Perine Skrevet fredag kl 10:18 Forfatter #661 Del Skrevet fredag kl 10:18 Godt å se at Trump møter litt motstand Dommer beordrer Trump til å midlertidig oppheve bistandskutt – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet fredag kl 10:27 #662 Del Skrevet fredag kl 10:27 AdonisFFM skrev (2 timer siden): Stabil og forutsigbar framrykking under artilleriteppe er og blir den Russiske strategien som har gitt dem avgjørende seire enten en snakker om Stalingrad eller Bakhmut. Endelig noe jeg kan være enig med deg i 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet fredag kl 10:29 #663 Del Skrevet fredag kl 10:29 Trump Tells Xi, Putin 'Let's Cut Military Budget In Half' - Says Russia Should Be Back In G7 | ZeroHedge En gigantisk visjon, men er det noe som kan gjennomføres? I utgangspunktet er dette iallfall å anse som en intensjon om at å VIDERE ruste opp er ikke noe som vil tjene verden. Likedan, om USA kuttet forsvaret sitt i to og Europa i stedet økte sin byrde ville militærtrykket bli mindre endret, men Europa kunne skaffe seg litt mer gravitas og uavhengighet. Hadde Kina kuttet sitt budsjett ville nok dette også gjøre det lettere for India å kutte sitt; noe som igjen kunne forplante seg til Pakistan- Hvis USA kutter sitt vil nok dette lett forplante seg til Russland SELV OM Europa skulle øke sitt. Både Russland, USA og Kina trenger omprioritering av sine budsjetter for på lengre sikt å fortsette en indre vekst av velstand. Utvikling av AI og infrastruktur bør være en prioritet som dominerer framtiden. Ellers ville et samlet kutt fra disse tre maktene sannsynligvis lette trykket på regioner som Afrika hvor kutt i militærbudsjetter hadde gjort mest for å bygge opp disse nasjonene videre. SOm vanlig skyter trump fra hofta med hagle og som valig er det (i første omgang) usikkert hvor mye dette er gjennomtenkt. MEN, som vanlig kan dette også være en langsiktig visjon det har vært pratet mye om. Det skjer ENORMT mye nå for tiden. Det utroligste er at hele situasjonen i Gaza ser ut til å drukne i dette, selv om det nå bare er noen timer igjen før (ifølge Trump) "all He11 will unleash" om ikke de siste fangene blir frigitt. Det er tiår hvor ingenting skjer og uker hvor tiår skjer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet fredag kl 10:40 #664 Del Skrevet fredag kl 10:40 takinova skrev (10 minutter siden): Endelig noe jeg kan være enig med deg i 🙂 Det er iallfall positivt at vi kan enes om tekniske konsepter i disse dager. Kanskje det er mer å hente i framtiden da. Personlig tror jeg fortsatt at 5 år fra nå, uansett hva som skjer vil vi ha forbedrede relasjoner imellom de fleste av aktørene i mange geopolitiske dramaer i disse dager. Hvis alle ønsker det samme (fred) så er det metoden dit som varierer. Så lenge det eksisterer variasjon istedenfor absolutter, kan ting skje. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet fredag kl 10:45 #665 Del Skrevet fredag kl 10:45 Perine skrev (22 minutter siden): Godt å se at Trump møter litt motstand Dommer beordrer Trump til å midlertidig oppheve bistandskutt – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer Individuelle dommere kan ofre sin karriere ved å sette midlertidige stoppere for store eksekutive prosesser i de fleste demokratier. Det som i neste omgang skjer er at det går på høyere nivå og stort sett får den eksekutive bransjen viljen sin. Dette vet selvsagt de som satte i gang stopperne, men vital tid er vunnet for bland annet å skjule spor for involverte. Det er nok dette som ligger bak. Til syvende og sist vil det lede til flere undersøkelser med "tyngre" institusjoner som FBI. Trump er nok forsiktig med å presse for mye nå siden han FBI-direktør enda ikke er bekreftet. De STORE tingene vil først skje når han har kabinettet sitt på plass, tror jeg. Personlig synes jeg både FBI og CIA burde legges helt ed og det hadde blitt bred enighet om noe helt nytt, men det skjer neppe. Så får vi et nytt team på plass om 4 år og reversjering vil skje igjen. En stor utfordring for demokratiske land i takt med at vårt politiske bilde blir stadig mer polarisert. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet fredag kl 11:20 #666 Del Skrevet fredag kl 11:20 Perine skrev (57 minutter siden): Godt å se at Trump møter litt motstand Dommer beordrer Trump til å midlertidig oppheve bistandskutt – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer Fra føderal dommer Amir Ali ?🫣 Er det virkelig ingen som forstår at Trump ønsker en gjennomgang på hvor disse USAID Midlene, som opprinnelig var ment som anti terror/IS midler - egentlig har tatt veien? Jeg skulle virkelig ønske norske politikere også ønsket en gjennomgang på hvor våre ørten billioner i bistand, på bekostning av hvermannsen i Norge, har tatt veien de siste 50 årene..... Skal jeg tippe har kanskje 10% gått til reelle formål - men det har jeg selvsagt ingen "kilder" på 😉 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet fredag kl 11:36 Forfatter #667 Del Skrevet fredag kl 11:36 Sportydame skrev (5 minutter siden): Fra føderal dommer Amir Ali ?🫣 Er det virkelig ingen som forstår at Trump ønsker en gjennomgang på hvor disse USAID Midlene, som opprinnelig var ment som anti terror/IS midler - egentlig har tatt veien? Jeg skulle virkelig ønske norske politikere også ønsket en gjennomgang på hvor våre ørten billioner i bistand, på bekostning av hvermannsen i Norge, har tatt veien de siste 50 årene..... Skal jeg tippe har kanskje 10% gått til reelle formål - men det har jeg selvsagt ingen "kilder" på 😉 Det man vanligvis gjør hvis man ønsker store forandringer, er å begynne med en utredning, så diskusjoner og til slutt kommer man til enighet eller beslutning. Det kan ta uker og kanskje måneder, men er nødvendig hvis man skal gjøre det ordentlig. Alle parter får mulighet for å komme med forslag og protester. Ansatte vil kunne forberede seg på å miste jobben. Samarbeidspartnere vil også få en mulighet til å gjøre forberedelser. Her sånn, så var det gjort vedtak og inngått mange avtaler på det arbeidet som var i gang. Mange samarbeidspartnere fra inn- og utland var i gang med prosjekter. Så ble alt kuttet på et øyeblikk. Samme hva man mener om bistand, så synes jeg det er feil fremgangsmåte. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet fredag kl 11:44 #668 Del Skrevet fredag kl 11:44 (endret) Perine skrev (8 minutter siden): Det man vanligvis gjør hvis man ønsker store forandringer, er å begynne med en utredning, så diskusjoner og til slutt kommer man til enighet eller beslutning. Det kan ta uker og kanskje måneder, men er nødvendig hvis man skal gjøre det ordentlig. Alle parter får mulighet for å komme med forslag og protester. Ansatte vil kunne forberede seg på å miste jobben. Samarbeidspartnere vil også få en mulighet til å gjøre forberedelser. Her sånn, så var det gjort vedtak og inngått mange avtaler på det arbeidet som var i gang. Mange samarbeidspartnere fra inn- og utland var i gang med prosjekter. Så ble alt kuttet på et øyeblikk. Samme hva man mener om bistand, så synes jeg det er feil fremgangsmåte. Jeg mener den BESTE og mest riktige bistand hadde vært å bidra med gjeldssanering. Alt annet er kosmetisk og i verste fall ender opp i smøring og korrupsjon. Gjeldssanering ville i praksis gitt affekterte land mer fleksibilitet i eget budsjett og gjort det mulug for et land å bedre investetinger til eget folk. Ellers er det ikke mer grunn til å ha sympati med byråkrater og folk som jobber i dette apparatet enn folk som blir oppsagt i en bedrift grunnet nedskjæringer. Jo mindre priviligert elite vi stltter, jo mer egalitet vil vi få. Endret fredag kl 11:46 av AdonisFFM 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet fredag kl 11:46 #669 Del Skrevet fredag kl 11:46 Perine skrev (9 minutter siden): Det man vanligvis gjør hvis man ønsker store forandringer, er å begynne med en utredning, så diskusjoner og til slutt kommer man til enighet eller beslutning. Det kan ta uker og kanskje måneder, men er nødvendig hvis man skal gjøre det ordentlig. Alle parter får mulighet for å komme med forslag og protester. Ansatte vil kunne forberede seg på å miste jobben. Samarbeidspartnere vil også få en mulighet til å gjøre forberedelser. Her sånn, så var det gjort vedtak og inngått mange avtaler på det arbeidet som var i gang. Mange samarbeidspartnere fra inn- og utland var i gang med prosjekter. Så ble alt kuttet på et øyeblikk. Samme hva man mener om bistand, så synes jeg det er feil fremgangsmåte. Uker eller mnder?