Gå til innhold

Barn og mat-allergier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn som har en rekke med ting gan ikke tåler. Det står blant annet nøtter, men er det alvorlig nøtt synergi da? Eller er det vanlig å ha spor av allergi, og at det ikke er livstruende å gi han det. 

Hører jo om folk som stryker med ved nøttallergi. Han hovner opp på leppe ved enkelte andre ting han ikke tåler. 

Andre som har barn som ikke tåler en hel masse? 

Er redd for reaksjon som går utover pusten. 

Anonymkode: e3bd0...904

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har en sønn som har en rekke med ting gan ikke tåler. Det står blant annet nøtter, men er det alvorlig nøtt synergi da? Eller er det vanlig å ha spor av allergi, og at det ikke er livstruende å gi han det. 

Hører jo om folk som stryker med ved nøttallergi. Han hovner opp på leppe ved enkelte andre ting han ikke tåler. 

Andre som har barn som ikke tåler en hel masse? 

Er redd for reaksjon som går utover pusten. 

Får ikke tak i legen idag derfor spør jeg. Han tåler visst heller ikke mel og melk. Nå tynnes jo alt ut her. Hva skal hsn spise nå? 

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du? Er det bare noen røde tall på blodprøvene, eller reagerer faktisk barnet? Blodprøvene lyver ofte, og kan bare tolkes sammen med symptomene.

Anonymkode: fdc2c...dd1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva mener du? Er det bare noen røde tall på blodprøvene, eller reagerer faktisk barnet? Blodprøvene lyver ofte, og kan bare tolkes sammen med symptomene.

Det står jo i koder så aner ikke. Det står eventuelle matallergier. Også 20-30 ting nedover. 

Skrevet (endret)

Dette må du snakke med legen hans om, det er umulig for oss å vite hvordan akkurat din sønn vil reagere på nøtter. Som noen skrev over må prøveresultatene sees i sammenheng med symptomer. Fram til du vet mer ville jeg holdt ham unna nøtter.

Et av mine barn er allergisk mot hasselnøtter. Han har aldri reagert voldsomt på det, får litt kløe i halsen om han spiser selve nøtten, men merker ingenting om han spiser f.eks. nøttepålegg eller lignende. Han holder seg stort sett unna, men er ikke bekymret om han får i seg litt. Han slo også ut på peanøtter på blodprøven (men ikke intrakutantesten) og han har aldri reagert på peanøtter på noe som helst vis så legen sa at det trengte han ikke tenke på og han spiser peanøtter uten problemer. Andre kan reagere helt annerledes og noen blir jo veldig dårlig bare det er nøttestøv i rommet så her må du finne ut av hva som gjelder for akkurat din sønn. :) 

Endret av Arkana
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får ikke tak i legen idag derfor spør jeg. Han tåler visst heller ikke mel og melk. Nå tynnes jo alt ut her. Hva skal hsn spise nå? 

I alle dager? Snakker vi intoleranser eller allergier? 

Og så er alder relevant

Anonymkode: 5dc4b...956

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan jo ikke eksperimentere på egen hånd uten å ha snakket med legen. Hvis han ikke tåler nøtter, mel eller melk kan du ikke gi ham dette. Jeg antar at det er hvetemel han ikke tåler? Det finnes glutenfrie melsorter og glutenfri bakst på butikken. Sannsynligvis vil det være lettere for deg å bake selv med andre melsorter og melkeerstatninger (det finnes jo både soyamelk, havremelk og annet). Nøtter er lett å holde seg unna. Alle rene produkter som kjøtt, fisk, egg, frukt og grønnsaker samt kornsorter uten gluten/hvete går fint. Det er masse han kan spise. :)  

AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (41 minutter siden):

Du kan jo ikke eksperimentere på egen hånd uten å ha snakket med legen. Hvis han ikke tåler nøtter, mel eller melk kan du ikke gi ham dette. Jeg antar at det er hvetemel han ikke tåler? Det finnes glutenfrie melsorter og glutenfri bakst på butikken. Sannsynligvis vil det være lettere for deg å bake selv med andre melsorter og melkeerstatninger (det finnes jo både soyamelk, havremelk og annet). Nøtter er lett å holde seg unna. Alle rene produkter som kjøtt, fisk, egg, frukt og grønnsaker samt kornsorter uten gluten/hvete går fint. Det er masse han kan spise. :)  

Er nok mye han kan spise ja😊 bare blir en omsetning dette. Er ganske slitsomt å ikke tåle gluten/mel, man må legge om mye i kosten. Har det i familien. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er nok mye han kan spise ja😊 bare blir en omsetning dette. Er ganske slitsomt å ikke tåle gluten/mel, man må legge om mye i kosten. Har det i familien. 

Ja, det skjønner jeg godt. Det blir kanskje litt tungt i starten, mye å sette seg inn i og tanker om hva man går glipp av, men etter hvert vil det bli helt naturlig og dere kommer til å finne mye godt han kan spise. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Det ble bare rart, men hvis du har Instagram så søk opp barneleg1. Hun har et fint innlegg om allergitester og hva de betyr/ikke betyr!

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med legen!!!

Barnet mitt har tatt allergitest og det slo ut på alt på matvarepanel. Ved å bruke elimineringsmetoden fant vi ut at det hun reelt reagerte på (blemmer, hevelse og elveblest) var eggehviter og nøtter, samt diverse frukter i pollensesong.

Allergiene har hun vokst av seg nå som tenåring, sett bort fra kryssallergien. Noe luftsmerter og treg mage ved hvetebakst, men det er normalt for de fleste!

Anonymkode: 5f36e...741

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...