AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #1 Del Skrevet 10 timer siden Bor i en mellomstor by i Norge, tett på et par kommuner som nå er inkludert i listen over steder man kan bo og jobbe for å nedskrive 25,000 av studielånet per år. Jeg jobber som faglært i helsevesenet uten fast jobb, men har krav på fast stilling. Jobber stort sett 80-100 % hver måned, noen ganger mer. Jeg leier, men ønsker å kjøpe meg hus i nabokommunen. For å skaffe lån er jeg nødt til å ha fast stilling. Men får jeg lån til å kjøpe noe i en annen kommune enn jeg bor og jobber i? Jeg håper få en komprimert turnus som gjør at jeg kan pendle (det er uansett ikke mer enn én times kjøring mellom der jeg nå jobber og ønsker å bo, til tross for det er i ulike kommuner). Men tenker også ta noen vakter i helsetjenesten i kommunen jeg flytter til, og på sikt kanskje bytte jobb dit. I instruksen for hvem som kan få nedskrevet studielånet står det at man må være bosatt og yrkesaktiv i en utkantskommune. Men hva menes egentlig med yrkesaktiv? Må man jobbe 100 % der? Er det nok at man tar noen vakter av og til? Anonymkode: f0145...88e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #2 Del Skrevet 10 timer siden Ja, det har ikke noe å si. Tror du alle som jobber i Oslo bor i Oslo? hvordan det er med regler for godskriving vet jeg ikke Anonymkode: d3f60...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eric_B Skrevet 10 timer siden #3 Del Skrevet 10 timer siden Regner med du må ha en viss mengde av din skattbare inntekt i kommunen som skal nedskrive lånet ditt. Det er ikke KG du skal spørre, kopier og send inn det du skrev som en mail til kommunen så får du svaret. For her må du vite, ikke høre hva andre synser og tror Hvor du bor ift boliglån er ikke noe å tenke på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #4 Del Skrevet 10 timer siden Men nå er det vel ikke en gang sikkert at ordningen blir en realitet. Oppsparingstiden startet 1.1.25 (så du må bo og jobbe i en av kommunene per dags dato), deretter må forslaget faktisk vedtas. det er sendt til høring. Dersom vi får et regjeringsskifte i høst, er det ikke noe sikkert at dette blir noe av i det hele tatt… Anonymkode: 6d8ed...4bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): For å skaffe lån er jeg nødt til å ha fast stilling. Men får jeg lån til å kjøpe noe i en annen kommune enn jeg bor og jobber i? Du blander jo to ulike ting her. Ja, du må ha fast stilling for å få lån om banken sier så - men banken sa vel aldri hvor/hvilken bedrift du må ha den faste stillingen i - inkludert hvilken kommune arbeidsplassen ligger i. De ser til lønnsslipper og arbeidskontraker, om du jobber på Hitra eller Østre Toten tror jeg de ikke bryr seg stort om, så lenge budsjettet tilsier at det er gjørbart. Og ja, selvsagt kan du få lån til å kjøpe bolig i en annen kommune. Jeg antar at vi snakker ordinære vilkår her, og ikke f.eks. startlån, som har andre regler. Anonymkode: 6b1cc...325 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monican94 Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden låner baseres på inntekt ikke hvor du bor, nedskrivning på lån derimot krever nok bostedsadresse innenfor kommunene som er inkludert i ordningen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men nå er det vel ikke en gang sikkert at ordningen blir en realitet. Oppsparingstiden startet 1.1.25 (så du må bo og jobbe i en av kommunene per dags dato), deretter må forslaget faktisk vedtas. det er sendt til høring. Dersom vi får et regjeringsskifte i høst, er det ikke noe sikkert at dette blir noe av i det hele tatt… Anonymkode: 6d8ed...4bc I min kommune så er dette i orden. Dem har en ordning på det. Men du må bo og jobbe her. Om du må jobbe 100% er jeg usikker på. Anonymkode: 58bcc...648 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 minutter siden #8 Del Skrevet 5 minutter siden Takk for svar alle sammen! AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du blander jo to ulike ting her. Ja, du må ha fast stilling for å få lån om banken sier så - men banken sa vel aldri hvor/hvilken bedrift du må ha den faste stillingen i - inkludert hvilken kommune arbeidsplassen ligger i. De ser til lønnsslipper og arbeidskontraker, om du jobber på Hitra eller Østre Toten tror jeg de ikke bryr seg stort om, så lenge budsjettet tilsier at det er gjørbart. Og ja, selvsagt kan du få lån til å kjøpe bolig i en annen kommune. Jeg antar at vi snakker ordinære vilkår her, og ikke f.eks. startlån, som har andre regler. Anonymkode: 6b1cc...325 Snakker om ordinære vilkår, ja! Grunnen til at jeg likevel er usikker er fordi jeg snakket med banken min angående en annen eiendom for et par år siden, i samme kommune som jeg ønsker kjøpe i nå. Da fikk jeg blant annet nei (hovedsakelig nei fordi jeg ikke hadde fast jobb selvfølgelig) fordi det regnes som en utkantkommune, og rådgiveren mente det er vanskeligere å få lån i slike, også fordi det ville være vanskelig å eventuelt selge boligen igjen senere. Jeg skjønner ikke at banken skulle bry seg om det akkurat, men men... Derfor ble jeg bare usikker. Anonymkode: f0145...88e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå