Stina234 Skrevet 20 timer siden #1441 Del Skrevet 20 timer siden Trump må vøre den skitneste presidenten Amerika noen gang har hatt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1365 Skrevet 20 timer siden #1442 Del Skrevet 20 timer siden HSV50 skrev (44 minutter siden): Det er en kult ja. Og det er mye i usa som burde fikses, og det er ikke rart at mange mennesker drømmer om endringer og et bedre liv. Jeg har bodd i usa, og jeg har sett forskjellene. Jeg er egentlig mest overrasket over de jeg kjenner som oppegående og velutdannede som støtter mannen. Men felles for dem er at de enten er fryktelig rike eller fryktelig religiøse. Eller begge deler. Disse tvangsforestillingene og behovet for å være nedlatende overfor nesten 80 millioner mennesker på... Som om de handler i villfarelse når de stemmer som de gjør. Det er både nedrig og viser en sterk respektløshet for demokratiet, for meningsmangfold og mennesker generelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1365 Skrevet 20 timer siden #1443 Del Skrevet 20 timer siden Stina234 skrev (10 minutter siden): Trump må vøre den skitneste presidenten Amerika noen gang har hatt. Vanskelig å argumentere mot, siden jeg ikke vet hvordan du definerer "skitten" her.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1365 Skrevet 20 timer siden #1444 Del Skrevet 20 timer siden Helene1982 skrev (55 minutter siden): Han ser opp til diktatorer. se på hans statsbesøk. Hvem besøker han oftest? If you know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy, for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy nor yourself, you will succumb in every battle. - Sun Tzu Det er utrolig hvor mange selvfølgeligheter som kastes ut av Trump-haterne. Det er enda mer utrolig hvor få av dem som er korrekte. Hvor tar de det fra? La oss se på statsbesøk: One: Afghanistan, Argentina, Canada, China, Finland, India, Iraq, Israel, North Korea, the Philippines, Poland, Saudi Arabia, Singapore, Vatican City, and the West Bank Two: Belgium, Germany, Ireland, Italy, South Korea, Switzerland, and Vietnam Three: Japan and the United Kingdom Four: France Trump-hatere er kanskje å ta hardt i. Synes det likevel er på sin plass når enhver kritikk eller motstand likestilles med å være Trump elsker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
våren14 Skrevet 20 timer siden #1445 Del Skrevet 20 timer siden 1365 skrev (2 timer siden): Her er det kanskje noe jeg ikke har fått med meg. Ble vi avkrevet tilbakebetaling for den? Jeg vet at enkelte land, herunder Sverige, fikk hjelpen som lån. Det er helt rimelig med tanke på deres skammelige rolle under krigen. Det er også feil å hevde at vår allianse med USA ble påtvunget oss. Trusselen fra Øst sørget for det, og heldigvis ble flørtingen med det kommunistiske øst en slutt. Nei ikke i kroner og øre tror jeg, faktisk usikker. Men uansett en diplomatisk variant av at man viser evig takknemlighet til folk som redder deg ut av deep shit. Selv om det ikke står skrevet eller er avtalt, tror jeg det blir slik. Og på lik linje med at vi ble glade for en storebror med store muskler, kjøpte jo usa seg i praksis kontroll og innflytelse i europra. Selvsagt kun i egen interesse. Ukraina føyer seg bare inn på en måte. Den store ulikheten er vel at usa vel i praksis startet krigen i ukraina ved å love ukraina støtte. til den under: det var jo hans valg, han kunne valgt annerledes. Men fikk selvsagt massiv støtte fra det forrige usa som nok var utløsende for krigen. Vi er vel «glade» (mener sikkerhetspolitisk) for at ukraina har tømt russland for militære ressurser. Usa hadde selvsagt også kjempeinteresse av nettopp det. Vel, forrige usa. Nå kom er som ser kostnaden og tenker å få den krigen ut av budsjettet antagelig. Example skrev (1 time siden): Så det er Zelensky sin feil at Putin gikk til fullskala angrep tre år senere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 20 timer siden #1446 Del Skrevet 20 timer siden 1365 skrev (6 minutter siden): Disse tvangsforestillingene og behovet for å være nedlatende overfor nesten 80 millioner mennesker på... Som om de handler i villfarelse når de stemmer som de gjør. Det er både nedrig og viser en sterk respektløshet for demokratiet, for meningsmangfold og mennesker generelt. Det å omtale Maga som en sekt er en faktaiopplysing, da gruppen tikker av alle boksene. Jeg bor i norge og forstår ikke at noen stemmer på en mann som er kriminell, som konstant lyver og som i 2024 tok fra amerikanske kvinner retten. til abort. Og de fjernet bøker fra skolebibliotekene, men alle har rett til å eie våpen. Hvorfor mener du at det et nedrig å være uenig med dem som stemmer det motsatte av deg selv? Mener du at det også er nedrig at trump var utro mot melaniada hun var gravid? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 20 timer siden #1447 Del Skrevet 20 timer siden 1365 skrev (17 minutter siden): Disse tvangsforestillingene og behovet for å være nedlatende overfor nesten 80 millioner mennesker på... Som om de handler i villfarelse når de stemmer som de gjør. Det er både nedrig og viser en sterk respektløshet for demokratiet, for meningsmangfold og mennesker generelt. Du glemmer fort at MAGA er like nedlatende overfor for dem som stemmer demokratisk. Og at Trump gjorde det han kunne for å endre resultatet i det forrige valget. Men det er liksom ikke så ille når folk stormer inn i kongressen og skriker «hang Mice Pence». Da benytter de seg bare av ytringfriheten og resten av unnskyldningene man hadde for det som skjedde da. Men ja. Du har rett i at jeg sliter med å ha respekt for mennesker som prater slik som Trump gjør, og jeg forstår ikke at velutdannede mennesker kjøper det. At de synes at han er en god representant for dem. At de kan høre talen hans etter at Abu Bakr al-Baghdadi ble drept og tenke at det hørtes smart ut. Eller unnskylde det med at han forsøker å være morsom. Som om det var en situasjon å være morsom i?! Han uttaler seg ikke folkelig, folk er ikke ufine, og veloppdragne mennesker vet at man ikke skal gi kallenavn til folk man ikke liker. Jeg synes Trump oppfører seg som en bortskjemt drittunge. Og jeg forstår ikke at informerte, velutdannede mennesker som følger han på sosiale medier kan støtte ham. Enkelt og greit. Og er utrolig takknemlig for at vi ikke har en statsminister i Norge som kaller politiske motstandere for nedrige kallenavn og støtt og stadig poster i sosiale medier at aviser som trykker negative reportasjer burde miste statsstøtten. Til og med da han tweetet om Selenzkyj skal han på at han var en middels skuespiller. Holdt liksom ikke bare å kalle ham en diktator. 🙄 Seriøst, synes du det er ok at han prater sånn om andre?? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1365 Skrevet 20 timer siden #1448 Del Skrevet 20 timer siden Helene1982 skrev (5 minutter siden): Det å omtale Maga som en sekt er en faktaiopplysing, da gruppen tikker av alle boksene. Jeg bor i norge og forstår ikke at noen stemmer på en mann som er kriminell, som konstant lyver og som i 2024 tok fra amerikanske kvinner retten. til abort. Og de fjernet bøker fra skolebibliotekene, men alle har rett til å eie våpen. Hvorfor mener du at det et nedrig å være uenig med dem som stemmer det motsatte av deg selv? Mener du at det også er nedrig at trump var utro mot melaniada hun var gravid? Nå er det mye rart her. Først er de en kult, så er de en sekt. Det er to forskjellige ting. Først Trump-bevegelsen (som jeg antar er hans tilhengeere), så MAGA Aktivister er de som har fjernet flest skolebøker. Dernest lokalpolitikere. På statlig nivå, ikke føderalt. Jeg har ikke sansen for det, men å legge skylden til administrasjonen eller for eksempel maga er ikke riktig. Abort-lovendringen er en tragedie, og grunnen til at jeg aldri har stemt på ham. Fint om du kan vise til hvor jeg mener det er nedrig med uenighet. Det er nedrig oppførsel mot de som ikke deler ditt syn jeg kritiserer. Gjennomgående i denne tråden er det dine meningsfeller som er klart i overtall i så måte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1365 Skrevet 20 timer siden #1449 Del Skrevet 20 timer siden HSV50 skrev (4 minutter siden): Du glemmer fort at MAGA er like nedlatende overfor for dem som stemmer demokratisk. Og at Trump gjorde det han kunne for å endre resultatet i det forrige valget. Men det er liksom ikke så ille når folk stormer inn i kongressen og skriker «hang Mice Pence». Da benytter de seg bare av ytringfriheten og resten av unnskyldningene man hadde for det som skjedde da. Men ja. Du har rett i at jeg sliter med å ha respekt for mennesker som prater slik som Trump gjør, og jeg forstår ikke at velutdannede mennesker kjøper det. At de synes at han er en god representant for dem. At de kan høre talen hans etter at Abu Bakr al-Baghdadi ble drept og tenke at det hørtes smart ut. Eller unnskylde det med at han forsøker å være morsom. Som om det var en situasjon å være morsom i?! Han uttaler seg ikke folkelig, folk er ikke ufine, og veloppdragne mennesker vet at man ikke skal gi kallenavn til folk man ikke liker. Jeg synes Trump oppfører seg som en bortskjemt drittunge. Og jeg forstår ikke at informerte, velutdannede mennesker som følger han på sosiale medier kan støtte ham. Enkelt og greit. Og er utrolig takknemlig for at vi ikke har en statsminister i Norge som kaller politiske motstandere for nedrige kallenavn og støtt og stadig poster i sosiale medier at aviser som trykker negative reportasjer burde miste statsstøtten. Til og med da han tweetet om Selenzkyj skal han på at han var en middels skuespiller. Holdt liksom ikke bare å kalle ham en diktator. 🙄 Seriøst, synes du det er ok at han prater sånn om andre?? Beklager om det var uklart, men her refererte jeg utelukkende til hva som har foregått i denne tråden, og tilsvarende opplevelser i lignende diskusjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 19 timer siden #1450 Del Skrevet 19 timer siden 1365 skrev (2 minutter siden): Nå er det mye rart her. Først er de en kult, så er de en sekt. Det er to forskjellige ting. Først Trump-bevegelsen (som jeg antar er hans tilhengeere), så MAGA Aktivister er de som har fjernet flest skolebøker. Dernest lokalpolitikere. På statlig nivå, ikke føderalt. Jeg har ikke sansen for det, men å legge skylden til administrasjonen eller for eksempel maga er ikke riktig. Abort-lovendringen er en tragedie, og grunnen til at jeg aldri har stemt på ham. Fint om du kan vise til hvor jeg mener det er nedrig med uenighet. Det er nedrig oppførsel mot de som ikke deler ditt syn jeg kritiserer. Gjennomgående i denne tråden er det dine meningsfeller som er klart i overtall i så måte Du kan velge om maga er en sekt eller en cult. Sannheten er at hans følgere generelt sett er mer fanatiske enn andre som stemmer på et parti. Jeg er benymret for hvordan han kan påvirkes av diktatore, da ingen kan forvente at han snakker sant. Ofte forteller han om ting han har sett på tv - helt uten kontekst. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 19 timer siden #1451 Del Skrevet 19 timer siden 1365 skrev (15 minutter siden): Beklager om det var uklart, men her refererte jeg utelukkende til hva som har foregått i denne tråden, og tilsvarende opplevelser i lignende diskusjoner. Var det er svar på mitt spørsmål om du virkelig synes det ok at Trump snakker sånn om andre som han gjør? Mulig det er fordi det er midt på natten jeg ikke forstår. Burde sikkert lukke øynene og sove. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1365 Skrevet 19 timer siden #1452 Del Skrevet 19 timer siden HSV50 skrev (2 minutter siden): Var det er svar på mitt spørsmål om du virkelig synes det ok at Trump snakker sånn om andre som han gjør? Mulig det er fordi det er midt på natten jeg ikke forstår. Burde sikkert lukke øynene og sove. Jeg kritiserte hvordan dere personlig reagerer og oppfører dere på overfor de som er uenige, og overfor alle som har valgt å stemme på Trump. Da er det ikke så relevant at noen i MAGA også er det. Ganske sløv her også så full forståelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 19 timer siden #1453 Del Skrevet 19 timer siden Forøvrig er ikke mitt bilde av Trump magert og basert på ensidig informasjon. Jeg har bodd i usa, jeg har venner i usa og jeg har fulgt med på Trump siden 2015. Ikke bare lest hva norske medier skriver, jeg har fulgt ham på Twitter/x, amerikanske nyheter og til og med stått på mailinglisten hans for propagandamail. Trump har opp til flere ganger per mail utpekt meg til «hans viktigste støttespiller», bare jeg kan svare på en temmelig biast spørreundersøkelse og donere 40isj dollar. Oh, the irony! Jeg vil påstå at mitt grunnlag for å mene det jeg mener er godt basert på informasjon så direkte fra kilden som det kan komme. I tillegg støtter jeg meg på at historikere og andre med faglig kunnskap både i Norge og resten av europa er dypt bekymret over det som nå skjer i USA. Men som sagt. Ingenting vil gjøre meg mer lykkelig enn om Trump viser seg å være den snille pusekatten som skal gjøre hverdagen bedre for fattige amerikanere som tilhengerne mener han er. Dette er absolutt den gangen jeg ikke blir lei meg om noen om ett års tid kan si «du tok feil!» 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1365 Skrevet 19 timer siden #1454 Del Skrevet 19 timer siden Helene1982 skrev (9 minutter siden): Sannheten er at hans følgere generelt sett er mer fanatiske enn andre som stemmer på et parti. Det er helt greit å mene dette, også å påstå det, men å kalle det sannheten.. Jeg tror effekten av Trump-motstand ville vært mye mer effektiv dersom man klarte å bruke godt underbygde argumenter, viser respekt for andres syn, og slutte med å rope høyest med høygaffelen i hånda. Det virker som begge siders selvpåførte polarisering og gjensidige forakt står I veien for både rasjonalitet og folkeskikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elisa1819 Skrevet 19 timer siden #1455 Del Skrevet 19 timer siden 1365 skrev (4 timer siden): Hvilke angrep på demokratiet? Her sklir det vel ut litt? 🤣 Et angrep på demokratiet er f.eks stormingen av kongressen 21.01.2021. Et annet angrep på demokratiet er er forsøk på å kneble pressen (den fjerde statsmakt) ved å kjøpe den opp eller erklære den fiendtlig, som i tilfelle pressebyrået Reuters, som han i beste mafiastil vil tyne for penger for å hindre dem i å gjøre jobben sin. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 19 timer siden #1456 Del Skrevet 19 timer siden 1365 skrev (10 minutter siden): Det er helt greit å mene dette, også å påstå det, men å kalle det sannheten.. Jeg tror effekten av Trump-motstand ville vært mye mer effektiv dersom man klarte å bruke godt underbygde argumenter, viser respekt for andres syn, og slutte med å rope høyest med høygaffelen i hånda. Det virker som begge siders selvpåførte polarisering og gjensidige forakt står I veien for både rasjonalitet og folkeskikk. usa har valgt ham som president. Jeg er bekymret for Norge da det kan virke som at Trump følger putin. Det baserer beg på påstander om st krigen ble startet av ukraina og at ukrainas leder er en diktator Dette kan man sikkert si med triverdighet i russland, men alle andre vet at det et løgn.mulig hans supportere tror at det er sant. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1365 Skrevet 17 timer siden #1457 Del Skrevet 17 timer siden elisa1819 skrev (1 time siden): Et angrep på demokratiet er f.eks stormingen av kongressen 21.01.2021. Et annet angrep på demokratiet er er forsøk på å kneble pressen (den fjerde statsmakt) ved å kjøpe den opp eller erklære den fiendtlig, som i tilfelle pressebyrået Reuters, som han i beste mafiastil vil tyne for penger for å hindre dem i å gjøre jobben sin. Disse poengene er omfattende diskutert tidligere i tråden. Ikke sagt som kritikk men til opplysning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1365 Skrevet 17 timer siden #1458 Del Skrevet 17 timer siden Helene1982 skrev (1 time siden): usa har valgt ham som president. Jeg er bekymret for Norge da det kan virke som at Trump følger putin. Det baserer beg på påstander om st krigen ble startet av ukraina og at ukrainas leder er en diktator Dette kan man sikkert si med triverdighet i russland, men alle andre vet at det et løgn.mulig hans supportere tror at det er sant. Alle fakta her er riktige, det eneste jeg ønsker å si her er at jeg tror tiden vil vise at du ikke hadde trengt å bekymre deg fullt så mye. mye skremmescenarioer tegnes nå, og selv om jeg tar feil er det belastende for deg å preges av det ingen av oss kan kontrollere. Kanskje tenke på hva du kan gjøre selv, for sikkerhets skyld. Ha beredskapslager av mat, primus/stormkjøkken og drikkevann. Det eneste negative ved det er utlegget for litt suppeposer og hermetikk, så lenge handlingen ikke forsterker frykten. ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elisa1819 Skrevet 17 timer siden #1459 Del Skrevet 17 timer siden 1365 skrev (Akkurat nå): Disse poengene er omfattende diskutert tidligere i tråden. Ikke sagt som kritikk men til opplysning. Men da er det ikke så mye å diskutere, du er enig i de punktene? Jeg glemte forresten et siste punkt, det å erstatte kvalifiserte politikere med høyst ukvalifiserte supportere, som Kennedy som helseminister, eller hun derre Gabbard, som mangler alt av kvalifikasjoner? I samme slengen kan jeg jo nevne Musk, som framstår relativt funksjonshemma sammenligna med de fleste med autismespekterdiagnose? Jaja, jeg lurer på hva amerikanere flest vil si når levealderen begynner å falle fra et relativt lavt snitt, og så lurer jeg jo veldig på hva Putin har på Trump som får sistnevnte til å danse etter pipa hans...? Historien vil vise det. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1365 Skrevet 17 timer siden #1460 Del Skrevet 17 timer siden Helene1982 skrev (1 time siden): usa har valgt ham som president. Jeg er bekymret for Norge da det kan virke som at Trump følger putin. Det baserer beg på påstander om st krigen ble startet av ukraina og at ukrainas leder er en diktator Dette kan man sikkert si med triverdighet i russland, men alle andre vet at det et løgn.mulig hans supportere tror at det er sant. Det gir bare ingen mening. Hvorfor skulle T følge P? Russland bruker 8% årlig av hva USA gjør på sitt forsvar. Russlands økonomi er på felgen. Hvis det er en ting Trump har bevist de siste 30 varene, så er det verste han vet å bli styrt av noen annen. det eneste jeg har hørt om er løs påstand om at skal finnes noen nakenbilder av Trump og russiske prostituerte. ingen beviser på at det finnes, og et arsenal av pressmidler Trump kan bruke den andre veien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå