Sportydame Skrevet 7 timer siden #1861 Del Skrevet 7 timer siden Druid skrev (3 minutter siden): Veldig usikker. Det viktige for Zelensky, er Ă„ komme i en diskusjon med Trump der Trump synliggjĂžr at der finnes grunnlag for fredssamtaler der Ukraina kommer godt ut. Den delen av presentasjonen gikk ikke Zelenskys vei, og da var det et spĂžrsmĂ„l om hvor mye Putin forstĂ„else er han tjent med at han sitter Ă„ nikker til, med tanke pĂ„ hans allierte og opinionen i Ukraina. Vi ser av meningsmĂ„lingene at Trump sine angrep pĂ„ Zelenskyj styrker oppslutningen hans, og det er en oppslutning han er AVHENGIG av : han er ikke tjent med Ă„ fremstĂ„ svak i relasjon til Trump SĂ„ rent basert pĂ„ kommunikasjon og hvordan dette sĂ„ ut fra Europa/Ukraina : Det KAN ha vĂŠrt taktisk og smart. Og som sagt, hintet her er at han ikke signerte avtalen. Zelenskyj kom ikke til Trump pĂ„ kne med lua i handa, og det er det alle egentlig forventet i forkant av mĂžtet. Da er spĂžrsmĂ„let : hvilke kort er det Zelensky har, som Trump og Vance ikke har sett. PĂ„ den annen side : Avtalen han ble presentert nĂ„r han kom, kunne ha vĂŠrt den orginale avtalen , og ikke intensjonsavtalen han egentlig kom for Ă„ signere; Zelensky kunne allerede vĂŠrt ferdig med hele mĂžtet nĂ„r han satte seg, og da hadde han uansett stĂžrre handlingsrom for oppfĂžrsel. Sett i perspektiv av resultatet, helt uavhengig av intensjonen, kan man si han var "smart og taktisk" men typisk er det viktige i "smart og taktisk " hva som var mĂ„let med Ăžvelsen. Intensjonsavtalen inneholdt vel heller ikke sikkerhetsgarantier - sĂ„ det visste vel Zelensky- jeg tror at selv om han fikk Ăžkt oppslutning pĂ„ kort sikt sĂ„ holder det ikke med stĂžtte fra Europa - jeg er veldig sikker pĂ„ at krigen tar slutt snart - nĂ„ er det vel Europa som uansett skal stĂ„ for sikkerhetsgarantien - det et muligens et problem at de ikke er klare for det....spennende hva det ender med.... Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anonymbruker*** Skrevet 6 timer siden #1862 Del Skrevet 6 timer siden Og nĂ„ skal en viss gruppe nordmenn stĂžtte et Russland som igjen utvider sine landegrenser med militĂŠr makt om jeg leser trĂ„den rett? Gikk jo sĂ„ bra sist, ble bare nesten atomkrig pĂ„ tampen der. Utrolig hva folk velger Ă„ tro pĂ„ for Ă„ slippe Ă„ ha ubehagelige tanker gitt. 5 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Druid Skrevet 6 timer siden #1863 Del Skrevet 6 timer siden Sportydame skrev (4 minutter siden): Intensjonsavtalen inneholdt vel heller ikke sikkerhetsgarantier - sĂ„ det visste vel Zelensky- jeg tror at selv om han fikk Ăžkt oppslutning pĂ„ kort sikt sĂ„ holder det ikke med stĂžtte fra Europa - jeg er veldig sikker pĂ„ at krigen tar slutt snart - nĂ„ er det vel Europa som uansett skal stĂ„ for sikkerhetsgarantien - det et muligens et problem at de ikke er klare for det....spennende hva det ender med.... Nei, men som flere har pĂ„pekt : eksistensen av avtalen i seg selv, gjĂžr ukraina til amerikansk interessesfĂŠre. Det er litt Hei USA, vi har funnet noe olje .... Vil dere har litt FRIHET? OK; oljen er bak de soldatene der borte... Forskjellen var at intensjonsavtalen ikke innehold volum og summer, og dermed ikke var sĂ„ politisk problematisk som den orginale. 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
norw Skrevet 6 timer siden #1864 Del Skrevet 6 timer siden Dette er bare en bagatell, men sier en hel del om den amerikanske mentaliteten. https://www.instagram.com/share/reel/_nRLZCq5y 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
brainstorm Skrevet 6 timer siden #1865 Del Skrevet 6 timer siden Fru Uperfekt skrev (1 time siden): Zelensly fikk spĂžrsmĂ„l av en journalist om hvorfor han ikke gikk i dress. SĂ„ er jeg litt usikker men mener det var Vance som fĂžrst hoppet pĂ„ og mente at det var dissrespektfult at Z ikke hadde dress pĂ„. Pro Trump-reporteren Brian Glenn var den som stilte spĂžrsmĂ„let. Enda et patetisk menneske i kretsen rundt Trump. Disse folkene kunne sikkert besĂžkt en dĂždssyk og kommet med "dette er din egen feil, og hvorfor har du ikke pyntet deg nĂ„r jeg kommer." Man kan mene hva man vil politisk, men det som har forsvunnet er respekten for meningsmotstandere. USA er overtatt av avskum. 4 2 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Rick Skrevet 6 timer siden #1866 Del Skrevet 6 timer siden Under mĂžtet i gĂ„r, ble Zelensky konfrontert av JD Vance med tvangsmobiliseringen av unge menn i Ukraina. PĂ„ videoene som er lenket til nedenfor kan man se hvordan ukrainske menn blir angrepet pĂ„ Ă„pen gate og tvunget inn i militĂŠret. Man ser bl a hvordan en mor fortvilet stĂ„r og ser pĂ„ mens hennes sĂžnn blir kidnappet av det ukrainske militĂŠret.  https://x.com/MyLordBebo/status/1895752927991792126  Her i Norge har vi vel en 30 â 40 000 ukrainske menn som har flyktet fra tvangsmobiliseringen i Ukraina. Dette er i for seg ikke sĂ„ rart, for Ă„ bli rekruttert til den ukrainske hĂŠren nĂ„, er sĂ„ og si ensbetydende med dĂžden. 6 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Pawn Hearts Skrevet 6 timer siden #1867 Del Skrevet 6 timer siden Interessant Ă„ se hvordan amerikanerne i ettertid slĂ„r seg pĂ„ brystet og krever en unnskyldning av mannen de ydmyket offentlig â mens deres ukrainske motpart uttrykker seg uhyre diplomatisk, takker USA og understreker at de fremdeles er strategiske partnere. Hvis man tror pĂ„ at klĂŠr gjĂžr folk, er det dĂ„rlig PR for dressen. 7 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Spania33 Skrevet 6 timer siden #1868 Del Skrevet 6 timer siden brainstorm skrev (8 minutter siden): Pro Trump-reporteren Brian Glenn var den som stilte spĂžrsmĂ„let. Enda et patetisk menneske i kretsen rundt Trump. Disse folkene kunne sikkert besĂžkt en dĂždssyk og kommet med "dette er din egen feil, og hvorfor har du ikke pyntet deg nĂ„r jeg kommer." Man kan mene hva man vil politisk, men det som har forsvunnet er respekten for meningsmotstandere. USA er overtatt av avskum. Musk dukker da stadig opp i caps og T-skjorte i det Hvite hus, uten at det blir rettet spĂžrsmĂ„l eller kritikk rundt det. SkjĂžnner jo selvsagt hvorfor spĂžrsmĂ„let om bekledning kommer, men han som spurte skjĂžnner neppe hvor naken han sĂ„ ut nĂ„r han stilte spĂžrsmĂ„let. 5 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Kryneren Skrevet 6 timer siden #1869 Del Skrevet 6 timer siden (endret) Example skrev (1 time siden): Logikken i "du bĂžr takke Trump" fra Vance? Takke for hva da? Det er jo ikke Trump som har bevilget penger og vĂ„pen. Han gjĂžr alt han kan for Ă„ ikke gi Ukraina noe som helst. Og Trump kalte Biden en idiot som hdde bevilget de pengene. đźâđšđ Endret 6 timer siden av Kryneren 3 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Tjuagutten Skrevet 6 timer siden #1870 Del Skrevet 6 timer siden Fru Uperfekt skrev (1 time siden): Tror vi mĂ„ ha sett forskjellige opptak.  Noen er bare ikke riktig skrudd sammen đź 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
TomKrus Skrevet 6 timer siden #1871 Del Skrevet 6 timer siden Buffelo skrev (50 minutter siden): For Trump handler det om penger, og for Zelensky handler det om overlevelse. Trump og hans nermeste stĂžttespillere Elon Musk og Vance er blitt en allvorleg trussel for verdenfreden, og slik gĂ„r det nĂ„r kapitalismen fĂ„r fotfeste Det ene fĂžlger det andre, uten penger og vĂ„pen taper du kriger ! Uten massiv industriproduksjon av vĂ„pen sĂ„ taper du kriger alltid ! Soldater kan vinne slag, industrien vinner krigene. Slik er det alltid. Zelenskyj kan ikke overleve uten penger, og penger er ikke noe som noen deler ut i enorme strĂžmmer til deg fordi du Ăžnsker det og trenger det ! Da mĂ„ man vĂŠre taktisk, og gi noe tilbake. Hva har Ukraina gitt tilbake til USA ? Ikke en dritt. Dette liker ikke Trump, og det kan vi mislike sĂ„ mye vi bare vil. Det er fakta. Derfor var Ukraineren mildt sagt ekstremt lite taktisk i mĂžtet med Trump. Og hva i alle dager er alternativet til kapitalismen i dag ? 5 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Thanos Skrevet 6 timer siden #1872 Del Skrevet 6 timer siden Pawn Hearts skrev (1 minutt siden): Interessant Ă„ se hvordan amerikanerne i ettertid slĂ„r seg pĂ„ brystet og krever en unnskyldning av mannen de ydmyket offentlig â mens deres ukrainske motpart uttrykker seg uhyre diplomatisk, takker USA og understreker at de fremdeles er strategiske partnere. Hvis man tror pĂ„ at klĂŠr gjĂžr folk, er det dĂ„rlig PR for dressen. Det er rart for deg fordi du kun vet hvem Zelensky er basert pĂ„ det vestens medier forteller deg. Det er ikke rart amerikanerne er forbannet nĂ„r Zelensky nĂŠrmest truer Trump i det hvite hus. Ikke kommer det sĂ„ mye som et takk. USA har stĂžttet Ukraina med milliarder av dollar + tonnevis med vĂ„pen. Zelensky uttrykker seg slik dagen derpĂ„ fordi han nĂ„ vet at han har kastet en sikkerhetsavtale med USA i dass! En hel generasjon unge Ukrainske menn er utslettet! Og det eneste Zelensky og Europas ledelse fokuserer pĂ„ er hvor mye mer penger og vĂ„pen de kan kaste etter Ukraina! I alle Ă„rene denne krigen har pĂ„gĂ„tt, har ikke Ă©n vestlig leder sĂ„ mye som yttret ordet diplomasi. Ikke Ă©n gang! Det jĂŠvla krigsmaskineriet Ăžnsker Ă„ uthale krigen sĂ„ lenge de kan. Og pga den udugeligheten bĂ„de ledelsen i Europa og Ukraina har vist, finnes det ikke rart at Trump ikke Ăžnsker dem ved bordet i fredssamtaler. 4 3 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Druid Skrevet 6 timer siden #1873 Del Skrevet 6 timer siden norw skrev (25 minutter siden): Dette er bare en bagatell, men sier en hel del om den amerikanske mentaliteten. https://www.instagram.com/share/reel/_nRLZCq5y Ă„Ă„Ă„Ă„Ă„h fy fader ... Jeg er SĂ Ă glad det ikke var meg ... det mĂžtet hadde vĂŠrt slutt i lĂžpet av 5 minutter. (JA, jeg har en dress, og i en del settinger bruker jeg dress, men i mange settinger bruker jeg ikke dress med vilje der andre forventer dress. Jeg har en gang opplevd en sĂ„nn tulling, og tok han sĂ„ hardt i lĂŠre i tilknytning til hva klĂŠr betyr og hva de signaliserer og hvordan man bruker det, at han faktisk bare gikk fra mĂžte. Av og til er jeg ikke en snill mann. Og jeg har relativt lav tĂ„lmodighet med idioter!) 3 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
TomKrus Skrevet 6 timer siden #1874 Del Skrevet 6 timer siden Anonymbruker*** skrev (46 minutter siden): Og nĂ„ skal en viss gruppe nordmenn stĂžtte et Russland som igjen utvider sine landegrenser med militĂŠr makt om jeg leser trĂ„den rett? Gikk jo sĂ„ bra sist, ble bare nesten atomkrig pĂ„ tampen der. Utrolig hva folk velger Ă„ tro pĂ„ for Ă„ slippe Ă„ ha ubehagelige tanker gitt. Dette er bare tull alt sammen, ingen stĂžtter Russland i Ă„ utvide grensene med militĂŠr makt ! De har gjort det med militĂŠr makt ! Det er fakta, og skal noen gjĂžre noe med det mĂ„ de vĂŠre i stand til akkurat det. Det er ikke Europa nĂ„. Tro pĂ„ ? Se fakta i Ăžynene da ! Det er realiteten. Skulle det bli en fredsavtale i Ukraina mĂ„ Europa bruke den tiden godt som man fĂ„r, og sette seg selv i stand til Ă„ forsvare seg om Putin skulle finne pĂ„ nye eventyr. Noe han garantert ikke vil gjĂžre pĂ„ en god del Ă„r ! Det er det vinduet man fĂ„r, ikke en dritt mer. Det er ikke Ă„ stĂžtte Russland, det er Ă„ innse de harde realitetene. Norge er verre stilt i dag en i 1940 nĂ„r det gjelder forsvaret ! Det samme er alle de Europeiske landene. De er ikke i nĂŠrheten en gang. 4 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
TomKrus Skrevet 6 timer siden #1875 Del Skrevet 6 timer siden Druid skrev (4 minutter siden): Ă„Ă„Ă„Ă„Ă„h fy fader ... Jeg er SĂ Ă glad det ikke var meg ... det mĂžtet hadde vĂŠrt slutt i lĂžpet av 5 minutter. Ja hva har du Ă„Â fare med da ? NĂ„r du skal klikke pĂ„ noen som er garantister for din sikkerhet ? LĂžpe ut dĂžren og slamre med den er det bare barn som gjĂžr nĂ„r de i trass hĂ„per pĂ„ at det er noen som bryr seg. Det fungerer mot naive foreldre, ikke ovenfor en supermakt. 5 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
TomKrus Skrevet 6 timer siden #1876 Del Skrevet 6 timer siden Fakta her hva som mĂ„ til ! Europa mĂ„ avslutte det grĂžnne skiftet, Europa mĂ„ ruste opp og det vil ta en god del Ă„r, industrien som er flagget ut mĂ„ bygges opp igjen. SĂ„ mĂ„ EU samle en hĂŠr som kan samarbeide og fremstĂ„ som troverdig ! Om NATO vrakes er hele Europa i en ekstrem krise faktisk slik det er nĂ„. Jeg kan ikke se at Franskmenn, tyskere, briter, spanjoler og italienere for Ă„ ikke snakke om svensker skal kunne samarbeide slik i uoverskuelig fremtid. Det er det ekstremt farlige oppe i dette. Hadde gĂ„tt tilbake til USA og bedt om godt vĂŠr, og vĂŠrt 100 ganger mer pragmatiske. 4 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Katten.2.0 Skrevet 6 timer siden #1877 Del Skrevet 6 timer siden https://www.nrk.no/urix/statsminister-jonas-gahr-store-uttaler-seg-om-motet-mellom-zelenskyj-og-trump-1.17321364  I det minste kan det se ut som det kommer til Ă„ bli politisk enighet her i landet om Ă„ Ăžke bistanden til Ukraina, og forhĂ„pentligvis hurtig. Trump viser at USA ikke er en alliert man kan stole pĂ„ lengre. Det er synd at vi gĂ„r fra et verdenssamfunn til grader av proteksjonisme, men verden hadde visst ikke kommet sĂ„ langt som vi trodde. 6 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
TomKrus Skrevet 5 timer siden #1878 Del Skrevet 5 timer siden Katten.2.0 skrev (1 minutt siden): https://www.nrk.no/urix/statsminister-jonas-gahr-store-uttaler-seg-om-motet-mellom-zelenskyj-og-trump-1.17321364  I det minste kan det se ut som det kommer til Ă„ bli politisk enighet her i landet om Ă„ Ăžke bistanden til Ukraina, og forhĂ„pentligvis hurtig. Trump viser at USA ikke er en alliert man kan stole pĂ„ lengre. Det er synd at vi gĂ„r fra et verdenssamfunn til grader av proteksjonisme, men verden hadde visst ikke kommet sĂ„ langt som vi trodde. Du kan gi bort hele oljefondet ! Det vil ikke redde Ukraina. Du kan ikke kaste penger pĂ„ Russene og hĂ„pe pĂ„ at de dĂžr. VĂ„pen tar tid Ă„ produsere og koster enorme summer, oppe i det hele forsvinner mye av pengene. Zelenskyj sa rett ut at han ikke hadde sett mye av pengene som USA hadde gitt, han ante ikke hvor de var blitt av ! Du er rimelig lite taktisk nĂ„r dette sies, uansett grunn til at de er borte. Noen beriker seg enormt pĂ„ disse pengene kan det virke som. 5 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
MorTil2 Skrevet 5 timer siden #1879 Del Skrevet 5 timer siden Sportydame skrev (5 timer siden): Til en viss grad enig - men hva synes du om Zelenskyj - synes du han er smart og taktisk i dette mĂžtet? Jeg tenker at du mĂ„ se det i en stĂžrre kontekst. Zelensky sin erfaring er at han mottar stĂžtte, bĂ„de fra Europa og USA. Frem til nĂ„ har samtalene foregĂ„tt i en gjensidig forstĂ„else av at Putin og Russland er fienden og maktmisbrukeren. SĂ„ mĂžter Zelensky Trump, som har en annen innfallsvinkel. Samtalen mellom Trump og Zelensky foregĂ„r pĂ„ to ulike planeter. Zelensky snakker om morderen Putin, om torturerte Ukrainske fanger, om behov for penger og militĂŠrt utstyr, avhengighet av bĂ„de Europa og USA for Ă„ vinne krigen. Mens Trump snakker om mineralavtale, hvor mye USA har gitt (mens Europa fortsatt har ytt sitt i form av lĂ„n), at han har et langvarig og godt forhold til Putin, at pengene ikke lengre skal brukes pĂ„ krig, men noe som gagner amerikanske skattebetalere, hans enorme popularitet, hva som hadde skjedd/ikke skjedd hvis han var president da krigen startet. Og sĂ„ gĂ„r det skikkelig galt avsted nĂ„r Zelensky begynner Ă„ korrigere Trump sin virkelighetsoppfatning av Russland og Putin. Man trenger ikke universitetgrad i diplomati for Ă„ forstĂ„ at dette bĂŠrer galt avsted. Hadde ikke situasjonen vĂŠrt sĂ„ dĂždelig alvorlig, blir det nesten tragikomisk Ă„ se pĂ„ denne utviklingen av et tog i full fart mot kollisjon.Og jeg kan ikke la vĂŠre Ă„ lure pĂ„ hvor Zelensky sine rĂ„dgivere har vĂŠrt i forkant. Han har full rett til Ă„ fremme kravene sine, men ja, han burde latt mye ligge og heller tatt det uten presse tilstede. Han korrigerer narsissist mens hele verden ser pĂ„! Det er dĂžmt til Ă„ gĂ„ galt. 4 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Sportydame Skrevet 5 timer siden #1880 Del Skrevet 5 timer siden MorTil2 skrev (2 minutter siden): Jeg tenker at du mĂ„ se det i en stĂžrre kontekst. Zelensky sin erfaring er at han mottar stĂžtte, bĂ„de fra Europa og USA. Frem til nĂ„ har samtalene foregĂ„tt i en gjensidig forstĂ„else av at Putin og Russland er fienden og maktmisbrukeren. SĂ„ mĂžter Zelensky Trump, som har en annen innfallsvinkel. Samtalen mellom Trump og Zelensky foregĂ„r pĂ„ to ulike planeter. Zelensky snakker om morderen Putin, om torturerte Ukrainske fanger, om behov for penger og militĂŠrt utstyr, avhengighet av bĂ„de Europa og USA for Ă„ vinne krigen. Mens Trump snakker om mineralavtale, hvor mye USA har gitt (mens Europa fortsatt har ytt sitt i form av lĂ„n), at han har et langvarig og godt forhold til Putin, at pengene ikke lengre skal brukes pĂ„ krig, men noe som gagner amerikanske skattebetalere, hans enorme popularitet, hva som hadde skjedd/ikke skjedd hvis han var president da krigen startet. Og sĂ„ gĂ„r det skikkelig galt avsted nĂ„r Zelensky begynner Ă„ korrigere Trump sin virkelighetsoppfatning av Russland og Putin. Man trenger ikke universitetgrad i diplomati for Ă„ forstĂ„ at dette bĂŠrer galt avsted. Hadde ikke situasjonen vĂŠrt sĂ„ dĂždelig alvorlig, blir det nesten tragikomisk Ă„ se pĂ„ denne utviklingen av et tog i full fart mot kollisjon.Og jeg kan ikke la vĂŠre Ă„ lure pĂ„ hvor Zelensky sine rĂ„dgivere har vĂŠrt i forkant. Han har full rett til Ă„ fremme kravene sine, men ja, han burde latt mye ligge og heller tatt det uten presse tilstede. Han korrigerer narsissist mens hele verden ser pĂ„! Det er dĂžmt til Ă„ gĂ„ galt. Enig. Men han mĂ„ nok gjĂžre retrett - og det ganske snart - for Ă„ redde stumpene...fĂ„r man hĂ„pe.... 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