Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
velociraptor skrev (5 minutter siden):

du tror at fattige analfabeter på landsbygda i menaland har mulighet til å ta ultralyd og evt abort om fosteret har feil kjønn? Eller tenker du at de kaldblodig vil myrde jentebabyen?

For få jenter?

Så lenge det bare var lov å ha ett barn, ønsket mange kinesere at det barna skulle være en gutt. Derfor var det mange tragiske historier om foreldre som kvittet seg med jentebabyer, dersom den førstefødte var jente

Kinesisk avis: Kina dropper tobarnspolitikken – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer

Jenter drepes fordi de er jenter – Vårt Land

Den syv år gamle jenta og utallige andre er blitt drept. Her er årsakene til at Kina ikke griper inn.

Kjønnsseleksjon ved hjelp av abort eller spedbarnsdrap – Wikipedia

Ettbarnspolitikken i Kina - Daria.no

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
velociraptor skrev (2 timer siden):

Merkelig det der, Norge har toll og moms for å beskytte norsk landbruk og industri, men hvis USA gjør det samme heter det «handelskrig».

Når EU truer med å stenge ute Norge fra handelsavtaler enten som hevn fordi USA innfører tollmur mot dem (uten at jeg ser logikken i å straffe oss for hva USA gjør), eller som hevn hvis vi ikke innfører 4. energipakke, da heter det visst ikke utpressing, men hvis vi sier at vi selger dere gass i bytte mot annen handel, DA driver visst VI med utpressing. 

hvorfor går det ikke å kutte bistand?

Se til DOGE, en kan kutte alt? Bistand monner ikke. Man må kutte ca de andre nevne utgiftspostene i tillegg. 

Skrevet (endret)
HSV50 skrev (2 timer siden):

Du har fått med deg hvor mange flere de planlegger å sparke fra forsvaret ja? I et forsvar de sier de skal bygge opp? Hvem tror du de skal erstattes med? 

5.800. Arbeider i sivile stillinger i forsvaret - og samtlige ansatt på prøve. Som statsborger har jeg vært bori MYE håpløst byråkrati. Byråkratiet ELSKER skjemaer og ikke minst skjemaer som vedlegg til andre skjemaer. Utrolig mange meningsløse prossesser, standarder og krav som krever enorme apparater for å drive tilsyn.

image.thumb.png.c02565a6b0e61809031b59db54cb97bc.png

image.png

Endret av 1365
  • Nyttig 2
Skrevet
Perine skrev (10 minutter siden):

For få jenter?

Så lenge det bare var lov å ha ett barn, ønsket mange kinesere at det barna skulle være en gutt. Derfor var det mange tragiske historier om foreldre som kvittet seg med jentebabyer, dersom den førstefødte var jente

Kinesisk avis: Kina dropper tobarnspolitikken – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer

Jenter drepes fordi de er jenter – Vårt Land

Den syv år gamle jenta og utallige andre er blitt drept. Her er årsakene til at Kina ikke griper inn.

Kjønnsseleksjon ved hjelp av abort eller spedbarnsdrap – Wikipedia

Ettbarnspolitikken i Kina - Daria.no

ja, men siden forslaget var at de får penger får å sterilisere seg etter første barn, vil de jo bare bli barnløse om de myrder den første. De får jo ikke lov å vente og se…

Skrevet (endret)
1365 skrev (34 minutter siden):

5.800. Arbeider i sivile stillinger i forsvaret - og samtlige ansatt på prøve. Som statsborger har jeg vært bori MYE håpløst byråkrati. Byråkratiet ELSKER skjemaer og ikke minst skjemaer som vedlegg til andre skjemaer. Utrolig mange meningsløse prossesser, standarder og krav som krever enorme apparater for å drive tilsyn.

image.thumb.png.c02565a6b0e61809031b59db54cb97bc.png

image.png

Er det ikke mystisk at 90% a verdens befolkning ønsker å bedras....fordi det er for vanskelig å innse realitetene som foregår rett foran øynene på dem...?

Endret av Sportydame
  • Liker 2
Skrevet
A new man skrev (5 timer siden):

Det trues med å trekke starlink nå hvis ikke Ukraina signerer avtalen om narurressursene slik Trump vil. Om det ikke setter Ukraina i sjakk matt, så vil de i alle fall få det veldig vanskelig. 

Det er enormt med lærdom i dette for oss. Skal vi stole blindt på GPS (amerikansk) i til vårt forsvar? Vi må inn i EUs program,Galileo, ASAP

Her avsporer du fra det som var temaet i akkurat denne "sidediskusjonen" om Musk som velgjører. Det er greit det, men resonnementet har ikke relevans for den den saken. 

At Trump bruker Starlink som forhandlingskort er ikke noe Musk kan klandres for!? Starlink har vært avgjørende for at Ukraina ikke har tapt krigen for lengst, og trusselen gjør ikke verdien av Musks gave mindre av dette. 

Det som skjer nå er at Trump optimerer egen forhandlingsposisjon, det bør være åpenbart.

• Avtalen om naturressurser vil sikre USAs tilgang fremfor at de potensielt går til Putin.
  • Avtalen skjer til markedspris og er tilbakebetaling av under 0,4% av støtten USA har gitt Ukraina. 

Overfor Russland er det andre virkemidler (både pressmidler og lovnader). De kjenner vi mindre til, men det er noen som kan antas er i bruk, som:

• Trussel om utslettelse av Russland om de bruker millitær makt i Ukraina eller mot noe europeisk land
  • Lovnader om løft av sanksjoner
  • At Ukraina nektes som NATO-medlem i noen år

Ukraina behandles dårlig, det er vi enige om.

image.png

• Liker 1
Skrevet
Sportydame skrev (6 minutter siden):

Er det ikke mystisk at 90% a verdens befolkning ønsker å bedras....fordi det er for vanskelig å innse realitetene som foregår rett foran øynene på dem...?

Hadde det enda vært mystisisme involvert hadde det i det minste vært spennende. Hvis du har orket å følge med i denne tråden så har jeg gjort utallige forsøk på å bli forklart hvilke faktiske forhold som ligger til grunn for deres overbevisning. Altså at Musk og Trump er onde personer som kun har egoistiske motivasjoner.

Så langt har jeg stort sett blitt fortalt at "dette er opplagt" og at jeg enten er naiv eller at jeg er "fan av T&M". 

• Liker 2
Skrevet
A new man skrev (53 minutter siden):

Se til DOGE, en kan kutte alt? Bistand monner ikke. Man må kutte ca de andre nevne utgiftspostene i tillegg. 

Sprer du fremdeles myten om at bistanden er kuttet?

Hvor ble det forresten av bevis for at Trump egentlig vil/ville legge ned hele USAID? 

Selv om det ikke er planen, så er det ikke sannsynlig at USA ville stoppe all bistand om USAID ble lagt ned. 

Skrevet
1365 skrev (1 time siden):

• Det er kun én grunn til at stiftelsen ikke innfridde kravet. Lyst til å vite hvorfor? Det er ikke så komplisert.

Her er et hint, @HSV50

Hvilken aktivaklasse har Musk Foundations egenkapital? ( i dagligtale: i hvilken form ble donasjonen fra Musk gitt)

Skrevet

Her avsporer du fra det som var temaet i akkurat denne "sidediskusjonen" om Musk som velgjører. Det er greit det, men resonnementet har ikke relevans for den den saken.

Jeg var ikke ute etter å avspore, bare synes jo ikke at han er så velgjører her. Joda han kom inn og donerte starlink og det var bra. Det var mindre bra da han skryudde av systemet for Ukrainerne da de ville angripe Krym. 
Det var nok en gigatabbe av Ukrainerne å stole på han videre og bygge så mye av droneforsvaret med Starlink som samband. Jeg vet ikke om Trump ville hatt muligheten til å true med og slå av GPS på samme måte? 
Nå brukes det som en brekkstang for at Ukraina skal gi fra seg naturressurser og la amerikanske selskap styre i havnene osv. Uten å få så mye håndgripelige sikkerhetsgarantier tilbake. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde det enda vært mystisisme involvert hadde det i det minste vært spennende. Hvis du har orket å følge med i denne tråden så har jeg gjort utallige forsøk på å bli forklart hvilke faktiske forhold som ligger til grunn for deres overbevisning. Altså at Musk og Trump er onde personer som kun har egoistiske motivasjoner.

Så langt har jeg stort sett blitt fortalt at "dette er opplagt" og at jeg enten er naiv eller at jeg er "fan av T&M". 

Du skal ha for at du fortsatt gidder å prøve 😉 

Jeg liker ingen av disse verdenslederne, inkl de europeiske - men jeg synes likevel det er fantastisk spennende det som nå utspiller seg - jeg elsker at de som liker å kalle seg sosialdemokrater - som i årevis har kjørt propaganda og hatt regien på dette - for å forme verden så alle passer inn i det verdensbildet de mener er korrekt - samtidig som de er gjennomkorrupte på en måte som veldig mange ikke evner å se - nå ser hele dette verdensbilde revne - og de skyter som gale på Trump og Musk - flere ønsker også å gi dem en kule eller 2 - fordi ytringsfriheten for dem som aldri passet inn i deres verdensbilde nå er på vei tilbake.

Man trenger ikke like de som sørger for at den er på vei tilbake - men du verden som jeg digger dramaet som kommer med denne endringen...... 😉 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Sprer du fremdeles myten om at bistanden er kuttet?

Nei? Hvordan leser du det? 

De har et greit poeng med at de vil gjennomgå programmene i regi av USAID, en kunne tenke seg at en tilsvarende  gjennomgang av NORAD kunne bli gjort her i Norge. Helt greit så langt. 

Men de har beordret en stopp i 90 dager til alt og alle. Det trenger man ikke gjøre for å revidere eller gå gjennom det enkelte programmet. Det hadde selvfølgelig vært bedre å kontrollere først og så ev stoppe pengestrømmen. Disse hjelpeorganisasjonene er ikke som Musk sin stiftelse, de har ingen feit bankkonto, heller ikke store lagre til hjelp. Mange er tomme alt, flere vil gå helt tomme lenge før de ev. får tommel opp om 90 dager. Mange mennesker over hele verden vil lide mye fordi de gjør dette på denne måten. Det kunne oppnådd tilsvarende resultat uten å forårsake like mye lidelse, det vet de, men valgte annerledes. Det synes jeg de fortjener kritikk for.

Hvor ble det forresten av bevis for at Trump egentlig vil/ville legge ned hele USAID? 

Du blander, det er ikke vi to som diskuterer det. Jeg kritiserte det du skrev om The Guardian. 

Selv om det ikke er planen, så er det ikke sannsynlig at USA ville stoppe all bistand om USAID ble lagt ned. 

🤷

Endret av A new man
  • Liker 3
Skrevet
A new man skrev (1 minutt siden):

Jeg var ikke ute etter å avspore, bare synes jo ikke at han er så velgjører her.

Fordi Trump bruker trusselen som forhandlingskort er ikke Musk velgjører???

Joda han kom inn og donerte starlink og det var bra. Det var mindre bra da han skryudde av systemet for Ukrainerne da de ville angripe Krym. 

Dette er direkte usant. Han har aldri skrudd av systemet, men avslo å utvide dekningsområdet til østlige Krim pga fare for destabiliserende effekt og potensielle reaksjoner fra Russlands side. 

Det var nok en gigatabbe av Ukrainerne å stole på han videre og bygge så mye av droneforsvaret med Starlink som samband.

Det finnes ingen andre alternativer, så potensielt kunne Musk utnyttet situasjonen og tatt blodpris. 

Jeg vet ikke om Trump ville hatt muligheten til å true med og slå av GPS på samme måte? 

På hvilken måte ville dette være forhandlingskort? Det ville blitt oppfattet som bevisst sabotasje av global samfunnssikkerhet. 

Nå brukes det som en brekkstang for at Ukraina skal gi fra seg naturressurser og la amerikanske selskap styre i havnene osv. Uten å få så mye håndgripelige sikkerhetsgarantier tilbake. 

Sikkerhetspolitisk smartere at mineralene går til USA og ikke Russland, og er et økonomisk mikroskopisk krav mot støtten USA har gitt. Trusselen er kritikkverdig, men burde også vært unødvendig. Du skal ikke se bort fra at det er et innslag av "optics" her. Hvordan?

- kravet ville trolig vært innfridd uten behov for trusler om det ikke hva forhandlinger på gang

- ved å fremme et slikt krav fremstår Trump som svært tøff mot Ukraina, ikke minst i Putins øyne

- en ettergivelse av kravet som del av avtalen vil oppfattes som noe USA har ofret og lagt i potten

Skrevet
1365 skrev (2 minutter siden):

Sikkerhetspolitisk smartere at mineralene går til USA og ikke Russland, og er et økonomisk mikroskopisk krav mot støtten USA har gitt. Trusselen

Tja. De virkelig store ressursene er jo i okkuperte Donbas. Avtaleutkastet var 500 Bn dollar +++, hvor mye har de mottatt i støtte? 

• Liker 1
Skrevet
1365 skrev (5 minutter siden):

På hvilken måte ville dette være forhandlingskort? Det ville blitt oppfattet som bevisst sabotasje av global samfunnssikkerhet. 

Trussel, ikke kortspill. At Trumps administrasjon truer med å slå av Starlink er farligere for Ukraina enn om GPS ble slått av, slik det er nå? 
Det er ikke Musk selv som sa det men en kan i høy grad identifisere Musk med sirkus Trump nå. 

• Liker 3
Skrevet
A new man skrev (Akkurat nå):

Tja. De virkelig store ressursene er jo i okkuperte Donbas. Avtaleutkastet var 500 Bn dollar +++, hvor mye har de mottatt i støtte? 

Nei, det var 1/1000. 500mill USD. De har gitt ca 140mrd USD.

0,36%

Skrevet
A new man skrev (2 minutter siden):

Trussel, ikke kortspill. At Trumps administrasjon truer med å slå av Starlink er farligere for Ukraina enn om GPS ble slått av, slik det er nå? 
Det er ikke Musk selv som sa det men en kan i høy grad identifisere Musk med sirkus Trump nå. 

For noen påstander:

Er farevurderingen din mtp Starlink vs GPS seriøs? Det må du forklare. GPS er i millitær bruk ALDRI eneste posisjoneringssystem. Det er det derimot for nødetater over hele verden. 

Musk er ikke involvert i Ukraina-prosessen overhodet, men du bruker Starlink-trusselen som argument for at Musks bidrag derfor ikke har vært av velvilje. Det er ganske drøyt. 

Skrevet
1365 skrev (4 minutter siden):

For noen påstander:

Er farevurderingen din mtp Starlink vs GPS seriøs? Det må du forklare. GPS er i millitær bruk ALDRI eneste posisjoneringssystem. Det er det derimot for nødetater over hele verden. 

Musk er ikke involvert i Ukraina-prosessen overhodet, men du bruker Starlink-trusselen som argument for at Musks bidrag derfor ikke har vært av velvilje. Det er ganske drøyt. 

De kunne ikke kommet med en slik troverdig trussel uten at de vil kunne gjennomføre det. Det kan de jo, fordi de har Musk på laget. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
1365 skrev (16 minutter siden):

Hauggammel lenke altså. Men allerede i 2004 hadde USA muligheten til å slå av GPS i bestemte områder. Bush ville slå av internt i USA ved terror. 
https://www.nettavisen.no/artikkel/vil-stenge-gps-under-terroralarm/s/12-95-316531

Det var mye misvisning på GPS ifbm Irak-krigen. selvopplevd og anekdotisk, jeg vet. Men orker ikke google absolutt alt. Trust me, bro?

USA ønsket virkelig ikke å oppgi denne fordelen og det ble bråk om Galileo, EUs gps system, https://www.cw.no/usa-apner-for-europeisk-gps/1008571

Jeg tenker de tekniske mulighetene har blitt fler, ikke færre siden den gang. 

Skal innrømme at jeg ikke er helt oppdatert på feltet. 

Endret av A new man
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...