Gå til innhold

Sirkus Trump 🤡

Perine

Anbefalte innlegg

Example skrev (2 minutter siden):

Tesla er én ting. De har jo en dobbel utfordring nå med tanke på Musk er upopulær, i tillegg til at de er amerikanske. Andre amerikanske bilmerker som har hatt en del tunge år får det nok også tøft. De sliter allerede med å henge med på utviklingen. 

Tesla sliter med å følge utviklingen? Det er overraskende. På hvilke områder spesifikt?

Tesla tilgjengeliggjør sine patenter for alle bilprodusenter som ønsker å bruke dem eller hente kunnskap og inspirasjon fra dem. Så de hjelper konkurrentene i å holde følge.  Det har de gjort fra 2014. Toyota, Ford m.fl. har benyttet Teslas teknologier innen feks drivverk og batterikonstruksjon og -styring. Det vil selvsagt komme nyvinninger fra andre aktører, det er å forvente. Det virker derinot lite sannsynlig at de blir akterutseilt uten videre, siden de andre ikke deler mellom seg på samme måte. Teknologiske  fremskritt vil derfor fordeles litt her og der. Eller?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At USA støtter Israel   er kritikkverdig. Men at Trump kaller Zelensky diktator og den som startet krig med Russland, er direkte nifst.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1365 skrev (3 minutter siden):

Tesla sliter med å følge utviklingen? Det er overraskende. På hvilke områder spesifikt?

Tesla tilgjengeliggjør sine patenter for alle bilprodusenter som ønsker å bruke dem eller hente kunnskap og inspirasjon fra dem. Så de hjelper konkurrentene i å holde følge.  Det har de gjort fra 2014. Toyota, Ford m.fl. har benyttet Teslas teknologier innen feks drivverk og batterikonstruksjon og -styring. Det vil selvsagt komme nyvinninger fra andre aktører, det er å forvente. Det virker derinot lite sannsynlig at de blir akterutseilt uten videre, siden de andre ikke deler mellom seg på samme måte. Teknologiske  fremskritt vil derfor fordeles litt her og der. Eller?

Nå siktet jeg til for eksempel General Motors. Nå skal jeg ikke skryte på meg å være noen stor bilkjenner, men de har jo slitt og holdt på å gå under for noen år siden. 

Tesla har vel vært verdensledende, men har vel blitt tatt igjen og kanskje til og med forbigått av kinesiske Byd. Tesla skiller seg vel ut som noe annet, og derfor har de også hatt suksess, selv om også de holdt på å gå under for noen år tilbake. Nå er alt usikkert. Det som virker sikkert er at de vil miste markedsandeler i Europa, som tross alt, har vist en annen omstillingsevne påbilfronten mot elektrisk enn det USA har gjort. Det at de vil slite vil både ha med Musk å gjøre, men også med handelskrigen som trolig kommer mellom EU og USA. Jeg tror ikke europeere vil velge Tesla når de blir både dyrere og Musk har dratt ryktet ned i søla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (4 timer siden):

Da mener han formodentlig at Churchill også var diktator under andre verdenskrig.

Vel. Det var vel en annen som var statsminister i GB når krigen startet. At GB kunne holde valg hadde vel litt med at de ikke var helt eller delvis okkupert. Ta  regjeringen Nygaardsvold, de flyktet men fortsatte sitt virke på sett og vis. Var det ikke legitimt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 minutt siden):

Nå siktet jeg til for eksempel General Motors. Nå skal jeg ikke skryte på meg å være noen stor bilkjenner, men de har jo slitt og holdt på å gå under for noen år siden. 

Tesla har vel vært verdensledende, men har vel blitt tatt igjen og kanskje til og med forbigått av kinesiske Byd. Tesla skiller seg vel ut som noe annet, og derfor har de også hatt suksess, selv om også de holdt på å gå under for noen år tilbake. Nå er alt usikkert. Det som virker sikkert er at de vil miste markedsandeler i Europa, som tross alt, har vist en annen omstillingsevne påbilfronten mot elektrisk enn det USA har gjort. Det at de vil slite vil både ha med Musk å gjøre, men også med handelskrigen som trolig kommer mellom EU og USA. Jeg tror ikke europeere vil velge Tesla når de blir både dyrere og Musk har dratt ryktet ned i søla.

BYD er greie biler som fremdeles plages av barnesykdommer både mekanisk og programvaremessig. Det er pga iveren etter å hive inn så mye teknoogi som mulig, hvorav mye. er "kakepynt". Men Kina kommer som et hurtigtog, og begynner å mestre kombinasjonen masseproduksjon og kvalitet, slik Japan og Korea fulgte samme modenhetskurve. 

