AnonymBruker Skrevet 22. januar #1 Skrevet 22. januar Jeg vil lære å snekre. Jeg vil bygge mine egne verandakasser, sette opp et gjerde, lage en levegg og fikse på plattingen. Hvordan kan jeg lære meg det? Anonymkode: 41db5...8f9 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar #2 Skrevet 22. januar Google snekkerkurs for damer Anonymkode: 37dd4...c2e
hudorm1 Skrevet 22. januar #3 Skrevet 22. januar Kjøp verktøy, materialer og prøv deg frem. Se på youtube, spør venner. 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar #4 Skrevet 22. januar hudorm1 skrev (25 minutter siden): Kjøp verktøy, materialer og prøv deg frem. Se på youtube, spør venner. Både verktøy og materialer er jo veldig dyrt. YouTube har vel milliarder av videoer, har du noe mer konkret tips? Vennene mine kan ikke snekre. Anonymkode: 41db5...8f9 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar #5 Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Google snekkerkurs for damer Anonymkode: 37dd4...c2e Takk! Skulle ønske det fantes noe i nærheten av der jeg bor, men det var et bra tips! Anonymkode: 41db5...8f9 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar #6 Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Både verktøy og materialer er jo veldig dyrt. YouTube har vel milliarder av videoer, har du noe mer konkret tips? Vennene mine kan ikke snekre. Anonymkode: 41db5...8f9 Uten verktøy og materialer kommer du ingen vei. Hvordan tenkte du å løse det? Anonymkode: f6f31...974 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar #7 Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Uten verktøy og materialer kommer du ingen vei. Hvordan tenkte du å løse det? Anonymkode: f6f31...974 Ta poenget. Man må vite hva man trenger før man kjøper noe, og for å vite hva man trenger må man ha litt peiling. Ingen er vel så idiot at man faktisk kjøper inn masse verktøy uten å vite hvordan man bruker det eller hva som er bra!? Anonymkode: 41db5...8f9 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar #8 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 15.54): Ta poenget. Man må vite hva man trenger før man kjøper noe, og for å vite hva man trenger må man ha litt peiling. Ingen er vel så idiot at man faktisk kjøper inn masse verktøy uten å vite hvordan man bruker det eller hva som er bra!? Anonymkode: 41db5...8f9 Google forteller deg hva du trenger. Trenger ikke kjøpe det dyreste verktøyet når man først starter opp som hobbysnekker. Drill, hammer, håndsag, vinkel og vater. Kommer langt med det. Anonymkode: 827a0...8f3 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar #9 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 15.54): Ta poenget. Man må vite hva man trenger før man kjøper noe, og for å vite hva man trenger må man ha litt peiling. Ingen er vel så idiot at man faktisk kjøper inn masse verktøy uten å vite hvordan man bruker det eller hva som er bra!? Anonymkode: 41db5...8f9 Hvis kunnskapsnivået ditt er så fraværende på feltet, tenker jeg det kanskje er greit å overlate det til fagfolk? Eventuelt starte med YouTube eller lete opp en handman på Instagram. Anonymkode: f6f31...974 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar #10 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis kunnskapsnivået ditt er så fraværende på feltet, tenker jeg det kanskje er greit å overlate det til fagfolk? Eventuelt starte med YouTube eller lete opp en handman på Instagram. Anonymkode: f6f31...974 Hvorfor gidder du å svare når du tydelig ikke har peiling? Se på Instagram, liksom. Jo jøss. Anonymkode: 41db5...8f9 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar #11 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Google forteller deg hva du trenger. Trenger ikke kjøpe det dyreste verktøyet når man først starter opp som hobbysnekker. Drill, hammer, håndsag, vinkel og vater. Kommer langt med det. Anonymkode: 827a0...8f3 Kos deg med det. Det er ikke det jeg lurer på i denne tråden. Anonymkode: 41db5...8f9 4
Millaz Skrevet 23. januar #12 Skrevet 23. januar Har du sett på gjørdetselv.com ? Har ikke brukt den siden selv, men ser ut som det er en side for nybegynnere 😊
Lidhun Skrevet 23. januar #13 Skrevet 23. januar (endret) Begynn å se på reels med snekkertips, da vil det stadig komme flere😂 Finn ut hva du har lyst å prøve deg på først, og Google deretter tutorials på det. Da får du ofte opp hva du trenger, materialiste osv. Vær nøye med måling og saging (spesielt at du sager på "rette" siden av kappestreken. Altså at du kapper etter hvordan du har tegnet streken så lengden blir rett) Er det større prosjekter du etterhvert skal til på, kan du kanskje låne verktøy av familie og venner (Kapp og gjæring, skillsag osv) Jeg vil foreslå å begynne å lage ei lita kiste/boks med lokk. Denne kan du lage med bare små biter materiale. For å gjøre det vanskeligere, kutter du materiale i 45 grader i hjørnene så de ligger fint mot hverandre i stedet for å legge de butt i butt. (Dette er jo ikke vanskelig om du har Kapp og gjærsag da, men forsto det som at du ikke hadde så mye? Og da er jo håndsag alternativet, og da krever det mer presisjon og teknikk - fin øvelse) Lokket lager du litt større enn boksen, og fester med små hengsler. Slike små prosjekter kan du få mye øving i, uten at du trenger bruke så mye penger på materialer. (Et tips er å spørre snekkerfirmaer om du kan få lov å få gratis materialer fra kontaineren deres, dette skal de uansett bare kaste, så det pleier de i alle fall si ja til her, så lenge man ikke roter) Deretter kan du øve på å lage rammer med listverk, da får du øvd på listing. Har du øvd på bokser og rammer, er du helt klar for å lage plantekasse. (Det kan være lurt å beregne str på plantekassa så du kan ha en avlang murer"bøtte" inni til å plante i, bare husk å Borre hull litt opp på sidene av bøtta så det blir drenert) Gjerde og levegg er mye det samme, og platting er ganske rett frem så lenge du har vatret godt og gjort godt forarbeid. Jeg vet ikke om dette var svar på spørsmålet ditt? For å lære, er vel det beste trikset å bare prøve seg. Og Google og YouTube er din venn😊 Finnes også mange tips på gjordetselv.no, monter.no, maxbo.no osv Lykke til! 😊 Endret 23. januar av Lidhun 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar #14 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 14.01): Både verktøy og materialer er jo veldig dyrt. YouTube har vel milliarder av videoer, har du noe mer konkret tips? Vennene mine kan ikke snekre. Anonymkode: 41db5...8f9 Du får ett helt greit verktøysett for 3800, det inneholder nok det du trenger og litt til, men det er jo greit med en borskrutrekker i tillegg. Du kan sikkert få det billigere hvis du kjøper i løst men da kanskje du mangler noe akkurat når du trenger det. Anonymkode: c397a...35c
AnonymBruker Skrevet 23. januar #15 Skrevet 23. januar En nettbutikk jeg bruker en del. https://www.staypro.no/maskiner-verktoy/handverktoy/verktoysett/bahco-basepack-carp-verktoysett-for-tomrere-2710374?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=P_-_Shopping_-_Offers&utm_id=11605276775&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA7se8BhCAARIsAKnF3rzXbv70x-Tq9xkjw6h3gMdKMSfPkDyiCD0LST3cO7yLc8hWXH-BcjUaAlySEALw_wcB Anonymkode: c397a...35c
AnonymBruker Skrevet 23. januar #16 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 13.17): Jeg vil lære å snekre. Jeg vil bygge mine egne verandakasser, sette opp et gjerde, lage en levegg og fikse på plattingen. Hvordan kan jeg lære meg det? Anonymkode: 41db5...8f9 Du kjøper skolebøkene de som skal bli snekkere bruker når de går på videregående. Anonymkode: 4e73b...d10
AnonymBruker Skrevet 23. januar #17 Skrevet 23. januar Du har fått tips om https://gjoerdetselv.com/ - jeg stiller meg bak det tipset. Du får et prøveabonnement en måned til bare 9 kroner, så du kan se om det er noe for deg. Der finner du byggeveiledninger steg-for-steg for en masse prosjekter, alt det du skriver du ønsker. Fra helt nybegynner til nesten proff. I tillegg til lister av det du trenger av verktøy og materialer. Det finnes også facebooksider der man kan få hjelp dersom man står fast. Jula har billige og bra nybegynnerverktøy. Mer enn godt nok for en glad amatør. Ofte har de gode tilbud på el-verktøypakker for nybegynneren også. Jeg startet på denne måten i fjor vår. Nå står både ny terrasse, plantekasser og verktøybenk ferdig, og nye prosjekter er planlagt for våren som kommer Anonymkode: 79572...f3e 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar #18 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kjøper skolebøkene de som skal bli snekkere bruker når de går på videregående. Anonymkode: 4e73b...d10 Man klarer seg lenge med hobbybøker, f.eks disse. https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/gjor-det-selv-boken-9788281735088?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA7se8BhCAARIsAKnF3rzejvZYdlFw6zWpUaO4Ihw4wDpSBPNOetqHRrR8gpO30TQ9MArhz6gaAvUlEALw_wcB og/eller denne https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/snekre-selv-9788202855932?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA7se8BhCAARIsAKnF3rzD1kf8AWq7o4bAESdvVvT2EWmS3c4yH105q3xV7jH70NZ29n2bML4aAvx6EALw_wcB Anonymkode: c397a...35c
AnonymBruker Skrevet 24. januar #19 Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du kjøper skolebøkene de som skal bli snekkere bruker når de går på videregående. Anonymkode: 4e73b...d10 Vet du hva, det gjorde jeg faktisk (dvs lånte de på et skolebibliotek), men de hjalp meg ingenting. Virker som skolene i dag bruker veldig mye digitale plattformer i undervisningen. Fant ingen steg for steg, ordforklaringer eller noe. Syns det var rart! Men ellers bra tips! Anonymkode: 41db5...8f9 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar #20 Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du har fått tips om https://gjoerdetselv.com/ - jeg stiller meg bak det tipset. Du får et prøveabonnement en måned til bare 9 kroner, så du kan se om det er noe for deg. Der finner du byggeveiledninger steg-for-steg for en masse prosjekter, alt det du skriver du ønsker. Fra helt nybegynner til nesten proff. I tillegg til lister av det du trenger av verktøy og materialer. Det finnes også facebooksider der man kan få hjelp dersom man står fast. Jula har billige og bra nybegynnerverktøy. Mer enn godt nok for en glad amatør. Ofte har de gode tilbud på el-verktøypakker for nybegynneren også. Jeg startet på denne måten i fjor vår. Nå står både ny terrasse, plantekasser og verktøybenk ferdig, og nye prosjekter er planlagt for våren som kommer Anonymkode: 79572...f3e Takk, da spørs det om jeg ikke prøver meg på dette! Så gøy å kunne bygge sånt selv! 😍 Jeg fant ut at man kan leie verktøy på Clas Ohlson, også! Da blir det litt mindre dyrt (hvis jeg finner ut hva jeg trenger). Anonymkode: 41db5...8f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå