Gå til innhold

Sirkus Trump 🤡

Perine

Anbefalte innlegg

A new man skrev (10 minutter siden):

Zero Hedge (or ZeroHedge)is a far-right libertarian financial blog and news aggregatorOver time, Zero Hedge expanded into non-financial political content, including conspiracy theories and fringe rhetoric, and has advanced radical right, alt-rightand pro-Russia positions.

https://newrepublic.com/article/156788/zero-hedge-russian-trojan-horse

Mer enn mild skepsis der altså. 

Russia speaks, Russia lies. Men skal se på det litt senere. 

Ja, det er jo bare å avvise det når det er noen som kaller det "far-right". Ikke så rart at en ikke er åen for flere syn på ting når alt en får av nyheter er fra Akersgata og Marienlyst. 

Det er en "news aggregator", selv om den har en kommentardel. Det er vel for tungvint å akseptere dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

A new man skrev (47 minutter siden):

Ja. Trump (og Musk) har visst tenkt til å se hvor langt de kan strekke strikken overalt. 

USA er stort og de kan vel produsere nær sagt alt selv. Det er bare ikke mest økonomisk.

I Norge kunne vi produsert bananer og avokado, men det hadde krevd utrolige mengder energi. Det er bedre å importere varene. USA har flere klimasoner og har bedre forutsetninger enn Norge. 

Jeg tror det er en del av planen. Det andre er å bedre handelsbalansen. 

Egentlig tror jeg agendaen bare er å gjøre en liten krets rikere. 

Bananer og Avocado er vel ikke de beste eksemplene på hva vi kunne gjort selv.

Bare så enkle ting som selvforsyning av korn er noe et samlet Norden kunne kommet nærmere. 

Det er selvsagt mange andre ting vi kunne produsert selv. Ville det vært "dyrere" på en enkel basis? Selvsagt, for vi har jo et høyere kostnadsnivå og bedre lønninger. Men den indirekte øonomien ville tjent stort på det og vi ville vært mindre avhengig av andre land. 

Så mest økonomisk avhenger av målet en vil ha. Vi kunne jo lagt ned ALL landbruksvirkosmhet i Norge, ja lagt ned nær sagt alt og bare levd på olje&gass. Men er det bra for sikkerhet, egenforsyning og arbeidsplasser?

Neppe.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (29 minutter siden):

Sa han ikke i går at hele verden behandlet usa dårlig, mener jeg fikk det med meg med ett halvt øre (orker egentlig ikke høre noe av det han sier).

Jo det sa han sikkert. Er vanskelig å få med seg alt, det er så mye på en gang nå! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (1 time siden):

Det er en "news aggregator", selv om den har en kommentardel. Det er vel for tungvint å akseptere dette?

Cry me a river! 
Du får ingen gjennomslag for det høyreekstreme pjattet ditt. 
De fleste bare overser det. 

Jeg satte Burgernomics i hermetegn, nettopp som en kritikk av PPP og utvalget av en god kurv for sammenlikning. McDonald’s trakk seg som kjent ut av Russland, så de er ute av big Mac indeksen?  GDP målt på denne måten kan si noe om levekostnader i det enkelte land og litt om valutakursene. 
Når GDP målt slik tilsynelatende er god for Russland, så er enten kurven satt opp feil, eller mer sannsynlig at Russland lyver. Grunnen til det er at basisvarer de forbruker mye av som smør og poteter har blitt mye dyrere. Til syvende og sist bør man ha fokus på realøkonomien. 

Endret av A new man
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskusjon om toll-politikken.  Et prinsipp jeg ikke har hørt, men nå virker det logisk.

Hvis han får inn 500 milliarder dollar på toll og intensjonen er å gi tilsvarende eller mer i skatteletter over hele linja (senker skattenivået jevnt over) vil ikke vanlige folk tape på dette og det stimulerer mer vilje til å jobbe.

Dette er en HELT annen økonomisk filosofi enn noe som eksisterer i vesten. Det er klart at denne politikken ikke er i det hele tatt forenelig med høyskattefilosofien til dagens vesten, men det kan endre temmelig mange ting. 

Det viktigste er at middelklassen OG de svake gruppene ikke blir tapere over dette. Jeg tror dette blir den største innenrikspolitiske utfordringen både å kommunisere og å få til i praksis.

En EKSTREMT ambisiøs og utfordrende politikk og det er nok ikke så enkelt som jeg trodde. Fortsatt må jeg si jeg er veldig skeptisk til om dette vil fungere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (2 minutter siden):

Cry me a river! 
Du får ingen gjennomslag for det høyreekstreme pjattet ditt. 
De fleste bare overser det. 

Jeg satte Burgernomics i hermetegn, nettopp som en kritikk av PPP og utvalget av en god kurv for sammenlikning. McDonald’s trakk seg som kjent ut av Russland, så de er ute av big Mac indeksen?  GDP målt på denne måten kan si noe om levekostnader i det enkelte land og litt om valutakursene. 
Når GDP målt slik tilsynelatende er god for Russland, så er enten kurven satt opp feil, eller mer sannsynlig at Russland lyver. Grunnen til det er at basisvarer de forbruker mye av som smør og poteter har blitt mye dyrere. 

Du fortsetter med det usaklige "høyreekstrem" pratet ditt ser jeg. Hitling er jo mer og mer avlegs og hver gang meningstyrannene tyr til dette, støter de jo fra seg mange. Det er jo mer og mer tydelig at du ikke har evne til å tenke mye lenger. Jeg beklager at du ikke har evne til å ville forstå dette, men som sagt, jeg kan ikke hjelpe deg mer. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men har du sett på maken! Donald fikk visst kalde føtter da børsene reagerte negativt, så nå er straffetollen mot Mexico utsatt men en måned. Til gjengjeld setter meksikanerne inn 10 000 grensevakter, mens USA skal jobbe for å hindre at våpen blir sendt til Mexico. Her har åpenbart dødelig smugling gått begge veier, og det kan hende at Trumps spinnville utspill likevel fører til noe positivt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har visst gått glipp av denne. Litt Handmaids Tale over det her: 
WASHINGTON ― The federal Department of Transportation has issued a memo ordering programs supported by the agency to prioritize funding projects for communities with “marriage and birth rates higher than the national average.”

https://www.huffpost.com/entry/dot-memo-funds-communities-marriage-birth-rates_n_679bf8d8e4b0e1faebeef9c8/amp

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (26 minutter siden):

Jeg har visst gått glipp av denne. Litt Handmaids Tale over det her: 
WASHINGTON ― The federal Department of Transportation has issued a memo ordering programs supported by the agency to prioritize funding projects for communities with “marriage and birth rates higher than the national average.”

https://www.huffpost.com/entry/dot-memo-funds-communities-marriage-birth-rates_n_679bf8d8e4b0e1faebeef9c8/amp

men ganske så par for the course, vil jeg si

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som tollkrigen både mot  Mexico og Canada blir utsatt eler helt stoppet.  Hvis dette skjer er det mer forståelig enn det jeg foreså.

Dette blir nok VELDIG populært hvis det ligger en sterk pakke fra både Canada og Mexico angående immigrasjon og stopp av narkotika-flyt.

Rusproblemene i USA er enorme og den som klarer å stoppe dette problemet vil høste enormt stor fortjeneste på det. 

Samtidig har (litt i skyggen av toll-diskusjonene) fortsatt en debatt om å endre skattepolitikken og kutte statsutgifter. Vi kan i stedet gå mot et massivt skattekutt og slanking av staten.  Det at NGO'ene blir kuttet av er nok noe som mange land i verden vil sette pris på. Det er her mye av arbeidet for "color revolution" blir lagt ned og det er langt ifra mesteparten som er tradisjonell "Uhjelp". 

Spørsmålet nå er hva skjer med EU? Det kan nesten virke som Trump tonet flagg i skyggen av Mexico og Canada utspillet for å teste reaksjonen til EU.

Handelsubalansen der er ikke like stor, men det dreier seg jo om en mye større økonomi enn Mexico og Canada til sammen.  

Kan det virke som intensjonen er kanskje å få EU til å bruke mer av BNP på militæret og så presse/implisere at de bør handle våpen fra USA?  For EU vil jo ikke handle mat fra USA (og jeg er glad for det), biler eller enkelte spesifikke andre ting.  

Hvis EU akter å bruke 5% av BNP på forsvaret, så kan dette være veien ut av en handelskrig med USA. Selv om jeg mener det er helt tullete å bruke så mye på forsvaret, så kan en jo se for seg at dette er en måte begge sider kan få noe utav det på.  For folk i EU er vel dette uansett noe som ikke vi bedre deres situasjon, men det er jo tydelig at Brussels ikke bryr seg så mye om egne innbyggere.  

Konklusjon er vel at handelskrig med Mexico&Canada er avlyst imot at disse landene styrker grensene betraktelig og stopper narkotika og ulovlig innvandring. Det blir spennende å se hvordan saken blir med EU. 

Så langt har jo bare en TRUSSEL vært nok til å få Colombia, Mexico og Canada til å gi etter. Vasallene i EU vil nok (stort sett) gjøre alt de blir bedt om. 

Her må Norge kjenne sin besøkstid og ikke la seg lure til å være "solidariske" med Brussels for fra den kanten vises det ingen forståelse for oss. 

Endret av AdonisFFM
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (4 timer siden):

Interessant diskusjon om toll-politikken.  Et prinsipp jeg ikke har hørt, men nå virker det logisk.

Hvis han får inn 500 milliarder dollar på toll og intensjonen er å gi tilsvarende eller mer i skatteletter over hele linja (senker skattenivået jevnt over) vil ikke vanlige folk tape på dette og det stimulerer mer vilje til å jobbe.

Dette er en HELT annen økonomisk filosofi enn noe som eksisterer i vesten. Det er klart at denne politikken ikke er i det hele tatt forenelig med høyskattefilosofien til dagens vesten, men det kan endre temmelig mange ting. 

Det viktigste er at middelklassen OG de svake gruppene ikke blir tapere over dette. Jeg tror dette blir den største innenrikspolitiske utfordringen både å kommunisere og å få til i praksis.

En EKSTREMT ambisiøs og utfordrende politikk og det er nok ikke så enkelt som jeg trodde. Fortsatt må jeg si jeg er veldig skeptisk til om dette vil fungere. 

Dette er jo forsøkt lenge. Ikke nødvendigvis med toll, men tanken på at skattelettelser på topp skal gjøre det bedre for alle. Trickle down ecomics med Reagan på 80-tallet var et sånt forsøk. Det har ikke fungert, og jevnt over har det gått utover arbeiderklassen og middelklassen de siste tiårene.

Man kan jo bare tenke seg hvordan disse skattelettelsene vil hjelpe når priser på mat og andre basisvarer fort går opp 25 %, kanskje mer, på grunn av tollsatsene. Dette på toppen av de høye prisene inflasjonen allerede har skapt.

Dette er rett og slett kun en stor tragedie for de amerikanerne som lever på bunn av samfunnet. Det spørs hvor lang tid det tar før de vender seg mot Trump.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AdonisFFM skrev (17 minutter siden):

Det kan se ut som tollkrigen både mot  Mexico og Canada blir utsatt eler helt stoppet.  Hvis dette skjer er det mer forståelig enn det jeg foreså.

Dette blir nok VELDIG populært hvis det ligger en sterk pakke fra både Canada og Mexico angående immigrasjon og stopp av narkotika-flyt.

Rusproblemene i USA er enorme og den som klarer å stoppe dette problemet vil høste enormt stor fortjeneste på det. 

Samtidig har (litt i skyggen av toll-diskusjonene) fortsatt en debatt om å endre skattepolitikken og kutte statsutgifter. Vi kan i stedet gå mot et massivt skattekutt og slanking av staten.  Det at NGO'ene blir kuttet av er nok noe som mange land i verden vil sette pris på. Det er her mye av arbeidet for "color revolution" blir lagt ned og det er langt ifra mesteparten som er tradisjonell "Uhjelp". 

Spørsmålet nå er hva skjer med EU? Det kan nesten virke som Trump tonet flagg i skyggen av Mexico og Canada utspillet for å teste reaksjonen til EU.

Handelsubalansen der er ikke like stor, men det dreier seg jo om en mye større økonomi enn Mexico og Canada til sammen.  

Kan det virke som intensjonen er kanskje å få EU til å bruke mer av BNP på militæret og så presse/implisere at de bør handle våpen fra USA?  For EU vil jo ikke handle mat fra USA (og jeg er glad for det), biler eller enkelte spesifikke andre ting.  

Hvis EU akter å bruke 5% av BNP på forsvaret, så kan dette være veien ut av en handelskrig med USA. Selv om jeg mener det er helt tullete å bruke så mye på forsvaret, så kan en jo se for seg at dette er en måte begge sider kan få noe utav det på.  For folk i EU er vel dette uansett noe som ikke vi bedre deres situasjon, men det er jo tydelig at Brussels ikke bryr seg så mye om egne innbyggere.  

Konklusjon er vel at handelskrig med Mexico&Canada er avlyst imot at disse landene styrker grensene betraktelig og stopper narkotika og ulovlig innvandring. Det blir spennende å se hvordan saken blir med EU. 

Så langt har jo bare en TRUSSEL vært nok til å få Colombia, Mexico og Canada til å gi etter. Vasallene i EU vil nok (stort sett) gjøre alt de blir bedt om. 

Her må Norge kjenne sin besøkstid og ikke la seg lure til å være "solidariske" med Brussels for fra den kanten vises det ingen forståelse for oss. 

Trump ble nok litt skjelven da han så børsene i dag. Det er det han følger med på. I kjent stil er han tvetydig i budskapet og går hardt ut. Så spørs om noen har turt å fortelle han at tollmur mot Mexico vil føre til dyrere mat i USA. 

Han skal visst være i samtaler med Trudau nå. Problemet der er at han egentlig ikke har noen sak. Svært lite dop og illegale immigranter går den veien inn i USA. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (På 22.1.2025 den 14.49):

Hvor mye som blir ødelagt gjenstår å se, det er iallefall en skremmende start på Trumps, forhåpentlig siste, presidentperiode. Om han ikke greier å få med sine vanvittige tilhengere på at det er en god ting og rasere ordningen med at ingen han sitter mer enn to perioder.

Litt på siden, men den ordningen burde vi hatt i Norge også! Erna har allerede hatt sine to fulle perioder som landets øverste leder og bør derfor ikke få en til. Skriver dette selv om jeg stemte på henne (Høyre) første perioden. Mennesker kan ikke ha så mye makt så lenge uten å bli ødelagt av det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (På 2.2.2025 den 13.09):

Tja, det var demokratisk administrasjon som startet Vietnam-Krigen; som bombet Jugoslavia i filler; som ødela Libya, Og som fyrte opp under Ukraina og Syria.

Det er nok av skyld på begge sider. De som tror det er noen særlig forskjell på en Trump-Regjerning og Biden lever i Schibsted og WEF sitt ekkokammer.

Vietnam var to land (Nord- og Sør-Vietnam, litt som Korea fortsatt) da FNL-geriljaen i Nord ville forene landet med makt og under kommunistisk diktatur. USA kom etterhvert mer og mer inn i krigen med sin støtte til Sør-Vietnam. Men de tapte.

Jugoslavia var allerede oppløst ("i filler"?) da NATO involverte seg der. Serbia/Milosevic og co drev å truet med å myrde enda flere. Derfor ble de stoppet av NATO. Det er svært mange bygninger der som er eldre enn 90-tallet. Så ingenting er "bombet i filler" der.

Hvis Libya er ødelagt så er det de libyske fraksjonene selv som står for 99% av det. USA og i første rekke Frankrike (og lille Norge) hindret det de trodde kunne blitt et folkemord. Hvor reelt det var er omdiskutert, men USA ødela ikke Libya.

Ukraina ble overfalt av Russland helt uten oppfyring.

Syria er (var?) borgerkrig der stormakter har vært mer eller mindre involvert.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden innsettelsen har han gjort: 

Utrenskning av føderale ansatte:

Administrasjonen implementerte tiltak som Schedule F for å fjerne erfarne embetsmenn. Dette svekker regjeringens evne til å håndtere kriser som naturkatastrofer og pandemier.

Innføring av omfattende tollsatser:

Katastrofalt for internasjonale relasjoner, verdikjeder og priser på varer innelands.

Konsolidering av makt i utøvende myndighet, kabinettutnevnelser: 

Bytte ut roller med milliardærvennene og andre som bare viser 100% loyalitet. En Fox News reporter som forsvarsminister?! Kanalen har jo sagt i retten at de er en underholdningskanal, og at ingen i nettverrket virkelig trodde at Trump vant valget i 2020. Men de sa det til sine seere. En vaksinemotstander som ikke bare kritiserer Covid-vaksinen, men også barnevaksinasjonsprogrammet. 

Hevnaksjoner mot politiske motstandere:

Han truer med å gå etter meningsmotstandere, og har allerede begynt å saksøke nyhetskanaler som ikke slikker han bak. Bla saksøker han CBS for et intervju med Kamala Harris. 

Menneskerettigheter:

Han går ikke bare ut mot mangold, men han skylder på mangfold i flyulykkene som har skjedd nylig. Det første han sier om sakene. Ingen medfølelse for ofrene, bare - dette skjedde pga kvinner. 

Det eneste jeg hører fra forsvarene hans her er "haha, han mener ikke det han sier, bare vent å se, det kommer å bli så bra". Har ikke dere norske forsvarerne hans satt dere inn i hans reelle politikk? Hva han faktisk gjør, nå? Hvordan kan dere forsvare et så drøyt enevelde i et selverklært demokrati? 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (1 time siden):

Det er dette jeg mener. Alt du sier her. "Åja, det blir jo ikke en realitet av det han sier, alt dette er bare trusler...🫣 Canada virker ikke som at de vil føye seg, og Trump sier jo rett ut at han vil innføre tariffene til de føyer seg. Og truslene mot EU er next. 

Uansett om dette blir en økonomisk realitet (tenker at han kan bli overtalt av rådgivere til å forstå hvor katastrofalt dette blir for nasjonal økonomi - det eneste han bryr seg om) så bruker han tariffene som pressmidler. Hva er nytten med å starte handelskrig med allierte? USA blir buet i stor stil på alle sportseventer i Canada nå. Hva er nytten med å gjøre USA til en vestlig folkefiende? Tar du den helt ut og sier at USA er militant sterkere enn Canada, Mexico og EU. Vel, da har vi en direkte trussel mot resten av den vestlige verden som vi helst vil unngå. For å si det mildt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (14 timer siden):

For det første er det den vanlige Americanere som kommer til å betale denne tollen. Ja første runde er det firmaene som importerer dette som betaler, men de vil bare sette opp prisene (gjerne litt mere også, skader ikke å profitere) for  å kompensere.

Med andre ord: Det er nøyaktig middelklassen og svakere grupper som blir taperne her.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...