50 Endret et . til et ? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 17. mars #2336 Del Skrevet 17. mars Bigote skrev (6 minutter siden): Anbefaler deg virkelig til å styre unna denne debatten.. Måten du må forsvare deg på her er ikke noe nytt. Du har helt sikkert rett i at jeg like så godt kan stille meg opp og pisse i motvind, det er sannsynligvis mer fruktbar bruk av tiden min. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 17. mars #2337 Del Skrevet 17. mars (endret) HSV50 skrev (32 minutter siden): De har et Palestina? Israel trakk seg ut i 2006? Sannhet med sterke modifikasjoner. Såpass sterke at det ikke er en sannhet i det hele tatt. Siden du synes FN er en grei kilde for hva vi bør stole på og ta som ubundet sannhet, så anbefaler jeg deg å lese denne her. https://fn.no/konflikter/palestina 7. oktober -23 var nordmenn på ferie i Palestina, visste du det? Nordmenn studerte der også. Tror du gjør lurt i å lese deg opp selv. Blokaden er utelukkende på ting som kan brukes til våpenproduksjon. Har du sett supermarkedene? Luksushotellene? Feriehusene til amerikanske palestinere som er søkkrike? Mercedes-forhandleren? FN består av hovedsakelig muslimvennlige land, som ønsker Israel bort. De kommer med endeløse resolusjoner mot Israel, samtidig som mange regimer med store menneskerettighetsbrudd ikke har motstt EN. At selv de innrømte at Hamas trikset med tallene (oppga flere døde kvinner og barn for sympati fra Vesten) sier mye. Når Hamas ble avslørt i å oppjustere antall døde kvinner og barn sluttet de å oppgi kjønn og alder. Poenget mitt står; Hamas tuklet med tallene for å få sympati fra Vesten. Houtiene gjør meget sannsynlig det samme. Endret 17. mars av Molly85 Skrev feil 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 17. mars #2338 Del Skrevet 17. mars HSV50 skrev (23 minutter siden): Igjen. Les deg opp på forskningsmetodikk. Forskningen ble gjort ETTER nedjusteringen fra FN. Det er håpløst å diskutere med mennesker som avviser alt som ikke stemmer med egne meninger og verdensbilde. Det er ikke jeg som er selektiv her. Din kilde er gammel. Min er ny. Du hadde ikke hatt din kilde å vise til nå, om faktisk.no hadde gjort vurderingen på nytt, for de hadde jo brukt en fagfellevurdert forskingsrapport som del av grunnlaget sitt. Over og ut. Kan jo like gjerne diskutere med veggen. Hvorfor har ikke da FN oppjustert sine tall etter denne rapporten, om den er den store sannhet? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 17. mars #2339 Del Skrevet 17. mars Molly85 skrev (2 minutter siden): 7. oktober -23 var nordmenn på ferie i Gaza, visste du det? Nordmenn studerte der også. Tror du gjør lurt i å lese deg opp selv. Blokaden er utelukkende på ting som kan brukes til våpenproduksjon. Har du sett supermarkedene i Gaza? Luksushotellene? Feriehusene til amerikanske palestinere som er søkkrike? Mercedes-forhandleren? FN består av hovedsakelig muslimske land, som ønsker Israel bort. At selv de innrømte at Hamas trikset med tallene (oppga flere døde kvinner og barn for sympati fra Vesten) sier mye. Når Hamas ble avslørt i å oppjustere antall døde kvinner og barn sluttet de å oppgi kjønn og alder. Poenget mitt står; Hamas tuklet med tallene for å få sympati fra Vesten. Houtiene gjør meget sannsynlig det samme. 🤣 FN består av alle land i verden minus Vatikanet, og er flertallet av verdens land er ikke muslimer. Islam er ikke verdens største religion, og bare omtrent 1 av 4 mennesker i verden er muslimer. Men jeg registrerer at du kun mener at FN er en troverdig kilde når du er enig med det de sier. Du er underholdene tidsfordriv å diskutere med, men sola skinner. Så takk til deg og du får en singel i posten. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 17. mars #2340 Del Skrevet 17. mars Houtiene’s leder Hasan Sharaf Aldin er nå drept i et vellykket angrep fra USA👏 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå