GĂ„ til innhold

Sirkus Trump đŸ€Ą

Perine

Anbefalte innlegg

Druid skrev (3 minutter siden):

Veldig usikker. 

Det viktige for Zelensky, er Ä komme i en diskusjon med Trump der Trump synliggjÞr at der finnes grunnlag for fredssamtaler der Ukraina kommer godt ut. Den delen av presentasjonen gikk ikke Zelenskys vei, og da var det et spÞrsmÄl om hvor mye Putin forstÄelse er han tjent med at han sitter Ä nikker til, med tanke pÄ hans allierte og opinionen i Ukraina.

Vi ser av meningsmÄlingene at Trump sine angrep pÄ Zelenskyj  styrker oppslutningen hans, og det er en oppslutning han er AVHENGIG av : han er ikke tjent med Ä fremstÄ svak i relasjon til Trump

SÄ rent basert pÄ kommunikasjon og hvordan dette sÄ ut fra Europa/Ukraina : Det KAN ha vÊrt taktisk og smart. 

Og som sagt, hintet her er at han ikke signerte avtalen. Zelenskyj kom ikke til Trump pÄ kne med lua i handa, og det er det alle egentlig forventet i forkant av mÞtet. Da er spÞrsmÄlet : hvilke kort er det Zelensky har, som Trump og Vance ikke har sett. 

PÄ den annen side : Avtalen han ble presentert nÄr han kom, kunne ha vÊrt den orginale avtalen , og ikke intensjonsavtalen han egentlig kom for Ä signere; Zelensky kunne allerede vÊrt ferdig med hele mÞtet nÄr han satte seg, og da hadde han uansett stÞrre handlingsrom for oppfÞrsel. 

Sett i perspektiv av resultatet, helt uavhengig av intensjonen, kan man si han var "smart og taktisk" men typisk er det viktige i "smart og taktisk " hva som var mÄlet med Þvelsen. 

Intensjonsavtalen inneholdt vel heller ikke sikkerhetsgarantier - sÄ det visste vel Zelensky- jeg tror at selv om han fikk Þkt oppslutning pÄ kort sikt sÄ holder det ikke med stÞtte fra Europa - jeg er veldig sikker pÄ at krigen tar slutt snart - nÄ er det vel Europa som uansett skal stÄ for sikkerhetsgarantien - det et muligens et problem at de ikke er klare for det....spennende hva det ender med....

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

Og nÄ skal en viss gruppe nordmenn stÞtte et Russland som igjen utvider sine landegrenser med militÊr makt om jeg leser trÄden rett? Gikk jo sÄ bra sist, ble bare nesten atomkrig pÄ tampen der. Utrolig hva folk velger Ä tro pÄ for Ä slippe Ä ha ubehagelige tanker gitt. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Sportydame skrev (4 minutter siden):

Intensjonsavtalen inneholdt vel heller ikke sikkerhetsgarantier - sÄ det visste vel Zelensky- jeg tror at selv om han fikk Þkt oppslutning pÄ kort sikt sÄ holder det ikke med stÞtte fra Europa - jeg er veldig sikker pÄ at krigen tar slutt snart - nÄ er det vel Europa som uansett skal stÄ for sikkerhetsgarantien - det et muligens et problem at de ikke er klare for det....spennende hva det ender med....

Nei, men som flere har pÄpekt : eksistensen av avtalen i seg selv, gjÞr ukraina til amerikansk interessesfÊre. Det er litt

Hei USA, vi har funnet noe olje

.... Vil dere har litt FRIHET?

OK; oljen er bak de soldatene der borte...

Forskjellen var at intensjonsavtalen ikke innehold volum og summer, og dermed ikke var sÄ politisk problematisk som den orginale. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Zelensly fikk spÞrsmÄl av en journalist om hvorfor han ikke gikk i dress. SÄ er jeg litt usikker men mener det var Vance som fÞrst hoppet pÄ og mente at det var dissrespektfult at Z ikke hadde dress pÄ.

Pro Trump-reporteren Brian Glenn var den som stilte spÞrsmÄlet. Enda et patetisk menneske i kretsen rundt Trump. Disse folkene kunne sikkert besÞkt en dÞdssyk og kommet med "dette er din egen feil, og hvorfor har du ikke pyntet deg nÄr jeg kommer." Man kan mene hva man vil politisk, men det som har forsvunnet er respekten for meningsmotstandere.  USA er overtatt av avskum.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Under mÞtet i gÄr, ble Zelensky konfrontert av JD Vance med tvangsmobiliseringen av unge menn i Ukraina. PÄ videoene som er lenket til nedenfor kan man se hvordan ukrainske menn blir angrepet pÄ Äpen gate og tvunget inn i militÊret. Man ser bl a hvordan en mor fortvilet stÄr og ser pÄ mens hennes sÞnn blir kidnappet av det ukrainske militÊret.

https://x.com/MyLordBebo/status/1895752927991792126

Her i Norge har vi vel en 30 – 40 000 ukrainske menn som har flyktet fra tvangsmobiliseringen i Ukraina. Dette er i for seg ikke sĂ„ rart, for Ă„ bli rekruttert til den ukrainske hĂŠren nĂ„, er sĂ„ og si ensbetydende med dĂžden.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Interessant Ă„ se hvordan amerikanerne i ettertid slĂ„r seg pĂ„ brystet og krever en unnskyldning av mannen de ydmyket offentlig – mens deres ukrainske motpart uttrykker seg uhyre diplomatisk, takker USA og understreker at de fremdeles er strategiske partnere. Hvis man tror pĂ„ at klĂŠr gjĂžr folk, er det dĂ„rlig PR for dressen.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

brainstorm skrev (8 minutter siden):

Pro Trump-reporteren Brian Glenn var den som stilte spÞrsmÄlet. Enda et patetisk menneske i kretsen rundt Trump. Disse folkene kunne sikkert besÞkt en dÞdssyk og kommet med "dette er din egen feil, og hvorfor har du ikke pyntet deg nÄr jeg kommer." Man kan mene hva man vil politisk, men det som har forsvunnet er respekten for meningsmotstandere.  USA er overtatt av avskum.

Musk dukker da stadig opp i caps og T-skjorte i det Hvite hus, uten at det blir rettet spÞrsmÄl eller kritikk rundt det. SkjÞnner jo selvsagt hvorfor spÞrsmÄlet om bekledning kommer, men han som spurte skjÞnner neppe hvor naken han sÄ ut nÄr han stilte spÞrsmÄlet.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Example skrev (1 time siden):

Logikken i "du bÞr takke Trump" fra Vance? Takke for hva da? Det er jo ikke Trump som har bevilget penger og vÄpen. Han gjÞr alt han kan for Ä ikke gi Ukraina noe som helst.

Og Trump kalte Biden en idiot som hdde bevilget de pengene.  😼‍💹🙃

Endret av Kryneren
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Tror vi mÄ ha sett forskjellige opptak. 

Noen er bare ikke riktig skrudd sammen 😼

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Buffelo skrev (50 minutter siden):

For Trump handler det om penger, og  for  Zelensky  handler det om overlevelse.  Trump og  hans nermeste stÞttespillere  Elon Musk og Vance er  blitt en allvorleg trussel for verdenfreden, og slik gÄr det nÄr kapitalismen fÄr fotfeste

Det ene fÞlger det andre, uten penger og vÄpen taper du kriger ! Uten massiv industriproduksjon av vÄpen sÄ taper du kriger alltid ! Soldater kan vinne slag, industrien vinner krigene. Slik er det alltid. Zelenskyj kan ikke overleve uten penger, og penger er ikke noe som noen deler ut i enorme strÞmmer til deg fordi du Þnsker det og trenger det ! Da mÄ man vÊre taktisk, og gi noe tilbake. Hva har Ukraina gitt tilbake til USA ? Ikke en dritt. Dette liker ikke Trump, og det kan vi mislike sÄ mye vi bare vil. Det er fakta. Derfor var Ukraineren mildt sagt ekstremt lite taktisk i mÞtet med Trump. Og hva i alle dager er alternativet til kapitalismen i dag ?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Pawn Hearts skrev (1 minutt siden):

Interessant Ă„ se hvordan amerikanerne i ettertid slĂ„r seg pĂ„ brystet og krever en unnskyldning av mannen de ydmyket offentlig – mens deres ukrainske motpart uttrykker seg uhyre diplomatisk, takker USA og understreker at de fremdeles er strategiske partnere. Hvis man tror pĂ„ at klĂŠr gjĂžr folk, er det dĂ„rlig PR for dressen.

Det er rart for deg fordi du kun vet hvem Zelensky er basert pÄ det vestens medier forteller deg. Det er ikke rart amerikanerne er forbannet nÄr Zelensky nÊrmest truer Trump i det hvite hus. Ikke kommer det sÄ mye som et takk. USA har stÞttet Ukraina med milliarder av dollar + tonnevis med vÄpen.

Zelensky uttrykker seg slik dagen derpÄ fordi han nÄ vet at han har kastet en sikkerhetsavtale med USA i dass!

En hel generasjon unge Ukrainske menn er utslettet! Og det eneste Zelensky og Europas ledelse fokuserer pÄ er hvor mye mer penger og vÄpen de kan kaste etter Ukraina! I alle Ärene denne krigen har pÄgÄtt, har ikke én vestlig leder sÄ mye som yttret ordet diplomasi. Ikke én gang! Det jÊvla krigsmaskineriet Þnsker Ä uthale krigen sÄ lenge de kan. Og pga den udugeligheten bÄde ledelsen i Europa og Ukraina har vist, finnes det ikke rart at Trump ikke Þnsker dem ved bordet i fredssamtaler.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

norw skrev (25 minutter siden):

Dette er bare en bagatell, men sier en hel del om den amerikanske mentaliteten. 

https://www.instagram.com/share/reel/_nRLZCq5y

Ă„Ă„Ă„Ă„Ă„h fy fader ... Jeg er SÅÅ glad det ikke var meg ... det mĂžtet hadde vĂŠrt slutt i lĂžpet av 5 minutter.

(JA, jeg har en dress, og i en del settinger bruker jeg dress, men i mange settinger bruker jeg ikke dress med vilje der andre forventer dress. Jeg har en gang opplevd en sÄnn tulling, og tok han sÄ hardt i lÊre i tilknytning til hva klÊr betyr og hva de signaliserer og hvordan man bruker det, at han faktisk bare gikk fra mÞte. 

Av og til er jeg ikke en snill mann. Og jeg har relativt lav tÄlmodighet med idioter!) 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Anonymbruker*** skrev (46 minutter siden):

Og nÄ skal en viss gruppe nordmenn stÞtte et Russland som igjen utvider sine landegrenser med militÊr makt om jeg leser trÄden rett? Gikk jo sÄ bra sist, ble bare nesten atomkrig pÄ tampen der. Utrolig hva folk velger Ä tro pÄ for Ä slippe Ä ha ubehagelige tanker gitt. 

Dette er bare tull alt sammen, ingen stÞtter Russland i Ä utvide grensene med militÊr makt ! De har gjort det med militÊr makt ! Det er fakta, og skal noen gjÞre noe med det mÄ de vÊre i stand til akkurat det. Det er ikke Europa nÄ. Tro pÄ ? Se fakta i Þynene da ! Det er realiteten. Skulle det bli en fredsavtale i Ukraina mÄ Europa bruke den tiden godt som man fÄr, og sette seg selv i stand til Ä forsvare seg om Putin skulle finne pÄ nye eventyr. Noe han garantert ikke vil gjÞre pÄ en god del Är ! Det er det vinduet man fÄr, ikke en dritt mer.  Det er ikke Ä stÞtte Russland, det er Ä innse de harde realitetene. Norge er verre stilt i dag en i 1940 nÄr det gjelder forsvaret ! Det samme er alle de Europeiske landene. De er ikke i nÊrheten en gang. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Druid skrev (4 minutter siden):

Ă„Ă„Ă„Ă„Ă„h fy fader ... Jeg er SÅÅ glad det ikke var meg ... det mĂžtet hadde vĂŠrt slutt i lĂžpet av 5 minutter.

Ja hva har du Ä  fare med da ? NÄr du skal klikke pÄ noen som er garantister for din sikkerhet ? LÞpe ut dÞren og slamre med den er det bare barn som gjÞr nÄr de i trass hÄper pÄ at det er noen som bryr seg. Det fungerer mot naive foreldre, ikke ovenfor en supermakt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fakta her hva som mÄ til ! Europa mÄ avslutte det grÞnne skiftet, Europa mÄ ruste opp og det vil ta en god del Är, industrien som er flagget ut mÄ bygges opp igjen. SÄ mÄ EU samle en hÊr som kan samarbeide og fremstÄ som troverdig ! Om NATO vrakes er hele Europa i en ekstrem krise faktisk slik det er nÄ.

Jeg kan ikke se at Franskmenn, tyskere, briter, spanjoler og italienere for Ä ikke snakke om svensker skal kunne samarbeide slik i uoverskuelig fremtid.  Det er det ekstremt farlige oppe i dette. Hadde gÄtt tilbake til USA og bedt om godt vÊr, og vÊrt 100 ganger mer pragmatiske.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

https://www.nrk.no/urix/statsminister-jonas-gahr-store-uttaler-seg-om-motet-mellom-zelenskyj-og-trump-1.17321364

I det minste kan det se ut som det kommer til Ä bli politisk enighet her i landet om Ä Þke bistanden til Ukraina, og forhÄpentligvis hurtig.

Trump viser at USA ikke er en alliert man kan stole pÄ lengre. Det er synd at vi gÄr fra et verdenssamfunn til grader av proteksjonisme, men verden hadde visst ikke kommet sÄ langt som vi trodde.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Katten.2.0 skrev (1 minutt siden):

https://www.nrk.no/urix/statsminister-jonas-gahr-store-uttaler-seg-om-motet-mellom-zelenskyj-og-trump-1.17321364

I det minste kan det se ut som det kommer til Ä bli politisk enighet her i landet om Ä Þke bistanden til Ukraina, og forhÄpentligvis hurtig.

Trump viser at USA ikke er en alliert man kan stole pÄ lengre. Det er synd at vi gÄr fra et verdenssamfunn til grader av proteksjonisme, men verden hadde visst ikke kommet sÄ langt som vi trodde.

Du kan gi bort hele oljefondet ! Det vil ikke redde Ukraina. Du kan ikke kaste penger pÄ Russene og hÄpe pÄ at de dÞr. VÄpen tar tid Ä produsere og koster enorme summer, oppe i det hele forsvinner mye av pengene. Zelenskyj sa rett ut at han ikke hadde sett mye av pengene som USA hadde gitt, han ante ikke hvor de var blitt av !  Du er rimelig lite taktisk nÄr dette sies, uansett grunn til at de er borte. Noen beriker seg enormt pÄ disse pengene kan det virke som.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Sportydame skrev (5 timer siden):

Til en viss grad enig - men hva synes du om Zelenskyj - synes du han er smart og taktisk i dette mÞtet? 

Jeg tenker at du mÄ se det i en stÞrre kontekst. Zelensky sin erfaring er at han mottar stÞtte, bÄde fra Europa og USA. Frem til nÄ har samtalene foregÄtt i en gjensidig forstÄelse av at Putin og Russland er fienden og maktmisbrukeren. SÄ mÞter Zelensky Trump, som har en annen innfallsvinkel.

Samtalen mellom Trump og Zelensky foregÄr pÄ to ulike planeter. Zelensky snakker om morderen Putin, om torturerte Ukrainske fanger, om behov for penger og militÊrt utstyr, avhengighet av bÄde Europa og USA for Ä vinne krigen. Mens Trump snakker om mineralavtale, hvor mye USA har gitt (mens Europa fortsatt har ytt sitt i form av lÄn), at han har et langvarig og godt forhold til Putin, at pengene ikke lengre skal brukes pÄ krig, men noe som gagner amerikanske skattebetalere, hans enorme popularitet, hva som hadde skjedd/ikke skjedd hvis han var president da krigen startet. Og sÄ gÄr det skikkelig galt avsted nÄr Zelensky begynner Ä korrigere Trump sin virkelighetsoppfatning av Russland og Putin.

Man trenger ikke universitetgrad i diplomati for Ä forstÄ at dette bÊrer galt avsted.

Hadde ikke situasjonen vÊrt sÄ dÞdelig alvorlig, blir det nesten tragikomisk Ä se pÄ denne utviklingen av et tog i full fart mot kollisjon.Og jeg kan ikke la vÊre Ä lure pÄ hvor Zelensky sine rÄdgivere har vÊrt i forkant. Han har full rett til Ä fremme kravene sine, men ja, han burde latt mye ligge og heller tatt det uten presse tilstede. Han korrigerer narsissist mens hele verden ser pÄ! Det er dÞmt til Ä gÄ galt.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

MorTil2 skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at du mÄ se det i en stÞrre kontekst. Zelensky sin erfaring er at han mottar stÞtte, bÄde fra Europa og USA. Frem til nÄ har samtalene foregÄtt i en gjensidig forstÄelse av at Putin og Russland er fienden og maktmisbrukeren. SÄ mÞter Zelensky Trump, som har en annen innfallsvinkel.

Samtalen mellom Trump og Zelensky foregÄr pÄ to ulike planeter. Zelensky snakker om morderen Putin, om torturerte Ukrainske fanger, om behov for penger og militÊrt utstyr, avhengighet av bÄde Europa og USA for Ä vinne krigen. Mens Trump snakker om mineralavtale, hvor mye USA har gitt (mens Europa fortsatt har ytt sitt i form av lÄn), at han har et langvarig og godt forhold til Putin, at pengene ikke lengre skal brukes pÄ krig, men noe som gagner amerikanske skattebetalere, hans enorme popularitet, hva som hadde skjedd/ikke skjedd hvis han var president da krigen startet. Og sÄ gÄr det skikkelig galt avsted nÄr Zelensky begynner Ä korrigere Trump sin virkelighetsoppfatning av Russland og Putin.

Man trenger ikke universitetgrad i diplomati for Ä forstÄ at dette bÊrer galt avsted.

Hadde ikke situasjonen vÊrt sÄ dÞdelig alvorlig, blir det nesten tragikomisk Ä se pÄ denne utviklingen av et tog i full fart mot kollisjon.Og jeg kan ikke la vÊre Ä lure pÄ hvor Zelensky sine rÄdgivere har vÊrt i forkant. Han har full rett til Ä fremme kravene sine, men ja, han burde latt mye ligge og heller tatt det uten presse tilstede. Han korrigerer narsissist mens hele verden ser pÄ! Det er dÞmt til Ä gÄ galt.

Enig.

Men han mÄ nok gjÞre retrett - og det ganske snart - for Ä redde stumpene...fÄr man hÄpe....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...