De vestlige produsentene, med unntak av premiumsegmentet, har jeg mindre tro på. De fleste av dem strever med omstillingen og de har derfor mindre å sette av til forksning og utvikling. 

Ellers gnåler jeg fremdeles på den samme visa om at det er den lite nyanserte pressedekningen som har dratt Tesla ned i søla. Jeg er spent om om det blir en varig effekt eller om det blåser over. Vi får se. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1365 skrev (3 minutter siden):

Amerikanere flest har liten interesse for utenrikspolitikk, så konspirasjonsteorier om verden utenfor har vært lite sentralt i valgkampen. Selvfølgelig  med unntak av det som skjer poå deres egen dørstokk. Og der har det vært noen hetl virkelighetsfjerne påstander, men alrså ikke den øvrige verden som jeg har fått med meg. Blir mer enn gjerne opplyst, får ikke med meg ALT., uansett hvor hardt jeg prøver. 

Det er bra du har fokus på veien når du kjærer og ikke ser så nøye etter ladestasjoner:

image.thumb.png.1eb65a65212641a7a8b92113eb79216c.png

image.thumb.png.14cbba5cb5f5df2d5e6b7a55f8f7b4cd.png

image.thumb.png.8db0af2c6324140234c95b5a0806cc09.png

Mange kjente veier og steder der, og imponert over veistandard på Long Island, og heldigvis  som passasje  fått rikeleg muligheter betrakte både  landskap, byggninger, plener og  velregulerte boligfelt.  Bilstandard i USA er igjennomgående høyere en I Norge hvor  fossilbiler, gassbiler dominerer trafikkbildet.  

Trump tråkket forøvri sine barnesko i nærheten av J.F.K  Airport  og   Trump  har ført arven videre etter sin far som var   ein velstående  og rik  forretningsmann allerede når Trump var ein liten gutt.  Det er ukjent om Trump ble mobbet på skolen . Mye som kan tyde på at Trump er miljøskadet, og kanskje noe  psykelogene allerede har gjordt seg opp noen meninger om. 

Familien budde i nærheten av en av verdens mest trafikkerte flyplasser, og  kanskje hadde de problem med nattesøvenen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1365 skrev (3 timer siden):

Med gårsdagens diskusjon friskt i minne:

Det er altså skandale når noen ønsker fengselsstraff for redaksjonen i 60 mins pga falske nyheter, men helt innafor å ønske livet av en statsleder.

Det finnes fortsatt ikke noe bevis for det første, men det andre er ikke greit uansett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (8 minutter siden):

Vel. Det var vel en annen som var statsminister i GB når krigen startet. At GB kunne holde valg hadde vel litt med at de ikke var helt eller delvis okkupert. Ta  regjeringen Nygaardsvold, de flyktet men fortsatte sitt virke på sett og vis. Var det ikke legitimt? 

Ja, Chamberlain var statsminister da krigen startet. Churchill ble utnevnt i mai 1940 uten å være valgt, men han hadde en samlingsregjering bak seg. Det demokratiske grunnlaget var egentlig tynnere enn det Zelenskyj har.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (3 minutter siden):

Det finnes fortsatt ikke noe bevis for det første, men det andre er ikke greit uansett. 

Joda, søk på LinkedIn på navnene deres, altså altså intervjuobjektene som fortalte dryppende historier om den personlige påkjenningen de led under.. Begge var innleide konsulenter, og har aldri vært ansatt der. Kvinnen var innleid som taleskriver for administrerende direktør. Ingen medier har tatt seg bryet med å endre sine artikler til tross for dette.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett siste innspill før jeg logger av for kvelden: Jeg vokste opp med kald krig og atomvåpenkappløp, men jeg har aldri vært så redd for krig som nå. Thank you president Trusk!

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis skrev (2 timer siden):

Bare vent, flere bilfabrikker vurderer nå USA i stedet for å bygge i Mexico. Tanken med alt dette er få flyttet produksjonen hjem! Når inntektsskatten muligens blir satt ned i tillegg kan dette gå veldig bra!

Alle forstår jo at det er tanken, problemet er hva konsekvensen blir. Det blir dyrere å produsere dette "hjemme" og konsekvensen blir betydelig dyrere varer for amerikanerne, både importerte og egenproduserte varer blir dyrere. Er egenproduserte varer verdt det for enhver pris? Resten av verden mener nei, men lykke til USA... 

https://www.dn.no/kommentar/handel/handelspolitikk/globalisering/amerikanere-som-lurer-pa-effekten-av-trumps-handelspolitikk-bor-ta-seg-en-tur-i-vaskekjelleren/2-1-1737853?zephr_sso_ott=MCCDZs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1365 skrev (32 minutter siden):

Joda, søk på LinkedIn på navnene deres, altså altså intervjuobjektene som fortalte dryppende historier om den personlige påkjenningen de led under.. Begge var innleide konsulenter, og har aldri vært ansatt der. Kvinnen var innleid som taleskriver for administrerende direktør. Ingen medier har tatt seg bryet med å endre sine artikler til tross for dette.

Du forhåndsdømmer og som andre har tatt opp med deg før, det er en grense for hva media kan si og gjøre. Det er f.eks. egentlig helt lov å støtte en side i en sak og i et valg. Normalt er dette innenfor ytringsfriheten og pressefriheten. De har sin fulle rett til å klippe intervju. Har du sett Kamala tale? Hun surrer og gestikulerer, må nesten klippes for å gi mening. 
I dagens USA blir man likevel satt under etterforskning og kan bli «straffet» med mindre tilgang enn andre mediehus silk AP har blitt. 

USA er ikke et eksempel til etterfølgelse mer, mer et eksempel på hvor galt det kan gå. 

Endret av A new man
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (11 minutter siden):

Ja. Det tror jeg var litt mye!

https://www.propastop.org/en/2020/12/01/eadaily-a-worker-bee-in-the-kremlins-information-war/

Det er svært russiskvennlige greier du lenker til. Det går skikkelig på troverdigheten løs. 

Den beklager jeg i så fall, og takk for informasjonen! Jeg vil gjerne fjerne lenken så ikke den bidrar til røra. Er det OK? Lar selvsagt irettesettelsen stå - det fortjener jeg. 

men den viktigste kilden, PBS, står seg godt. Kikket du på den? 

Oversikt over PBS' biragsytere: https://www.pbs.org/newshour/about/funders

Endret av 1365
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1365 skrev (25 minutter siden):

BYD er greie biler som fremdeles plages av barnesykdommer både mekanisk og programvaremessig. Det er pga iveren etter å hive inn så mye teknoogi som mulig, hvorav mye. er "kakepynt". Men Kina kommer som et hurtigtog, og begynner å mestre kombinasjonen masseproduksjon og kvalitet, slik Japan og Korea fulgte samme modenhetskurve. 

De vestlige produsentene, med unntak av premiumsegmentet, har jeg mindre tro på. De fleste av dem strever med omstillingen og de har derfor mindre å sette av til forksning og utvikling. 

Ellers gnåler jeg fremdeles på den samme visa om at det er den lite nyanserte pressedekningen som har dratt Tesla ned i søla. Jeg er spent om om det blir en varig effekt eller om det blåser over. Vi får se. 

Hva kunne vært mer nyansert mener du? Hva er det media ikke rapporterer om rundt Musk som de burde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1365 skrev (12 minutter siden):

Jeg synes bare ditt argument har skikkelig lite vekt. Det hjelper ikke at du gjentar det.

Det er en gig-økonomi, kanskje enda mer i USA enn i Europa. Det er like ille å miste oppdraget som betalte husleien, strøm og mat som å miste lønnen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den feilede finansmannen som ble POTUS efter at noen og femti % av ca 64% amerikanske stemmeberettigede stemte:

President Trumps behandling av USAs nære allierte er både transaksjonell og konfronterende. Han har konsekvent vektlagt nasjonale interesser over langsiktige allianseforpliktelser, og har ved flere anledninger truet med å trekke USA ut av tradisjonelle sikkerhetsallianser som NATO dersom partnerlandene ikke lever opp til hans krav, for eksempel økte forsvarsutgifter. 

Hans tilnærming preges av en handelsbasert logikk der allierte ikke lenger anses som ufravikelige samarbeidspartnere, men som forhandlingsobjekter for å oppnå kortsiktige gevinster. 

Det pussige er at han nå på den ene side stiller krav om at allierte i NATO skal øke sine forsvarsbudsjetter til 5% av BNP, mens USAs andel av eget BNP er noe over 3%. På den andre siden har han samtidig foreslått at USA, Kina og Russland halverer sine forsvarsbudsjett. 

Dersom denne negative og ubalanserte behandlingen fortsetter, tror jeg det faktisk kan få alvorlige konsekvenser for USAs fremtidige sikkerhet. De fleste som hyller Trump glemmer at Trump glemmer at USA må sloss for USAs frihet på europeisk jord, i europeiske farvann og i europeisk luftrom dersom avskrekking feiler. 

Redusert tillit mellom USA og dets nære allierte kan svekke den kollektive sikkerhetsarkitekturen, noe som vil gjøre det vanskeligere å respondere på felles trusler som angrep i og via cyberspace, terrorisme og militære utfordringer fra rivaliserende stormakter. 

En fragmentering av alliansene, herunder spesielt NATO, kan også føre til økt sårbarhet, der de enkelte land prioriterer egeninteresser over solidaritet. Dette kan undergrave USAs posisjon som global leder innen sikkerhetspolitikk og redusere evnen til å mobilisere internasjonal støtte ved kriser og konflikter.

Videre kan en nedprioritering av allianseforpliktelser føre til at partnere søker nye samarbeidsmodeller, noe som faktisk kan ende med å marginalisere USA i globale sikkerhetsspørsmål. 

En svekkelse av internasjonalt samarbeid vil redusere responsen på regionale og globale trusler, og skape et mer ustabilt og farlig sikkerhetsmiljø.

Med andre ord er det fullt mulig at president Trump er i ferd med en alvorlig strategisk selvskading av eget land. Det er å håpe at noen forteller han det, men håpet om å bli lyttet til er nok marginalt….dessverre.

Jeg har lest siste døgn poster i denne tråden. Mange her bør slutte lese konspirasjonsteorier og forholde dere til realpolitikk. Atter andre bør tenke på verdensfred fremfor Telsa vs. GM eller Vw.
Dere ser på  på det kunnskapsrike mennesker omtaler som svært likt et statskupp i USA, Musk har intet mandat, han er ikke valgt, han er ikke sverget inn av Senatet, men han har fått uinnskrenket mulighet til å gjøre vår viktigste allierte til en russisk marionett-stat og til å utsette de som beskytter oss for livsfare. Det bør skremme dere. 
https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/

Endret av Gentleman59
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
A new man skrev (9 minutter siden):

Du forhåndsdømmer og som andre har tatt opp med deg før, det er en grense for hva media kan si og gjøre. Det er f.eks. egentlig helt lov å støtte en side i en sak og i et valg. Normalt er dette innenfor ytringsfriheten og pressefriheten. De har sin fulle rett til å klippe intervju. Har du sett Kamala take? Hun surrer og gestikulerer, må nesten klippes for å gi mening. 
I dagens USA blir man likevel satt under etterforskning og kan bli «straffet» med mindre tilgang enn andre mediehus silk AP har blitt. 

USA er ikke et eksempel til etterfølgelse mer, mer et eksempel på hvor galt det kan gå. 

Saken har fått bred omtale, og er opplagt noe som de burde ha fanget opp. At INGEN har gjort det er oppsiktsvekkende. Jeg kan sende e-post til underskrivende journalist i et par medier, så kan vi se hva som skjer når den forklaringen er av bordet. 

Selvfølgelig er det lov å støtte en sak eller side. Det er derimot ikke lov (usikker her), oig direkte ødeleggende for mediers troverdighet å fremstille to personer som om de både er ansaatt og rammet av oppsigelse når de er retorikere og PR-eksperter. 

Etterforskingen av FBI og andres rolle i sensur og manipulasjon av Twitter ble ikke initiert av Trump's apparat, men uavhengig utført av justisdepartementet mens Biden var president, 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1365 skrev (24 minutter siden):

den viktigste kilden, PBS, står seg godt. Kikket du på den? 

Oversikt over PBS' biragsytere: https://www.pbs.org/newshour/about/funders

Du mistet meg litt etter den lenken. Pbs.org er en mye bedre kilde.

Men vi skal uansett ikke trekke konklusjoner på bakgrunn av at det er oversatt undersøkelser.

Endret av A new man
Vi holder heller en bedre diskusjon med gode kilder hrr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1365 skrev (6 minutter siden):

stemme. Ingen behov for at du er enig, men for meg er skyggeoperasjoner (som ikke innrømmes før under tvang) mer skremmende. Eksemplene begynner å bli mange. 

Det er vi egentlig ikke uenige om heller, Trump og hans folk sier noe, ser an reaksjonene, en sier noe, en annen sier noe annet, men Trump har siste ordet? Det er minst like farlig og horribelt å forholde seg til. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (3 timer siden):

Du må huske på at en av grunnene til at de har flyttet ut er jo for å spare penger. Skal de flytte hjem, blir det dyrere å produsere. Samtidig blir det vanskeligere å eksportere. Man ser jo allerede tegn til boikott av amerikanske varer. De vil neppe selge noe særlig i Europa. Canada, neppe. Asia? Der lages gjerne bedre og billigere biler der. Det eneste stedet hvor man kanskje klarer å øke salgene er vel i USA. Hvis ikke Putin vil ha litt flere amerikanske biler da?

USA kommer vel til å selge masse våpen nå som Europa skal ruste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...