🫣 Det pleier å ta flere år med disse utredningene - og da har det skjedd noe nytt i mellomtiden så da forsvinner det i intet.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet fredag kl 11:48 Forfatter #670 Del Skrevet fredag kl 11:48 Sportydame skrev (Akkurat nå): Uker eller mnder?🫣 Det pleier å ta flere år med disse utredningene - og da har det skjedd noe nytt i mellomtiden så da forsvinner det i intet.... Jeg mener at enhver form for diskusjon i forkant av så store endringer hadde vært bedre enn ingenting. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet fredag kl 11:52 Forfatter #671 Del Skrevet fredag kl 11:52 AdonisFFM skrev (4 minutter siden): Jeg mener den BESTE og mest riktige bistand hadde vært å bidra med gjeldssanering. Alt annet er kosmetisk og i verste fall ender opp i smøring og korrupsjon. Gjeldssanering ville i praksis gitt affekterte land mer fleksibilitet i eget budsjett og gjort det mulug for et land å bedre investetinger til eget folk. Ellers er det ikke mer grunn til å ha sympati med byråkrater og folk som jobber i dette apparatet enn folk som blir oppsagt i en bedrift grunnet nedskjæringer. Jo mindre priviligert elite vi stltter, jo mer egalitet vil vi få. Gjeldssanering hadde nok hjulpet i mange tifeller, men så er det jo avhengig av hva slags styre de har i mottakerlandene. Nødhjelp er jo ofte noe som må smugles inn i slike land, med hjelpearbeidernes liv som innsats. Det har vi nettopp sett mye av i Gaza. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet fredag kl 11:58 #672 Del Skrevet fredag kl 11:58 Sportydame skrev (36 minutter siden): Fra føderal dommer Amir Ali ?🫣 Er det virkelig ingen som forstår at Trump ønsker en gjennomgang på hvor disse USAID Midlene, som opprinnelig var ment som anti terror/IS midler - egentlig har tatt veien? Jeg skulle virkelig ønske norske politikere også ønsket en gjennomgang på hvor våre ørten billioner i bistand, på bekostning av hvermannsen i Norge, har tatt veien de siste 50 årene..... Skal jeg tippe har kanskje 10% gått til reelle formål - men det har jeg selvsagt ingen "kilder" på 😉 Du har virkelig ingen betenkligheter med hvordan dette gjøres? Verdens rikeste mann stopper nødhjelp og bistand til verdens fattigste mennesker med den ene hånden og samtidig skaffer Tesla en milliardkontrakt med andre hånden? Det er jo bare en salig kaos, og eneste de har avdekket er småbeløp (i den store sammenhengen) som feks avisabonnementer til statsansatte? 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet fredag kl 12:05 #673 Del Skrevet fredag kl 12:05 Perine skrev (8 minutter siden): Gjeldssanering hadde nok hjulpet i mange tifeller, men så er det jo avhengig av hva slags styre de har i mottakerlandene. Nødhjelp er jo ofte noe som må smugles inn i slike land, med hjelpearbeidernes liv som innsats. Det har vi nettopp sett mye av i Gaza. Vel, uansett styreform vil gjeldssanering lette på det økonomiske trykk de er utsatt for. Istedenfor å bruke 5% av statsbudsjett på renter kan de samme midlene brukes til noe annet. Selvsagt forhindrer det ikke kortupsjon, men det gjør sanneligen heller ikke innsprøyting av kapital. Situasjonen i Gaza er tragisk og sammensatt, noe som ikke minst blir bekreftet av Trump sine spinnville stunt de siste dagene. Også DER tror jeg gjeldssanering hadde gjort mye bra. Dette kunne skjedd direkte til Palestinske myndigheter eller til naboland med hlye gjeldsbyrder imot at de tok mer innvolvering i å hjelpe sine egne. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ubiquiti Skrevet fredag kl 14:19 #674 Del Skrevet fredag kl 14:19 Example skrev (På 10.2.2025 den 21.23): Det kan fremdeles være et kupp selv om man blir valgt. Å vinne et valg gir en carte blanche til å gjøre hva man vil. Selv om Trump tror det. Problemet er at høyesterett har gitt han nærmest immunitet for alt dumt han måtte finne på å gjøre. Heldigvis gjelder ikke det for Musk for eksempel. Du har fortsatt ikke forstått hva som faktisk foregår. Dette "kuppet" ER hva han gikk til valg på. De gikk til valg på å rive ned etablerte institusjoner, "drain the swamp". "Revolusjon" er hva han gikk til valg på. Se Musk sin tale/Q&A fra World Government Summit dag 2, så får du mer innsikt i prosessen bak DOGE. Mye av dette handler om f.eks. effektivisering via digitalisering, det samme Norge har vært svært gode og i forkant på med f.eks. altinn. De bruker penn og papir fortsatt! Verden er også i kraftig endring som følge av AIs inntog, noe som blir tatt opp på World Government Summit. Nye kontinenter er på vei opp. Den gamle verdensordenen er ikke relevant lenger. Følg med! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ubiquiti Skrevet fredag kl 14:21 #675 Del Skrevet fredag kl 14:21 Ellers en solid tale fra visepresident JD Vance på sikkerhetskonferansen i Munchen i dag. Hva er demokratiet Europa skal forsvare om man ikke respekterer sine egne velgere og folk? Ellers er det spinnvilt å se hvor elendig f.eks. NRK sin oppsummering av denne talen er, når man faktisk tar seg bryet med å se hele talen live og uredigert. Stakkars folk som baserer virkeligheten sin på sammendragene fra disse såkalte "mediene". 😂 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet fredag kl 14:36 #676 Del Skrevet fredag kl 14:36 yamask skrev (2 timer siden): Du har virkelig ingen betenkligheter med hvordan dette gjøres? Verdens rikeste mann stopper nødhjelp og bistand til verdens fattigste mennesker med den ene hånden og samtidig skaffer Tesla en milliardkontrakt med andre hånden? Det er jo bare en salig kaos, og eneste de har avdekket er småbeløp (i den store sammenhengen) som feks avisabonnementer til statsansatte? Visste du at USA har stått for 40% av verdens bistand? Hvem er du - som på din "høye hest" ønsker å bestemme hvordan USA skal bruke sine bistandsmidler?😶🌫️ Har du noen som helst kunnskap om hvordan det offentlige byråkratiet fungerer/aka utredninger/konsulenttjenester grunnet manglende kompetanse i det offentlige fungerer? Jeg ser daglig på min offentlige arbeidsplass hvordan "sosialdemokratiet" fungerer - med møter som varer i timesvis - der man aldri kommer frem til noenting fordi ingen vet hvem som skal ta de endelige beslutningene 🫡 Nå skal jeg pensjonere meg om få år - så bryr meg ikke så mye - men det er et par ledere der si titalls som en gang vikarierte i en lederstilling som gav dem lederlønninger på evig tid- tross at de ble omplassert på et tidspunkt....dette ønsker tydeligvis det norske folk at skal bestå, men jeg håper fortsatt på en opprenskning 😉 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet fredag kl 15:20 #677 Del Skrevet fredag kl 15:20 Ubiquiti skrev (56 minutter siden): Du har fortsatt ikke forstått hva som faktisk foregår. Dette "kuppet" ER hva han gikk til valg på. De gikk til valg på å rive ned etablerte institusjoner, "drain the swamp". "Revolusjon" er hva han gikk til valg på. Se Musk sin tale/Q&A fra World Government Summit dag 2, så får du mer innsikt i prosessen bak DOGE. Mye av dette handler om f.eks. effektivisering via digitalisering, det samme Norge har vært svært gode og i forkant på med f.eks. altinn. De bruker penn og papir fortsatt! Verden er også i kraftig endring som følge av AIs inntog, noe som blir tatt opp på World Government Summit. Nye kontinenter er på vei opp. Den gamle verdensordenen er ikke relevant lenger. Følg med! Å svekke demokratiet i USA er ikke det Trump gikk til valg på. Amerikanere ønsker heller ikke et diktatur, som jo er det Trump vaner vei for nå. Adolf Hitler fikk også makt via et demokratisk valg. Det betyr ikke at det som skjedde etterpå var greit. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet fredag kl 15:30 #678 Del Skrevet fredag kl 15:30 Sportydame skrev (48 minutter siden): Visste du at USA har stått for 40% av verdens bistand? Hvem er du - som på din "høye hest" ønsker å bestemme hvordan USA skal bruke sine bistandsmidler?😶🌫️ Har du noen som helst kunnskap om hvordan det offentlige byråkratiet fungerer/aka utredninger/konsulenttjenester grunnet manglende kompetanse i det offentlige fungerer Ja, det visste jeg. Dette er jo noe USA har valgt selv å gjøre, og har tjent mye på. Hørt om soft power? Det er dette de bruker bistand på. De gir ikke bare bort penger "fordi". Ja, jeg har også kunnskap om dette. Derfor vet jeg at det er kongressen i USA som velger hvem som skal få bistandspenger og ikke. Dessuten er det ikke bare bistand ut i verden Elon har stanset. Han stanset bistand til krigsveteraner, meals on wheels, sykepenger og hele sulamitten. En opprydding er helt innafor! Måten det blir gjort på er ikke det. Sportydame skrev (52 minutter siden): Jeg ser daglig på min offentlige arbeidsplass hvordan "sosialdemokratiet" fungerer - med møter som varer i timesvis - der man aldri kommer frem til noenting fordi ingen vet hvem som skal ta de endelige beslutningene 🫡 Nå skal jeg pensjonere meg om få år - så bryr meg ikke så mye - men det er et par ledere der si titalls som en gang vikarierte i en lederstilling som gav dem lederlønninger på evig tid- tross at de ble omplassert på et tidspunkt....dette ønsker tydeligvis det norske folk at skal bestå, men jeg håper fortsatt på en opprenskning 😉 Okei, takk for beskjed. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet fredag kl 15:49 #679 Del Skrevet fredag kl 15:49 (endret) yamask skrev (20 minutter siden): Ja, det visste jeg. Dette er jo noe USA har valgt selv å gjøre, og har tjent mye på. Hørt om soft power? Det er dette de bruker bistand på. De gir ikke bare bort penger "fordi". Ja, jeg har også kunnskap om dette. Derfor vet jeg at det er kongressen i USA som velger hvem som skal få bistandspenger og ikke. Dessuten er det ikke bare bistand ut i verden Elon har stanset. Han stanset bistand til krigsveteraner, meals on wheels, sykepenger og hele sulamitten. En opprydding er helt innafor! Måten det blir gjort på er ikke det. Okei, takk for beskjed. Om soft power hadde fungert så hadde Jeg vært enig. Litt som virkemidlene lærerne mangler i skolen....og barnehagene, som tidligere nevnt. Tror vi alle ønsker det samme målet - veien dit er bare mer kronglete for de som ikke forstår at å "dulle" med diktatorer ikke funker spesielt bra 😉 Endret fredag kl 15:50 av Sportydame 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet fredag kl 15:56 Forfatter #680 Del Skrevet fredag kl 15:56 Sportydame skrev (37 minutter siden): Visste du at USA har stått for 40% av verdens bistand? Hvem er du - som på din "høye hest" ønsker å bestemme hvordan USA skal bruke sine bistandsmidler?😶🌫️ Har du noen som helst kunnskap om hvordan det offentlige byråkratiet fungerer/aka utredninger/konsulenttjenester grunnet manglende kompetanse i det offentlige fungerer? Jeg ser daglig på min offen tlige arbeidsplass hvordan "sosialdemokratiet" fungerer - med møter som varer i timesvis - der man aldri kommer frem til noenting fordi ingen vet hvem som skal ta de endelige beslutningene 🫡 Nå skal jeg pensjonere meg om få år - så bryr meg ikke så mye - men det er et par ledere der si titalls som en gang vikarierte i en lederstilling som gav dem lederlønninger på evig tid- tross at de ble omplassert på et tidspunkt....dette ønsker tydeligvis det norske folk at skal bestå, men jeg håper fortsatt på en opprenskning 😉 Det offentlige er visst mye forskjellig. Trist at du har havnet et sted med så dårlig ledelse. Jeg synes det fungerte greit hos oss, 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå