PeeWee Skrevet tirsdag kl 16:19 #901 Del Skrevet tirsdag kl 16:19 Sioux skrev (Akkurat nå): Ja, fødselstall. Det du siterer gjaldt snittalder. Det er ikke snittalder, det er forventet antall fødsler per kvinne. Problemet med snittalder er jo at det også i stor grad avhenger av dødelighet, samt at fødselstallene noen steder som Kina har falt veldig rast relativt nylig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sioux Skrevet tirsdag kl 16:24 #902 Del Skrevet tirsdag kl 16:24 PeeWee skrev (1 minutt siden): Det er ikke snittalder, det er forventet antall fødsler per kvinne. Problemet med snittalder er jo at det også i stor grad avhenger av dødelighet, samt at fødselstallene noen steder som Kina har falt veldig rast relativt nylig. Les innlegget mitt igjen. Jeg refererte til snittalder i PRC. Så skrev jeg at når det gjelder fødselstall, har både India og Kina sine utfordringer. Uten å utbrodere for å ikke avspore tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet tirsdag kl 16:24 #903 Del Skrevet tirsdag kl 16:24 (endret) Befolkningsdemografi er nok et felt hvor "ekspertene" har bommet totalt. Akkurat som da de spådde istid og nå spår total oppkoking, så har de ingen troverdighet med hensyn til demografi heller. Det er rett og slett for mange variabler med et land til å kunne forutsi slike ting over lengre tid. Det som er sikkert er at fruktbarhetsraten, spesielt i Vesten, eller fertilitet virker å ha blitt svakere. Mye skyldes nok at kvinner i dag venter lenge før de føder barn. Det er betraktelig lettere med graviditet i yngre alder enn i midten av 30-årene. Samfunnet burde legge mer til rette for at yngre kvinner kan føde barn, gjøre det mye lettere. Nok en utfordring vi står ovenfor som krever nytenking. Endret tirsdag kl 16:27 av AdonisFFM Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sciurus Skrevet tirsdag kl 16:57 #904 Del Skrevet tirsdag kl 16:57 Tråden er ryddet for brukerangrep. Sciurus, mod 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1365 Skrevet tirsdag kl 17:22 #905 Del Skrevet tirsdag kl 17:22 Example skrev (På 16.2.2025 den 19.31): Det kan man gjerne si. Jeg er også tilbøyelig til å gå med på at Musk har såpass lite kontroll på egen kropp. Dog er det det som skjer etterpå som er litt avslørende. Han kunne gått ut og forklart eller beklaget, men det gjør han ikke. Nynazist-miljøer var raskt ute og hyllet han, men han gjør ingenting med det. I tillegg vet vi jo at han flørter med ytterliggående miljøer både i USA og i Tyskland. Derfor står det igjen som en nazihilsen. Det "ytterliggående miljøet" i Tyskland er landets nest største parti. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1365 Skrevet tirsdag kl 17:43 #906 Del Skrevet tirsdag kl 17:43 Example skrev (På 16.2.2025 den 19.31): Han kunne gått ut og forklart eller beklaget, men det gjør han ikke. Nynazist-miljøer var raskt ute og hyllet han, men han gjør ingenting med det. I tillegg vet vi jo at han flørter med ytterliggående miljøer både i USA og i Tyskland. Derfor står det igjen som en nazihilsen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet tirsdag kl 18:14 #907 Del Skrevet tirsdag kl 18:14 1365 skrev (48 minutter siden): Det "ytterliggående miljøet" i Tyskland er landets nest største parti. Ja. Ytterliggående partier vinner valg flere steder i verden, for eksempel i USA. AfD vil ikke få noen innflytelse etter valget, men bli isolert. Det man dog kan lære av det er å jobbe med de sakene som sender folk inn i slike partier. Tyskland straffes for sin tidligere alt for naive innvandringspolitikk. Det må de andre partiene ta tak i. For svaret er ikke AfD. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet tirsdag kl 18:18 #908 Del Skrevet tirsdag kl 18:18 1365 skrev (31 minutter siden): Igjen, Musk kunne gått ut og forklart eller beklaget, men har valgt å ikke gjøre det. Noe som er veldig rart om det var en feil og man gjorde det foran et stort publikum på denne måten. Kombinerer man det med andre uttalelser og andre ting han gjør om dagen, så sier det mye. Musk har gått gjennom en offentlig radikalisering. Litt lik den du selv, og ganske mange andre går gjennom. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1365 Skrevet tirsdag kl 18:21 #909 Del Skrevet tirsdag kl 18:21 Example skrev (2 minutter siden): Ja. Ytterliggående partier vinner valg flere steder i verden, for eksempel i USA. Men stemplingen som høyreekstreme er en del av problemet. Som med SD i Sverige. Ordbruk som ble beskrevet som rasisme før, er nå innafor. Mest fordi de stemmer med virkeligheten folk lever i. Example skrev (2 minutter siden): AfD vil ikke få noen innflytelse etter valget, men bli isolert. Det er en skummel strategi å fryse ut 1/5 av folkets vilje. Jeg har mer tro på ditt siste poeng. Det er spot on. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1365 Skrevet tirsdag kl 18:27 #910 Del Skrevet tirsdag kl 18:27 Example skrev (4 minutter siden): Igjen, Musk kunne gått ut og forklart eller beklaget, men har valgt å ikke gjøre det. Noe som er veldig rart om det var en feil og man gjorde det foran et stort publikum på denne måten. Kombinerer man det med andre uttalelser og andre ting han gjør om dagen, så sier det mye. Musk har gått gjennom en offentlig radikalisering. Litt lik den du selv, og ganske mange andre går gjennom. Nok en gang insinuerende om meg basert på dine egne antagelser. Om du leser det jeg har skrevet fremkommer det svært lite hva jeg selv mener, men en del argumenter for at det finnes en virkelighet et sted rundt midten av det du uttrykker av meninger, og det de godt inne på høyresiden gjør. Om jeg hadde blitt anklaget for noe jeg selv mener var helt absurd, ville ikke jeg synes anklagen var verdt noe tilsvar. Det jeg har hørt Musk selv si om sin politiske overbevisning er konservativ finanspolitikk og en sosialliberal samfunnspolitikk. Tiden vil vise hvilken versjon vi får, og jeg spekulerer ikke etter snaue måneden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet tirsdag kl 18:31 #911 Del Skrevet tirsdag kl 18:31 1365 skrev (2 minutter siden): Men stemplingen som høyreekstreme er en del av problemet. Som med SD i Sverige. Ordbruk som ble beskrevet som rasisme før, er nå innafor. Mest fordi de stemmer med virkeligheten folk lever i. Det er en skummel strategi å fryse ut 1/5 av folkets vilje. Jeg har mer tro på ditt siste poeng. Det er spot on. Det er betydelig grad av forskjell mellom disse partiene. I Norge har vi FrP, som for mange er uspiselige, men som av få betraktes som ekstreme eller radikale. Heldigvis for Norge har vi Frp, som tar en del av velgerne som lener litt lenger ut på høyresiden. Hadde for eksempel Alliansen vært det partiet, så hadde diskusjonen vært en annen. SD i Sverige blir jo gjerne regnet som mer ekstremt, men har blitt mer stuerent med årene. I andre land er det litt annerledes. AfD lefser med litt andre krefter enn det FrP gjør i Norge. Særlig gitt historikken man har i Tyskland. I Italia har man jo en rekke partier ute på høyresiden, mens man i Hellas for eksempel har Gyllent Dagry som er veldig ekstremt. Republikanerne i USA er jo i utgangspunktet ikke et ekstremt parti, men har blitt det det siste tiåret. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet tirsdag kl 18:48 #912 Del Skrevet tirsdag kl 18:48 1365 skrev (10 minutter siden): Nok en gang insinuerende om meg basert på dine egne antagelser. Om du leser det jeg har skrevet fremkommer det svært lite hva jeg selv mener, men en del argumenter for at det finnes en virkelighet et sted rundt midten av det du uttrykker av meninger, og det de godt inne på høyresiden gjør. Om jeg hadde blitt anklaget for noe jeg selv mener var helt absurd, ville ikke jeg synes anklagen var verdt noe tilsvar. Det jeg har hørt Musk selv si om sin politiske overbevisning er konservativ finanspolitikk og en sosialliberal samfunnspolitikk. Tiden vil vise hvilken versjon vi får, og jeg spekulerer ikke etter snaue måneden. Det er veldig lite konservativt eller sosialliberalt over det Musk gjør nå. Det er jo på ingen måte en absurd anklage mot Musk. Han står der og gjør to slike hilsener. Kombinerer man det med hva han sier og gjør om dagen, så er det ikke så rart at man trekker slutninger. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1365 Skrevet tirsdag kl 18:50 #913 Del Skrevet tirsdag kl 18:50 Example skrev (13 minutter siden): Det er betydelig grad av forskjell mellom disse partiene. I Norge har vi FrP, som for mange er uspiselige, men som av få betraktes som ekstreme eller radikale. Heldigvis for Norge har vi Frp, som tar en del av velgerne som lener litt lenger ut på høyresiden. Hadde for eksempel Alliansen vært det partiet, så hadde diskusjonen vært en annen. SD i Sverige blir jo gjerne regnet som mer ekstremt, men har blitt mer stuerent med årene. I andre land er det litt annerledes. AfD lefser med litt andre krefter enn det FrP gjør i Norge. Særlig gitt historikken man har i Tyskland. I Italia har man jo en rekke partier ute på høyresiden, mens man i Hellas for eksempel har Gyllent Dagry som er veldig ekstremt. Langt på vei enig i dette, men deres eksistensgrunnlag og vekstvilkår er relativt like. De etablerte partienes berøringsangst, naivitet, fornektelse og fortielse av samfunnsmessige forhold. Samt de samme partiene og deres velgere sin trang til å demonisere, utfryse og kansellere motstemmer fremfor å marginalisere trusselen med fakta og gode argumenter. Jeg vil ikke beskrive Rep som ekstreme i amerikansk kontekst, og har heller ikke sett noen analyser som underbygger den merkelappen. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1365 Skrevet tirsdag kl 18:57 #914 Del Skrevet tirsdag kl 18:57 Example skrev (2 minutter siden): Det er veldig lite konservativt eller sosialliberalt over det Musk gjør nå. Det er jo på ingen måte en absurd anklage mot Musk. Han står der og gjør to slike hilsener. Kombinerer man det med hva han sier og gjør om dagen, så er det ikke så rart at man trekker slutninger. Det er en svært hard anklage, og den største og mest anerkjente organisasjonen mot antisemittisme er uenig. Den anklagen passer selvfølgelig svært godt inn i det narrativet som er i ferd med å bygges opp hos motstanderne. Musk har sider jeg liker og sider jeg misliker, men den totale fordømmingen av ham virker konstruert. Du følger kanskje bedre med enn meg, men hvilke ting gjør han om dagen som bidrar til fascist-inntrykket? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet tirsdag kl 19:34 #915 Del Skrevet tirsdag kl 19:34 1365 skrev (35 minutter siden): Langt på vei enig i dette, men deres eksistensgrunnlag og vekstvilkår er relativt like. De etablerte partienes berøringsangst, naivitet, fornektelse og fortielse av samfunnsmessige forhold. Samt de samme partiene og deres velgere sin trang til å demonisere, utfryse og kansellere motstemmer fremfor å marginalisere trusselen med fakta og gode argumenter. Jeg vil ikke beskrive Rep som ekstreme i amerikansk kontekst, og har heller ikke sett noen analyser som underbygger den merkelappen. Partiene er med å forme meninger. Dersom en person trekkes veldig til et parti grunnet én sak, så kjøper mange gjerne resten av pakka som kommer med også. Så vil jeg minne om at det går an å være enig med et parti i én sak, men ikke alt annet de står for eller retorikken de fører. For eksempel så er jeg mest enig med Frp om innvandring i Norge, men jeg er overhodet ikke enig i mye annen politikk de står for, for eksempel om skole og utdanning. Og ja, det har vært en del styringspartier i Europa som har støtt fra seg mange potensielle velgere fordi de har kjørt en retorikk og/eller politikk på innvandringsfeltet som har dyttet mange velgere inn i høyrefløy-partier. Min oppfordring et da at man trenger ikke kjøpe hele AfD-pakka selv om man mener de har den beste innvandringspolitikken. Republikanerne har blitt MAGA nå, stort sett. MAGA vil jeg si er ganske ekstremt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet tirsdag kl 19:47 #916 Del Skrevet tirsdag kl 19:47 Example skrev (1 time siden): Det er betydelig grad av forskjell mellom disse partiene. I Norge har vi FrP, som for mange er uspiselige, men som av få betraktes som ekstreme eller radikale. Heldigvis for Norge har vi Frp, som tar en del av velgerne som lener litt lenger ut på høyresiden. Hadde for eksempel Alliansen vært det partiet, så hadde diskusjonen vært en annen. SD i Sverige blir jo gjerne regnet som mer ekstremt, men har blitt mer stuerent med årene. I andre land er det litt annerledes. AfD lefser med litt andre krefter enn det FrP gjør i Norge. Særlig gitt historikken man har i Tyskland. I Italia har man jo en rekke partier ute på høyresiden, mens man i Hellas for eksempel har Gyllent Dagry som er veldig ekstremt. Republikanerne i USA er jo i utgangspunktet ikke et ekstremt parti, men har blitt det det siste tiåret. SD i Sverige er spesielt. Kom til etter at gammelnazister og skinheads hadde strategimøte om plan for fremtiden. Resultatet ble SD. Ja, kanskje har dem utvikles som SV. Men jeg kommer aldri noensinne kunne se på SD og SV uten å se på deres røtter til gammel skikkelig hardcore nazisme. Det er to partier jeg ønsker skal forsvinne. Afd, vet jeg seriøst mye mindre om. Dem har en kanslerkandidat som er åpen homofil, lever i et forhold med en annen kvinne fra Sri Lanka. Doktorgrad i økonomi. Men har helt opplagt mye guftne folk i partiet. MAGA er noe helt annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1365 Skrevet tirsdag kl 19:52 #917 Del Skrevet tirsdag kl 19:52 Example skrev (15 minutter siden): Partiene er med å forme meninger. Dersom en person trekkes veldig til et parti grunnet én sak, så kjøper mange gjerne resten av pakka som kommer med også. Så vil jeg minne om at det går an å være enig med et parti i én sak, men ikke alt annet de står for eller retorikken de fører. For eksempel så er jeg mest enig med Frp om innvandring i Norge, men jeg er overhodet ikke enig i mye annen politikk de står for, for eksempel om skole og utdanning. Og ja, det har vært en del styringspartier i Europa som har støtt fra seg mange potensielle velgere fordi de har kjørt en retorikk og/eller politikk på innvandringsfeltet som har dyttet mange velgere inn i høyrefløy-partier. Min oppfordring et da at man trenger ikke kjøpe hele AfD-pakka selv om man mener de har den beste innvandringspolitikken. Republikanerne har blitt MAGA nå, stort sett. MAGA vil jeg si er ganske ekstremt. Her er veldig enige, selv om jeg mener MAGA i amerikansk politisk kontekst ikke er utpreget ekstreme. I europeisk eller norsk kontekst er de det i mye større grad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1365 Skrevet tirsdag kl 19:53 #918 Del Skrevet tirsdag kl 19:53 Fremmed fugl skrev (5 minutter siden): SD i Sverige er spesielt. Kom til etter at gammelnazister og skinheads hadde strategimøte om plan for fremtiden. Resultatet ble SD. Ja, kanskje har dem utvikles som SV. Men jeg kommer aldri noensinne kunne se på SD og SV uten å se på deres røtter til gammel skikkelig hardcore nazisme. Det er to partier jeg ønsker skal forsvinne. Afd, vet jeg seriøst mye mindre om. Dem har en kanslerkandidat som er åpen homofil, lever i et forhold med en annen kvinne fra Sri Lanka. Doktorgrad i økonomi. Men har helt opplagt mye guftne folk i partiet. MAGA er noe helt annet. SV? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet tirsdag kl 20:03 Forfatter #919 Del Skrevet tirsdag kl 20:03 1365 skrev (9 minutter siden): SV? SV har jo ingen nazifortid SVs historie - SV Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1365 Skrevet tirsdag kl 20:07 #920 Del Skrevet tirsdag kl 20:07 Perine skrev (3 minutter siden): SV har jo ingen nazifortid SVs historie - SV Hvor i kilden din leser du dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå