Druid Skrevet 7 timer siden #2021 Del Skrevet 7 timer siden LeveMannen skrev (1 time siden): For noe virkelighetsfjernt vas. "Krigshisseren Trump" har vært den minst krigshissende presidenten på mange tiår i USA. Han startet ingen nye kriger i sin første periode, startet prosessen med å trekke seg ut av Afghanistan, og innvolverte seg minimalt i Syria (til motsetning fra Clinton som ville gå til full krig mot Russland i Syria). Og nå setter han hardt mot hardt for å få til en fred i Ukraina. Og at Kina og Russland skulle innvadere USA.... det er noe av det mest virkelighetsfjærne konspi noiaen jeg har lest på lenge. Han er mye av årsaken til at vi har krigen i Ukraina : hadde han forpliktet til økonomiske og militære sanksjoner etter annekteringen av Krim, som var Europeisk ønske, er det tvilsomt at Russland ville vært i stand til å forberede invasjonen. Det sagt, er det gode geopolitiske grunner til at man var defensiv i tilknytning til Krim. Prosessen med å trekke seg ut av Afghanistan begynte med Obamas første regjering, og Trumps statskupp mot Afghanske myndigheter er årsaken til at vi ser Taliban tilbake i makten. (og styrket Kinas geopolitiske makt.) Han er en vesentlig del av motivasjonen for 7. oktober, selv om Putin antagelig også har en hånd med her. Og han har foreløpig ikke vært konstruktivt inne i noen fredsinitiativ i Ukraina, siden det i så fall hadde krevd at partene var med og at de geopolitiske rettningslinjene var lagt til grunn. Det eneste han har gjort så langt, er å kommunisere Putins verdensforståelse, og den er velkjent. Kina har ingen interesse av å invadere USA, men Trump er hovedårsaken til at Kina har behov for å innlemme Taiwan igjen, og selv Trump har i utgangspunktet gitt sikkerhetsgarantier til Taiwan. En slik konflikt vil gi Nord Korea ett rom for å gjøre operasjoner både mot amerikanere og Sør korea. Jeg tror man glemmer det reelle problemet. 13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 6 timer siden Forfatter #2022 Del Skrevet 6 timer siden Jeg har sett flere ganger her i denne og masse andre tråder, kritikk av hvilke nyheter folk lytter til, hvilke aviser eller tv-kanaler vi ser, og stort sett nedlatende holdninger til både nordmenn og norske media. Derfor synes jeg denne var fin 😀 Jeg leser det meste, men twitter/X har jeg aldri benyttet. Elon Musk, USA | Konsernsjef i Amedia Anders Opdahl slår tilbake mot Elon Musk etter innlegg på X I dag lurer jeg på hvor galt det kan gå med forsvarsmateriellet fra USA, blir det også stans i levering av komponenter til vår og andre lands våpenproduksjon, hm.. og reservedeler til utstyr som er i bruk? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainstorm2.0 Skrevet 6 timer siden #2023 Del Skrevet 6 timer siden Egenskap skrev (2 timer siden): Det er det tankesettet som blir meningsløst. Hvis, hvis, hvis. Jeg kjenner meg forvirret, og ønsker mer klarhet i hva du mener. Er du villig til å dele hvordan du ser for deg at det skulle sett ut? Hva er det du trenger fra en slik endring, mer autonomi, eller hva? Mitt behov er trygghet, og fellesskap, ikke bare for oss her i Norge, men også Ukraina. Jeg kjenner på sorg av tanken om å ikke gi støtte til et land som blir invadert av et annet land som ønsker mer av landområdene deres. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 6 timer siden #2024 Del Skrevet 6 timer siden Perine skrev (14 minutter siden): Jeg har sett flere ganger her i denne og masse andre tråder, kritikk av hvilke nyheter folk lytter til, hvilke aviser eller tv-kanaler vi ser, og stort sett nedlatende holdninger til både nordmenn og norske media. Derfor synes jeg denne var fin 😀 Jeg leser det meste, men twitter/X har jeg aldri benyttet. Elon Musk, USA | Konsernsjef i Amedia Anders Opdahl slår tilbake mot Elon Musk etter innlegg på X I dag lurer jeg på hvor galt det kan gå med forsvarsmateriellet fra USA, blir det også stans i levering av komponenter til vår og andre lands våpenproduksjon, hm.. og reservedeler til utstyr som er i bruk? Jeg blir rett og slett redd av det Musk deler av sine tanker om dagen. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 6 timer siden #2025 Del Skrevet 6 timer siden Rainstorm2.0 skrev (Akkurat nå): Jeg kjenner meg forvirret, og ønsker mer klarhet i hva du mener. Er du villig til å dele hvordan du ser for deg at det skulle sett ut? Hva er det du trenger fra en slik endring, mer autonomi, eller hva? Mitt behov er trygghet, og fellesskap, ikke bare for oss her i Norge, men også Ukraina. Jeg kjenner på sorg av tanken om å ikke gi støtte til et land som blir invadert av et annet land som ønsker mer av landområdene deres. Ditt behov ? Det er ikke slik at Norge som land kan garantere for alle andre land i verden sin sikkerhet til enhver tid. Det vil medføre evige kriger man er innblandet i hele tiden. Du kan reise til Ukraina og delta i krigen der, de mangler enormt mye soldater og trenger flere. Problemet er jo at over 6 millioner mennesker har stukket fra Ukraina ! 100.000 av de er i Norge. Dette er det største problemet til Ukraina ! Det kan du i praksis gjøre noe med. Uansett så vil nå USA ha slutt på denne krigen, og det som er tapt for Ukraina er tapt for Ukraina. Så må man faktisk sørge for at man er i stand i fremtiden til å kunne stå opp mot Putin når han truer noen neste gang. Eller så kan man bare holde kjeft. Sitte og føle så vanvittig mye er bare så ekstremt patetisk mener jeg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 6 timer siden #2026 Del Skrevet 6 timer siden yamask skrev (1 minutt siden): Jeg blir rett og slett redd av det Musk deler av sine tanker om dagen. Jeg er ikke redd en dritt, men føler litt avsky over det massive massehysteriet, og det er en ren studie i hvordan MSM kan forføre store deler av menneskene i landene de utgis i. Den ene er faen ta verre en den andre, og man observerer de over alt på jobben, familie og venner. Av og til må man lure på om de er mentalt helt stabile. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainstorm2.0 Skrevet 6 timer siden #2027 Del Skrevet 6 timer siden TomKrus skrev (6 minutter siden): Ditt behov ? Det er ikke slik at Norge som land kan garantere for alle andre land i verden sin sikkerhet til enhver tid. Det vil medføre evige kriger man er innblandet i hele tiden. Du kan reise til Ukraina og delta i krigen der, de mangler enormt mye soldater og trenger flere. Problemet er jo at over 6 millioner mennesker har stukket fra Ukraina ! 100.000 av de er i Norge. Dette er det største problemet til Ukraina ! Det kan du i praksis gjøre noe med. Uansett så vil nå USA ha slutt på denne krigen, og det som er tapt for Ukraina er tapt for Ukraina. Så må man faktisk sørge for at man er i stand i fremtiden til å kunne stå opp mot Putin når han truer noen neste gang. Eller så kan man bare holde kjeft. Sitte og føle så vanvittig mye er bare så ekstremt patetisk mener jeg. Kjenner du deg frustrert fordi du ønsker mer handlekraft? Og avsky fordi du trenger mer ro fra omgivelsene dine? Av utsagnet ditt "sitte og føle er patetisk" kjenner jeg meg forvirret. Innlegget ditt virker å være et uttrykk for at du nettopp også sitter og føler, sinne, frustrasjon og avsky, fordi du ikke får dine behov møtt (at omgivelsene dine ikke skal føle og snakke om det, at folk skal støtte ditt synspunkt). Hører gjerne mer hva du tenker. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 6 timer siden #2028 Del Skrevet 6 timer siden TomKrus skrev (5 minutter siden): Jeg er ikke redd en dritt, men føler litt avsky over det massive massehysteriet, og det er en ren studie i hvordan MSM kan forføre store deler av menneskene i landene de utgis i. Den ene er faen ta verre en den andre, og man observerer de over alt på jobben, familie og venner. Av og til må man lure på om de er mentalt helt stabile. Det er så bakvendt. I Norge kan vi stort sett stole på media. Våre journalister graver og finner ut av våre politikeres feil, og formidler det til oss med en gang. I Norge må politikerne stå skolerett for folket om de har stjålet solbriller eller de har jukset på skolen eller med reiseregninger. I den store sammenhengen er disse tingene filleting. Norsk media har noen ganger trådd feil, men selv da er de ganske transparante. Og dette gjelder den vestlige kultur stort sett. Alternative nyhetsskilder som X, fox news og maga-podcaster blir derimot gang på gang debunket. Løgner spres som ild i tørt gress. Trump lyver så det renner og forvrenger fakta hver gang han snakker. HVER GANG! Musk mener godhet er vestens største svakhet! Det et helt skrudd! Alternativet er diktatur hvor alle må leve på én måte, statsoverhodet bestemmer hva som skal stå i avisa og alle under øvre middelklasse sliter. Det er den veien det går med USA, og det er den veien det går med Ukraina om Russland vinner. Og kanskje mer av Europa og etterhvert. 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 6 timer siden #2029 Del Skrevet 6 timer siden Rainstorm2.0 skrev (2 minutter siden): Kjenner du deg frustrert fordi du ønsker mer handlekraft? Og avsky fordi du trenger mer ro fra omgivelsene dine? Av utsagnet ditt "sitte og føle er patetisk" kjenner jeg meg forvirret. Innlegget ditt virker å være et uttrykk for at du nettopp også sitter og føler, sinne, frustrasjon og avsky, fordi du ikke får dine behov møtt (at omgivelsene dine ikke skal føle og snakke om det, at folk skal støtte ditt synspunkt). Hører gjerne mer hva du tenker. Nei det verste jeg vet er dette føleriet ! Hele det norske folk var med på å stemme på partier som var med å legge ned det norske forsvaret fra 1990 tallet frem til i dag. Det er fakta og da kan ikke du si at dette ikke har skjedd ! For det har skjedd, så gråter du over at man ikke kan støtte Ukraina ! Det er føleri etter at hele Europa har kjørt Norge sin linje de siste 30 årene. Så har USA hatt hele ansvaret økonomisk og materielt for vår sikkerhet. Nå vil de ikke betale lenger, og så sitter man faen ta og gråter over det også. Som man reder ligger man og der er Norge nå ! Og da må man forhandle fred, når man ikke er i stand til å føre krig. Ellers så er man ferdig innen rimelig kort tid. Kan jeg bli mer klar i min tale ? 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainstorm2.0 Skrevet 5 timer siden #2030 Del Skrevet 5 timer siden TomKrus skrev (Akkurat nå): Nei det verste jeg vet er dette føleriet ! Hele det norske folk var med på å stemme på partier som var med å legge ned det norske forsvaret fra 1990 tallet frem til i dag. Det er fakta og da kan ikke du si at dette ikke har skjedd ! For det har skjedd, så gråter du over at man ikke kan støtte Ukraina ! Det er føleri etter at hele Europa har kjørt Norge sin linje de siste 30 årene. Så har USA hatt hele ansvaret økonomisk og materielt for vår sikkerhet. Nå vil de ikke betale lenger, og så sitter man faen ta og gråter over det også. Som man reder ligger man og der er Norge nå ! Og da må man forhandle fred, når man ikke er i stand til å føre krig. Ellers så er man ferdig innen rimelig kort tid. Kan jeg bli mer klar i min tale ? Kjenner du deg frustrert fordi du har behov for at folk skal uttrykke mer ansvar for situasjonen vi står i? Kjenner meg glad for at du vil hjelpe meg å få mer klarhet i hva du tenker. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 5 timer siden #2031 Del Skrevet 5 timer siden Rainstorm2.0 skrev (Akkurat nå): Kjenner du deg frustrert fordi du har behov for at folk skal uttrykke mer ansvar for situasjonen vi står i? Kjenner meg glad for at du vil hjelpe meg å få mer klarhet i hva du tenker. Man må jo faktisk lure på folk som har sørget for at Norge i dag ikke har noe forsvar, og som likevel vil ha krig mot Russland ! Det er faen ta irrasjonelt ! Skal man ønske noe slikt må man forberede seg, og beklager å måtte si det ! Det vil ta minst 10 år å bli forberedt. Bygge et robust forsvar tar lang tid, og koster enormt med penger. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainstorm2.0 Skrevet 5 timer siden #2032 Del Skrevet 5 timer siden TomKrus skrev (Akkurat nå): Man må jo faktisk lure på folk som har sørget for at Norge i dag ikke har noe forsvar, og som likevel vil ha krig mot Russland ! Det er faen ta irrasjonelt ! Skal man ønske noe slikt må man forberede seg, og beklager å måtte si det ! Det vil ta minst 10 år å bli forberedt. Bygge et robust forsvar tar lang tid, og koster enormt med penger. Jeg kan skjønne at du føler deg forvirret og sint. Jeg kjenner meg fremdeles litt forvirret, og har behov for mer klarhet, for jeg ser ikke hvordan Norge noensinne kan få et forsvar som er kapabel til å stå i mot en potensiell invasjon fra Russland, eller tenker du at poenget handler om at Norge og andre NATO-land må langt over 2% av BNP til militæret sitt, og at vi kan beholde forsvarsalliansen, bare de europeiske nasjonene tar mer ansvar for å bygge et robust forsvar? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Egenskap Skrevet 5 timer siden #2033 Del Skrevet 5 timer siden Rainstorm2.0 skrev (32 minutter siden): Jeg kjenner meg forvirret, og ønsker mer klarhet i hva du mener. Er du villig til å dele hvordan du ser for deg at det skulle sett ut? Hva er det du trenger fra en slik endring, mer autonomi, eller hva? Mitt behov er trygghet, og fellesskap, ikke bare for oss her i Norge, men også Ukraina. Jeg kjenner på sorg av tanken om å ikke gi støtte til et land som blir invadert av et annet land som ønsker mer av landområdene deres. Jeg har ikke mye kunnskap om Ukraina i seg selv. Men det var ingen som reagerte når Russland tok krimhalvøya. Det var ingen som reagerte! Ikke en avis. Ikke en politiker. Politisk sløvskap? ja. I Ukraina har det vært mye korrupsjon. Og det er ikke sunt i det hele tatt. Landet har vært fattig i mange år, og har i mange sesonger hatt dårlig politisk evne til å løfte opp landet. Det var borgerkrig i Ukraina i flere sesonger, uten at det kom i mediabildet. Ikke en dekning, ikke en reaksjon, ingen brydde seg. Russland har drevet skjult krig i flere sesonger ovenfor Ukraina. Betalt for at mennesker skal holde tett. NATO har virkelig gjort sleivspark av militær budskap. NATO skaper forvirring, og NATO har bidratt til krigen. NATO bør legges ned. Politikere i Norge føler jeg er på avveie, og noen må samle dem til ett. Jeg ser jo det er mange som i dag som er ledere for parti, ikke har evne til å være statsminister. F,eks leder i fremskrittspartiet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 5 timer siden #2034 Del Skrevet 5 timer siden Egenskap skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke mye kunnskap om Ukraina i seg selv. Men det var ingen som reagerte når Russland tok krimhalvøya. Det var ingen som reagerte! Ikke en avis. Ikke en politiker. Politisk sløvskap? ja. I Ukraina har det vært mye korrupsjon. Og det er ikke sunt i det hele tatt. Landet har vært fattig i mange år, og har i mange sesonger hatt dårlig politisk evne til å løfte opp landet. Det var borgerkrig i Ukraina i flere sesonger, uten at det kom i mediabildet. Ikke en dekning, ikke en reaksjon, ingen brydde seg. Russland har drevet skjult krig i flere sesonger ovenfor Ukraina. Betalt for at mennesker skal holde tett. NATO har virkelig gjort sleivspark av militær budskap. NATO skaper forvirring, og NATO har bidratt til krigen. NATO bør legges ned. Politikere i Norge føler jeg er på avveie, og noen må samle dem til ett. Jeg ser jo det er mange som i dag som er ledere for parti, ikke har evne til å være statsminister. F,eks leder i fremskrittspartiet. Den eneste jeg kan se kunne evnet å være statsminister i Norge er Jens Stoltenberg - men da må han vridd seg et par hakk lenger mot høyre enn Judas&co 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainstorm2.0 Skrevet 5 timer siden #2035 Del Skrevet 5 timer siden Egenskap skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke mye kunnskap om Ukraina i seg selv. Men det var ingen som reagerte når Russland tok krimhalvøya. Det var ingen som reagerte! Ikke en avis. Ikke en politiker. Politisk sløvskap? ja. I Ukraina har det vært mye korrupsjon. Og det er ikke sunt i det hele tatt. Landet har vært fattig i mange år, og har i mange sesonger hatt dårlig politisk evne til å løfte opp landet. Det var borgerkrig i Ukraina i flere sesonger, uten at det kom i mediabildet. Ikke en dekning, ikke en reaksjon, ingen brydde seg. Russland har drevet skjult krig i flere sesonger ovenfor Ukraina. Betalt for at mennesker skal holde tett. NATO har virkelig gjort sleivspark av militær budskap. NATO skaper forvirring, og NATO har bidratt til krigen. NATO bør legges ned. Politikere i Norge føler jeg er på avveie, og noen må samle dem til ett. Jeg ser jo det er mange som i dag som er ledere for parti, ikke har evne til å være statsminister. F,eks leder i fremskrittspartiet. Jeg er lei meg, for jeg forstår ikke helt hva du er opptatt av at vi skal oppnå med en nedleggelse av NATO. Er det mer effektivitet innenriks? Å la Ukraina på en måte "seile sin egen sjø". Eller er det mer et fokus på trygghet for det norske folk ved å melde oss ut av en forsvarsallianse som du mener hisser til krig? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 5 timer siden #2036 Del Skrevet 5 timer siden Egenskap skrev (14 minutter siden): Men det var ingen som reagerte når Russland tok krimhalvøya. Det var ingen som reagerte! Ikke en avis. Ikke en politiker. Politisk sløvskap? Hva snakker du om? Det var full politisk teater over hele Europa, der det ble dyttet ut økonomiske sanksjoner ukentlig. Det ble en vesentlig del av den amerikanske valgkampen, hvilket var en vesentlig grunn til at Putin manipulerte valgkampen, siden Trump offentlig gjentatte ganger fortalte han ikke ville innføre sanksjonene Hillary forberedte. Pressen var like full med saken som den er nå med Trump/zelensky. Problemet var at Europa slet med hvordan å tolke betydningen av situasjonen. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elisa1819 Skrevet 5 timer siden #2037 Del Skrevet 5 timer siden Trump er en fascist og han juger. Begge deler har blitt åpenbart i løpet av den korte tida han og banden hans har regjert. Mange av oss har antatt dette på forhånd, og er derfor skuffa, men ikke overraska. En avtale med en notorisk løgner er ingenting verdt, og en avtale mellom to løgnere, som Putin og Trump, er om mulig enda mindre verdt. Kanskje finner Trump på så mye tull nå for å avlede amerikanerne fra konsekvensen av de idiotiske tollmurene hans, noe som særlig fattige og middelklasseamerikanere vil tape masse på, som de amerikanske børsene viser i dag. Jeg er ganske sikker på at Trump vil kjøre en Putin, dvs kjapt demontere tilløp til demokrati og rettsstat til fordel for et autokrati, så jeg er tviler på om USA kommer seg på beina igjen. Kanskje lurt å søke støtte og kjøpe våpen et annet sted, som Japan, Kina, Sør-Korea el Israel? USA tror jeg egentlig er en tapt sak, om det ikke blir et statskupp snart. Trump, som har Putin som idol, kommer ikke til å gi fra seg makten frivillig. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ltfutt Skrevet 5 timer siden #2038 Del Skrevet 5 timer siden (endret) Perine skrev (1 time siden): I dag lurer jeg på hvor galt det kan gå med forsvarsmateriellet fra USA, blir det også stans i levering av komponenter til vår og andre lands våpenproduksjon, hm.. og reservedeler til utstyr som er i bruk? Synd vi har kjøpt fly fra et fascist regime. F-35 er jo mer eller mindre totalt ubrukelige nå. Endret 5 timer siden av ltfutt 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 5 timer siden #2039 Del Skrevet 5 timer siden Egenskap skrev (33 minutter siden): Det var borgerkrig i Ukraina i flere sesonger, uten at det kom i mediabildet. Ikke en dekning, ikke en reaksjon, ingen brydde seg. Russland har drevet skjult krig i flere sesonger ovenfor Ukraina. Betalt for at mennesker skal holde tett. Unnskyld meg, men tilbrakte du de årene Russisk Gulag? Det er mengder av utfordringer med perioden med Borgerkrig, men det var ikke mangel på pressedekning, politisk diskusjon eller reaksjoner. Det manglet direkte inngrep, for krigen, selv om den hadde sterk russisk støtte, hadde også en form av seperatistbasert borgerkrig, og det er geopolitisk tvilsomt å gå til inngripende tiltak da.  2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 4 timer siden #2040 Del Skrevet 4 timer siden Og der svarer Canada på tollen. Er Trump virkelig så dum at han ikke kunne forutse dette? https://www.wsj.com/livecoverage/trump-tariffs-canada-mexico-china-stock-market-today-03-04-2025/card/canada-s-trudeau-vows-retaliation-calls-tariffs-unjustified-Pxm4Zyfh8HjF96ZrNF7E 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå