Gå til innhold

Sirkus Trump 🤡

Perine

Anbefalte innlegg

1365 skrev (1 minutt siden):

Hvor i kilden din leser du dette?

Jeg spør tilbake om du har kilder på din påstand om at de har en fortid som nazister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Perine skrev (6 minutter siden):

Jeg spør tilbake om du har kilder på din påstand om at de har en fortid som nazister.

Det har jeg selvfølgelig ikke påstått. SVs historie er full nok av skammeligheter som det er. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (3 timer siden):

Det er betydelig grad av forskjell mellom disse partiene. I Norge har vi FrP, som for mange er uspiselige, men som av få betraktes som ekstreme eller radikale. Heldigvis for Norge har vi Frp, som tar en del av velgerne som lener litt lenger ut på høyresiden. Hadde for eksempel Alliansen vært det partiet, så hadde diskusjonen vært en annen. SD i Sverige blir jo gjerne regnet som mer ekstremt, men har blitt mer stuerent med årene.

I andre land er det litt annerledes. AfD lefser med litt andre krefter enn det FrP gjør i Norge. Særlig gitt historikken man har i Tyskland. I Italia har man jo en rekke partier ute på høyresiden, mens man i Hellas for eksempel har Gyllent Dagry som er veldig ekstremt.

Republikanerne i USA er jo i utgangspunktet ikke et ekstremt parti, men har blitt det det siste tiåret.

Gyllent Daggry er vel stemplet som kriminelle og får ikke delta i valgene, men de har en avlegger i Spartanerne, som sitter med fem representanter i den greske nasjonalforsamlinga. Ikke like ille som Tyskland og Italia, men likevel foruroligende.

https://en.wikipedia.org/wiki/Spartans_(Greek_political_party)

Endret av Pawn Hearts
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1365 skrev (2 timer siden):

Det er en svært hard anklage, og den største og mest anerkjente organisasjonen mot antisemittisme er uenig. Den anklagen passer selvfølgelig svært godt inn i det narrativet som er i ferd med å bygges opp hos motstanderne. 

Musk har sider jeg liker og sider jeg misliker, men den totale fordømmingen av ham virker konstruert. Du følger kanskje bedre med enn meg, men hvilke ting gjør han om dagen som bidrar til fascist-inntrykket? 

Veldig mye av det han legger ut på X. Det er så mye at å følge med på han er håpløst. Som det ble nevnt i annen tråd er jo hans ønske om å fengsle 60 minutes-journalistene et eksempel. Han har også sluppet inn mange svært ytterliggående mennesker tilbake på X/Twitter, og noen retweeter han. For eksempel Tommy Robinson. Også har man forbindelsen til AfD i Tyskland, både talen hans og intervjuet han gjorde med lederen av AfD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1365 skrev (1 time siden):

Her er veldig enige, selv om jeg mener MAGA i amerikansk politisk kontekst ikke er utpreget ekstreme. I europeisk eller norsk kontekst er de det i mye større grad. 

MAGA er likevel ekstremt. De jobber nå hardt for å spre ideologien sin i Europa også. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 time siden):

MAGA er likevel ekstremt. De jobber nå hardt for å spre ideologien sin i Europa også. 

MAGA er såvidt jeg kjenner i hovedsak fokusert på innenrikspolitikk, å gjenreise det som en gang var en "great nation". Utenriks er hovedpoengene handel og sterk reduksjon av  USAs involvering og støtte. 

Er ikke så godt innsatt i hva de sprer av denne ideologien i Europa, men opplys meg gjerne, for jeg sier på ingen måte at du har feil her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yamask skrev (9 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/25w4J4/trump-er-mer-trygg-paa-ukraina-avtale-etter-samtalene-med-russland

Hver dag nytt sjokk. Nå gir han hele skylden til Ukraina og beskylder dem for å ha starta krigen. Russisk propaganda har definitivt nådd det hvite hus. 

Er ikke så farlig hvem som startet hva, så lenge det blir en bra forretning for de amerikanske republikanerne. Nå skal Putin og Trump dele Europa mellom seg. Bare å holde seg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (42 minutter siden):

Er ikke så farlig hvem som startet hva, så lenge det blir en bra forretning for de amerikanske republikanerne. Nå skal Putin og Trump dele Europa mellom seg. Bare å holde seg fast.

Bare å holde seg fast ja. Den som ikke blir mørkeredd av det som skjer nå har litt for godt sovehjerte, eller synes det høres fint ut å bli russisk. Jeg venter i spenning på hva Europa skal foreta seg. Og ikke minst hva Kina finner på som mottiltak. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1365 skrev (8 timer siden):

MAGA er såvidt jeg kjenner i hovedsak fokusert på innenrikspolitikk, å gjenreise det som en gang var en "great nation". Utenriks er hovedpoengene handel og sterk reduksjon av  USAs involvering og støtte. 

Er ikke så godt innsatt i hva de sprer av denne ideologien i Europa, men opplys meg gjerne, for jeg sier på ingen måte at du har feil her. 

Det som har skjedd den siste drøye uka egentlig. Vance sin tale i München, møter med AfD-topper fra både Vance og Musk. Man har en sittende amerikansk administrasjon som åpent støtter og driver valgkamp for et ytterliggående fløyparti rett før et valg.

Synes du ikke det ville vært litt rart om Emmanuel Macron var på en konferanse i Norge, og i steder for å snakke om det konferansen handler om i talen sin går han på innenrikse norske forhold og åpent støtter for eksempel Rødt. Så etter talen dropper han et møte med Støre, men oppsøker heller Rødt. Ville ikke det vært litt rart og føltes som en unødvendig fransk innblanding i norsk valgkamp og politikk?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (52 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/25w4J4/trump-er-mer-trygg-paa-ukraina-avtale-etter-samtalene-med-russland

Hver dag nytt sjokk. Nå gir han hele skylden til Ukraina og beskylder dem for å ha starta krigen. Russisk propaganda har definitivt nådd det hvite hus. 

UTFORDRING: PRØV Å LESE DETTE UTEN Å STEMPLE MEG SOM TRUMP-FAN

Det er ikke rart ting virker koko. Og skummelt som f... Primært fordi Trump har utrolig mange elleville og uriktige utsagn.

Men... I tillegg blir alt han sier,  også det som ikke nødvendigvis er på jordet, sendt gjennom et "tolk dette i verste mening"-maskin som iblant bidrar til ytterligere forvirring, polarisering og skremmebilder. 

Hver gang det referes til noe Trump har sagt forsøker jeg å finne video/avskrift som gir konteksten. Oftest er det klart at sitatet og meningen stemmer. Enkelte ganger er jeg mer i tvil.

I dette tilfellet mener jeg det er tenkelig - og sannsynlig - at "He shouldn't have startet it" refererer til "å lansere motstandskampen".

Trump kjenner selvsagt bakgrunnen for krigen. At verden kjenner til det samme vet han også.
Da vil et slikt utsagn ikke tjene verken saken eller hans egen troverdighet.

Uansett er utsagnet virkelighetsfjernt, fordi Russland trolig ville erobret hele landet. 

(Når det er sagt er det også en viss mulighet for at det var en gest til Putin)

PSST...KLARTE DU UTFORDRINGEN?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den russiske Troll-fabrikken har fått nytt hovedkontor faktisk, midt i Washington 😱

Det rigges for plyndring av Ukraina, eller "fredsavtale" som Trump kaller det.

Håper Europa greier å samle seg.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1365 skrev (5 minutter siden):

I dette tilfellet mener jeg det er tenkelig - og sannsynlig - at "He shouldn't have startet it" refererer til "å lansere motstandskampen".

Jeg syns ikke dette er noe bedre? Skulle de lagt seg på rygg? 

1365 skrev (6 minutter siden):

Njaaaaa. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pawn Hearts skrev (11 timer siden):

Gyllent Daggry er vel stemplet som kriminelle og får ikke delta i valgene, men de har en avlegger i Spartanerne, som sitter med fem representanter i den greske nasjonalforsamlinga. Ikke like ille som Tyskland og Italia, men likevel foruroligende.

https://en.wikipedia.org/wiki/Spartans_(Greek_political_party)

Jeg tror generelt det er uklokt å stemple et part som kriminelle, og bedre å tiltale enkeltmedlemmer som bryter loven eller pålegge partiet å forholde seg til gjeldende lovverk. Jeg kjenner ikke til historien her, det kan godt være gode grunner til kriminaliseringen. Problemet med slike utestenging er at de ekstreme siver inn i andre partier, eller blir radikalisert ytterligere og rekrutterer alle som er provosert til skjult og langt skumlere aktivisme. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart ting virker koko. Og skummelt som f... Primært fordi Trump har utrolig mange elleville og uriktige utsagn.

Men... I tillegg blir alt han sier,  også det som ikke nødvendigvis er på jordet, sendt gjennom et "tolk dette i verste mening"-maskin som iblant bidrar til ytterligere forvirring, polarisering og skremmebilder. 

Hver gang det referes til noe Trump har sagt forsøker jeg å finne video/avskrift som gir konteksten. Oftest er det klart at sitatet og meningen stemmer. Enkelte ganger er jeg mer i tvil.

Trump kjenner selvsagt bakgrunnen for krigen. At verden kjenner til det samme vet han også.

Uansett er utsagnet virkelighetsfjernt, fordi Russland trolig ville erobret hele landet. 

Jeg stempler deg ikke som Trump-fan, og setter pris på at du prøver å se ting fra ulike vinklinger.

Men, jeg så denne siste uttalelsen i går og deler ikke ditt syn på at dette kan tolkes som noe annet enn en ubetinget støtte til stakkars Putin som ble angrepet av Ukraina.

Alt som har skjedd de siste uker sett under ett så er hele greia skremmende.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1365 skrev (7 minutter siden):

Problemet er at Trump nå kanskje har innsett at Zelensky ikke vil gå med på "fredsavtalen" hans, og da vil han heller legge skylda på Zelensky. 

Dessverre så fungerer det ganske greit for en del amerikanere. De vet såpass lite om ting som skjer i verden, og tror nå at Ukraina startet krigen. 

De som dog får med seg lite minimum av det som skjer i verden skjønner at her prøver Trump å redde ansikt etter de tullete forhandlingene han har drevet med med Russland. 

Jeg tror dog han forregner seg litt. Putin og Russland er ikke populære i USA. Det handler både om det som har skjedd de siste årene, men også tilbake til den kalde krigen. Litt eldre konservative velgere jubler ikke over en bromance mellom Trump og Putin.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror generelt det er uklokt å stemple et part som kriminelle, og bedre å tiltale enkeltmedlemmer som bryter loven eller pålegge partiet å forholde seg til gjeldende lovverk. Jeg kjenner ikke til historien her, det kan godt være gode grunner til kriminaliseringen. Problemet med slike utestenging er at de ekstreme siver inn i andre partier, eller blir radikalisert ytterligere og rekrutterer alle som er provosert til skjult og langt skumlere aktivisme. 

Jeg tror vi for alvor kan legge teorien om at folk er radikaliserte uansett og vil finne andre partier død. MAGA-bevegelsen i USA er et godt eksempel på hvordan man kan drive på med toppstyrt radikalisering av mennesker. Store deler av den amerikanske befolkningen har fått meninger og holdninger de ikke hadde før på grunn av Trump.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (21 minutter siden):

Det som har skjedd den siste drøye uka egentlig. Vance sin tale i München, møter med AfD-topper fra både Vance og Musk. Man har en sittende amerikansk administrasjon som åpent støtter og driver valgkamp for et ytterliggående fløyparti rett før et valg.

Synes du ikke det ville vært litt rart om Emmanuel Macron var på en konferanse i Norge, og i steder for å snakke om det konferansen handler om i talen sin går han på innenrikse norske forhold og åpent støtter for eksempel Rødt. Så etter talen dropper han et møte med Støre, men oppsøker heller Rødt. Ville ikke det vært litt rart og føltes som en unødvendig fransk innblanding i norsk valgkamp og politikk?

Jeg ser helt klart at både talen og møtet med Afd er provoserende. Talen strider dessuten mot diplomatisk etikette. Gode poenger. Når det er sagt.. Jeg har sett talen noen ganger nå, og klarer ikke å vurdere den så skandaløs, nådeløs og skåldende som den blir beskrevet. Ellers er det mye å utsette ved den. 

Den er mer utradisjonell og fokusert på kritikk av Europa. Den er derfor upassende både tematisk og i takt og tone. Kanskje "sjokket" og reaksjonene derfor ble litt kraftige dersom man bare vurderer innholdet? Det er også flaut å være belærende når man har såpass mye bøss foran egen dør som burde feies. 

Den delen jeg er er helt enig i er hvordan EU-apparatet har utviklet seg til et dyr hvor velgerne i stadig mindre grad har makt. Selv om det var helt feil budskap for anledningen kan det godt sies oftere. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (11 minutter siden):

Problemet er at Trump nå kanskje har innsett at Zelensky ikke vil gå med på "fredsavtalen" hans, og da vil han heller legge skylda på Zelensky. 

Dessverre så fungerer det ganske greit for en del amerikanere. De vet såpass lite om ting som skjer i verden, og tror nå at Ukraina startet krigen. 

De som dog får med seg lite minimum av det som skjer i verden skjønner at her prøver Trump å redde ansikt etter de tullete forhandlingene han har drevet med med Russland. 

Jeg tror dog han forregner seg litt. Putin og Russland er ikke populære i USA. Det handler både om det som har skjedd de siste årene, men også tilbake til den kalde krigen. Litt eldre konservative velgere jubler ikke over en bromance mellom Trump og Putin.

Trump har for lenge siden sikret seg svarteper-rollen her, han har bare ikke skjønt det selv. Ukraina tapte de facto krigen for 2-3 måneder siden. Det vet Putin, og det vet Zelensky.  Det er bare et spørsmål om tid før Vlad P vurderer sine forhandlingkort gode nok til at han troverdig kan erklære seier og måloppnåelse på hjemmebane. Trump vil derfor få skylden for å ha presset Ukraina til å avgi territorier, og garantert frata Ukraina tilgang til NATO i mange år som en del av dealen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (13 minutter siden):

Jeg tror vi for alvor kan legge teorien om at folk er radikaliserte uansett og vil finne andre partier død. MAGA-bevegelsen i USA er et godt eksempel på hvordan man kan drive på med toppstyrt radikalisering av mennesker. Store deler av den amerikanske befolkningen har fått meninger og holdninger de ikke hadde før på grunn av Trump.

Trump kan ikke få all æren. Han kunne aldri kommet dit han er uten at politikerne og eliten ellers hadde rævkjørt befolkningen i tiårene før.

Begynner å bli litt lei av det, men må igjen påpeke at jeg ikke tror Trump blir noe bedre ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...